اخبار داغ

چه عواملی باعث گریختن محمدرضا شاه از ایران شد؟

چه عواملی باعث گریختن محمدرضا شاه از ایران شد؟
راهپیمایی روز عاشورا و تاسوعا 57 یک راهپیمایی از نظر جمعیت عظیم و بی نظیر بود و محمدرضا شاه این راهپیمایی را شخصا از هلی‌کوپتر دید و خیلی نکات را فهمید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ ۲۶ دی، روزی است که شاه مخلوع از کشورمان فرار کرد، فراری که رهایی مردم ایران از سلطه قدرت‌های استکباری جهان را به همراه داشت و آغاز فصلی جدید در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ما بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
چهل و دو سال پیش، در چنین روزی، محمدرضا پهلوی با ۳۵ میلیارد دلار از دارایی‌های مردم ایران، از کشور گریخت.
,
 
,
در این زمینه با محمود فروزبخش، تحلیلگر تاریخ سیاست به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
در خصوص فرار محمدرشاه بگویید.
, در خصوص فرار محمدرشاه بگویید.,
 
,
فروزبخش: چهار شاه آخر ایران داخل کشور فوت نکردند؛ محمد علی شاه با نهضت مشروطه از ایران رفت، احمد شاه با آمدن پهلوی ها از ایران رفت و رضا شاه که با ورود نیروهای نیروهای آمریکایی و انگلیسی و شوروی مجبور شد ایران را ترک کند و در جزیره موریس مرد.
,
 
,
محمدرضا شاه در چنین روزی از ایران گریخت و به نقل از فرح زمانی که برای کسی اهمیت نداشت فوت کرد.
,
 
,
یکی از مباحث مطرح شده در تاریخ و حتی اسناد موجود فرار از ایران به دلیل وضعیت روانی و جسمی محمدرضا شاه بود که دچار اختلاتی شده بود، نظر شما در این زمینه چیست؟
, یکی از مباحث مطرح شده در تاریخ و حتی اسناد موجود فرار از ایران به دلیل وضعیت روانی و جسمی محمدرضا شاه بود که دچار اختلاتی شده بود، نظر شما در این زمینه چیست؟,
 
,
شخصیت روانی محمدرضا در این فرار تاثیر دارد؛ محمدرضا شاه در ١٣٣٢ شتاب زده ایران را ترک کرد و شاه از مصدق می ترسید و نمی توانست نظر قطعی خود را در مورد مصدق بگوید و این تعلل و مشکلات از همان زمان در شخصیت شاه وجود داشت.
,
 
,
چرا فرار محمدرضا شاه در 26 دی 57 مانند فرار 25 مرداد 32 منجر به کودتا نشد؟
, چرا فرار محمدرضا شاه در 26 دی 57 مانند فرار 25 مرداد 32 منجر به کودتا نشد؟,
 
,
ارتش پهلوی به شدت ارتش شاه دوستی بود و در مبنای یک نفر شکل گرفته بود؛ زمانی که شاه از کشور گریخت، رابرت هایزر نماینده ناتو در ایران است و از طرف آمریکا به ایران آمد تا امکان یک حکومت نظامی و یک کودتای نظامی دیگر را بررسی کند اما متوجه شد نمی‌تواند اتحادی در میان ارتش ایجاد کنید زیرا سران ارتش با شخص محمدرضا شاه هویت می گرفتند.
,
 
,
شخص محمدرضا برای آن ها بسیار مهم بوده است و زمانی که محمدرضا نبود نمی توانستند به بختیار اعتماد کنند تا حمام خون راه بیندازند.
,
 
,
از نظر شما چه عواملی باعث سقوط محمدرضا قبل از فرار شد؟
, از نظر شما چه عواملی باعث سقوط محمدرضا قبل از فرار شد؟,
 
,
رژیم پهلوی یکی از اشتباهات مهم و حیاتی که مرکتب شد، کشتار دانش آموزان در 13 آبان است؛ محمدرضا شاه بعد از این جنایت در در تلویزیون خطاب به مردم می گوید که من صدای انقلاب شما را شنیدم اما بلافاصله بعد از یک فرد نظامی را به عنوان نخست وزیر خود انتخاب می کند که این انتخاب در بین مردم به سرکوب معترضان تلقی می شود.
,
 
,
پس از صحبت های محمدرضا شاه در تلویزیون تا انتصاب یک نظامی در پست نخست وزیری یک تناقض وجود دارد و اینجا مشخص نیست که شاه برای آینده کشور چه برنامه ای دارد.
,
 
,
مسئله دیگر این است که هر آنچه که هر چقدر از عمر حکومت پهلوی می رود و به خصوص بعد از کودتای سال ۳۲، شخص شاه در امور مملکت بیشتر عهده‌دار است و در مسائل ریز و درشت کشور دخالت می کند و طبیعتاً این رفتار برای شاه مناسب نبود.
,
 
,
چه چیزی باعث مخالفت مردم با حکومت شاهنشاهی در ایران شد؟
, چه چیزی باعث مخالفت مردم با حکومت شاهنشاهی در ایران شد؟,
 
,
شاهنشاهی در ایران آن تقدیس و ارزش شان فرو می‌ریزد و به خصوص بعد از ماجرای مشروطه، شاه دیگر اعتبار ندارد اما در حالی که قبل از مشروطه شاه در این یک منزل الهی و آسمانی داشته است اما هرچه که جلوتر می آید به خصوص در حکومت قاجار و دادن امتیازات متخص به کشورهای خارجی و به خصوص با رفتارهای ضد دین پهلوی، شاه برای مردم یک دیکتاتور می شود.
,
 
,
به نظر شما آیا محمدرضا شاه فکر می کرد که بار دیگری از ایران فرار کند و حکومت شاهنشاهی در ایران سقوط کنند؟
, به نظر شما آیا محمدرضا شاه فکر می کرد که بار دیگری از ایران فرار کند و حکومت شاهنشاهی در ایران سقوط کنند؟,
 
,
بحث راهپیمایی روز عاشورا و تاسوعا 57 یک راهپیمایی از نظر جمعیت عظیم و بی نظیر بود و محمدرضا شاه این راهپیمایی را شخصا از هلی‌کوپتر دید و خیلی نکات را فهمید.
,
 
,
تا قبل از آن اگر کسانی در خصوص وضعیت کشور به او گزارش می‌دادند و یا برداشت شخصی شاه این نبود که مردم به صورت توده ای در خیابان ها حاضر می شوند اما پس از این راهپیمایی متوجه شد که طبقات مختلف جامعه خواهان سقوط این رژیم هستند.
,
 
,
محمدرضا شاه فکر می‌کرد با ایجاد آزادی ظاهری برای زنان و یا ایجاد اشتغال و امکانات برای دانشجوها و ایجاد امکانات رفاهی برای پایتختنشیشان آن ها از جریان اعتراضات حمایت نمی کنند اما پس از این راهپیمایی و دیگر تحرکات مردمی متوجه شد که دانشجو ها و زن ها و تهرانی ها هم به خیابان ‌ها آمدند که پس از آن جمع بندی های رژیم پهلوی و محمدرضا شاه از هم پاشید و تصمیم فرار از کشور که مانند یک خودکشی بود را گرفت.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه