اخبار داغ

طرحی که جز دردسر چیزی عاید مردم نکرد؛

انتظار بیرجندی‌ها برای اتمام طرح انتقال صنوف آلاینده ۱۳ ساله شد/ مسئولان جلوی سنگ‌اندازی‌ها را بگیرند

انتظار بیرجندی‌ها برای اتمام طرح انتقال صنوف آلاینده ۱۳ ساله شد/ مسئولان جلوی سنگ‌اندازی‌ها را بگیرند
طرح انتقال صنوف آلاینده از شهر بیرجند که طبق گفته مردم و کسبه، برای آرامش مردم و راحتی اصناف و زیبایی شهر مفید است، پس از ۱۳ سال همچنان بی‌سرانجام مانده و مردم و اصناف خواستار به سرانجام رسیدن آن هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم به خارج از شهر یکی از طرح‌های مهم مرکز استان خراسان جنوبی است که از سال 1386 شروع و در 25 دی‌ماه سال 1393 رسما کلنگ زنی شد، اما متاسفانه پس از سال‌ها پیگیری، این طرح همچنان به عنوان دغدغه مهم مردم و صنوف مطرح است. تاکنون وعده‌های زیادی برای این طرح داده شده است اما چون در عمل اقدامی نشده، مردم و صنوف پس از 13 سال همچنان ناراضی هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان،,

, ,

وعده بی‌عمل مسئولان به سال 1400 رسید

, وعده بی‌عمل مسئولان به سال 1400 رسید, وعده بی‌عمل مسئولان به سال 1400 رسید,

حسن مختاری یکی از صافکاران خودرو بیرجندی، در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: طرح انتقال صنوف به خارج از شهر طرح خوبی است که هم به نفع کسبه و هم به نفع شهروندان است چراکه هم سر و صدای این صنوف از سر مردم کم می‌شود و هم چهره شهر نمای زیباتری خواهد داشت.

,

وی افزود: در سال 1393 بنده در این طرح ثبت نام کردم که در آن زمان قرار بود تا صنوف مزاحم ظرف یکی دو سال از سطح شهر جمع و به شهرک جدیدی انتقال یابد.

,

این صافکار خودرو با اشاره به پرداخت مبلغ 9 میلیون تومان طی چندین مرتبه واریزی، گفت: در حالی که باید صنوف مزاحم تا سال 1395 منتقل می‌شد، اما متاسفانه اکنون که به سال 1400 می‌رسیم و هنوز این موضوع محقق نشده و هیچ نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.

,

مختاری بیان کرد: در سال 1397 نیز از صنوف خواسته شد تا برای انتخاب قطعه زمین مورد نظرشان مراجعه کنند تا مراحل اداری و صدور جواز برای آن انجام شود. در این خصوص مراجعه کردم و قطعه را انتخاب کردم، اما متاسفانه پس از این موضوع گفته شد که قطعه زمین در محدوده اراضی شهرداری است و باید برای این قطعات مزایده برگزاری شود.

,

وی ادامه داد: در پایان سال 1397 مزایده برگزار شد و بنده هم شرکت کردم، در این خصوص 5 درصد از پول را به حساب شهرداری واریز کردم و 5 درصد دیگر هم در بانک بلوکه شد، اما متاسفانه باز هم پس از مدت 6 ماه اعلام شده که مزایده باطل است.

,

یقه دولت را بگیرید/ عایدی صنوف جز دردسر نبوده است

, یقه دولت را بگیرید/ عایدی صنوف جز دردسر نبوده است, یقه دولت را بگیرید/ عایدی صنوف جز دردسر نبوده است,

این صافکار خودرو اظهار کرد: زمینی که قرار بود در سال 1395 تحویل شود، اما هنوز پس از 7 سال هیچ خبری از آن نیست، در حالی که هزینه‌های ساخت‌وساز اکنون با 7 سال قبل اصلا قابل مقایسه نیست.

,

مختاری گفت: در این خصوص چندین بار به شهرداری بیرجند مراجعه کردم، اما جوابی که گرفتم این بوده است که طلبی از شهرداری ندارید و شهرداری کاره‌ای نیست، بروید یقه دولت را بگیرید.

,

وی بیان کرد: طرح انتقال صنوف مزاحم به خارج از شهر، طرحی است که نیازمند هماهنگی و همکاری همه ادارات از جمله استانداری، فرمانداری، شهرداری، بنیاد مسکن، اتحادیه صنوف و خود اصناف است، اما متاسفانه نه‌تنها همکاری صورت نمی‌گیرد، بلکه شاهد سنگ‌اندازی مسئولان هم هستیم و تاکنون چیزی جز دردسر از این طرح، عاید اصناف نشده است.

,

این صافکار خودرو افزود: در ابتدای امسال تجمعی در مقابل شهرداری انجام شد که مسئولان اعلام کردند همان مزایده برگزار شده در سال 1397 قابل قبول است، اما متاسفانه اکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم، هنوز هم خبری از حل مشکل این زمین‌ها وجود ندارد.

,

اصناف خسته از انتظار

, اصناف خسته از انتظار, اصناف خسته از انتظار,

مختاری ادامه داد: در این خصوص شهرداری به صاحبان صنوف اعلام کرده که بیایند پول واریزی خود را دریافت کنند، اما از طرف دیگر اتحادیه صنوف تاکید می‌کند که از دریافت پول خودداری شود.

,

وی گفت: البته صنوف دنبال دریافت زمین و ساماندهی هستند و از طرف دیگر پولی را که طی سال‌های قبل به سختی جور کرده‌اند، اکنون هیچ ارزشی ندارد.

,

مختاری اظهار کرد: صاحبان اصناف با کار بازو و به سختی هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنند و اکنون انتظارکشیدن از سال 1393 تا 1400 آن‌ها را خسته کرده کرده است. انتظار است تا مسئولان با هماهنگی با یکدیگر، هر چه زودتر مشکلات مربوط به انتقال صنوف مزاحم را حل کنند.

,

, ,

طرح انتقال صنوف؛ نجات مردم از سروصدا و سردرگمی

, طرح انتقال صنوف؛ نجات مردم از سروصدا و سردرگمی, طرح انتقال صنوف؛ نجات مردم از سروصدا و سردرگمی,

حسین عباسی کابینت‌ساز و عضو اتحادیه مصنوعات فلزی، در خصوص طرح انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر بیرجند، در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: اجرای طرح صنوف آلاینده به خارج از شهر، طرح بسیار خوبی است که هم در زیبایی و تمیزی شهر موثر است و هم مشتریان را از سردرگمی درمی‌آورد.

,

وی افزود: هم‌اکنون سر و صدای برخی از مشاغل از جمله دستگاه‌های کابینت‌سازی بسیار زیاد و آزاردهنده برای همسایگان و مردم است، اما با اجرای این طرح، تمام شهر از صنوف آلاینده پاکسازی می‌شود.

,

این کابینت‌ساز با اشاره به این‌که طرح انتقال صنوف آلاینده از سال 1386 شروع شده و از سال 1393 اتحادیه‌ها برای ثبت‌نام و واگذاری فراخوان دادند، گفت: مبلغ اولیه زمین در سال 1393 از صنوف اخذ شد و تا 4 سال خوابیده بود، اما هیچ اتفاقی نیفتاد. از سال 1396 هزینه‌های دیگر دریافت شد و در سال 1397 تمامی هزینه‌ها از همه متقاضیان دریافت شد.

,

عباسی بیان کرد: بنده در سال 1397 برای شرکت در مزایده دریافت زمین، مبلغ 2 میلیون و 800 هزار تومان و سپس حدود 23 میلیون تومان برای هزینه آماده‌سازی و حدود 8 میلیون تومان برای امتیاز آب پرداخت کرده‌ام.

,

تأخیر مسئولان جریمه ندارد؟

, تأخیر مسئولان جریمه ندارد؟, تأخیر مسئولان جریمه ندارد؟,

وی گفت: حتی از افرادی که هزینه‌های خود را تا سال 1397 پرداخت نکرده بودند، جریمه تأخیر هم دریافت شد، اما متأسفانه هنوز این زمین‌ها تحویل صنوف صنایع فلزی، مصنوعات چوبی، آلومینیوم‌کاران، نجاران، صافکاران و مصالح‌فروشان نشده است.

,

عباسی بیان کرد: مشکلی که مطرح بود، این بود که قطعات زمین این صنوف، در اراضی شهرداری قرار دارد و اصناف متقاضی باید در مزایده شرکت کنند که در این خصوص زمین به قیمت روز و با سند تحویل می‌شود و نیازی به پایان کار نیست. در این خصوص در اسفندماه 1397 در مزایده شرکت و 5 درصد از مبلغ زمین را به حساب شهرداری واریز کردیم و 5 درصد دیگر در حساب شهرداری بلوکه شد. اما متاسفانه هنوز خبری از زمین نیست. در حالی که زمین‌های سایر صنوف که در اراضی زمین شهری بود، تحویل آن‌ها شد.

,

وی افزود: این اصناف هنوز هم بلاتکلیف هستند و برای پرداخت هزینه‌های دیگر مانند امتیاز آب نمی‌دانند باید چکار کنند؟

,

قوت قلب صنوف با ورود دادستان

, قوت قلب صنوف با ورود دادستان, قوت قلب صنوف با ورود دادستان,

عضو اتحادیه مصنوعات فلزی اظهار کرد: در واقع طبق وعده‌های مسئولان قرار بود تا این زمین‌ها پارسال تحویل اصناف شود، اما چون تحویل نشد، اصناف معترض در خردادماه امسال در محل شهرداری و یک بار دیگر در محل جلسه شورای شهر تجمع کردند که بازهم مسئولان قول دادند که این مشکل ظرف یک ماه آینده حل می‌شود.

,

عباسی با اشاره به این‌که اکنون 7 ماه از وعده یک ماهه مسئولان گذشته و هنوز اتفاقی نیفتاده است، گفت: اخیرا در تجمع دیگری که اصناف در محل شهرک صنوف آلاینده داشتند، دادستان بیرجند هم حاضر شد و اکنون پیگیر این موضوع است.

, 7 ماه از وعده یک ماهه مسئولان گذشته ,

وی اذعان کرد: پیگیری دادستان، اصناف را خوشبین و امیدوار به حل مشکل کرده و به نوعی قوت قلبی برای آن‌ها شده است.

,

, ,

تبدیل بیابان به خیابان‌های دارای ارزش افزوده با پول اصناف/ چه کسی جوابگوی ضرر صنوف است؟

, تبدیل بیابان به خیابان‌های دارای ارزش افزوده با پول اصناف/ چه کسی جوابگوی ضرر صنوف است؟, تبدیل بیابان به خیابان‌های دارای ارزش افزوده با پول اصناف/ چه کسی جوابگوی ضرر صنوف است؟,

این کابینت‌ساز بیرجندی بیان کرد: از حدود یک هزار و 800 قطعه زمین صنوف آلاینده، 340 قطعه مربوط به اتحادیه‌هایی که گفته شد، تحویل نشده است. اما سایر صنوفی که سال گذشته زمین خود را تحویل گرفته‌اند، ساخت‌وسازشان تمام شده است، البته کار این صنوف هم لنگ زیرساخت آب و برق مانده است. در حالی که زیرساخت‌ها تامین شده است اما هنوز در اختیار صنوف قرار نگرفته است.

,

عباسی ادامه داد: در ابتدای طرح، گفته شد که زمین‌ها به‌طور رایگان در اختیار اصناف قرار می‌گیرد اما اکنون نه‌تنها زمین رایگان نیست، بلکه بیابانی که با پول‌های واریزی اصناف اکنون به خیابان تبدیل شده و با دلال‌بازی‌ها، ارزش‌افزوده پیدا کرده است، حالا برای تحویل آن از قیمت‌گذاری به ارزش روز سخن گفته می‌شود. در حالی که تحویل زمین با همین نرخ‌ها هم هنوز انجام نشده است.

, عباسی ادامه داد: در ابتدای طرح، گفته شد که زمین‌ها به‌طور رایگان در اختیار اصناف قرار می‌گیرد اما اکنون نه‌تنها زمین رایگان نیست، بلکه بیابانی که با پول‌های واریزی اصناف اکنون به خیابان تبدیل شده و با دلال‌بازی‌ها، ارزش‌افزوده پیدا کرده است، حالا برای تحویل آن از قیمت‌گذاری به ارزش روز سخن گفته می‌شود. در حالی که تحویل زمین با همین نرخ‌ها هم هنوز انجام نشده است.,

وی تصریح کرد: متأسفانه عدم‌تحویل زمین به اصناف، علاوه بر معطلی و بلاتکلیفی، آن‌ها را با افزایش چند برابری هزینه ساخت‌وساز هم مواجه کرده است. در حالی که قبلا هزینه ساخت برای هر مترمربع حدود 600 هزار تومان بود، اما اکنون هزینه تمام شده به متری 4 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، اکنون چه کسی جوابگوی ضرر صنوف خواهد بود؟

,

مسئولان چوب لای چرخ نگذارند

, مسئولان چوب لای چرخ نگذارند, مسئولان چوب لای چرخ نگذارند,

عضو اتحادیه مصنوعات فلزی گفت: در حالی که صنوف هزینه‌های آماده‌سازی، جدول‌کشی و شرکت در مزایده را از همان روز اول پرداخت کرده‌اند، اما هنوز نتوانستند زمین‌های خود را تحویل بگیرند. اگر زمین‌ها تحویل نشود، نمی‌توانیم اعتراضی داشته باشیم.

,

عباسی با بیان این‌که در سال 1393 هیچ‌انگیزه‌ای برای خرید زمین و ایجاد کارگاه در محل دیگر نداشتم، اظهار کرد: اما با وعده‌های مسئولان در این طرح متقاضی زمین شدم. در حالی که در آن زمان بازار مسکن آرام بود و قیمت زمین‌ها متری 30 تا 50 هزار تومان بود و با کمترین سرمایه می‌توانستم بهترین زمین را بخرم، اما اکنون علی‌رغم پرداخت هزینه‌ها، همچنان بلاتکلیف مانده‌ام.

,

وی تصریح کرد: متأسفانه وعده‌های متعدد مسئولان و همچنین چوب لای چرخ گذاشتن‌ها در این خصوص، سبب ایجاد گرفتاری و نارضایتی برای اصناف شده است که امیدوارم این نارضایتی با تحویل سریع‌تر زمین‌ها برطرف شود.

, وی تصریح کرد: متأسفانه وعده‌های متعدد مسئولان و همچنین چوب لای چرخ گذاشتن‌ها در این خصوص، سبب ایجاد گرفتاری و نارضایتی برای اصناف شده است که امیدوارم این نارضایتی با تحویل سریع‌تر زمین‌ها برطرف شود.,

اصناف خسته از وعده‌های 10 روز و 20 روز مسئولان

, اصناف خسته از وعده‌های 10 روز و 20 روز مسئولان, اصناف خسته از وعده‌های 10 روز و 20 روز مسئولان,

این کابینت‌ساز بیان کرد: اصناف؛ از وعده‌های یک هفته‌ای و 10 روز و 20 روز مسئولان خسته شده‌اند و موضوع با ورود دادستان از خنده و شوخی گذشته است. با تحویل زمین‌ها، صنوف برای ساخت‌وساز نیازمند تأمین سرمایه و تسهیلات هستند و از طرف دیگر دریافت جواز و مراحل ساخت هم حداقل 6 ماه زمان‌بر خواهد بود.

,

عباسی گفت: همچنین کاربری زمین‌ها هم باید از مزروعی به کارگاهی تبدیل شود که با توجه به این‌که اصناف این زمین‌ها را نه برای فروش بلکه برای ایجاد کارگاه می‌خواهند، ضروری است هزینه‌های کم‌تری از آن‌ها دریافت شود.

,

وی با اشاره به این‌که اگر مسئولان هماهنگ باشند، صنوف باقی‌مانده نیز ساماندهی و مردم از سروصدای آزاردهنده دستگاه‌ها و آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی راحت می‌شوند، یادآور شد: یکی از مزیت‌های این طرح این است که ساخت این زمین‌ها اجاره به شرط تملیک است و پایان کار آن بعد از ساخت زمین داده می‌شود که با این شرایط همه کارگاه‌ها مجهز به سیستم ایمنی، اطفاء حریق، آب، برق و ... است و امکان سوءاستفاده وجود ندارد.

,

پیگیری رفع مشکل اراضی از مالکان و شهرداری

, پیگیری رفع مشکل اراضی از مالکان و شهرداری, پیگیری رفع مشکل اراضی از مالکان و شهرداری,

محمدحسین دلیر مدیرعامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مطالعات طرح انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر از سال 1387 کلید خورد و از سال 1394 هم به طور عملی شروع شد.

,

وی افزود: اراضی این شهرک مربوط به راه و شهرسازی، شهرداری و مالکان شخصی است که تاکنون اراضی متعلق به راه و شهرسازی به صنوف واگذار شده است. واگذاری اراضی مالکان شخصی توسط راه و شهرسازی در حال پیگیری است که در این خصوص قول داده شده تا این موضوع تا پایان امسال به نتیجه برسد.

,

مدیرعامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند گفت: اراضی متعلق به مالکان شخصی تداخل زیادی با اراضی شهرک صنوف آلاینده دارد که حتما باید یکپارچه‌سازی شود. معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در بازدید از این شهرک با این موضوع موافقت کرد.

,

دلیر بیان کرد: اما زمین‌های متعلق به شهرداری، حدود 15 هکتار است که از این میزان 11 هکتار توسط خیّری با نیت استفاده برای دفن افراد نیازمند و بی‌بضاعت به عنوان گورستان وقف شده است. در این خصوص موضوع از طریق دادستان هم در حال پیگیری است و قرار است شهرداری و شورای شهر، طی یک هفته آینده زمین دیگری در حاشیه قبرستان را با زمین وقف شده، عوض کند. متقاضیانی که قطعه زمین آن‌ها در این اراضی قرار گرفته است، همچنان در انتظار رفع این مشکل هستند.

,

وی عنوان کرد: مساحت شهرک صنوف آلاینده حدود 80 هکتار است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است تا در این شهرک، 2 هزار و 80 واحد شامل یک هزار و 636 واحد کارگاهی، 164 واحد تجاری، 15 واحد اداری، فرهنگی، مذهبی و ... ساخته شود.

,

واگذاری 1079 قطعه به صنوف

, واگذاری 1079 قطعه به صنوف, واگذاری 1079 قطعه به صنوف,

مدیرعامل شرکت تعاونی صنوف آلاینده بیرجند گفت: در این خصوص، تاکنون قطعات زمین به 111 اتحادیه واگذار شده است که بر این اساس؛ یک هزار و 79 قطعه از دو ماه قبل به متقاضیان واگذار و اکنون در حال ساخت است. در این خصوص تاکنون دو واحد کارگاهی در شهرک مستقر شده، 400 واحد ساخته شده و پروانه پایان کار آن مانده و بقیه نیز در حال ساخت است.

,

دلیر یادآور شد: از واحدهای فرهنگی، اداری و خدماتی که در ایجاد این شهرک دیده شده، می‌توان به ساخت مسجد، درمانگاه، اورژانس، آتش‌نشانی، رستوران و بانک اشاره کرد. همچنین 164 واحد تجاری برای تأمین قطعات مورد نیاز واحدهای کارگاهی در نظر گرفته شده تا صنوف نیازمندی‌های خود را از همان محل تأمین کنند.

,

وی با اشاره به تأخیر اجرای طرح انتقال صنوف آلاینده به دلیل مشکل وقفی‌بودن و همچنین مضیقه مالی دولت، اظهار کرد: مشکل تامین آب شهرک صنوف آلاینده در حال پیگیری است و تا اردیبهشت‌ماه 1400 به طور کامل انجام خواهد شد.

,

دلیر افزود: اداره برق نیز برق فشار متوسط را تأمین کرده و فقط تامین برق فشار ضعیف و ترانس باقی‌مانده است که تامین آن به اختصاص اعتبارات دولتی بستگی دارد.

,

وی ادامه داد: آن‌چه در تعهد شرکت تعاونی صنوف آلاینده بوده است، انجام شده و آسفالت شهرک نیز زمانی انجام خواهد شد که زیرساخت آب به طور کامل اجرا شود.

,

ضرر هنگفت صنوف با افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز

, ضرر هنگفت صنوف با افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز, ضرر هنگفت صنوف با افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز,

رضا علیزاده رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: طرح انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر، یکی از طرح‌های مهم شهر است که متاسفانه پس از 12 سال، هنوز هم به سرانجام نرسیده است.

,

وی افزود: در این خصوص صاحبان صنوف و متقاضیان دریافت زمین، ضررهای هنگفتی کرده‌اند، چراکه طی سال‌های اخیر هزینه ساخت‌وساز افزایش چند برابری داشته است. در حالی‌که با مبلغ‌های الان، در آن زمان می‌توانستند بهترین واحد تجاری را خریداری کنند.

,

, ,

مسئولان می‌توانند در خیابان عدل زندگی کنند؟/ احساس شرمندگی می‌کنم

, مسئولان می‌توانند در خیابان عدل زندگی کنند؟/ احساس شرمندگی می‌کنم, مسئولان می‌توانند در خیابان عدل زندگی کنند؟/ احساس شرمندگی می‌کنم,

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی با اشاره به این‌که آیا مسئولان خودشان می‌توانند در خیابان عدل یا خیابان‌های مشابه که صنوف آلاینده زیادی وجود دارد، زندگی کنند؟ گفت: خودم هر وقت از خیابان عدل عبور می‌کنم، در مقابل شرایط سخت زندگی مردم، احساس شرمندگی می‌کنم.

,

علیزاده با اشاره به این‌که متأسفانه مسئولان آن‌طور که باید و شاید همکاری و هماهنگی ندارند، بیان کرد: خواهش بنده از مسئولان این است که همت و همکاری کنند تا این دغدغه دیگر در مرکز استان وجود نداشته باشد.

,

 وی تصریح کرد: انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر، متأسفانه آن روندی که باید داشته باشد را ندارد و حل این موضوع نیازمند ورود و حضور استاندار است تا هم صنوف از سردرگمی دربیایند و هم مردم از سر و صداهای آزاردهنده نجات پیدا کنند.

,

علیزاده تأکید کرد: البته ورود دادستان به این موضوع هم قابل تقدیر و موثر است. البته به شرطی که این پیگیری‌ها ادامه و پشتوانه داشته باشد و از مسئولان گزارش و نتیجه کار خواسته شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه