اخبار داغ

فعالان فرهنگی و هنری راز و جرگلان از دغدغه‌هایشان می‌گویند؛

نبود مکان مناسب برای تمرین و اجرا/ موسیقی ترکمنی در جرگلان بدون وارث است

نبود مکان مناسب برای تمرین و اجرا/ موسیقی ترکمنی در جرگلان بدون وارث است
شهرستان راز و جرگلان با دارا بودن قومیت و زبان‌های مختلف ترکمن، ترکی، کرماج، رازی و بلوچ خود یک گنجینه فرهنگی است که تاکنون آن طور که باید و شاید هنرهای این منطقه معرفی نشده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصر اترک، نبود سالن و آمفی تئاتر برای اجرای نمایش و تئاتر، نبود مکانی برای آموزش موسیقی ترکمنی که یکی از موسیقی های مختص این منطقه است از جمله عوامل تاثیرگذار بر شناخته نشدن موسیقی و ادبیات فوکلور این شهرستان شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

جوان هنرمند راز و جرگلانی که رتبه های مختلف در حوزه هنرهای نمایشی کسب کرده است نبود آمفی تئاتر در این شهرستان را یکی از کمبودها اعلام کرد.

,

علی ریحانی گفت: ما سه بار نمایش اجرا کرده و تونسته ایم رتبه های مختلفی را  در سطح استان و کشور کسب کنیم ولی متاسفانه از داشتن آمفی تئاتر در این شهرستان محروم هستیم.

,

علی رخشا، شاعر ترکمن هم گفت: برای شعرا و هنرمندان این شهرستان مکان و مجالس مختلفی وجود ندارد که شنیده و دیده شوند.

,

وی افزود: هرکسی در این منطقه برای دل خود کار می کند و نمی تواند آن طور که باید تاثیری روی مخاطب بگذارد چرا که برنامه ای برای دیده و شنیده شدن آنان وجود ندارد.

,

صفر محمد محمدی، فعال موسیقی ترکمن نیز به  مشکلات حوزه موسیقی اشاره کرد و گفت: فعالان موسیقی این منطقه از هیچ حمایتی برخوردار نیستند هنرمندان این رشته حتی هنر کارت ندارند.

وی با اشاره به نبود خانه موسیقی و انجمن موسیقی مناسب، افزود: بسیاری از موسیقی ها با درگذشت نسل ما از بین خواهد رفت چراکه به دلیل نبود مکانی برای آموزش این موسیقی به علاقه مندان وارثی برای این هنر تربیت نشده است.

نورالله شاعر و مداح اهل بیت در شهر راز نیز گفت: حوزه فرهنگ و هنر این شهرستان نیازمند کارهای مداوم است باید شب های موسیقی دوباره فعال شود و به زبان رازی نیز جهت حفظ آن ارج نهاده و شعرهای ما که در حد ده دفتر نوشته شده است به چاپ برسد و نیازمند کمک و یاری هستیم تا این اتفاق بیفتد.

,
,
,
,
,

یکی از فعالان فرهنگی نیز در گفتگو با خبرنگار ما خواستار ایجاد کتابخانه در شهر تازه تاسیس یکه سعود شد و گفت: این شهر از فعالیت های فرهنگی به دور است و باید توجه ویژه بخصوص در حوزه ایجاد کتابخانه انجام شود.

,


راز و جرگلان گنجینه فرهنگی است

,
, راز و جرگلان گنجینه فرهنگی است, راز و جرگلان گنجینه فرهنگی است,

فرماندار رازوجرگلان گفت: این شهرستان با دارا بودن قومیت و زبان های مختلف ترکمن، ترکی، کرماج، رازی و بلوچ خود یک گنیجه فرهنگی است.

,

روح الله حسین پور با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و ارشاد در این شهرستان کم کاری شده است، افزود: کارهای زیادی باید در حوزه فرهنگ این شهرستان صورت بگیرد.

وی بر لزوم برنامه ریزی برای برجسته سازی و معرفی شخصیت ها و مفاخر فرهنگی در این شهرستان تاکید کرد.

,
,
,

 

,

استفاده از داشته های شهرستان برای تقویت اقدامات فرهنگی، هنری

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی نیز گفت: توان تامین همه امکانات و مکان های مختلف جهت فعالیت های فرهنگی در این شهرستان را نداریم به همین جهت باید از داشته های خود به نحو احسن استفاده کنیم و از سالن های موجود در شهرستان برای امور فرهنگی استفاده کنیم.

حسین فرخنده اظهارکرد: هنرمندان این شهرستان بهتر است عضو صندوق هنرمندان استان شوند و از مزایای آن استفاده کنند چراکه مقدمه استفاده از بیمه تامین احتماعی، هنر کارت و تسهیلات، عضو شدن در این صندوق است.

, استفاده از داشته های شهرستان برای تقویت اقدامات فرهنگی، هنری, استفاده از داشته های شهرستان برای تقویت اقدامات فرهنگی، هنری,
,
,
,
,

فرخنده ایجاد کتابخانه های خانگی جرگلان را نمونه ای از استفاده کردن از فرصت و داشته ها عنوان کرد و افزود: ایجاد ۲۰ کتابخانه خانگی در جرگلان را یکی از ایده های خوب برشمرد که در این منطقه توسط جوانان شروع شد و بر ارتقا فرهنگ در منطقه جرگلان نتایج خوبی داشته است .

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه