اخبار داغ

هنرمند تئاترِ البرزی:

رتبه نخست کارگردانی جشنواره تئاتر مقاومت نصیب البرز شد/ نمایش آنلاین در شرایط کرونایی؛ هنر نمایش را زنده نگاه داشت

رتبه نخست کارگردانی جشنواره تئاتر مقاومت نصیب البرز شد/ نمایش آنلاین در شرایط کرونایی؛ هنر نمایش را زنده نگاه داشت
علیرضا معروفی تجربه اجرای آنلاین جشنواره تئاتر مقاومت را تجربه ای قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره به خوبی نشان داد که می‌ شود تئاتر را به صورت آنلاین اجرا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از "تیتریک"؛ نمایش "تن ها" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا معروفی از هنرمندان تئاتر استان البرز؛ برگزیده رتبه نخست کارگردانی جشنواره تئاتر مقاومت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ", تیتریک,

این هنرمند البرزی در گفتگو با خبرنگار تیتریک در خصوص این نمایش گفت: من سال 97 کتابی به نام «سرباز کوچک امام» خواندم که درباره خاطرات مهدی طهانیان بود. این رزمنده در 13 سالگی  اسیر شده و 4 صفحه از این کتاب مرا به شدت متاثر کرد و همان‌جا ایده نمایش «تن ها» شکل گرفت. اسفند 98 نمایشنامه را نوشتم که قصه 8 اسیر است که برای تخلیه اطلاعات، سه روز در یک سلول کوچک یک در یک متری در استخبارات عراق نگه داشته شده‌اند.

,

معروفی ادامه داد: واژه مقاومت با کلیت نمایش«تن‌ها»  بسیار همخوانی داشت بنابراین تلاش کردم اثرم را در جایی ارائه بدم که دیده شود. جشنواره مقاومت از جمله جشنواره هایی است که به این نوع آثار اهمیت می دهد.

,

وی افزود: «تن‌ها» برای اولین بار در جشنواره تئاتر مقاومت اجرا شد اما این نمایش صرفا برای جشنواره تولید نشده‌است. هرچند که به عنوان نمایش برگزیده به سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فجر معرفی شده و اگر تایید شود آنجا هم اجرا خواهیم داشت و من و گروهم تمام تلاشمان را می‌کنیم تا اجرایی با کیفیت‌تر و بی‌نقص داشته باشیم اما از همین حالا به فکر اجرای عمومی هستم چون باور دارم در نهایت مخاطب است که تئاتر را زنده و پویا نگه داشته است و هنر تئاتر بی مخاطب می میرد.

,

این هنرمند استانی به علت نامگذاری این نمایش اشاره کرد و تصریح کرد: من در تمام آثارم سعی کردم شعار ندهم  و اگر حرفی می‌خواهم بزنم به صورت دیالوگ در دهان بازیگر نگذارم، بلکه مخاطب از تماشای تمامی نمایش من و مواجهه با مجموعه موقعیت‌ها به تفکر وادار شود. وقتی تماشاگر با «تن‌ها» مواجه می‌شود پس از پایان نمایش دست‌کم باید به این فکر کند که برای وجب به وجب خاک این کشور تن داده شده و علت نامگذری نام نمایش هم همین است.

,

معروفی جشنواره تئاتر مقاومت را فرصتی برای بیان آثار ناب ارزشی دانست و گفت: مقاومت امروز در دنیا مخاطب دارد و ظلم را ریشه کن می کند و این مهم پر از داستان های ناب و ارزشمند است که اگر با زبان هنر بیان شود بر ذهن ها اثر می گذارد، تئاتر از گویاترین زبان های هنر است و تاثیرگذاری آن بر مخاطب زیاد است.

,

وی تجربه اجرای آنلاین جشنواره تئاتر مقاومت را تجربه ای قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: این جشنواره به خوبی نشان داد که می‌شود تئاتر را به صورت آنلاین اجرا کرد. هرچند که به طور قطع فیلم نمایش در ارتباط با مخاطب تئاتر، تاثیر اجرای زنده را نخواهد داشت ولی در شرایط موجود که چاره دیگری نبود، خداروشکر این جشنواره تعطیل نشد و در قالب پخش مجازی به بهترین شکل برگزار شد . چون تعطیل شدن آن باعث می‌شد هنرمندان زیادی کارشان از رونق بیفتند و این جشنواره کمک کرد چراغ تئاتر روشن بماند.

,

این هنرمند درباره مسئولیت کسب رتبه نخست در جشنواره گفت : گرفتن جایزه در جشنواره مسئولیت ایجاد می‌کند اما از طرفی مسئولین تئاتر استان باید به این هنر بیشتر توجه کنند زیرا هنرمندان تئاتر استان در هر جشنواره ای شرکت کردند خوش درخشیدند اما غافل از اینکه هنر تئاتر در بین مسئولین استانی دغدغه نیست و چراغ هنر تئاتر استان فقط به همت هنرمندان این شهر روشن است.

,

برگزیده جشنواره مقاومت با اشاره به اینکه زیرساخت های مناسبی برای اجرای عموم در کرج وجود ندارد اظهار کرد: تئاتر شهر کرج سه سالی است که کلنگ آن خورده شده است ولی هنوز تکمیل نشده است و هنرمندان تئاتر استان حتی یک سالن استاندارد برای اجرای تئاتر ندارند.

,

معروفی با بیان اینکه بودجه‌های فرهنگی البرز خرج امور غیرفرهنگی می‌شود بیان کرد: اگر مسئولین فرهنگی در استان هزینه فرهنگ را برای فرهنگ خرج کنند مشکل هنر تئاتر در استان حل می شود .

,

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: تئاتر یکی از هنرهای پر ظرفیت و تأثیرگذار و مادر همه هنرهاست و نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی جامعه دارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه