اخبار داغ

حناچی:

حل مشکل آلودگی هواو ترافیک تهران حاکمیتی است/شهرداری به تنهایی نمی تواند این بار رابه دوش بکشد

حل مشکل آلودگی هواو ترافیک تهران حاکمیتی است/شهرداری به تنهایی نمی تواند این بار رابه دوش بکشد
شهردار تهران اعلام کرد که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری به تنهایی نمی تواند بار این حجم زیاد را به دوش بکشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیروز حناچی صبح امروز در مراسم تجلیل از سفیران هوای پاک با بیان این که ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا جزو مشکلات همه کلانشهرها است، گفت: به تناسب جمعیت، کلانشهرها این مشکلات را تجربه می کند اما این بدین معنا نیست که مشکل لاینحل است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
وی با بیان این که معمولا در چنین شرایطی فعالیتها و اقدامات مثبت را فراموش می کنیم، گفت: اگر نمودار دو دهه شهر تهران را نگاه کنیم می بینیم که آلاینده ها روند کاهشی داشته است، اما میزان کاهش و سرعت  آلاینده ها به گونه ای است که می تواند تمام زحمات را به باد بدهد.
,
 
,
وی با بیان این که یکی از  نعمتهای کشور ما نفت است اما از سوی دیگر یکی از ویژگی های نفت ما داشتن گوگرد بالا است، گفت: البته در شهر تهران گازوئیلی که از این فرآورده نفتی استفاده می شود گوگرد استانداردی دارد و مسئولین به درستی می گویند که در تهران مازوت سوزانده نمی شود، اما دقت داشته باشید که آلودگی از مرز تقسیمات کشوری تبعیت نمی کند و اگر در "قزوین و آب یک" گازوئیل پر گوگرد سوازنده می شود، تاثیرش به تهران هم می رسد.
,
 
,
وی با اشاره به قانون هوای پاک و نقش ۱۸ دستگاه در اجرای این قانون، اظهار کرد: اتفاقا در این قانون کمترین نقش به شهرداریها داده شده است که تنها نقش توسعه حمل و نقل عمومی را برعهده دارند و ما در شهرداری تهران نیز ۷۰ درصد بودجه آزاد خود را به این مسئله اختصاص دادیم. اما باید بگویم که حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهری به مانند تهران یک مسئله حاکمیتی است و شهرداری نمی تواند به تنهایی بار این حجم سنگین را به دوش بکشد.
,
 
,
شهردار تهران در ادامه با اشاره به سخت گیرانه تر شدن شاخصهای سنجش  آلودگی هوا در تهران تصریح  کرد: به طور طبیعی در آذر و دی شاهد وارونگی هوا در تهران هستیم و این خصیصه هوای تهران است و حتی در سابقه تاریخی نیز آمده که هوای زمستان تهران مه داشته و حالا مه و آلودگی با هم وجود دارد.
,
 
,
وی با بیان این که اثبات شده که افزایش کرونا با آلودگی هوا ارتباط دارد گفت: امسال به روشهای مختلف عکسهای ماهواره ای تهران را با سال گذشته بررسی کردیم و تفاوت معناداری را به خصوص در نزدیکی کانون های آلایندگی که نزدیک به صنایع بزرگ بودند مشاهده کردیم که یا مازوت و یا گوگرد بی کیفیت می سوزاندند و عکسهای ماهواره ای نشان می دهد وضعیت امسال حادتر شده است که البته شاید شرایط تحریم بی تاثیر نبوده است.
,
 
,
وی با بیان این که البته دقت داشته باشید که ۶۰ درصد علت آلودگی هوای تهران منابع متحرک هستند و هیچ راهی جز کنترل آلاینده ها نیست گفت:  کاهش مصرف سوختهای فسیلی راهبرد اصلی ما است که البته نباید  اجرای همه راه حل ها را به گردن دولت انداخت و باید روش و شیوه زندگی را تغییر داد.
,
 
,
وی با اشاره به افزایش مشکلاتی همچون فشار خون ، دیابت، چاقی و غیره در بین شهروندان با قرائت یک بیت شعر گفت: "کَس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من " و خودمان باید اراده کنیم و بسیاری از مشکلات را حل کنیم.
,
 
,
وی با اشاره به لزوم مدیریت یکپارچه شهری گفت: این روزها نیازمند این موضوع هستیم و باید همه دستگاه ها در یک شهر هم جهت حرکت کنند و نباید هر دستگاهی به روش خود عمل کند. البته دقت داشته باشید مردم تاثیرگذاری تصمیمات را می خواهند اما باید از  دستگاهی توقع داشته باشیم که مسئولیت و اختیار داشته باشد.
,
 
,
وی با  اشاره به نقش سمنها و رسانه ها در ایجاد مطالبه گری اجتماعی خاطر نشان کرد: تقاضا و درخواستها در حوزه های غیر دولتی سبب فشار بر تصمیم گیران شد و آنها را به سر خط آورد که در این زمینه سمن ها و نهادهای غیر دولتی بسیار تاثیرگذار هستند.
,
 
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه