اخبار داغ

فوق تخصص گوارش و کبد؛

انجام اندوسکوپی در دوران کرونا نباید به تاخیر بیافتد

انجام اندوسکوپی در دوران کرونا نباید به تاخیر بیافتد
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد، با اشاره به اینکه کولونوسکوپی و اندوسکوپی مهم ترین راه تشخیص سرطان است، به تعویق انداختن این اقدامات را آسیب زا دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  افسانه شریفیان گفت: اندوسکوپی یا درون بینی، روشی است که پزشک با استفاده از ابزارهای تخصصی به نام آندوسکوپ درون برخی از احشا و اعضای بدن را مشاهده می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان اینکه دلایل انجام آندوسکوپی با توجه به شرایط و نوع بیماری از فردی به فرد دیگر فرق می‌کند، افزود: اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی از مری، معده و اثنی عشر با هدف تشخیصی و گاهی اوقات درمانی انجام می‌شود.
,
 
,
به گفته شریفیان، یافته‌های حاصل از انجام اندوسکوپی به پزشک کمک می‌کند تا علت، علائم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ، درد شکمی، مشکلات بلعیدن و خونریزی گوارشی را تشخیص دهد.
,
 
,
وی تاکید کرد: برای انجام آندوسکوپی فوقانی باید بیمار حدود ۷ تا ۸ ساعت ناشتا باشد.
,
 
,
شریفیان، کولونوسکوپی را روش دیگری عنوان کرد که برای تشخیص تغییرات و یا موارد غیر عادی در سطح روده بزرگ و رکتوم (راست روده) مورد استفاده قرار می‌گیرد.
,
 
,
به گفته این فوق تخصص گوارش، کولونوسکوپی بهترین روش برای تشخیص و نمونه برداری از پولیپ ها و بسیاری دیگر از ضایعات درون روده بزرگ است.
,
 
,
وی با تاکید بر ضرورت رعایت آمادگی‌های لازم برای انجام کولونوسکوپی، افزود: در صورتی که اقدامات مورد نیاز برای آماده‌سازی بیمار به درستی انجام شود و روده بزرگ کاملاً تمیز شده باشد، کولونوسکوپی با دقت بالا و به طور کامل انجام خواهد شد.
,
 
,
شریفیان با اشاره به این که بیمار برای کولونوسکوپی باید مقادیر زیادی مایعات زلال و بی رنگ به همراه محلول‌های مسهل خاص بنوشد و پیاده روی کند، خاطرنشان کرد: در صورت تمیز نبودن روده بزرگ، کولونوسکوپی به خوبی و با دقت انجام نخواهد شد و مشاهده پوشش کولون ممکن است به دلیل وجود مدفوع باقیمانده در روده امکان‌پذیر نباشد. در نتیجه احتمالاً باید دوباره تکرار شود.
,
 
,
عضو هیئت علمی بیمارستان طالقانی با تاکید بر اجتناب از به تعویق انداختن کولونوسکوپی و اندوسکوپی در بحران کرونا خاطرنشان کرد: متأسفانه در همه گیری بیماری کرونا، اکثر افراد انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی خود را به تعویق انداخته اند در حالیکه این اقدامات مهمترین راه برای تشخیص بیماری‌های مهمی از جمله سرطان‌ها هستند و تأخیر در انجام آنها ممکن است به صدمات جبران ناپذیری بیانجامد.
,
 
,
وی توصیه کرد: در صورت نیاز و تشخیص پزشک، آندوسکوپی و کولونوسکوپی خود را به علت بحران کرونا به تعویق نیندازید. انجام این پروسیجرها در تشخیص اولیه و زودهنگام بسیاری از بیماری‌ها نقش بسیار مهمی دارند.
,
 
,
شریفیان با بیان اینکه این اقدامات تشخیصی کمک می‌کند که در مراحل اولیه متوجه بیماری شویم به بیماران تاکید کرد که تمامی اقدامات احتیاطی و لازم برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا در هنگام انجام آندوسکوپی و کولونوسکوپی در بیمارستان طالقانی انجام می‌شود.
,
 
,
به گفته وی، این اقدامات شامل غربالگری و تشخیص بیماران احتمالی کووید ۱۹ استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، تغییر فرایندها برای به حداقل رساندن تماس و اقدامات ضدعفونی کردن سطوح است.
,
 
,
شریفیان تاکید کرد: توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید، به خصوص اگر بیماری مزمن و زمینه‌ای دارید و در معرض خطر پیشرفت بیماری خود قرار دارید.
,
 
,
انتهای پیام/ 
 منبع: مهر
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه