اخبار داغ

گزارشی از یک معضل؛

تورم، خلع ید پیمانکار و جدل دستگاه‌ها؛ حسرت چالوسی‌ها را 40ساله کرد/ وقتی چشم 52 روستا به گازرسانی خشک شد

تورم، خلع ید پیمانکار و جدل دستگاه‌ها؛ حسرت چالوسی‌ها را 40ساله کرد/ وقتی چشم 52 روستا به گازرسانی خشک شد
با گذشت سال های متمادی، مردم 37 روستای سد و شهر آسارا و 15 روستای آدران همچنان پیگیر روند گازرسانی به این منطقه هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از  تیتریک، از چند سال قبل و به‌ دنبال برنامه‌ریزی برای رساندن گاز به تمام مناطق کشور، بحث رساندن گاز به روستاهای جاده چالوس نیز به عنوان یکی از اهداف وزارت نفت در نظر گرفته شد اما این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, تیتریک,
در ماه‌ های پایانی سال ۱۳۹۶ نامه‌ای از سوی دو تن از نمایندگان استان البرز خطاب به مدیر کل راهداری این استان منتشر شد که نشان ‌دهنده درخواست رسمی آن‌ها برای گازرسانی به تعدادی از روستاهای قرار گرفته در جاده چالوس بود.
,
 
,
بهمن ماه سال 97 بودکه کلنگ گازرسانی به روستای کندر در آسارا به زمین خورد، عزیزاله شهبازی در آن مراسم اعلام کرد فاز نخست آن با اعتبار 9 میلیارد تومان اجرا می شود.
,
 
,
البته روند گازرسانی به آسارا به خوبی دنبال شده و در دیماه فعلی مرحله نخست رو به اتمام است چرا که تقی نژاد مدیرعامل شرکت گاز استان البرز می گوید بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی را در پروژه مذکور شاهد هستیم.
,
 
,
ناگفته نماند که  سال 98، مشایخی سرپرست وقت مدیریت گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در تشریح چالش‌ها و موانع گازرسانی به روستاهای جاده چالوس و تنها شهر باقی مانده استان (آسارا) به ایسنا گفت: همکاری نکردن پلیس راهور در ارائه مجوز کار در کنار جاده و کنترل ترافیک محور، همکاری نکردن اداره کل آب منطقه‌ای استان در اخذ مجوز عبور لوله گاز از زیر لوله آب اصلی تهران و عبور از رودخانه برخی از چالش‌های پیش روی اجرای این طرح است.
,
 
,
به گفته وی ادامه همکاری نکردن اداره کل راهداری در صدور مجوز فاز دوم حد فاصل دو راهی روستای کندر تا روستای خوزنکلا، همکاری نکردن اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی در جهت اجرای عملیات گازرسانی و همکاری نکردن بخشداری و دهیاری‌ها در صدور مجوزهای حفاری از جمله چالش‌های دیگر تسریع این پروژه است.
,
 
,
همچنین مرداد ماه سال 98، غفور قاسم پور فرماندار کرج به تیتریک اعلام کرده بود که پس از ۴۰ سال مطالبه دیرینه مردم و روستائیان ساکن در بخش آسارا و طالقان محقق می شود، عملیات اجرایی و لوله گذاری نیز در حال اجرا و تکمیل است و بخشی از این پروژه تا پایان سال جاری، تعدادی در سال ۹۹ و در نهایت تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچ روستایی در این منطقه، محروم از گازرسانی نخواهند بود. با اتمام طرح گازرسانی، علاوه بر اینکه شاهد رونق گردشگری در استان البرز از مهاجرت معکوس نیز جلوگیری خواهد شد.
,
 
,
بر اساس اعلام این مسئول تا پایان سال گازرسانی به بهره برداری می رسد، البته تیرماه 99 کلنگ گازرسانی به 15 روستای آدران بر زمین زده شد و در دو ماه اخیر عملیات حفاری و لوله گذاری این مسیر هم در حال انجام است.
,
 
,
پیمانکار خبر از انجام خط گاز انتقال گاز به روستاهای چالوس را می دهد و قرار است اگر موانع و مشکلی ایجاد نشود تا پایان سال 1400 پانزده روستای دهستان آدران به تدریج از نعمت گاز بهره مند شوند.
,
 
,
این در حالی است که مردم 37 روستای سد و شهر آسارا همچنان پیگیر روند گازرسانی به این منطقه هستند که اردیبهشت 98 کلنگ آن بر زمین زده شده است، مردم این منطقه می گویند بالای سد هوا سردتر است و سوخت رسانی در زمستان هم با مشکلاتی همراه خواهد بود.
,
 
,
منطقه ای که قرار بود ازز جوستان طالقان به گچسر اجرا شود اما مدیرعامل شرکت گاز البرز از سختی مسیر و مشکلات پیش رو خبر داده و می گوید با توجه به گران شدن لوله پیمانکار قادر به ادامه کار نبود در نتیجه برای پیشبرد پروژه در حال انعقاد پیمان دیگری هستیم.
,
 
,
لوله در مرحله خریداری است و به زودی گازرسانی منطقه مذکور هم دنبال می شود، البته برای گازرسانی به 37 روستای بالایسد و شهر آسارا و 15 روستای آدران باید کیلومتر خط فشار قوی و ضعیف اجرا شود.
,
 
,
البته تیر ماه امسال اعلام شد که بر اساس طبق وعده پیمانکار فاز دوم گازرسانی به روستاهای بخش آسارا اعم از باغ پیر، سرودار، پورکان، وینه، دره سر، آدران و خوزنکلا حدود یک سال و نیم دیگر نیز به بهره برداری می رسد.
,
 
,
پروژه مذکور بیش از 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و برای اینکه مردم این مناطق سرد و کوهستانی هر چه زودتر از نعمت گاز بهره مند شوند باید تمام دستگاه های مربوطه پای کار باشند.
,
 
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه