اخبار داغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد خبر داد

تعریف پهنه های جدید برای استقرار صنایع آلاینده یزد/ در دوسال گذشته مجوز جدیدی در دشت یزد-اردکان صادر نشده است

تعریف پهنه های جدید برای استقرار صنایع آلاینده یزد/ در دوسال گذشته مجوز جدیدی در دشت یزد-اردکان صادر نشده است
نیره پورملایی گفت: البته طی دوسال گذشته تاکنون مجوز فولادی (جدید و توسعه) و مجوز کاشی با استفاده از سنگ‌شکن در دشت یزد-اردکان صادر نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نیره پورملایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون عوامل موثر ایجاد آلودگی در محور یزد-اردکان گفت: وقوع پدیده گرد و غبار حاصل از سه کانون اصلی تولید گرد و غبار در بالادست شهرستان‌های اردکان، میبد و اشکذر است و با توجه به جهت وزش باد غالب استان و این محور که از سمت غرب و شمال غرب است، موجب انتقال حجم زیادی از گرد و غبار به سمت این محور و شهرهای واقع در این محور می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

وی افزود: بارگذاری بیش از اندازه صنایع آلاینده و آبخواه نظیر صنایع فولادی، کاشی و امثالهم و همچنین توسعه صنایع فعلی در این شهرستان و علی‌الخصوص دشت یزد-اردکان بدون در نظر گرفتن پتانسیل و ظرفیت منطقه، از عوامل اصلی ایجاد آلودگی در استان است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اضافه کرد: قرارگرفتن معادن علی‌الخصوص معادن خاک صنعتی و جاده‌های خاکی در بالادست دشت یزد-اردکان (شمال و شمال غرب) و عبور شاهراه اصلی و مواصلاتی جنوب-شمال کشور از این منطقه که به دلیل تردد بسیار بالای ناوگان حمل ونقل سنگین، مصرف سوخت گازوئیل و البته سن بالا و فرسوده بودن این ناوگان موجبات انتشار آلودگی را به وجود آورده است.

,

پورملایی در پاسخ به اینکه تاکنون چه اقداماتی در این زمینه و برای کاستن از آلودگی هوا انجام شده است، اظهار داشت: در این راستا دو دسته اقدامات شامل مصوبات آمایشی و اقدامات نظارتی و اصلاحی انجام شده است که ممنوعیت استقرار صنایع فولادی و عدم تمدید مجوز واحدهای فولادی که مجوز استقرار آن‌ها منقضی شده است در محور مهریز تا عقدا (مصوبه کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک) از جمله مصوبات آمایشی است.

,

وی ادامه داد: همچنین عدم بارگذاری جدید صنایع کاشی و سرامیک با استفاده از سنگ‌شکن (فرآیند کامل) در محور مهریز-عقدا و هدایت صنایع فوق به شهرستان‌های کم‌برخوردار مانند بافق، خاتم، ابرکوه و بهاباد  نیز از دیگر مصوبات کمیسیون ماده ۱۱ قانون هوای پاک است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد اقدام دیگر را تعریف پهنه‌های سنگین عنوان و تأکید کرد: پیشنهاد تعریف پهنه‌های مناسب جهت استقرار واحدهای سنگین در کارگروه‌های مرتبط استانی مطرح و نهایتا دو پهنه مربوطه در محورهای  یزد-بافق و یزد-طبس با هماهنگی کلیه اداره‌های ذیربط شناسایی شد و در کارگروه امور زیربنایی به تصویب نهایی رسید.

,

پورملایی خاطرنشان کرد: برخورد با واحدهای متخلف و قراردادن در لیست صنایع آلاینده و پیگیری‌های قضایی از طریق مراجع قضایی، مجهز شدن تمامی واحدهای فولادی به حداقل سیستم‌های کنترل آلودگی هوا، تشکیل کارگروه ذیل ماده 12 قانون هوای پاک برای اولین بار در استان و طرح موضوع 17 واحد صنعتی آلاینده و پایش‌های مستمر شبانه و روزانه و ملزم کردن واحدها به رعایت استانداردهای زیست‌محیطی و اعمال ضوابط قانونی با واحدهای متخلف از جمله اقدامات نظارتی و اصلاحی برای مقابله با آلودگی هوا در استان یزد است.

,

وی درباره چرایی ارائه مجوز به صنایع آلاینده در شهرستان های میبد و اردکان تصریح کرد: در اصل دلیل بارگزاری این صنایع در محور یزد-اردکان در سنوات گذشته در نظر گرفتن پتانسیل منطقه و عدم بررسی فنی و علمی این موضوع بوده است.

,

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در پاسخ به اینکه برای بهسازی این وضعیت جه اقداماتی صورت گرفته، عنوان کرد: تعریف شعاع ممنوعه‌ی لازم‌الاجرا برای استقرار صنایع و همچنین جلوگیری از گسترش و توسعه صنایع فعلی در دشت یزد-اردکان و همچنین محاسبه سیاهه انتشار آلاینده‌های هوای دشت یزد-اردکان برای شناسایی عوامل اصلی ایجاد آلودگی و مشخص کردن سهم هر کدام از آن‌ها از جمله اقدامات الویت دار برای بهسازی وضعیت کنونی است.

,

پورملایی گفت: البته طی دوسال گذشته تاکنون مجوز فولادی (جدید و توسعه) و مجوز کاشی با استفاده از سنگ‌شکن  در دشت یزد-اردکان صادر نشده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه