اخبار داغ

بررسی تبعات تغییر هویتی و زیارتی مشهدالرضا(ع)؛

توسعه شهری مشهد با درآمد نامشروع!/ چه کسانی به دنبال تجاری‌سازی اطراف حریم رضوی هستند؟

توسعه شهری مشهد با درآمد نامشروع!/ چه کسانی به دنبال تجاری‌سازی اطراف حریم رضوی هستند؟
خریداری برخی از املاک بافت پیرامون حرم رضوی با قیمت‌ نازل نه تنها خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم مشارکت مردم بوده بلکه توسعه شهری با درآمدهای نامشروع را در پی‌داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ از مهم‌ترین نکاتی که در موضوع بافت پیرامون حرم مطهر رضوی البته در حواشی بحث های رسانه مورد بررسی قرار می‌گرفت، موضوع تملکات املاک بافت پیرامون حرم و در کنار آن نیز تأکید رهبر انقلاب طی نامه ای معروف بر لزوم مشارکت مردم در این بافت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

صرف نظر از نوع تملک و حواشی آن خریداری برخی از املاک شهروندان بافت پیرامون حرم مطهر با قیمت‌های نازل از جمله نارضایتی هایی بود که نه تنها خلاف فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت مردم بلکه موجب کاهش مشارکت اجتماعی و نارضایتی اهالی شده است.

,

, ,

در همین راستا مطلع شدیم شورای نگهبان کاهش قیمت املاک در هنگام تملک، به بهانه «ورود به محدوده» را خلاف شرع اعلام کرده است و بر اساس لغو این مصوبه تمام قراردادهایی که شهرداری به استناد این مصوبه تنظیم کرده و قیمت املاک را به نرخ غیرواقعی کاهش داده اند، قابل ابطال در محاکم قضایی است.

,

توسعه شهر مبتنی بر درآمد نامشروع!

, توسعه شهر مبتنی بر درآمد نامشروع!, توسعه شهر مبتنی بر درآمد نامشروع!,

میثم ظهوریان، مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون این موضوع اظهار کرد: در بحث تملکات به طور کلی مسئله درآمد مطرح است و وجه مشروع بودن درآمد شهرداری و سرمایه‌گذاران فعال نیز از این بعد دارای اهمیت است که اساسا این اقدام، توسعه شهر را مبتنی بر درآمد نامشروع می کند.

,

وی با اشاره به اینکه وجه دیگر این موضوع نیز در حوزه سرمایه اجتماعی است افزود: نوع تملکات در بافت پیرامون حرم بر نارضایتی اجتماعی دامن می زند و بر اساس مطالعات سرعت انتشار نارضایتی از رضایت خیلی بیشتر است بطوریکه افراد ناراضی نارضایتی خودشان را به 10 نفر منتقل می کنند لذا وقتی نهادهای عمومی وارد این حوزه می شوند به شدت سرمایه های اجتماعی را پایین می آورند.

,

6 هزار شکایت در خصوص پروژه میدان شهدا

, 6 هزار شکایت در خصوص پروژه میدان شهدا, 6 هزار شکایت در خصوص پروژه میدان شهدا,

این کارشناس مدیریت شهری گفت: به گفته مدیریت پروژه میدان شهدا، در این بافت 6 هزار شکایت از حوزه  شهرداری شده که بخش عمده ای از آن مربوط به تملکات شهرداری است که قطعا این نارضایتی به هزاران نفر دیگر منتقل خواهد شد و حجم بالایی از سرمایه اجتماعی بین مردم و نهادهای حکومتی از بین می رود.

,

, ,

وی با بیان اینکه عامه مردم نیز خیلی عملکردها را به لحاظ ساختاری تفکیک نمی کنند و آن را تعمیم می‌دهند افزود: هر چند مسئولان شهرداری اینطور اعلام کردند که اکثر افراد مالک در بافت پیرامون حرم با رضایت خودشان قرارداد تملک را امضا کردند و رضایت داده اند اما نوع گرفتن رضایت مهم است.!

,

ظهوریان ادامه داد: کسی که منزلش آنجا بوده و اطراف محل سکونتش خاک ریخته شود در واقع به نوعی مجبور به امضا و پذیرفتن این قرارداد می شود که از این نوع بحث ها زیاد است؛ پروژه هایی برای مجبور کردن افراد به پذیرفتن قرارداد انجام شده است.

,

نامه رهبر انقلاب در بافت پیرامون حرم ملاک عمل قرار نگرفته است

, نامه رهبر انقلاب در بافت پیرامون حرم ملاک عمل قرار نگرفته است, نامه رهبر انقلاب در بافت پیرامون حرم ملاک عمل قرار نگرفته است,

وی افزود: حجت الاسلام نظافت از روحانیون بارز شهر مشهد در بافت پیرامون حرم اینگونه روایت می کنند که خانه ای با هدف فشار بر مالکان در اطراف این محدوده خریداری شد و آن را به همین منظور خاص خراب کردند و در اثر آلودگی آن مخروبه بخش عمده ای از همسایگان مجبور شدند زمین هایشان را به شهرداری بفروشند و در پی این آلودگی مادر ایشان به بیماری سالک مبتلا شد که از این نمونه ها و اتفاقات ناگوار ایجاد شده برای مردم بسیار است که منجر به از بین رفتن اعتماد مردم و سرمایه‌های اجتماعی را در شهر شده است.

,

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی تصریح کرد: اگر نامه رهبری در مورد بافت پیرامون حرم ملاک عمل قرار بگیرد بخش عمده ای از مشکلات حل می شود و بر این اساس باید مدل طرح به سمتی برود که امکان مشارکت مردمی فراهم شود ولی الان اساسا مدل طرح به نوعی است که امکان مشارکت مردمی وجود ندارد.

,

وی در همین رابطه افزود: آنقدر بخش های اجرایی طرح طاش، به صورت بزرگ مقیاس تعریف شده که عملا مردم با زمینه های اقتصادی فعلی نمی توانند خودشان مشارکت کنند لذا بازطراحی، ناظر به امکان مشارکت مردمی نیاز و ضروری است.

,

بخش عمده‌ای از تجاری‌سازی اطراف حرم بلااستفاده است

, بخش عمده‌ای از تجاری‌سازی اطراف حرم بلااستفاده است, بخش عمده‌ای از تجاری‌سازی اطراف حرم بلااستفاده است,

ظهوریان با اعلام اینکه در طرح جدید با همین نگاه به برنامه‌ریزی پرداخته شده خاطرنشان کرد: در حال حاضر متأسفانه مقیاس مداخله کلان تعریف شده که منابع شهرداری برای آن کافی نیست و لذا عملا طرح علی رغم مدت زمان طولانی پیشرفت کندی داشته است و اصلا ضرورت و اولویتی ندارد که برای تمام بافت پیرامون حرم مداخلات شهرداری تعریف شده باشد.

,

, ,

وی با اشاره به گسترش نگاه های تجاری در بافت افزود: متعادل کردن سرانه تجاری سازی بافت پیرامون حرم مهم است به طوریکه در حال حاضر در بخش عمده ای از بافت‌های تجاری اطراف حرم بلااستفاده است و مخاطبی ندارد اما متأسفانه بازهم در پی تجاری سازی هستیم که این حتی با منطق اقتصادی نیز سازگار نیست.

,

کاهش شدید سکونت مجاوران در بافت اطراف حرم رضوی

, کاهش شدید سکونت مجاوران در بافت اطراف حرم رضوی , کاهش شدید سکونت مجاوران در بافت اطراف حرم رضوی ,

این کارشناس مدیریت شهری ضمن اعلام این مطلب که تجاری سازی در حلقه های داخل شارستان، حاشیه مسیرها و شوارع اصلی منتهی به حرم مطهر رضوی توجیهی ندارد و رویکرد غلطی است گفت: با انحصار ایجاد شده و محدودیت های مستقیم و غیرمستقیم و اختصاص فضاها به طبقات مشخص، بخشی از جامعه از بودن در کنار حرم مطهر رضوی محروم شده اند و سکونت مجاوران به شکل قابل توجهی در این بافت کاهش یافته و همچنین آمار بیش از صد هزار نفری مجاوران به چند هزار نفر رسیده است.

,

وی در ادامه افزود: منطقه‌ای بدون داشتن مجاوران و ساکنان طبیعتا با رشد آسیب‌های اجتماعی مواجه خواهد شد و علاوه بر آن فضاهایی که با کارکرد سکونت دائم در طرح پیش بینی شده در این طرح بسیار کم است و اغلب در قالب مسکونی اقامتی تعریف شده است.

,

قیمت‌گذاری غیرواقعی برای تملکات در بافت پیرامون حرم

, قیمت‌گذاری غیرواقعی برای تملکات در بافت پیرامون حرم, قیمت‌گذاری غیرواقعی برای تملکات در بافت پیرامون حرم,

ظهوریان ادامه داد: با تعریف کاربری به صورت مسکونی اقامتی، عملا ساخت واحد های بزرگ مقیاس دارای توجیه هستند لذا اغلب کارکرد مسکونی دائم از بین رفته است، آسیب های اجتماعی افزایش یافته و به تدریج از مردم تهی می شود و اهمیت منطقه را از بین خواهد برد.

,

وی افزود: قیمت گذاری برای تملکات در بافت پیرامون حرم توسط کارشناسان با قیمت های واقعی فاصله دارد و یکی از اعتراضات مردم همین است که مخاطب اصلی ان شهرداری و شورای شهر مشهد است.

,

مدیر توسعه و تحول آستان قدس رضوی تصریح کرد: در نامه معروف رهبر انقلاب در مورد بافت پیرامون حرم رضوی بر فراهم شدن زمینه های مشارکت، جلب رضایت اشاره شده و همچنین تأکید شده برای انتفاع باید به حداقل ها در بافت اطراف حرم اکتفا شود، که امروز متأسفانه شاهد حداکثر مداخلات بدون حضور و مشارکت مردم هستیم.

,

, ,

وی با اشاره به اینکه اگر شهرداری و شورای شهر مشهد از طرح فعلی تهیه شده جدید حمایت داشته باشد و مانع تراشی نکنند گام رو به پیشرفت محسوب می‌شود افزود: شهرداری نیز باید موارد و تملکات را که تحت عنوان درآمد نامشروع کسب کرده، جبران کند و حقوق مکتسبه نیز باید لحاظ شود.

,

ماجرای زمین‌هایی که بدون مجوز دراختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت

, ماجرای زمین‌هایی که بدون مجوز دراختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت, ماجرای زمین‌هایی که بدون مجوز دراختیار سرمایه‌گذار قرار گرفت,

این کارشناس مدیریت شهری خاطرنشان کرد: حقوق مکتسبه بین سرمایه گذار و شهرداری به مردم ارتباطی ندارد و سوال اینجاست چرا باید زمینی را بدون تملک و اخذ مجوز از مردم و صاحب اصلی در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شود؟ کسی که مالک زمین است مقصر نیست و باید بین شهرداری و سرمایه‌گذار موضوع حقوق مکتسبه بررسی و جبران شود.

,

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تملکات بافت پیرامون حرم وجود ندارد افزود: ولی شاهد هستیم برخی از کارشناسان شهرداری روی این موضوع مانور می دهند که در اطراف چیزی به عنوان زمین مردم دیگر وجود ندارد و 80 درصد آن تملک شده که این مطلب درست نبوده و واقعیت ندارد و حدود 40 درصد از بافت اطراف حرم باقی مانده است که قابلیت احیا دارد و می‌توان آنرا از تبعات منفی و آسیب ها نجات داد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه