اخبار داغ

زندگی در مرز بی‌توجهی‌ها؛

زمین‌گیر شدن تعاونی‌های مرزی با زنجیر ادارات/ قوانینی که جز خسارت برای مرزنشینان عایدی ندارد

زمین‌گیر شدن تعاونی‌های مرزی با زنجیر ادارات/ قوانینی که جز خسارت برای مرزنشینان عایدی ندارد
قدامات دستگاه‌های مرتبط با تعاونی‌های مناطق مرزی به جای کمک و تسهیل در رفع مشکلات و ایجاد بستر فعال‌سازی ظرفیت اجتماعی در مرزها، متأسفانه همچون سدی در مقابل تعاونی‌ها و قفلی بر فعالیت آن‌ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، خراسان جنوبی با داشتن بیش از ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان یکی از استان‌های شرقی است که چهار شهرستان آن در این خط مرزی قرار گرفته است. ساکنان مناطق مرزی در حالی که سربازان بی مزد و مواجبی هستند که از کیان نظام و امنیت و آرامش تمام مردم کشور دفاع می کنند، اما در مقابل نه تنها از زیرساخت‌ها و خدمات به دلیل زندگی در مرز بی بهره مانده اند، بلکه قوانین دست و پاگیری هم وجود دارد که عرصه را بر آنها تنگ کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

در حالی که بازارچه‌های مرزی می‌تواند فرصت اشتغال مناسب و عامل ترغیب مرزنشینان برای زندگی در این مناطق باشد، اما متأسفانه تنها عایدی از این ظرفیت هم شاید همان کارگری باشد و بارهایی که باید به دوش بکشند.

,

هم‌اکنون مرزنشینان استان خراسان جنوبی با مشکلات متعددی در حوزه واردات و صادرات کالا، کارت‌های الکترونیک مرزنشینی و ... روبرو هستند که شرایط ماندگاری و معیشتی را برایشان سخت تر کرده است. برای ماندگاری مرزنشینان در این مناطق، سیاست‌هایی اندیشیده شده که اجرای آن به جای ترغیب در ماندگاری، نارضایتی مرزنشینان را به همراه داشته است و هیچ آورده ای برای آنها نداشته است.

,

سکونت مردم در خط مرزی قابل تقدیر است اما از طرف دیگر زندگی این افراد، در مرز بی توجهی مسئولان موضوعی آزار دهنده است. چرا که در نظر گرفتن امتیازاتی برای این مردم رنج دیده، حداقل حقوق آنها از حقوق شهروندی خواهد بود که مسئولان باید در این خصوص موضوعات را با دید بازتری ببینند.

,

طرح مبادلات مرزی امتیاز خاصی ندارد

, طرح مبادلات مرزی امتیاز خاصی ندارد, طرح مبادلات مرزی امتیاز خاصی ندارد,

الله‌نظر اسعدزاده رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مرزنشینان افراد سلحشور و میهن دوستی هستند که علاوه بر تلاش مستمر در سنگرهای تولید و سازندگی، سربازان و پاسداران بدون توقع و همیشه در میدان هستند و در تمام طول تاریخ وفاداری خود را به خاک میهن به اثبات رسانده اند.

وی با اشاره به اینکه زندگی مرزنشینی مصداق بارز مدیریت، تلاش، تولید و اقتصاد مقاومتی است، افزود: با توجه به حساسیت مرزها و وجود دشمنان و توطئه های آنها در قبال کشور و انقلاب اسلامی، توجه به مرز و مرزنشینان برای تحقق عدالت اجتماعی و رفع نقاط ضعف، بسیار ضروری و حائز اهمیت است.

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی گفت: جمعیت مرزنشینان خراسان جنوبی شامل ۴۳ هزار و ۸۶۶ خانوار و بیش از ۲۱۸ هزار نفر است که در چهار شهرستان مرزی سربیشه، نهبندان، زیرکوه و درمیان ساکن هستند.

اسعدزاده با اشاره به طرح مبادلات مرزی، هدف از تصویب این طرح را محرومیت زدایی و تقویت بنیه مالی و معیشتی مرزنشینان، جلوگیری از مهاجرت و قاچاق کالا، قانونمند کردن مبادلات مرزی، کمک به توسعه صادرات غیر نفتی، ایجاد و حفظ امنیت پایدار در مرز، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری و رعایت عدالت اجتماعی دانست.

وی اظهار کرد: در این طرح به مرزنشینان اجازه داده شده تا یک بار در سال از بین ۴۱ قلم کالای تعیین شده، نیازهای شخصی خود را از مرز وارد کنند. البته تنها امتیاز این طرح هم تخفیف ۷۵ درصدی در اقلام خوراکی و ۲۵ درصدی در اقلام غیرخوراکی در حق ورود است.

,
,
,
,
,
,
,
,
,

ضرورت واگذاری بازارچه مرزی ماهیرود به اتحادیه مرزنشینان

, ضرورت واگذاری بازارچه مرزی ماهیرود به اتحادیه مرزنشینان, ضرورت واگذاری بازارچه مرزی ماهیرود به اتحادیه مرزنشینان,

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با تاکید بر ضرورت واگذاری بازارچه مرزی ماهیرود به اتحادیه مرزنشینان، گفت: با توجه به اینکه وظیفه حراست از مرز، برعهده مرزنشینان است، دولت باید درخصوص تامین معیشت مرزنشینان تلاش کند. همچنین با توجه به نام این بازارچه نیز، باید عواید و درآمد حاصل از فعالیت آن هم متعلق به مردم مرزنشین باشد.

,

اسعدزاده تصریح کرد: از سوی دیگر؛ واگذاری بازارچه ماهیرود به این اتحادیه سبب ایجاد شغل برای مرزنشینان و در پی آن کاهش بیکاری و قاچاق کالا و همچنین افزایش امنیت مرز خواهد شد.

,

وی ادامه داد: وجود بازارچه های مرزی نقش بسیار تاثیرگذاری در مدیریت و فعالیت های اقتصادی و اشتغال زایی دارد و می تواند بستر مناسبی برای عرضه و صادرات تولیدات و صنایع دستی مرزنشینان باشد.

,

وجود 9 تعاونی فعال مرزنشین در خراسان جنوبی/ کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تعاونی‌ها

, وجود 9 تعاونی فعال مرزنشین در خراسان جنوبی/ کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تعاونی‌ها, وجود 9 تعاونی فعال مرزنشین در خراسان جنوبی/ کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش تعاونی‌ها,

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی از جمله نقاط ضعف مرزنشینان را پراکندگی مراکز جمعیتی، محرومیت و توان مالی کم، عدم بهره مندی از منافع تشکل های تعاونی، عدم اطلاع و آگاهی از اصول فنی جدید و فعالیت به روش های سنتی، عدم توجه به آموزش و افزایش اطلاعات و دانش فردی در راستای امور تعاونی‌ها دانست. 

,

اسعدزاده بیان کرد: هم اکنون 14 تعاونی مرزنشینی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد 9 تعاونی فعال و 3 تعاونی در حال انحلال است. 

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه تعاونی های مرزنشین استان با مشکلات متعددی مواجه هستند، گفت: از جمله این مشکلات کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش برای مبادلات مرزی، عدم همکاری بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات مناسب، عدم تخصیص ارز دولتی به این تعاونی ها، التزام به برگشت ارز و ... است.

,

مالیات‌های سنگین تعاونی‌ها به هیچ وجه قابل وصول نیست

, مالیات‌های سنگین تعاونی‌ها به هیچ وجه قابل وصول نیست, مالیات‌های سنگین تعاونی‌ها به هیچ وجه قابل وصول نیست,

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با اشاره به مشکل عدم معافیت های مالیاتی مرزنشینان در ماده 133 قانون مالیات های مستقیم و مطالبه مالیات های سنگین برای صادرات و واردات کالا، تصریح کرد: متاسفانه هم اکنون معوقات و مطالبات مالیات های قبلی تعاونی های مرزنشین روی هم انباشته و مشمول جرائم سنگینی شده است. به طوری که این مالیات ها به هیچ وجه و حتی با اقدامات قضایی، مصادره اموال و ممنوع الخروجی هم از تعاونی های مرزنشین و مدیران آن قابل وصول نیست و لازم است که بخشوده شود.

,

قفل ادارات بر فعالیت تعاونی‌ها

, قفل ادارات بر فعالیت تعاونی‌ها, قفل ادارات بر فعالیت تعاونی‌ها,

اسعدزاده تأکید کرد: همچنین اقدامات دستگاه های مرتبط با تعاونی های مرزنشین به جای کمک و تسهیل در رفع مشکلات و ایجاد بستر فعال سازی، متاسفانه همچون سدی در مقابل تعاونی ها و قفلی بر فعالیت آنها است.

,

وی با بیان اینکه به دلیل معوقات مالیاتی و همچنین تعویق در برگزاری مجامع تعاونی ها که دلایل منطقی خودش را دارد، نباید تعاونی ها مورد تحریم قرار بگیرد، گفت: بهتر است به جای ایجاد مانع، شرایطی فراهم شود تا تعاونی ها بتوانند به فعالیت خود ادامه داده و از محل درآمدهای حاصل شده، مالیات و سایر بدهکاری ها را پرداخت کنند. کنند.

,

رکود و توقف فعالیت تعاونی‌ها به دلیل قوانین موجود

, رکود و توقف فعالیت تعاونی‌ها به دلیل قوانین موجود, رکود و توقف فعالیت تعاونی‌ها به دلیل قوانین موجود,

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی با اظهار گلایه از عدم ثبات قوانین، مقررات و ضوابط و تغییرات و اصرار به اجرای آن بدون در نظر گرفتن جوانب و تبعات آن، بیان کرد: به عنوان مثال مصوبه  ۳۱۸۱۹ ت ۵۱۹۶۷ ه مورخه ۱۸/۳/۹۵  هیئت وزیران در خصوص تقلیل سهمیه، میزان معافیت ها، میزان  وزن و ... ، سبب ایجاد رکود و توقف فعالیت مرزنشینان و غیرفعال‌شدن بیشتر تعاونی‌ها به مدت ۴ سال شده و نارضایتی عمومی را به همراه داشته است.

,

اسعدزاده یادآور شد: با توجه به اینکه حرفه اصلی مرزنشینان دامداری است و خراسان جنوبی به طور کلی به دلایل جوی و کویری با خشکسالی های متوالی مواجه است، متاسفانه همه ساله و به خصوص در امسال، مرزنشینان با مشکل بسیار حاد کمبود یا نبود علوفه و گرانی زیاد آن مواجه شده اند که اگر در این خصوص به سرعت چاره اندیشی نشود، بیشتر مرزنشینان با از دست دادن دام خود، با ضربه مالی شدید و مهاجرت روبرو خواهند شد.

,

تکلیف غیرمنطقی برای صادرات اجباری مرزنشینان

, تکلیف غیرمنطقی برای صادرات اجباری مرزنشینان, تکلیف غیرمنطقی برای صادرات اجباری مرزنشینان,

وی با بیان اینکه متاسفانه اجبار به انجام صادرات قبل از واردات و برای اجازه واردات کالاهای سهمیه ارزی مرزنشینان، واقعاً یک تکلیف غیرمنطقی است، اظهار کرد: متاسفانه این موضوع مرزنشینان را ناچار کرده تا برای اخذ مجوز واردات، به سرمایه داران و صادر کنندگان متوسل شده و با پرداخت حق السرمایه یا حق العمل، پروانه صادراتی خود را به نام تعاونی مرزنشین صادر کند. این موضوع سبب تحمیل خسارت بر مرزنشینان شده که ضروری است در این خصوص، صادرات اجباری مرزنشینان حذف شود.

,

بی‌صرفه‌شدن سهمیه ارزی به دلیل هزینه‌های صدور کارت الکترونیک مرزنشینی

, بی‌صرفه‌شدن سهمیه ارزی به دلیل هزینه‌های صدور کارت الکترونیک مرزنشینی, بی‌صرفه‌شدن سهمیه ارزی به دلیل هزینه‌های صدور کارت الکترونیک مرزنشینی,

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی از دیگر مشکلات مرزنشینان را مربوط به صدور و تحویل  کارت الکترونیک مرزنشینی و هزینه های پی در پی برای آنها دانست و افزود: متاسفانه اکنون این هزینه ها از امتیاز سهمیه ارزی سالانه مرزنشینان، بیشتر شده و عملاً سهمیه ارزی را بی صرفه و بی ارزش کرده است که این موضوع باعث از دست دادن انگیزه افراد برای عضویت در تعاونی یا اخذ و تمدید کارت الکترونیک مرزنشینان می شود. 

,

وی ادامه داد:‌ به همین دلیل از جمعیت ۲۱۸ هزار نفری مرزنشینان استان، حدود ۷۰ هزار نفر آنها یا کارت الکترونیک ندارند یا کارت آنها پس از انقضا، دوباره تمدید نشده است.

,

کالاهای وارداتی نامناسب و بدون صرفه برای مرزنشینان

, کالاهای وارداتی نامناسب و بدون صرفه برای مرزنشینان, کالاهای وارداتی نامناسب و بدون صرفه برای مرزنشینان,

اسعدزاده با اشاره به موضوع همجواری و مرز مشترک استان با کشور افغانستان، گفت: هم اکنون در افغانستان محصولات و تولیداتی وجود دارد که مورد نیاز و مصرف مرزنشینان است. این تولیدات از نمونه های داخل استان، بسیار با کیفیت تر و قیمت مناسب تری دارد که واردات آن هم بسیار آسان و کم هزینه است. در این خصوص بهتر است به جای ۶۸ قلم کالای غیرمناسب لیست وارداتی، از این کالاها اختصاص داده شود تا هم صرفه وارداتی داشته و هم نیاز مرزنشینان را مرتفع کند.

,

وی با تاکید بر نامناسب یا بی صرفه بودن واردات مرزی، گفت: به دلیل حمایت از تولید داخلی یا کشاورزان، در تخصیص بعضی اقلام مخصوصاً محصولات کشاورزی افغانستان مخالفت می شود. این در حالی است که مقدار تعیین شده در سهمیه سالانه با توجه به محدودیت آن، هیچ اثر منفی در این خصوص ندارد.

,

رئیس اتحادیه مرزنشینان خراسان جنوبی افزود: متاسفانه بیشتر اقلام سهمیه واردات مرزنشینان مورد نیاز و مصرف آنها نیست که این سهمیه ها در کلان کشور و به طور یکنواخت و سراسری برای تمام استان ها تعیین می شود. به همین دلیل پیشنهاد می کنم برای جذب سهمیه سالانه مرزنشینان، با درخواست اتحادیه مرزنشینان و تصویب شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان؛ برای شناسایی کالاهای مناسب و مورد نیاز مرزنشینان و اصلاح این اقلام موافقت شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه