اخبار داغ

یادداشت؛

آیت‌الله مصباح و آبروگذاری برای دین

آیت‌الله مصباح و آبروگذاری برای دین
آیت‌الله مصباح یزدی برای انقلاب، اسلام و رهبری آبرو گذاشت؛ اعتبار هر عالم دینی به میزان آبروگذاری‌اش برای دین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ روایت مشهوری از امام علی علیه السلام که حضرت فرمود: إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ. [هرگاه عالمی بمیرد رخنه ای جبران‌ناپذیر در اسلام ایجاد می شود که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمى ‏پوشد.]
مشابه همین روایت با تفاوت هایی از رسول خدا صلوات الله علیه نیز نقل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,

بدون تردید ارتحال ملکوتی حضرت آیت الله محمدتقی مصباح یزدی یکی از مصادیق اتم این حدیث شریف است.

,

آیت الله مصباح یکی از دانشمندان دغدغه مند در حوزه ی دین بود. بنده این افتخار را دارم که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آن زمان که دانش آموز مقطع راهنمایی بودم با آثار آیت الله مصباح و مؤسسه در راه حق آشنا شوم. در آن زمانی که رژیم منفور پهلوی با همه ی ابزارهای تبلیغاتی کوشش می کرد تا نوجوانان و جوانان را از اسلام دور نگه دارد، در آن غربت تنهایی اسلام، این عالم فرزانه و زمان شناس با همکاری تعدادی از علمای دلسوز، با انتشار کتاب ها و جزوه هایی کوچک و ارسال آن ها به دورترین نقاط کشور و به طور مجانی می کوشید مردم را با مهم ترین آموزه های اسلام آشنا کند. تا آنجا که به یاد دارم این جزوه ها با زبانی ساده و قابل فهم ولی متقن ارائه می شد و مطالعه آن جزوه ها برای ما در آن سن و سال جذابیت خاصی داشت.

,

پس از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله مصباح با همه ظرفیت ها و سرمایه های گران قدری که داشتند وارد صحنه ترویج اسلام ناب محمدی شدند. با راه اندازی مؤسسه پژوهشی امام خمینی هزاران دانشمند تربیت و صدها کتاب منتشر کردند. طرح ولایت با هدف تربیت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی یکی از یادگارهای بسیار ارزشمند این فقیه صاحب بصیرت است.

,

امروز شخصیت های علمی و معنوی دانشگاهی فراوانی در سراسر کشور داریم که همگی فارغ التحصیل طرح ولایت هستند و خالصانه مشغول خدمت به مردم هستند.

,

آیت الله مصباح یزدی از علمایی بودند که با اطلاع عمیقی که به ابعاد مختلف اسلام داشتند بر اساس نیاز سنجی جامعه وارد صحنه ی نبرد اندیشه ها با دشمنان دین شدند و به گونه ای در این عرصه قوی درخشیدند که مقام‌معظم رهبری در باره ایشان فرمودند: بنده نزدیک به چهل سال است که جناب آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به عنوان، یک فقیه، فیلسوف، متفکر و صاحب نظر در مسائل اساسی اسلام ارادت دارم.

,

اگر خدای متعال به نسل کنونی ما، این توفیق را نداد که از شخصیت‌هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر می‌کند.

,

آیت الله مصباح یزدی ویژگی های برجسته ای داشتند که از ایشان شخصیتی ممتاز در تاریخ اسلام ساخته است که به برخی از آن ها اشاره می شود:
۱.دانش چند بعدی در حوزه اسلام شناسی، از قبیل: فلسفه و حکمت، فقه و اصول، قرآن شناسی، اخلاق اسلامی، حقوق اسلامی، آشنایی عمیق با فلسفه و مبانی مکاتب غربی و نقد و تحلیل آن ها، دانش عمیق فرهنگی و اجتماعی
۲. بینش عمیق سیاسی، تحلیل های ایشان در مواقع مختلف نشان دهنده عمق نگاه استراتژیک ایشان به مسائل سیاسی در داخل و خارج بود.
۳. اخلاص و ارادت ویژه نسبت به ولی فقیه اعم از امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای.
۴. بصیرت و عمق دشمن شناسی
۵. شجاعت در بیان حقایق
۶. آبرو گذاری برای دین و انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی
و بسیاری از فضائل دیگر.

,
,
,
,
,
,
,
,

اما نکته ای که من در این مقال می خواهم از آن سخن بگویم ویژگی آخر؛ یعنی آبرو گذاری برای دین و انقلاب و نظام است.

,

به یاد دارم پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ جمع محدودی از اعضای جامعه اسلامی دانشجویان در قم به حضور ایشان رسیدیم.

,

ایشان در بیاناتی که داشتند شدیدا نسبت به فضایی که در آینده نه چندان دور در کشور علیه ارزش های انقلاب و اسلام شکل خواهد گرفت اظهار نگرانی می کردند. نگران از این بود حالا که عده ای بر اسب چموش پیروزی سوار شده اند یک سره به همه ی میراث امام خمینی (ره) بتازند و سرمایه ای را که توسط علما و بزرگان و با خون مطهر شهیدان به دست ما رسیده بر باد دهند.

,

دیری نپایید که این نگرانی آیت الله مصباح به وقوع پیوست و با انتشار روزنامه های زنجیره ای از سوی ارشاد مهاجرانی و با حمایت خاتمی، روشنفکران و لیبرال های واداده یکی پس از دیگری ارزش های اسلام و انقلاب را زیر سوال بردند.

,

از زیر سؤال بردن فرهنگ دفاع مقدس و شهید و شهادت تا مبانی اسلام و قرآن و انقلاب اسلامی. زیارت عاشورا را ترویج خشونت معنا کردند و دشمنی های استکبار و آمریکای جنایتکار را توهم توطئه قلمداد کردند. گرد و غبار فتنه همه جا را فرا گرفت. مجاهدت های بیش از دو دهه ی ملت قهرمان ایران زیر سوال رفت و از مذاکره و سازش با آمریکا و حتی به رسمیت شناختن رژیم اشغالگر قدس سخن به میان آمد.

,

شخصیت های انقلابی و حتی آن ها که توسط منافقین به شهادت رسیده بودند زیر سؤال رفتند و سازشکاران و حتی جاسوسان تطهیر شدند. مواضع عالمانه و انقلابی شهید آیت ها را تقبیح کردند و جاسوسی های امیرانتظام را تطهیر.

,

قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال بردند و ولایت مطلقه فقیه را دیکتاتوری معنا کردند. از حاکمیت دوگانه سخن گفتند و بر طبل جمهوریت کوبیدند و اسلامیت را نادیده گرفتند.

,

مجلس ششم پا گرفت و ۱۲۷ نفر از نمایندگان منفعل و واداده نامه به مقام‌معظم رهبری نوشتند تا در سازش با آمریکا جام زهر را بنوشد.

,

آتش فتنه داخلی با حمایت جهان سلطه برپا شد و رسانه های مزدور  تمام قد به دفاع از این قشر لیبرال غربزده و تجدید نظر طلب پرداختند. در آن روزگار تلخ، دل دوستداران و ارادتمندان به انقلاب و نظام و ولایت فقیه خون شد و متدینین از اینکه می دیدند میراث گران قدر امام خمینی (ره) این طور ناجوانمردانه توسط نااهلان خنجر می خورد لحظه ای آرامش نداشتند.

,

رهبری انقلاب در میدان تدبیر ایستاده بود و با عنایت خاص الهی فضا را به گونه ای مدیریت می کرد که نظام و انقلاب از این تند باد ویرانگر کمترین آسیب را ببیند.

,

در آن شرایط سخت، رهبر نیاز به عمارهایی داشت که بدون در نظر گرفتن مصلحت ها و حفظ آبروی شخصی، پا به میدان روشنگری بگذارند و با سلاح منطق و دانش و فرزانگی و حکمت و جدال احسن به نبرد با منادیان غربزدگی و افول ارزش ها بروند.
شهید چمران فرمودند؛ وقتی طبل جنگ نواخته می شود مرد از نامرد شناخته می شود.

,
,

با الهام از این سخن حکیمانه شهید چمران در باره جنگ سخت، در آن بحبوحه نواختن طبل جنگ نرم لیبرال ها، مرد از نامرد شناخته شد. مرحوم آیت الله مصباح یزدی از مردان بزرگ آن روزگار بود. ایشان با پشتوانه ای عمیق از دانش دینی و فرهنگی، بسان کوهی سرشار از  معادن گران قدر، پا به میدان مبارزه با غربزده ها گذاشت. در سخنان قبل از خطبه در دانشگاه تهران به دفاع از مبانی اسلام و انقلاب در ابعاد مختلف و نقد مبانی مکاتب لیبرالی غرب پرداخت. آن چنان وارد میدان شد که شمشیر کلام و نیزه ی روشنگری اش قلب واداده ها را نشانه گرفت.

,

در فاصله ی کوتاهی لیبرال های خودفروخته و انقلابی های از انقلاب برگشته با سپاهی شیطانی وارد معرکه شدند و بی محابا با عملیات بزرگ روانی به تخریب این شخصیت گران قدر و ستون مستحکم ولایتمداری و اسلام شناسی پرداختند. کمتر روزنامه و نشریات زنجیره ای منتشر می شد که در آن به ساحت این عالم مجاهد توهین و افترا و تهمت نزنند.

,

آن ها می دانستند که با قدرت استدلال از عهده ی این سردار روشنگری بر نمی آیند؛ از این رو با سلاح شیطانی تخریب و تخطئه به میدان آمدند.

,

آیت الله مصباح در این گیر و دار سخت، نه تنها ذره ای عقب نشینی نکرد و نگران آبروی خویش نشد؛ بلکه گاه یک تنه، مصمم تر در صحنه ماند و حتی هل من مبارز طلبید. عده ای جنگ روانی ایجاد کردند و با طرح مناظره مستقیم در تلویزیون خواستند ایشان را به عقب نشینی وادار کنند؛ ولی ایشان فریاد هل من مبارزش هر چه بیشتر سپهر سیاست ایران را درنوردید.

,

سرانجام مرحوم حجت الاسلام حجتی کرمانی برای مناظره اعلام آمادگی کرد. روزنامه های زنجیره ای جنگ روانی بزرگی راه انداختند تا از پیش مرحوم حجتی کرمانی را پیروز میدان قلمداد کنند. مناظره شروع شد. مرد منطق و حکمت و اندیشه و کلام سدید لب به سخن گشود. آرامش و استدلال برخاسته از سال ها مطالعه و تحقیق و پژوهش جان مایه ی کلام این فیلسوف اسلام شناس و انقلابی بود‌. مناظره تمام شد. فردای آن، سکوتی تلخ همراه با شماتت، بر تیترهای روزنامه های زنجیره ای سنگینی می کرد. این مناظره درس بزرگی به آن ها داد. یاد گرفتند که با مبانی ضعیف تجدید نظر طلبی به هماوردی با استوانه های دانش و اصالت دینی و انقلابی نروند.

,

آیت الله مصباح یزدی برای انقلاب و اسلام و رهبری آبرو گذاشت. من عقیده دارم اعتبار هر عالم دینی به میزان آبرو گذاری اش برای دین است. از همین رو گفته اند مدادالعلماء افضل من دماءالشهداء. مداد علمایی از خون شهیدان بالاتر است که در دفاع از دین آبرو گذاشته باشند. آیت الله مصباح، شهید راه دفاع از دین و انقلاب و نظام  با دادن سرمایه ی ای به نام آبرو بود. آری او به میدان مبارزه شتافت و آبرویش را بسان خون شهیدان در راه خدا داد.

,

یادش گرامی و راهش پر رهرو باد

,

نصرالله شفیعی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه