اخبار داغ

آمارهای نگران کننده از میزان ازدواج و طلاق؛

سهم استان همدان از سونامی ۱۳میلیونی ایرانیان در آستانه تجرد قطعی

سهم استان همدان از سونامی ۱۳میلیونی ایرانیان در آستانه تجرد قطعی
آخرین آمار اعلام شده از تعداد ۱۳ میلیونی جوانان مجرد ایرانی که در حال رسیدن به تجرد قطعی هستند خبر می دهند که سهم استان همدان از این لشکر ۱۳ میلیونی ۲ درصد یعنی در حدود ۲۶۹ هزار نفر است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر همدان، آمارهای جهانی نشان می‌دهد، دو رویداد در مساله ازدواج به شکل قطعی رخ داده است. نخست، افزایش سن ازدواج در میان جوانان و دوم، رشد قابل توجه آمارهای تجرد قطعی. آنچه در این میان متفاوت است، دلایل مجرد ماندن جوانان بسته به فرهنگ‌های متفاوت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

جمعیت شناسان اصطلاح تجرد قطعی را به افرادی اطلاق می‌کنند که بدون حتی یک بار ازدواج وارد سن ۴۰سالگی می‌شوند.

,

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندی پیش گفت: بیش از ۱۳ میلیون جوان مجرد ایرانی که در آستانه ازدواج هستند، سن مناسب ازدواج را سپری کرده اند یا در حال سپری کردن این سن هستند.

,

محمد اسماعیل مطلق با اعلام این مطلب هشدار داد: سن مناسب برای ازدواج بین سنین ۱۸ تا ۳۵ سالگی است و علاوه بر اینکه زمان مناسب ازدواج است، بهترین سن برای باروری و بچه دار شدن است.

,

این آمار اما تنها یک روی سکه است. چرا که این گروه از جوانانی که در حال عبور از سن ازدواج هستند، همزمان در معرض تجرد قطعی نیز قرار گرفته اند. براساس بررسی‌های مرکز آمار ایران، تجرد قطعی در سال ۱۳۷۵ برای مردان حدود ۱.۱ درصد و برای زنان ۱.۲ درصد بوده است. روند افزایشی تجرد قطعی در زنان خیلی بیشتر از مردان بوده به طوری که طی سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ این شاخص برای مردان حدود دو برابر شده اما برای زنان بیش از سه برابر بوده است.

,

سهم ما از این تجرد زدگی چه میزان است؟

, سهم ما از این تجرد زدگی چه میزان است؟, سهم ما از این تجرد زدگی چه میزان است؟,

وقتی به این اعداد و ارقام نگاه می کنیم ناخودآگاه توجهمان به خانواده، فامیل ، شهر و شهرستان معطوف می شود که سهم ما از این 13 میلیون نفر چه میزان است؟

,

چند درصد از این افراد دختر و چند درصد پسر هستند؟ چه راهکاری برای برون رفت از این مسئله می توان اندیشید؟ چه آسیب هایی در پی این تجرد زدگی ایجاد خواهد شد و نقش ما در کم کردن این اسیب ها چیست؟

,

اگر یک حساب سرانگشتی از اعداد ارائه شده کشوری و جمعیت 122 هزار نفری شهرستان بهار انجام دهیم به عدد 18 هزار و 800 نفری جوانان بهاری در آستانه تجرد قطعی می رسیم که عددی قابل تامل برای این شهرستان است که در شهرها و روستاهای مختلف این اعداد ممکن است بسته به نوع فرهنگ آن متغیر باشد.

,

یکی از دلایلی که برای افزایش چشمگیر این آمار می توان ارائه داد تغییر فرهنگ جوامع مختلف است، در روستاها به علت فرهنگ خاص خود سن ازدواج همیشه پایین بوده که آن هم در حال افزایش است ، اما در شهرها سن ازدواج بالاتر است، حتی شهرها و روستاهای مختلف دید متفاوتی نسبت به سن ازدواج دارند، به طور مثال دو شهر بهار و لالجین که فاصله کمی از هم دارند نگاهشان به سن ازدواج متفاوت است، یا در شهر مهاجران سن خیلی پایین ازدواج به عنوان یک مشکل همواره مورد توجه بوده است.

,

دهه شصت نسل سوخته/ فاصله سنی ازدواج بین پسران و دختران یکی از عوامل تجرد دختران است

, دهه شصت نسل سوخته/ فاصله سنی ازدواج بین پسران و دختران یکی از عوامل تجرد دختران است, دهه شصت نسل سوخته/ فاصله سنی ازدواج بین پسران و دختران یکی از عوامل تجرد دختران است,

در دهه شصت، کشور ما شاهد رشد یکباره جمعیت بود و قطعا این رشد جمعیت در دو گروه دختران و پسران به یک میزان صورت گرفت، اما نکته قابل توجه در ازدواج که همواره بین خانواده ها وجود داشته و دارد فاصله سنی بین زن و شوهر است به طوریکه این فاصله سنی در بین دهه 50 یا حتی 60 به عدد 7 تا 12 سال می رسید.

,

به این صورت که خانواده ها در انتخاب عروس برای پسر خود طبق آئین همیشگی پیشینیان به سراغ دختری می رفتند که حداقل 5 تا 10 سال از پسر کوچکتر باشد واین اختلاف در انتخاب باعث شد که توازن تجرد و تاهل در رنج جمعیتی دهه شصتی ها به هم بخورد و تعداد دختران مجرد دهه شصتی را بالا ببرد، که تغییر در فرهنگ انتخاب می تواند راهکاری برای آن باشد.

,

توقع دخترها و پسرها بالاست

, توقع دخترها و پسرها بالاست, توقع دخترها و پسرها بالاست,

پای صحبت دختری 39 ساله نشستیم که از فرهنگ و نگرش مردم نسبت به انتخاب هایشان گلایه مند بود.

,

او به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل افزایش تجرد بالا رفتن توقع دختر و پسرهاست، دخترها با توقع بالایی که دارند باعث ترس و وحشت در پسرها شده اند، هر کسی که می خواهد پا پیش بگذارد با توقعاتی که در خواستگاری های قبلی دیده دست و پایش سست می شود و مجردی را ترجیح می دهد، دخترها و خانواده های دختر باید توقعاتشان را پایین بیاورند، از طرفی دیگر پسرها و خانواده هایشان هم توقعشان در انتخاب دختر بالا رفته و خواستار دختری زیبا، دارای شغلی با درآمد عالی و جهیزیه مفصل هستند ولو اینکه پسر خودش نه سواد آنچنانی دارد و نه قیافه و شغلی مناسب.

,

دخترها کشاورز را قبول ندارند

, دخترها کشاورز را قبول ندارند, دخترها کشاورز را قبول ندارند,

در ادامه با یک جوان 36 ساله کشاورز که در آستانه ازدواج بود هم کلام شدیم. وی گفت: شغل آبا و اجدادی من کشاورزی بوده و هر جا برای خواستگاری در شهرم می رفتم به خاطر شغلم جواب سربالا می شنیدم.

,

تفکر غلطی در بین دختران و خانواده ها ایجاد شده که کشاورز را قبول ندارند، مگر کشاورز چه اشکالی دارد که دختران ندید جواب منفی می دهند، در این شرایط وقتی دیدم در شهر خودم چنین دیدی نسبت به من هست مجبور شدم برای انتخاب به شهرها و روستاهای اطراف بروم. الان هم با یک خانواده همدانی قرارمدار ازدواج گذاشته ایم و یک ماه بعد عقد خواهیم کرد.

,

در ادامه با مریم فرخی تابش، مسئول کانون فرهنگی اجتماعی بانوان گفتگو کردیم.

,

وی چند سالی است که در حوزه ازدواج و بانوان فعالیت دارد و حدود یک سالی اقدام به برگزاری کلاس های مشاوره ای پیش از ازدواج مخصوص زوجین در بهار در کانون بانوان می کرد.

,

تفاوت فرهنگی بین دختر و پسرهای بهاری بزرگترین مشکل در ازدواج است

, تفاوت فرهنگی بین دختر و پسرهای بهاری بزرگترین مشکل در ازدواج است, تفاوت فرهنگی بین دختر و پسرهای بهاری بزرگترین مشکل در ازدواج است,

فرخی تابش یکی از مهمترین علل بالا رفتن سن ازدواج و تجرد قطعی در بهار را تفاوت فرهنگی بین دختران و پسران بهاری دانست و گفت: متاسفانه تفاوت در تحصیلات، رتبه اجتماعی و فرهنگ بین دختران و پسران در این شهر بسیار زیاد است و دختران به دنبال کسی هستند که هم سطح خودشان باشد اما چنین اتفاقی نیفتاده و پس از سالها انتظار وقتی که سنشان بالا می رود مجبورند که از ملاک هایشان کم کنند و فقط اصول اولیه را ملاک خود قرار دهند که آن هم وقتی سن دختر بالا می رود، موارد قبلی دیگر به سراغشان نمی آیند، چرا که خانواده ها ترجیح می دهند دختری با سن خیلی کمتر برای پسر خود انتخاب کنند ولو با تحصیلات کم اما دیگر به سراغ آن دختر با تحصیلات عالیه با تفاوت سنی کم یا یکی دو سال بزرگتر از پسر نمی روند.

,

دختران تحصیلکرده در خط مقدم تجرد قطعی

, دختران تحصیلکرده در خط مقدم تجرد قطعی, دختران تحصیلکرده در خط مقدم تجرد قطعی,

وی ادامه داد: متاسفانه این مشکل در مورد دختران تحصیلکرده بیشتر به چشم می خورد؛ دخترانی داریم که تا تحصیلات عالیه پیش رفته اند، اما به دلیل شرایط نامناسب خواستگارهایشان بالاجبار مجرد مانده اند و برای حفظ غرورشان در جمع وانمود می کنند که مخصوصا تجرد را انتخاب کرده اند در صورتی که وقتی پای درد دل این افراد می نشینیم می بینیم که از نظر روحی در فشارند و گاهی از ادامه تحصیل ابراز پشیمانی می کنند.

,

اشتغال و درآمد دختران آنها را از ازدواج بی نیاز می کند

, اشتغال و درآمد دختران آنها را از ازدواج بی نیاز می کند, اشتغال و درآمد دختران آنها را از ازدواج بی نیاز می کند,

این فعال اجتماعی حوزه زنان به تجرد زنان دهه 50 و 40 اشاره کرد و از دلایل تجرد بانوان این دهه ها را اشتغال و درآمد دانست و گفت: موارد زیادی را داریم که وقتی جایی مشغول به کار شده و دستشان در جیبشان رفت دیگر نیازی به ازدواج ندیدند و الان سنین بالای 45 را می گذرانند.

,

تابش ادامه داد: این تجربه ها هم اکنون مشکل دیگری را در جامعه ایجاد کرده و آن ازدواج بدون آگاهی دختران کم سن از ترس تجرد است که این هم معضل دیگری است که ممکن است طلاق را در جامعه بیشتر کند.

,

دختران و خانواده ها نگرششان را نسبت به شغل کشاورزی تغییر دهند

, دختران و خانواده ها نگرششان را نسبت به شغل کشاورزی تغییر دهند, دختران و خانواده ها نگرششان را نسبت به شغل کشاورزی تغییر دهند,

وی در مورد پسران مجرد گفت: یکی از مشکلاتی که در این مورد داریم پسران کشاورز کم سواد است که در سطح دختران جامعه نیستند و دختران اکثرا لیسانس و تحصیلکرده هستند. بعضی از پسرها آداب معاشرت و آداب اجتماعی را حتی در سطح کم بلد نیستند و همین باعث شده که چنین نگرشی نسبت به شغل کشاورزی ایجاد شود ودختران ندیده و نشناخته تنها با شغل افراد در موردشان قضاوت کنند در صورتی که نمی توان همه را با این دید نگریست؛ چه بسا پسران تحصیلکرده ای که به خاطر ادامه دادن شغل پدرانشان کشاورز شده اند.

,

روابط دور از شئونات خانواده پسران را به ازدواج بی میل می کند

, روابط دور از شئونات خانواده پسران را به ازدواج بی میل می کند, روابط دور از شئونات خانواده پسران را به ازدواج بی میل می کند,

تابش روابط آزاد دور از شئونات خانوادگی در پی گسترش فضای مجازی را از دیگر آسیب های اجتماعی دانست که باعث می شود بعضی از پسران روابط خارج از چارچوب را تجربه کرده و دیگر میلی به ازدواج نداشته باشند. وی ادامه داد: متاسفانه امروزه گسترش فضای مجازی و روابط خارج از چارچوب، کانون خانوده ها را بر هم زده به طوریکه دیده می شود بعضی پسران مجرد زیر 30 سال اقدام به ارتباط با دختران و زنان بالای 30 یا 35 سال کرده و به بهانه ازدواج چند صباحی را با آنها ارتباط برقرار کرده و بعد به هر بهانه ای روابط خود را بر هم زده و به سراغ فرد دیگر می روند.

,

سن ازدواج پایین آمده، اما آمار تجرد در حال افزایش است

, سن ازدواج پایین آمده، اما آمار تجرد در حال افزایش است, سن ازدواج پایین آمده، اما آمار تجرد در حال افزایش است,

فائزه شکرائیان، روانشناس بالینی که مدتی را در زمینه اختلاف زوجین کار کرده نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: در پنج سال اخیر سن ازدواج در شهرستان پایین آمده و شاهد ازدواج دهه هفتادی ها و دهه هشتادی ها در جامعه هستیم که بیشترین آمار طلاق هم مربوط به همین رنج سنی است چرا که اکثرا انتخاب ها بدون آگاهی است و منجر به طلاق در چند ماه اول زندگی می شود.

,

شکرائیان مشکل تجرد را بیشتر بین دهه شصتی ها برشمرد و اختلاف سطح آگاهی و تحصیلات بین پسرها و دخترها را بیشترین عامل آن دانست و اظهار داشت:آمار دقیقی از تعداد جوانان در آستانه تجرد قطعی شهرستان بهار نمی توان ارائه داد،

,

به طور عمده دختران بهاری ضریب هوشی بالاتری نسبت پسران دارند که همین باعث شده که دختران در ادامه تحصیل موفق تر عمل کرده و نسبت به جایگاه اجتماعی و حقوق خود آگاهتر شوند و این یک حسن است، اما این سطح پایین تحصیلات پسران است که نقص محسوب شده و باعث ایجاد مشکل در این باره شده است.

,

به گزارش عصر همدان؛ ازدواج آسان و در سن مناسب آثار بسیار مهمی در حفظ سلامت و رشد جسمانی، روانی و عاطفی افراد دارد و در صورتی که افراد در سن مناسب ازدواج کنند، می توانند در زمان مناسب مسئولیت زندگی را شروع کنند و در زندگی خانوادگی موفق باشند.

,

آنچه که از مسئولین فرهنگی شهرستان انتظار می رود این است که به این مشکل به صورت ریشه ای نگاه کرده و با کمک دستگاه ها و نهادهای مردمی اقدام به ارائه راهکار عملیاتی نمایند تا از اثرات نامطلوب آن در جامعه کم نمایند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه