اخبار داغ

در گفتگو با رئیس سازمان نظام پرستاری اسدآباد مطرح شد؛

بررسی مشکلات کادر درمان، از کاهش 40 درصدی کارانه تا لزوم برخورد با خشونت علیه پرستاران!

بررسی مشکلات کادر درمان، از کاهش 40 درصدی کارانه تا لزوم برخورد با خشونت علیه پرستاران!
فرهاد هادی‌کبیر با اشاره به فعالیت 260 پرستار در بخش‌های مختلف بیمارستان اسدآباد، گفت: علی رغم اینکه مطالبات پرستاران به روز شده اما مشکل اصلی پرستاران در این شهرستان میزان مبلغ کارانه است که با وجود شرایط کرونا و فشار بر پرستاران، کارانه‌ها بیشتر از 40 درصد کاهش پیدا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، پرستاری یکی از مشاغل خدماتی در حوزه پزشکی و درمان است که شاید در این روزهای کرونایی بیش از گذشته در دید عموم قرار گرفته، چراکه ممکن است هرکسی در فضای بیمارستان تاب و توان روحی و روانی نداشته و این شغل را در این شرایط سخت و تهدید این ویروس به دست بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

به تعبیر رهبر انقلاب پرستار فرشته رحمت بیمار است هم با جسم بیمار سر و کار دارد هم با روح بیمار؛ تا قبل از این،‌ مردم خیلی توجهی به اهمیت کار پرستاران نداشتند اما امروز این مجاهدت آنان را عزیز کرده است.

,

و اما رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانشان به تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کردند و رسیدگی به وضعیت پرستاران را مطالبه کردند که آنان با خیال راحت به شغل‌شان بپردازند.

,

در شهرستان اسدآباد حدود 260 پرستار در بخش‌های مختلف فعالیت دارند که شنیده می‌شود برخی از آنان غیر بومی و در حال تردد هستند و این امر خود معضل بزرگی برای آنان و قطعا" مشکلاتی برای خانواده هایشان است.

,

از سوی دیگر شنیده می‌شود که حدود دو ماه کارانه آنان پرداخت نشده این در حالی است که سرپرست فرمانداری اسدآباد هم در خبری اعلام کرده پرستاران مطالبات و معوقات ندارند!

,

حال در این زمینه با فرهاد هادی‌کبیر، رئیس سازمان نظام پرستاری شهرستان اسدآباد به گفت‌وگو نشستیم؛

,

عصر همدان: بفرمایید در اسدآباد چند پرستار مشغول به کار هستند؟ چه تعداد بومی و چه تعداد غیربومی هستند؟

, عصر همدان: بفرمایید در اسدآباد چند پرستار مشغول به کار هستند؟ چه تعداد بومی و چه تعداد غیربومی هستند؟,

مجموع کل جامعه پرستاری اسدآباد شامل پرستار اتاق عمل، هوشبری، فوریتهای پزشکی و بهیار ۲۶۰ نفر است که از این تعداد حدود ۶۵ درصد بومی و مابقی غیر بومی که عمدتاً از شهرستانهای همدان و تویسرکان هستند.

,

عصر همدان: چه تعداد از پرستاران در بخش کرونا مشغول فعالیت بودند تا به امروز؟

, عصر همدان: چه تعداد از پرستاران در بخش کرونا مشغول فعالیت بودند تا به امروز؟,

در بحث کرونا چون شرایط طاقت فرساست عمدتا" کلیه پرستاران درگیر بودند و به صورت دوره ای جابجا شدند که حدود 70 نفر بر حسب داوطلب بودن و گاهی اوقات هم بر اساس ضرورت بیشترین زمان را در بخش کرونا بودند.

,

عصر همدان: چه خدماتی به پرستاران ارائه می‌شود؟

, عصر همدان: چه خدماتی به پرستاران ارائه می‌شود؟,

متأسفانه هیچگونه خدمات رفاهی برای پرستاران در اسدآباد وجود ندارد، خیلی از ادارات برای پرسنل خود امکانات رفاهی چون سفرهای تفریحی و زیارتی و یا امکانات ورزشی و .... وجود دارد اما با وجود اینکه پرستاران همیشه سنگ صبور دردهای مردم شریف بودند اما توجهی به این عزیزان نشده است.

,

عصر همدان: وضعیت حقوق پرستاران در شهرستان چطور است؟ آیا مطالبات آنان پرداخت شده؟ کارانه آنان چقدر است؟

, عصر همدان: وضعیت حقوق پرستاران در شهرستان چطور است؟ آیا مطالبات آنان پرداخت شده؟ کارانه آنان چقدر است؟,

حقوق پرستاران از نظر حقوق ثابت نیز مانند سایر کارمندان دولت است و خوشبختانه با تلاش‌های مجدانه دکتر صالحی ریاست دانشکده علوم پزشکی اسدآباد و معاونین ایشان مطالبات پرستاران به روز شده اما مشکل در مبلغ کارانه پرستاران است که در شرایط کرونا و به دلیل کاهش درآمد مراکز درمانی و همچنین با وجود افزایش فشار بر پرستاران کارانه‌ها بیشتر از 40 درصد کاهش پیدا کرد و جبران خوبی صورت نگرفته است.

,

عصر همدان: استخدام پرستاران کامل انجام شده یا به صورت قراردادی هستند؟

, عصر همدان: استخدام پرستاران کامل انجام شده یا به صورت قراردادی هستند؟,

متأسفانه اسدآباد هم مانند کل کشور کمبود نیروی پرستاری دارد، نسبت استاندارد پرستار به تخت در اسدآباد 1/3 است که استاندارد جهانی 2/5 نیروی حرفه ای و غیر حرفه ای می‌باشد. اوضاع نیرو در اسدآباد نسبت به میانگین کشوری که 0/7 است، بهتر است. تعداد 15 نفر از نیروهای ما شرکتی بوده که ما خواستار جذب این نیروهای خدوم هستیم. متأسفانه استخدامی جدید کادر پرستاری وجود ندارد.

,

عصر همدان: شنیده ایم که دو ماه کارانه طلبکار هستند! صحت دارد؟

, عصر همدان: شنیده ایم که دو ماه کارانه طلبکار هستند! صحت دارد؟,

در بحث کارانه آخرین ماهی که به پرستاران پرداخت شده مهر ماه 99 بوده که باید گفت به روز است چرا که بخاطر بحث های اداری امکان پرداخت ماه به ماه وجود ندارد وگرنه بحث کمبود منابع مالی نیست. البته اسدآباد در مقایسه با استان همدان و سایر شهرستان‌های استان در بحث پرداخت کارانه سه ماه جلوتر است.

,

عصر همدان: اینکه یک سال و نیم است که حق لباس به آنان داده نشده صحت دارد؟

, عصر همدان: اینکه یک سال و نیم است که حق لباس به آنان داده نشده صحت دارد؟,

حق لباس هر شش ماه پرداخت می‌شود یعنی پرداخت ماهانه نیست که تا پایان سال 98 تسویه حساب شده و شش ماهه اول 99 هم در حال پردازش و رسیدگی است.

,

عصر همدان: شنیده می شود که بین پرسنل و پرستاران در انتخاب به عنوان نمونه تبعیض گذاشته می‌شود! صحت دارد؟

, عصر همدان: شنیده می شود که بین پرسنل و پرستاران در انتخاب به عنوان نمونه تبعیض گذاشته می‌شود! صحت دارد؟,

در انتخاب فرد نمونه باتوجه به اینکه اکثریت کادر پرستاری خوب و نمونه هستند انتخاب از بین اونها سخت است و همچنین از طرف وزارت بهداشت چک لیستی ابلاغ شده که انتخاب نمونه از طریق اون صورت بگیرد که در مجموع انتخاب ده نفر از مجموع کل پرستاران همیشه سخت و چالش برانگیز بوده اما تبعیضی وجود ندارد.

,

ما باید سهمیه تعداد کادر نمونه را افزایش دهیم که این امر در اختیار مسئولین دانشکده است که انشاالله این سهمیه در سالهای آینده حداقل سه برابر شود که چالش انتخاب از بین این همه پرستار نمونه راحت‌تر صورت پذیرد.

,

عصر همدان: و اما حرف آخر...

, عصر همدان: و اما حرف آخر...,

ضمن تشکر از حسن توجه شما به جامعه پرستاری باید گفت پرستاران بیشترین تعداد از کل مجموع کادر درمان را تشکیل می‌دهند ولی در عین حال مظلوم ترین گروه درمان هستند چرا که عموماً افراد دیگر در مورد آنها تصمیم گیری می‌کنند و در سطح شهرستان حداقل در یکسال گذشته که اسدآباد دارای سازمان نظام پرستاری مستقل است، هیچ ارگان و نهادی این پرستاران را جدی نگرفته است.

,

پرستاران ما گاهی اوقات در اثر عدم تحمل بیماری و آسیب از طرف بیماران در برابر خشم بیمار و همراه بی دفاع است.

,

در بحث کرونا با وجود اینکه بیشتر از صد نفر از کادر پرستاری ما مبتلا به کرونا شدن حتی دو هفته استعلاجی آنها به عنوان کارکرد محسوب نشد و کارانه اون ماهی که مبتلا شدن هم در حد صفر شدن شد.

,

بنده به عنوان نماینده منتخب پرستاران شهرستان اسدآباد از همین رسانه از امام جمعه محترم که ارجح‌ترین مبلغ دینی در شهرستان هستند، مبلغ کادر پرستاری هم باشند و این زحمت کشان را بیشتر به همشهریان بشناسانند؛ از فرماندار گرانقدر در مباحث کلان سلامت در سطح شهرستان از نمایندگان کادر پرستاری هم دعوت به صحبت و همکاری کنند.

,

از دادستان محترم شهرستان خواستار برخورد با خشونت‌های علیه پرستاران باشند تا جامعه پرستاری احساس امنیت بیشتری کنند.

,

از نماینده مردم خواستار پیگیری جدی مباحث مربوط به تعرفه گذاری در پرستاری هستیم.

,

انتهای پیام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه