اخبار داغ

کارشناس فضای مجازی مطرح کرد؛

نظارت صدا و سیما بر فضای مجازی؛ برگ برنده مجلس/ حرکت قوه مقننه کاپیتولاسیون شبکه‌های اجتماعی را می‌شکند

نظارت صدا و سیما بر فضای مجازی؛ برگ برنده مجلس/ حرکت قوه مقننه کاپیتولاسیون شبکه‌های اجتماعی را می‌شکند
روح الله مومن نسب گفت: حرکتی که نمایندگان مجلس در راستای واگذاری نظارت بر فضای مجازی انجام دادند اگر به درستی تهیه و تنظیم شود و سازمان صدا و سیما هم افراط و تفریط در کار نداشته باشد؛ اقدام مناسبی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس فضای مجازی در گفتگو با " تیتریک" درباره واگذاری نظارت بر فضای مجازی به صدا و سیما گفت: سازمان صدا و سیما به صورت انحصاری و به استناد قانون اساسی، مسئولیت و مأموریت نظارت بر صوت و تصویر را بر عهده دارد. رئیس این سازمان را رهبر معظم انقلاب انتخاب می کند و یک شورایی با عنوان شورای نظارت بر صدا و سیما تأسیس شده که بر اساس قانون اساسی که نمایندگان رئیس جمهور،مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه هم ناظر عضو این شورا هستند و مأموریتشان نظارت بر سازمان صدا و سیما است.

روح الله مومن نسب ادامه داد: به استناد همین و با تدبیر حضرت آقا مسئولیت و مأموریت تنظیم مقررات و صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر هم به سازمان صدا و سیما داده شد که تحریر به آن موضوع VOD ها، وزارت ارتباطات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به خصوص وزارت ارتباطات کار خلاف قانونی را داشتند و دنبال می کردند و به VODها( سرویس های ویدئویی) مجوز می دادند و هنوز هم همین طور است؛ حتی کار به جایی رسید که رئیس جمهور و رئیس مجلس تلویزیون های اینترنتی را افتتاح و تصویب کردند و تصمیمشان این بود که تلویزیون اینترنتی را به عنوان یک ابزار رغیب برای صدا و سیما تقویت کنند و تا حدی هم موفق شدند نه در داخل کشور بلکه از طریق نرم افزارهایی مثل اینستاگرام و به خصوص بخش لایو و جی تی وی اینستاگرام در واقع توانستند این کار را انجام و این بحث تلویزیون های اینترنتی را رونق دهند که این کار خلاف قانون اساسی تحلیل می شد.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی قبل از اینکه این موضوع را بررسی کنند که بالاخره نظارت بر صوت و تصویر را بر اساس قانون اساسی باید به کدام بخش واگذار کنند به وزارت ارتباطات که نمی شود بدهند چون وزارت ارتباطات تخصص و کارش نظارت بر محتوا نیست، به قوه قضاییه هم نمی شود داد، چون ممکن است بخش سلبی آن را کار کند و بخش ایجابی بدون متولی رها شود، پس تصمیم گرفتند که بین سازمان تبلیغات و صدا و سیما، سازمان صدا و سیما را انتخاب کردند. برای نظارت وزارت ارشاد هم مطرح بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم موضوع صوت و تصویر فراگیر را نمی توانست قانوناً به عهده بگیرد و مثل صدا و سیما قانون اساسی پشتش نیست، هم اینکه در حوزه سینمای خانگی و فیلم های سینمایی افتضاحات بسیار بزرگی را به صورت محتوایی به بار آورده بود و طبیعتاً اگر نظارت بر فضای مجازی را به ان می دادند بنیه اش را نداشت؛ هم برای صنعت VOD خیلی خطرناک می شد و هم برای تولید محتوا و مباحث دیگر و هم خود این سازمان کشش همچین کاری را نداشت.

این کارشناس تصریح کرد: از طرفی هم فکر می کنم تفریباً هر چیزی که به دست وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ بوده از اسلام خارج نشده و نهایتاً در جشنواره فیلم فجر هم نمی توانیم تعریفش کنیم، در نتیجه بین این گزینه ها سازمان صدا و سیما انتخاب شد البته نظر ما از اول تأسیس سازمان فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران بود که مثل سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مستقل از همه  نهاد ها به صورت حاکمیتی که براساس استناد به همان اصل قانون اساسی رئیس سازمان فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران توسط رهبر معظم انقلاب انتخاب شده و حالا یک شورایی از سه قوه هم نظارت کلان را بر آن داشته و سیاست گذاری کند.

مومن نسب ادامه داد: این پیشنهاد مطرح است منتهی تا تأیید شود، حرکتی که نمایندگان مجلس انجام دادند اگر به درستی تهیه و تنظیم شود و سازمان صدا و سیما هم افراط و تفریط در کار نداشته باشد؛ به معنای اینکه سازمان صدا و سیما این بودجه را در سازمانی مستقل کرد، با عنوان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر ساترا، آنجا به شکل مستقل کار را پیش ببرد تا ساز و کار قانونی اش به وجود بیاید و نهایتاً سازمان فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شود، یعنی همان سازمان با ادغام چند نهاد موازی به سازمان فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود و وظیفه راه اندازی شبکه  ملی اطلاعات و ترافیک داخلی، بین الملل، صوت و تصویر و ... را باهم انجام دهد.

وی افزود: طبیعتاً در این مجموعه فضای مجازی مثل خود سازمان صدا و سیما نیست که تصدی گری مطلق وجود داشته باشد، بلکه باید تسهیل گری بوده و به همین جهت حضرت آقا در نامه ای که به رئیس جمهور دادند مسئولیت تنظیم مقررات یعنی رگولاتوری و صدور مجوز صوت و تصویر فراگیر را به سازمان صدا و سیما ابلاغ کردند. به این معنا که خود صدا و سیما نباید مستقیماً ورود پیدا کند و بخواهد در فضای مجازی محتوا تولید کند، بلکه باید ساز و کارهای تولید محتوا و حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی را به عهده گرفته و بار تنظیم مقررات و صدور مجوز برای موسساتی که می خواهند این کار را انجام دهند را در نظر بگیرد و یکسری نظارت های پیشینی و پسینی را تدوین کند که این وضعیت افتضاح فضای مجازی را بتواند جمع کند.

این کارشناس خاطر نشان کرد: من معتقدم که صدا و سیما در ابتدا باید یک مجموعه  کارهای سلبی و ایجابی انجام دهد، شاید این مدت و چند سالی که سازمان ساترا به وجود آمده زمان کافی بوده برای اینکه بخش ایجابی را فراهم کند و در حال حاضر سرویس های پخش ویدئوی زیادی مثل سرویس های پخش ویدئویی تیوا، فیلم گردی، فیلیمو و امثال این ها به وجود آمدند. سرویس های متعددی از جمله آپارات که کار ویدئویی انجام می دهند؛ مجوزشان را گرفته اند، بخش ایجابی که تکمیل شد. بخش سلبی هم باید لزوماً اجرایی شود یعنی در واقع سازمان صدا و سیما و مجموعه های مرتبط با نظام مثل: قوه قضاییه، پلیس فتا، سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و ... که مجموعه های مرتبط با نظام و دولت هستند همکاری کنند و جلوی آن هایی که مجاز نیستند گرفته شود.

مومن نسب گفت: اگر جلوی غیر مجاز ها گرفته نشود، مجازها تقویت نشده و رشد نمی کنند، از سوی دیگر یک نوع کاپیتولاسیون به وجود می آید که بسیار خطرناک است یعنی آن کسی که مجوز گرفته مجبور به رعایت قوانین و مقررات می شود و کسی که مجوز ندارد بی قاعده فعالیتش را ادامه می دهد. از سمت دیگر این حرکتی که بخش ایجابی هست بخش سلبی هم فقط به بستن ختم نمی شود و قاعدتاً و حتماً تقسیم پهنای باند بسیار جدی است و باید به نوعی تقسیم پهنای باند انجام شود مانند کشور های اروپایی، امریکایی، شرق و غرب عالم به نوعی تعرفه ها رقابتی بوده و مزیتش برای محصولات داخلی باشد.

وی ادامه داد: در نهایت مردم هم از نظر کیفیتی و هم از نظر امنیت، قیمت و هزینه در نرم افزار های داخلی با کیفیت، امنیت، سرعت و سلامت بالاتر و قیمت پایین تر را شاهد باشند؛ این کار حتماً یک تنظیم مقررات جدی می خواهد. پهنای باند داخلی قیمتش بسیار ارزان تر از این که هست باید باشد و یا اگر هم خیلی ارزان نشد، بخشی از پول پهنای باند را شرکت های ارائه دهنده  خدمات دسترسی یعنی اپراتورها و امثال این ها بردارند و بخش اصلی پول را به تولید کنندگان و توزیع کنندگان محتوا به عنوان تولید محتوا پرداخت کنند. این ها هم از وظایف مجموعه  صوت و تصویر فراگیر خواهد بود که ما امیدواریم که این اتفاق بیفتد.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: فرصت، فرصت بسیار خوبی است، مجلس، مجلس بسیار همراهی است، انشاالله مجلس هم بلافاصله با این مسکنی که سازمان صدا و سیما نظارت کند و دیگر کار تمام است، خودش را راضی نکند. بلکه مجلس باید یک برنامه ریزی جدی داشته باشد و آن مجموعه سازمان فضای مجازی جمهوری اسلامی ایران را راه اندازی کند که فکر می کنم راه اصلی درمان این مشکلات و جلوگیری از تنش ها همین راه اندازی سازمان فضای مجازی ایران است.



انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه