اخبار داغ

بلاتکلیفی کرج از تصمیم 8 ساله شهرداری؛

حذف 363 درخت؛ خروجی اجرای پروژه میدان جمهوری است/ مرگ ناشی از جابجایی در انتظار نیمی از درختان

حذف 363 درخت؛ خروجی اجرای پروژه میدان جمهوری است/ مرگ ناشی از جابجایی در انتظار نیمی از درختان
خروجی پروژه میدان جمهوری کرج حذف 363 درخت از این تقاطع خواهد بود، مشاور شهرداری کرج چند سناریو پیشنهاد داده است که در هر مورد درختان بیشتری حذف شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، 26 اذر ماه سال جاری بود که علیرضا عباسی نماینده مردم کرج از بلاتکلیفی پروژه میدان جمهوری انتقاد کرد و آن را فاقد مطالعه و پیوست زیست محیطی دانست، طرحی که با اجرای آن ترافیک به قسمت دیگری از شهر منتقل می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
بر اساس نظر کارشناسان اجرای پروژه مذکور در یک فضای 1200 متری و درست در منظقه ای که پل شهدای روحانی وزیرگذر سپاه وجود دارد بدون تصمیم اصولی و در نظر گرفتن شیب این مسیر ممکن نیست و هر روز عقب افتادگی و بلاتکلیفی آن تنها شهر را با هزینه مواجه می کند.
,
 
,
به دنبال این اظهارات علیرضا عباسی و مطالبه مشکل مردم از شهرداری کرج، روزگذشته 6 دیماه عسگر نصیری معاون فنی و عمرانی شهرداری کرج در واکنش به بلاتکلیفی پروژه میدان جمهوری کرج گفت: اجرای این پروژه موافقان و مخالفان زیادی دارد ولی در نهایت باید هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود.
,
 
,
صیری توضیح داد: با توجه به اینکه در سردترین فصل سال و موعد خواب زمستانی درختان قرار داریم، اگر بناست این پروژه اجرایی شود باید زودتر نسبت به جابجایی درختان اقدام شود چون اگر مصوبه این پروژه تا آخر بهمن به تصویب نرسد و تصمیم نهایی در خصوص اجرا یا عدم اجرای آن گرفته نشود، با توجه به بیدار شدن درختان، دیگر امکان جابه جایی آنها وجود ندارد و  پروژه قابلیت اجرایی خود را از دست می‌ دهد.
,
 
,
خبرنگار تیتریک برای بررسی سلامت درختان و اینکه آیا در صورت جابجایی و اجرای پروژه سالم خواهند ماند به سراغ معاون فنی اداره کل محیط زیست البرز رفته است، حمیدرضا لشگری درباره وضعیت 363 درختی که در مسیر این پروژه جنجالی وجود دارد در گفتگویی اختصاصی می گوید؛ "شهرداری کرج از سال 91 به دنبال اجرای این پروژه بوده است.
,
 
,
به دلایلی که خودشان می دانند این پروژه به تعویق افتاده است، محاسباتی هم به مشاور داده اند تا انجام دهد که خروجی آن نشانگر این است ترافیک موجود در این تقاطع اثراتی روی آلودگی هوا و اتلاف وقت شهروندان می گذارد، البته ترافیک یکی از منابع اصلی انتشار گازهای آلاینده از خودروها است.
,
 
,
مشاوری که مطالعه کرده است میزان تولید اکسیژن درختان میدان جمهوری را با میزان کاهش آلایندگی بعد از اجرای پروژه مقایسه کرده و به زعم آنها کفه ترازو به سمت اجرای پروژه پیش رفته است. در صورت اجرای پروژه باید تعدادی درخت از آن تقاطع حذف شوند.
,
 
,
محیط زیست در کمیسیون ماده 7 لایحه حفظ و گسترش درختان عضو نیست، این کمیسیون در شرایطی که ضروری باشد می تواند درختان را جابجا یا قطع کند، از نظر قانونی محیط زیست تنها از منظری می تواند وارد شود که آلودگی هوا و کارگروه آن در قالب حفظ فضای سبز شهری اعم از درختان در سطح شهر مد نظر باشد. 
,
 
,
در هر حال خروجی پروژه میدان جمهوری کرج حذف 363 درخت از این تقاطع خواهد بود، مشاور شهرداری کرج چند سناریو پیشنهاد داده است که در هر مورد درختان بیشتری حذف شده است، به همین دلیل به این سناریو رسیده اند که به دنبال کمترین حذف درخت باشند.
,
 
,
در نهایت از روز اول جدا از هجمه های مردمی و خواسته های برخی مسئولین موضوع جابجایی درختان مطرح بود، همان روزی که موضوع در کمیسیون محیط زیست شورای شهر کرج مطرح شد ما از جایگاه رسالت و آن چیزی که توقع مردم از محیط زیست است اعلام کردیم با حذف درختان موافق نیستیم.
,
 
,
شهرداری کرج اعلام کرد درختان را جابجا می کنیم اما واقع بینانه باید گفت در این جایجایی غالب درختان خشک می شوند و امری طبیعی است، با توجه به تکنولوژی که کشور ما در دسترس دارد و شرایط درختان اعم از سن و گونه، آن چیزی که مشخص شده، شاید نیمی از درختان به حیات خود بعد از جابجایی ادامه دهند.
,
 
,
محیط زیست جایگاه قانونی در موضوع مذکور ندارد، یکی از محورهای کاهش آلودگی هوا این است که معابر شهری باید به سمت کاهش ترافیک پیش برود و در مقابل محور دیگر این کارگروه می گوید که باید فضای سبز مشجر را حفظ و افزایش داد.
,
 
,
اگر یک طرفه به قاضی برویم و بگویئم درختان باید حفظ شوند که ترافیک شهری و تولید گازهای آلاینده مطرح می شود در نتیجه پروژه میدان جمهوری کرج باید زیر نظر چند کارشناس ذی صلاح و متخصص مطالعه شود، به نظر من آن چیزی که در دنیا انجام می شود حفظ درختان در جابجایی است.
,
 
,
اگر مدیریت شهری نهایتا به گزینه اجرای پروژه رسیده باشد باید تمام تلاش خود را به کار ببندد تا درختان در زمان جابجایی آسیب نبینند، این یک واقعیت است که درختان هم موجوداتی زنده هستند، به ویژه درختانی با سن بالا، زیرا چند سال برای آن هزینه شده است.
,
 
,
مدیریت شهری نباید صرفا شکل ظاهری موضوع جابجایی درختان را در نظر بگیرد و باید در راستای حفظ جان آنها تلاش کند، اگر درختانی شرایط جابجایی ندارند در نهایت در محل حفظ شود".
,
 
,
حال باید منتظر ماند و دید شهرداری کرج از اجرای پروژه ای که 363 اصله درخت را قربانی می کند صرفه نظر خواهد کرد یا کفه ترازو به سمت بهره برداری از پروژه میدان جمهوری کرج سنگینی می کند.
 
,
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه