اخبار داغ

گزارش تصویری؛

امامزاده فاطمه صغری(س) در آشتیان

امامزاده فاطمه صغری(س) در آشتیان
در فاصله ۵ کیلومتری آشتیان در دهستان سیاوشان، گنبد و بارگاه طلایی امامزاده فاطمه صغری(س) دل از انسان می‌رباید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ آشتیان از شهرهای تاریخی استان مرکزی است، نام این شهر در کتاب «تاریخ قم» ابراشتجان یا اشتجان آمده‌ است، این شهر براثر زلزله تخریب و پس از آن آبادی مجددی بنا شده است و نام آن را به آشتیجان تغییر داد و با گذشت زمان درگویش محلی حرف (ج) حذف شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

در فاصله ۵ کیلومتری آشتیان در دهستان سیاوشان، گنبد و بارگاه طلایی فاطمه صغری(س) دل از انسان می‌رباید.

,

بنایی که نشان از معصومیت امامزاده‌ و همت خیران است.

,

این بنا توسط یکی از بانوان نیکوکار قاجار که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار به سال ۱۳۰۸ ه. ق که جهت زیارت عتبات عالیات (کربلا و نجف) از این مسیر عبور کرده، بازسازی اساسی شده است.

,

این بنا با سابقه ۴۸۰ ساله، به علت عوامل جوی، فرسودگی و عدم رسیدگی و بازسازی در سال‌های گذشته نیمه‌مخروبه شده بود، در سال ۱۳۸۲ بانوی نیکوکار و چهار فرزندش به یادبود همسرش حاج حسن شاکری سیاوشانی در زمینی به وسعت دو هکتار و زیربنایی به مساحت ۱۷۰۰ و هفت متر ارتفاع، این بقعه را به طور کامل بازسازی کرد.

,

در شرح حال این امامزاده فاطمه صغری(س) آمده است؛

,

امامزاده فاطمه صغری(س) در کاروانی که به سال ۲۰۱ هجری قمری از مدینه به سمت خراسان به راه افتاد همراه حضرت فاطمه معصومه(س) حضور داشت.

,

طبق برخی از منابع تاریخی مأموران حکومتی به دستور مأمون عباسی به این کاروان حمله می کنند، بسیاری از کاروانیان شهید و بقیه آنها نیز با سمی که به آب آنان اضافه شده بود مسموم می شوند.

,

قرائن نشان می دهد که وجود نازنین حضرت فاطمه صغری(س) در مسیر حرکت به خاطر زخم بدن و یا «سم» از پادرآمده و در شهرها و روستاهای مختلف این مسیر مدفون می شوند.

,

پس از شهادت حضرت فاطمه صغری(س) علویان و شیعیان منطقه بنایی کوچک بر مزار وی ساختند، بنای باشکوه و عالی این بقعه در سده های بعدی و در نیمه دوم سده دوم هجری ساخته شده است.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه