اخبار داغ

دغدغه‌های فرهنگی همچنان پابرجاست؛

توقف پروژه‌های فرهنگی پایتخت انرژی ایران و عدم پاسخ‌گویی مدیران/ پروژه‌هایی‌ ملی که در حد شمع‌کوبی باقی ماندند

توقف پروژه‌های فرهنگی پایتخت انرژی ایران و عدم پاسخ‌گویی مدیران/ پروژه‌هایی‌ ملی که در حد شمع‌کوبی باقی ماندند
بسیاری از پروژه‌های فرهنگی در دولت نهم کلنگ‌زنی شد. در پی این حرکت اعتبار هر پروژه تعیین و به حساب استان واریز شد، اما با گذشت یک دهه همچنان بسیاری از پروژه‌های فرهنگی در حد همان کلنگ‌زنی باقی مانده اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ بارها در باره فرهنگ و اهمیت آن سخن گفته‌شده است. در یک نگاه رشد فرهنگی جامعه زیربنای همه‌ی پیشرفت‌هاست. ملتی که به‌خوبی با سرمایه‌های خود آشنا باشد و مأموریت خود در زندگی را بشناسد و بداند برای چه آفریده‌شده و به کدام سو باید قدم بگذارد می‌تواند تحول‌آفرین باشد. از این جهت که درد را شناخته و به دنبال درمان می‌رود. گوهر و چکیده‌ی فرهنگ، فرهیختگی و آگاهی است. متولیان فرهنگی مسئولیت دارند مردم را آگاه کنند. آگاه به وظایف و مأموریتی که به‌عنوان یک انسان در جاده زندگی بر دوشان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

فرهنگ ابعاد مختلف دارد و آنگاه‌که بر مقوله‌ی هنر تأکید می‌کند اهمیتش دوچندان می‌شود. از این‌رو که هنر زاییده‌ی ذات زیبای خدا و انعکاسی از تجلی خداوند در جهان هستی است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه‌ی واژه‌های مربوط به مقوله‌ی فرهنگ را در خود جای‌داده است. هم داعیه‌دار فرهنگ است، هم هنر و هم ارشاد و هم تعیین الگو که آن‌هم برخاسته از اسلام است. اولین سؤال این است که آیا چنین وزارتخانه‌ای توانسته به این مأموریت و مسئولیت سترگ جامه‌ی عمل بپوشاند؟

,

بدون تردید این گزارش نمی‌تواند به این سؤال در نگاه کلان پاسخ دهد؛ اما می‌تواند سرنخی در این زمینه به دست دهد. اولین مسئله‌ای که در مورد فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در نگاه محدودتر یعنی سطح استانی می توان مورد توجه قرار داد، سیاست زدگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تجربه انتصابات از گذشته تا حال نشان می‌دهد که سیاست زدگی درد مزمن این وزارتخانه است و از این رو هیچ‌وقت نتوانسته به‌خوبی از عهده‌ی مأموریتی که بر دوشش نهاده شده برآید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انتظار بود که این وزارتخانه عریض و طویل آن‌هم با تغییر و تحولاتی که قرار بود در آن صورت پذیرد به‌سوی انقلاب فرهنگی متناسب با آرمان‌های جمهوری اسلامی به‌پیش برود. به عبارتی قرار بود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگاه نهادینه کردن هنر متعهد و فرهنگ اصیل اسلامی ایرانی باشد. هرچند در حوزه‌ی زیرساخت‌ها یا سخت‌افزاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات بسیار زیادی انجام‌گرفته و در دورترین نقاط کشور شاهد تحول در حوزه ساختارهای فیزیکی و زیربنایی هستیم؛ ولی در حوزه‌ی نرم‌افزاری و تحول فرهنگی متناسب با محتوای انقلاب اسلامی علی‌رغم فعالیت‌های گسترده، از آنجا که هدفمند و همراه با برنامه نبوده و بیش از هر چیز سلیقه حاکم بوده است باید اعتراف کرد که این وزارتخانه نتوانسته به اهداف واقعی‌اش دست پیدا کند.

,

برای دست‌یابی به اهداف نرم‌افزاری نیاز به کسانی است که در حوزه‌ی فعالیت فرهنگی هم انگیزه و اعتقاد لازم را داشته باشند و هم تخصص لازم. به عبارتی متولیان عرصه‌ی فرهنگ و هنر باید دغدغه‌ی اصلی اشان تغییر و تحول فرهنگی در راستای اهدافی باشد که در سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ جمهوری اسلامی متبلور است.

,

هر چند به نظر می‌رسد در سند چشم‌انداز به‌طور صریح مأموریتی بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته نشده است، ولی همین فراز بالا می‌تواند هدایت بخش تولیدات محتوایی فرهنگی و هنری باشد. این فراز از سند چشم‌انداز نشان می‌دهند که تمامی فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید در راستای تربیت جامعه و نسلی مؤمن، مسئولیت‌پذیر و برخوردار از وجدان کاری و متعهد به انقلاب و نظام اسلامی باشد.

,

اگر فعالیت‌های فرهنگی و هنری نتواند به چنین چشم‌اندازی دست پیدا کند به معنای آن است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی نتوانسته به اهداف خود دست پیدا کنند. حال بعد از گذشت ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و ۴۱ سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی باید به بررسی دقیق عملکرد دستگاه‌های فرهنگی پرداخت و بدون تعارف باید ارزیابی و قضاوت کرد که آیا دستگاه‌های فرهنگی به‌خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توانسته حتی به‌طور نسبی به اهداف مندرج در سند چشم‌انداز دست پیدا کند یا خیر؟ به نظر می‌رسد در این زمینه پاسخ قابل قبولی نداشته باشیم. شاید هم ارزیابی دقیق مشکل باشد.

,

ازآن‌جهت که در ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و هنری و بازخورد آن در جامعه که امری کیفی است ابزار درستی برای برآورد چنین شاخصی وجود ندارد و یا متصدیان نخواسته یا نتوانسته‌اند چنین شاخص‌های ارزیابی کیفی را تعیین کنند. روشن‌تر اینکه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، جشنواره‌ها، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها و صدها نوع فعالیت ازاین‌دست تا چه اندازه توانسته بر قشر مخاطب در راستای اهداف سند چشم‌انداز اثرگذار باشد؟ به نظر می‌رسد متولیان در این زمینه پاسخ قابل قبولی نداشته باشند. در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی هر چند امکان ارائه آمار وجود دارد. حتی می‌توان نگاه مقایسه‌ای نسبت به گذشته داشت.

,

ولی باز هم در حوزه‌ی نیازسنجی شاخص دقیقی مشخص نشده و معلوم نیست که ساخت‌وسازهای فرهنگی تا چه اندازه هدفمند و بر اساس نیازها و توزیع جمعیت طراحی و اجرا شده است. این سؤال را می‌توان مطرح کرد که آیا مسئولان کشوری یا استانی استاندارد تعریف‌شده‌ای برای تناسب فضاهای فرهنگی با میزان جمعیت دارند؟ اگر چنین شاخصی دارند آیا این زیر ساخت‌ها بر مبنای فراوانی جمعیت احداث‌شده‌اند؟ آیا به ارزیابی دقیق رسیده‌اند که سطح متوازن زیرساخت‌ها با میزان جمعیت چقدر است؟

,

یکی از زیرساخت های مهم فرهنگی که می توانست در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری استان بوشهر تحول آفرین باشد، احداث مجتمع فرهنگی هنری یا تالار مرکزی بوشهر بود. این پروژه فرهنگی در دولت دهم کلنگ زنی و با آغاز دولت تدبیر و امید عملیات اجرایی آن متوقف شد.

,

, ,

مجتمع های فرهنگی هنری ناتمام در استان بوشهر

, مجتمع های فرهنگی هنری ناتمام در استان بوشهر,

مجتمع فرهنگی هنری بوشهر در شهرک نیایش این مجتمع یکی از ۱۵ مجتمع فرهنگی هنری بزرگ کشور است که بودجه ی آن ملی است و در سال ۱۳۹۰ در دولت دهم با حضور دکتر حداد عادل رئیس وقت مجلس شورای اسلامی کلنگ اجرایی آن با مساحتی حدود ۱۲ هزار متر مربع به زمین زده شد. علی رغم گذشت ۹ سال از کلنگ زنی آن تاکنون تنها در حد شمع کوبی در عمق زمین رها شده و در حال حاضر هیچ فعالیت عمرانی روی آن صورت نمی گیرد.

,

, ,

مجتمع فرهنگی هنری شهر آبپخش: عملیات اجرایی این مجتمع در دولت دهم شروع شد و تنها در حد احداث اسکلت رها شده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ اقدامی جهت تکمیل آن صورت نگرفته است.

,

, ,

 مجتمع فرهنگی هنری شهر شبانکاره: عملیات اجرایی این مجتمع در دولت دهم شروع شد و تنها در حد احداث اسکلت رها شده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ اقدامی جهت تکمیل آن صورت نگرفته است.

,

مجتمع فرهنگی هنری شهر سعدآباد: عملیات اجرایی این مجتمع در دولت دهم شروع شد و تنها در حد احداث اسکلت رها شده است. در دولت های یازدهم و دوازدهم هیچ اقدامی جهت تکمیل آن صورت نگرفته است.

,

مجتمع فرهنگی هنری شهر ریز: عملیات اجرایی این مجتمع در دولت دهم شروع شد و تا حدودی پیشرفت فیزیکی داشته است.

,

مجتمع فرهنگی هنری بنک ناتمام و به گفته فرماندار کنگان قرار است این مجتمع تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسد.

,

, ,

زیر ساخت‌های فرهنگی هنری استان، تعدادی فرهنگ سرا و مجتمع در حال بهره برداری است

, زیر ساخت‌های فرهنگی هنری استان، تعدادی فرهنگ سرا و مجتمع در حال بهره برداری است,

مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر، مجتمع فرهنگی هنری شهید شاهینی برازجان، فرهنگسرای ارشاد برازجان، فرهنگ سرای آبپخش، مجتمع فرهنگی هنری گناوه، مجتمع فرهنگی هنری دیلم، مجتمع فرهنگی هنری شهید خاتمی جم، مجتمع فرهنگی هنری کنگان، مجتمع فرهنگی هنری دیر، فرهنگ سرای شهید شهریاری خورموج، فرهنگ سرای بعثت کاکی، فرهنگ سرای دلوار، مجتمع فرهنگی هنری اهرم، سالن اجتماعات لیان شهر بوشهر، از همه‌ی این‌ها که بگذریم قرار است در این گزارش نگاهی به زیرساخت‌های فرهنگی در استان بوشهر بپردازیم.

,

در این زمینه با مراجعه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ۴ سؤال مطرح شد:

,

تعداد مجتمع‌های فرهنگی هنری و فرهنگسراهای در حال بهره‌برداری چه تعداد است؟

,

تعداد مجتمع‌های فرهنگی و هنری نیمه‌تمام چه تعداد است؟

,

چه تعداد مجتمع‌های فرهنگی و هنری در دولت یازدهم و دوازدهم به بهره‌برداری رسیده است؟

,

با توجه به اینکه در ماه‌های پایانی سال جاری قرار داریم میزان بودجه‌ی عمرانی ابلاغ‌شده و تخصیص‌یافته در حوزه‌ی فرهنگ و هنر چقدر است؟

,

با توجه به اینکه مدیر کل ارشاد استان بوشهر در این زمینه حاضر به انجام مصاحبه نشد، برای اطلاع از سابقه این پروژه به سراغ شفیعی مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی رفتیم.

,

لازم به ذکر در دوران ۵ سال مدیریت نصرالله شفیعی به عنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، پروژه های متعدد فرهنگی هنری به اتمام رسیدند یا عملیات احداث آن ها آغاز شد که یکی از این پروژه ها مجتمع فرهنگی هنری بوشهر بود.

,

, ,

پروژه‌ ملی فرهنگی که در حد شمع‌کوبی باقی ماند

, پروژه‌ ملی فرهنگی که در حد شمع‌کوبی باقی ماند,

شفیعی مدیر کل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در گفت و گو با سپاس، با اشاره به پروژه های فرهنگی استان بوشهر، اظهار کرد: این پروژه یکی از ۱۵ مجتمع فرهنگی هنری کشور است که با پیگیری های فراوان زمین آن به مساحت ۱۵ هزار متر مربع در کنار شهرک نیایش به تملک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد. زیر بنای این مجتمع تا انجا که به یاد دارم ۱۲ تا ۱۴ هزار متر بود و قرار بود در ۴ طبقه ساخته شود. این مجتمع دارای یک سالن اختصاصی تئاتر با سن متحرک و سالن موسیقی اختصاصی و فضای اموزش هنری و اداری بود.

,

, ,

شفیعی گفت: مراسم آغاز عملیات اجرایی این پروژه با حضور حداد عادل رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی در دوم تیر ماه ۱۳۹۰ برگزار شد و قرار بود با اعتباری معادل ۱۹۹ میلیارد ریال در ۳۶ ماه ساخته شود.

,

شفیعی افزود: تا آنجا که اطلاع دارم ساخت این مجتمع تنها در حد شمع کوبی های درون زمین متوقف شد و پروژه ای که می توانست بسیاری از نیازهای فرهنگی هنری استان را در حد استانداردهای ملی برطرف کند در ابتدای کار رها شد.

,

وی با اشاره به سایر پروژه های فرهنگی هنری، عنوان کرد: یکی دیگر از پروژه های بزرگ فرهنگی هنری استان که در دولت دهم کلنگ زنی شد مجتمع فرهنگی هنری عسلویه بود. البته این مجتمع تا آنجا که در خبرها از قول مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده، قرار است تا پایان سال جاری یا دهه ی فجر افتتاح شود.

,

شفیعی در باره ی سایر پروژه هایی که در زمان مدیریت وی کلنگ زنی یا افتتاح شد، تصریح کرد: در آن زمان چندین مجتمع فرهنگی هنری از جمله مجتمع های فرهنگی هنری برازجان، گناوه، دیلم، جم، دیر، اهرم، فرهنگسرای کاکی تکمیل و تجهیز و تعدادی پلاتو نیز احداث و تجهیز و به بهره برداری رسیدند. علاوه بر این ها ۴ مجتمع فرهنگی هنری نیز شامل مجتمع آبپخش، سعدآباد، شبانکاره و ریز کلنگ آغاز عملیات اجرایی آن ها با اعتبارات استانی به زمین زده شد و تا آنجا که اطلاع دارم در حد اسکلت رها شده اند.

,

عملیات اجرایی پروژه فرهنگی بوشهر از سال ۹۳ متوقف شده است

, عملیات اجرایی پروژه فرهنگی بوشهر از سال ۹۳ متوقف شده است,

بهمنیار احمدی نگهبان پروژه مجتمع فرهنگی هنری بوشهر در شهرک نیایش، با اشاره به روند این پروژه در گفت و با خبرنگار سپاس، اظهار کرد: کلنگ زنی این پروژه از سال ۹۱  آغاز شد اما هیچ پیشرفتی نداشته است.

,

وی در پاسخ به توقف روند پروژه بیان کرد: مشکلات فقط به دلیل تامین اعتبار و عدم پیگیری در روند اجرایی این پروژه بوده است.

,

, ,

احمدی گفت: از اوایل سال ۹۳ نگهبان این پروژه هستم که فقط یک سال حقوق دریافت کردم. در حال حاضر حدود ۵ سال حقوق از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر طلبکار هستم. پیگیری‌های فراوانی در بوشهر با مسئولین و هم در تهران با شخص وزیر و معاونین مربوطه انجام داده‌ام، اما به نتیجه نرسیده‌ام.

,

وی تاکید کرد: برای گذران زندگی‌ام با سختی‌های فراوانی مواجهه هستم. امورات براساس حقوق ایثارگری که توسط سپاه واریز می شود، تامین می‌شود.

,

انتظار برای تکمیل مجتمع فرهنگی، هنری شهر بنک، هفت ساله شد

,

عباس حاجیانی، نائب رئیس شورای اسلامی شهر بنک در این خصوص به خبرنگار محلی جنوب استان، گفت: مجتمع فرهنگی و هنری شهر بنک حدود پنج، شش سال است از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد.

,

وی ادامه داد: تکمیل این طرح، همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی هنرمندان این شهر است.

,

نائب رئیس شورای اسلامی شهر بنک عنوان کرد: آغاز عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۳ در زمینی به مساحت ۱۰۵۰ مترمربع شروع شد و تا به امروز هنوز تکمیل نشده است. این از آرزوهای چندین ساله مردم خوب و نجیب این شهر است.

,

, ,

حاجیانی افزود: با تکمیل و تجهیز این مجموعه، روزهای روشنی در انتظار هنرمندان عزیز شهر است.

,

وی تصریح کرد: نسلی از هنرمندان که می‌توانستند از ظرفیت این‌گونه امکانات و فضاها استفاده کنند، اکنون به مرز بازنشستگی رسیده‌اند؛ امیدواریم با تکمیل این پروژه، جوانان عزیز بنکی از این مجتمع استفاده مؤثری ببرند.  به لحاظ موقعیت این شهر،جوانان و هنرمندان، نیازمند برخورداری از این مجموعه جهت برگزاری مراسمات مختلف می‌باشند که متأسفانه تاکنون به دلیل نبود این فضا، به‌ناچار به مرکز شهرستان عزیمت می‌نمایند.

,

وعده استاندار بوشهر برای افتتاح مجتمع فرهنگی ریز که محقق نشد

, وعده استاندار بوشهر برای افتتاح مجتمع فرهنگی ریز که محقق نشد,

محمد حسینی در حاشیه افتتاح فاز اول ساختمان مجتمع فرهنگی و هنری ریز در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت:  با حضور استاندار بوشهر فاز اول ساختمان مجتمع فرهنگی و هنری ریز به بهره برداری رسید که تامین تجهیزات آن نیز پیگیری خواهیم کرد.

,

فرماندار شهرستان جم افزود: اعتبار این پروژه، ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که استاندار بوشهر برای تامین تجهیزات مورد نیاز و تکمیل سالن اجتماعات پروژه قول پیگیری داده است.

,

, ,

وی تصریح کرد: امروز با حضور استاندار بوشهر پروژه‌های مختلفی در سطح شهرستان جم به بهره برداری رسیده است که در ادامه نیز قرار است پروژه توسعه بیمارستان توحید جم عملیات اجرایی آن آغاز شود و چمن مصنوعی بزرگ شهر بهارستان و ۲۵ واحد مسکونی نیز افتتاح شود.

,

حسینی خاطرنشان کرد: افتتاح ساختمان عملیات و امداد گاز شهر ریز و مرکز جامع سلامت شهر انارستان نیز با حضور عبدالکریم گراوند انجام شد.

,

پایگاه خبری تحلیلی سپاس آمادگی دارد تا پاسخ مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان بوشهر را بعد از یک نشست، جهت تنویر افکار عمومی منتشر کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه