اخبار داغ

در گفت و گو با «دانا» مطرح شد؛

شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما بازوی قدرت نرم ایران هستند

شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما بازوی قدرت نرم ایران هستند
تقوی‌نیا، کارشناس مسائل غرب آسیا نقش اصلی رسانه‌های برون‌مرزی ایران را تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه و جهان دانست و توضیح داد: زمانی که قدرت نرم بر قلب و فکر مردم یک منطقه تاثیر داشته باشد، می‌تواند مردم یک منطقه را با ایران همسو سازد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیرضا تقوی نیا کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با «دانا» در خصوص جنگ نرمی که علیه ایران برنامه ریزی شده گفت: در ابتدای بحران سوریه دیدیم که چگونه امپراطوری رسانه ای غرب جنگ نرم علیه ایران به راه انداخت اما شبکه های برون مرزی صداوسیما توانستند به بازتولید قدرت نرم ایران در منطقه غرب آسیا بپردازند. بدین لحاظ این شبکه ها به مثابه بازوی قدرت نرم ایران باید تقویت شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, علیرضا تقوی نیا, «دانا»,

تقوی نیا اظهار کرد: یکی از کارکردهای شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی این است که هم روایتگر مظلومیت محور مقاومت هستند و هم مردم منطقه را درباره اقدامات محور مقاومت اقناع می کنند.

,

وی تاکید کرد: شبکه های برون مرزی جمهوری اسلامی با اطلاع رسانی به مردم می توانند آنها را از این منظر مطمئن سازند که محور مقاومت از مردم کشورهای منطقه در برابر تروریسم تکفیری و نیز رژیم صهیونیستی حمایت می کند؛ بنابراین نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

,

این کارشناس ادامه داد: اگر واقعیت های میدانی و برنامه هایی که اعضای محور مقاومت در کشورهای منطقه انجام می دهند، برای مردم تبیین نشود و آنان از علت پدیده ها اقناع نشوند، ممکن است این خطر به وجود آید که مشروعیت اقدامات محور مقاومت زیر سوال جدی قرار گیرد و بدتر آنکه مردم از نیروهای این محور حمایت نخواهند کرد.

,

تقوی نیا  افزود: قطعا باید رسانه های برون مرزی تقویت شوند تا کارامدی آنها افزایش یابد. اگر بخواهیم دسیسه های محور غربی - عربی علیه اسلام و ایران را افشا کنیم به این ابزار قوی نیازمندیم، ضمن اینکه خطرات صهیونیسم را باید گوشزد کرد و چه وسیله ای بهتر از رسانه.

,

 

,

موفقیت شبکه های برون مرزی در منطقه

, موفقیت شبکه های برون مرزی در منطقه,

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه غرب تلاش می کند چهره خاصی از مشکلات لبنان و عراق را نشان دهند تا چالش های آنها به محور مقاومت مربوط شود، عنوان کرد: خوشبختانه شبکه های برون مرزی توانسته اند با این توطئه مقابله کنند. مصداق این سخن این است که با وجود مشکلات اقتصادی در عراق و لبنان که به علت مداخله غرب به ویژه تحریم های آمریکا از یک سو و بی کفایتی دولت های سعد الحریری و مصطفی الکاظمی از سوی دیگر به وجود آمده اند، باز هم می بینیم که مردم در لبنان از مقاومت حزب الله و در عراق از نیروهای مقاومت موسوم به الحشد الشعبی حمایت می کنند که تظاهرات مردم بغداد در بزرگداشت سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی (رهبران مقاومت) نمونه ای از این پشتیبانی مردمی است.

,

, ,

تقوی نیا نقش اصلی رسانه های برون مرزی ایران را تقویت قدرت نرم جمهوری اسلامی در منطقه و جهان دانست و توضیح داد: زمانی که قدرت نرم بر قلب و فکر مردم یک منطقه تاثیر داشته باشد، می تواند مردم یک منطقه را با ایران همسو سازد و این قابلیت تعمیم به مسئولان آن کشورها را هم خواهد داشت. درنتیجه زمانی که مردم منطقه همراستا با ایران باشند، هیچگونه رفتار علیه امنیت ملی ایران را برنمی تابند و این امر بر قدرت بازدارندگی کشور ما می افزاید. بنابراین تنها یکی از نتایج مثبت فعالیت شبکه های برون مرزی می تواند افزایش بازدارندگی به سود ایران باشد.

,

وی با بیان اینکه تلویزیون هایی مانند پرس تی وی، دیپلماسی عمومی را پیگیری می کنند که همانا تاثیر بر افکار و دل های مردم دیگر کشورهاست، تاکید کرد: این تاثیرگذاری بر مردم در نهایت موجب تاثیر بر سیاستمداران کشورها خواهد شد که بسیار با ارزش است؛ با این حال معتقدم باید نگاهی به موفقیت های دیگر شبکه های منطقه داشته باشیم و روش های کارآمد آنها را هم به تاکتیک های خود بیفزاییم. تصور من این است که ظرفیت های ما به مراتب بیشتر از آن چیزی است که تاکنون دیده شده؛ ازاین رو نیاز به تغییر در برخی رویکردها وجود دارد.

,

این کارشناس بین الملل افزود: در خصوص قدرت نرم می توان به شبکه الجزیره اشاره داشت که توانسته قدرت نرم دولت دوحه را تقویت کند؛ اما باید توجه کرد که الجزیره قطر که در ظاهر خود را دولتی نمی داند، توسط دولت دوحه تامین مالی می شود، البته بودجه و آزادی عمل الجزیره هرگز قابل مقایسه با شبکه های ایرانی نیست. همچنین نباید تصور کرد که شبکه های بین المللی از نظر بودجه خود مستقل از دولت ها هستند؛ کما اینکه به عنوان مثال شبکه العربیه عربستان هم از خزانه دولت سعودی تغذیه می کند.

,

وی با تاکید بر اینکه دیپلماسی رسمی نظام به ویژه وزارت امور خارجه باید از شبکه های برون مرزی ایران حمایت کنند، گفت: لازم است تامین مالی شبکه های برون مرزی رسانه ملی همچون پرس تی وی، العالم، هیسپان تی وی، سحر و ... افزایش یابد چرا که یکی از مهم ترین بازوهای قدرت نرم کشور ما همین رسانه ها هستند. بنابراین ردیف بودجه مستقل برای معاونت برون مرزی صداسیما راهکار خوبی برای افزایش توان عملیاتی شبکه های برون مرزی در منطقه و جهان است.

,

 

,

امنیت ملی و بخش برون مرزی

, امنیت ملی و بخش برون مرزی,

تقوی نیا خاطرنشان کرد: هرگز نمی توان تاثیرگذاری رسانه های غربی در ایران ستیزی را منکر شد؛ بنابراین شبکه های برون مرزی باید واقعیت های حاکم بر ایران را بیان کنند تا تلاش دشمن علیه جمهوری اسلامی ناکام بماند؛ ازاین رو لازم است دستاوردهای کشور را به ملت های منطقه معرفی کنیم که همین مقاومت و ایستادگی در برابر فشارها می تواند الگویی برای آن مردم باشد. به ویژه که رسانه های محور غربی عربی با بهره مندی از ثروت عظیمی که در اختیار عربستانف امارات و ...است، در تلاش برای وارونه نمایی تحولات ایران هستند.

,

کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص تاثیری که شبکه های پرس تی وی، العالم، سحر، هیسپان تی وی و ... در تقویت امنیت ملی ایران ایفا می کنند، گفت: در ابتدای بحران سوریه دیدیم که چگونه امپراطوری رسانه ای غرب جنگی نرم علیه ایران به راه انداخت، اما شبکه های برون مرزی ما توانستند به بازتولید قدرت نرم ایران در منطقه غرب آسیا بپردازند. طبعا بودجه شبکه های ما هرگز مشابه رقبا نیست و معتقدم با استفاده از ایده های جوانان خوش فکر می توان این فاصله را جبران کرد.

,

وی بر لزوم پیوند ناگسستنی با مردم منطقه تاکید کرد و گفت: فقط خبررسانی مد نظر نیست؛ بلکه مردم این کشورها باید رسانه های برون مرزی محور مقاومت به ویژه ایران را از آن خود بدانند. طبعا لازم است که بودجه و نمایندگی های این شبکه ها در خارج بیشتر شود و تاکتیک های آنها نیز روزآمدتر شود. همچنین لازم است که رویکردهای نو و جدیدی مد نظر قرار گیرد.

,

این کارشناس با اشاره به وضعیت زندگی بسیار بد مردم بحرین، شرق عربستان و یمن گفت: باید واقعیت های آن منطقه به ویژه سرکوبی که علیه آنها توسط دولت سعودی اعمال می شود، در رسانه های ما نمایان باشد. ما نباید فرصت را از دست دهیم تا ستم آل سعود در این سه کشور ادامه یابد. بلکه باید افکار عمومی جهان را متوجه جنایات دولت سعودی در منطقه کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه