اخبار داغ

اولین روز بهار کُردی چه زمانی است؟

اولین روز بهار کُردی چه زمانی است؟
اردشیر کشاورز پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان کرمانشاه در خصوص بهار کردی گفت: بر اساس اسطوره های ایرانیان بهار کردی از نیمه دوم ماه بهمن شروع می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد، "بهار کُردی" یکی از مناسبت‌های تاریخی در فرهنگ منطقه کُردنشین است. این مناسبت در میان مردم کرمانشاه جایگاه ویژه‌ای دارد و در خصوص آن روایت‌های جالب و جذابی گفته می‌شود.

در خصوص اینکه تاریخ دقیق "بهار کُردی" چه زمانی است، روایت های مختلفی وجود دارد.

در همین خصوص یکی از پژوهشگران تاریخ کرمانشاه در گفتگویی که با مرصاد داشت، در خصوص تاریخ بهار کُردی و ماجرای آن سخن گفت.

اردشیر کشاورز پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مرصاد، در خصوص روایاتی که مبنی بر بهار کردی ذکر شده، اظهار داشت: همانطور که مستحضرید روایات بسیاری در این خصوص وجود دارد اما بر اساس اسطوره های ایرانیان باستان بهار کردی از ۲۱ بهمن آغاز می شود.

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ استان کرمانشاه افزود: در روایات آمده است که در شب ۲۱ بهمن ماه (کُر صیاد)  پسر صیاد در ادامه چله کوچک به کوه می‌رود (البته همانطور که در روایات مختلف آمده است کوهی که گفتند یا امروله بوده و یا یکی از کوههای پراو، بیستون یا شاهو) و می بیند که شدت سرما طوری است که استخوان را می سوزاند و هیچ تدبیری برای استقامت ندارد لذا دوام نیاورده و به خانه بر می گردد.

وی ادامه داد: وقتی که پشت در خانه می‌رسد لحظه‌ای درنگ می‌کند و می‌بیند که پدر و مادرش نشسته‌اند و با هم گرم صحبت هستند و مادر می‌گوید که این پسر به کوه رفته است میترسم که تاب و تحمل سرما را نداشته باشد اما پدر می گوید اگر پسر من است تدبیری باید بیندیشد و آن این است که برای اینکه خون در عروق او یخ نبندد باید یک شی سنگین و یا یک بز را بر دوشش بگیرد تا سرما خون را در عروقش منجمد نکند.

کشاورز گفت: پسر دوباره به کوه می‌رود و یک بز را بر دوش می‌گیرد و آنقدر می‌چرخد که خون در عروقش منجمد نشود. صبح بز را به زمین می گذارد و همان لحظه یک باد گرم که در اصطلاح شعرا به آن "کله باد" گفته می شود، یخ ها را آب می کند.

وی خاطر نشان کرد: پسرصیاد از کوه بر می‌گردد و همان روز بیمار می‌شود و در نهایت در ۲۱ بهمن از دنیا می‌رود. پسر صیاد ۳ خواهر با نامهای خاتون زمهریر، گور بهرام و بزنکول داشت که پس از فوت برادر هر کدام از خواهران برایش ۳ روز عزادارای می کنند. پس از ۹ روز، بهمن به پایان می رسد.

کشاورز بیان داشت: بهار کردی از نیمه دوم ماه بهمن شروع می شود و اول بهمن‌ ماه، بهار کردی نیست چون در این تاریخ شدت سرما شکسته نشده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه