اخبار داغ

یادداشت/

وجوهات خاص انقلاب اسلامی در کلام رهبری

وجوهات خاص انقلاب اسلامی در کلام رهبری
اگر با نگاهی دقیق به تحولات چهار دهه‌ی اخیر ایران بنگریم معنا و عُمق وجوهات خاص انقلاب اسلامی در کلام رهبر معظم انقلاب واضح‌تر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، این مهم بر همه دنیا روشن است که انقلاب کبیر اسلامی ایران به‌صورت همزمان «دیکتاتوریِ داخلی» و «سلطه‌ی خارجی» را هدف گرفت چراکه از چند دهه قبل از پیروزی انقلاب روند نفوذ و سُلطه‌گری قدرت‌های مستکبر در ایران به‌صورتی همه‌جانبه و ذلت‌بار درآمده بود: «در کشور ما، در طول این حدود پنجاه یا شصت سال -یعنی در دوره‌ی حکومت پهلوی و مقداری قبل از آن- اوّل انگلیس‌ها، بعد هم آمریکایی‌ها زمام امور را در دست داشتند و هر کاری میخواستند میکردند.» (بیانات رهبری یکم فرودین 95)

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

با حرکت انقلابیِ ملت ایران که به رهبری عالمی دینی صورت پذیرفت دولت آمریکا از ایران اخراج شد: «آمریکا در کشور ما فرعونیّت میکرد، مثل فرعون: یَستَضعِفُ طآئِفَةً مِنهُم یُذَبِّحُ اَبنآءَهُم وَ یَستَحیِ نِسآءَهُم؛ با مردم ما این‌جور رفتار میکردند؛ موسای زمان آمد، تخت‌وبخت این فرعون و دنباله‌روهای او را واژگون کرد.» _بیانات رهبری 18 شهریور 94)

,

از سوی دیگر انقلاب اسلامی به مرزهای جغرافیایی ایران محدود نماند و اثرات مهم و بُنیادینی در صحنه‌ی تحولات جهانی برجای گذاشت: «انقلاب اسلامی ایران توانست ساختار قدرت را در دنیا عوض کند و تکان بدهد... نظام سلطه یعنی دنیا تقسیم میشود بین دو گروه کشور، دو گروه ملّت: یک گروه، گروه سلطه‌گر؛ یک گروه، گروه سلطه‌پذیر. ما این نظام را، این فرمول غلط را در دنیا به هم زدیم. ما نشان دادیم که نخیر، میتواند یک ملّتی وجود داشته باشد که نه سلطه‌گر باشد و نه سلطه‌پذیر... انقلاب اسلامی ساختارشکنی کرد.» (بیانات رهبری ششم دی ماه 96)

,

اما نکته‌ی اساسی این است که دشمنان جمهوری اسلامی علی‌رغم همه‌ی توطئه‌ها همواره در مقابل قدرت و ایستادگی ملت و رهبری شکست خورده‌اند: «در طول این چهل سال، انواع و اقسام دشمنی‌ها از جنگ، از تحریم، از فحش، از تهمت، از نفوذ، از توطئه، از کار امنیّتی، از کار فرهنگی، از ایجاد اختلاف داخلی، هر کاری میتوانستند با خرج کردن پول دریغ نکردند در ایران؛ در همه‌ی موارد هم شکست خوردند. چهل سال دارد میگذرد... ما امروز چهل سال اقتدار داریم؛ ملّت ایران توانست چهل سال در مقابل دشمنی‌ها و خباثتها و فشارها مقاومت کند و بر اینها فائق بیاید.» (بیانات رهبری ششم دی ماه 96)

,

امروز و پس از گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب، ملت ایران نه تنها بر همه‌ی توطئه‌ها و فشارهای دشمنان غلبه کرده بلکه الگویی منحصر به فرد از حاکمیت دینی و مدنیتِ مبتنی بر اسلام را در عرصه‌ی جهانی به نمایش گذاشته است. الگویی که توأم با دست‌یابی به ارزش‌های گران‌بهایی چون استقلال، حاکمیت دین و ارزش‌های الهی، عدالت اجتماعی، آزادی، پیشرفت در عرصه‌های گوناگون زندگی بشر و... است.

,

انقلاب اسلامی رویدادی بود که با رهبری حضرت امام خمینی رحمه‌الله و با حضور توده‌های مردم به پیروزی رسید و به‌صورت توأمان «استبداد و استکبار» را هدف گرفت. این حرکت در امتداد قیام‌ها و نهضت‌های استقلال‌طلبانه و عدالت‌خواهانه‌ی ملت ایران در تاریخ معاصر همچون نهضت تنباکو، نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت به‌وقوع پیوست و توانست ضمن نظام‌سازی و استقرار حاکمیت اسلامی در چارچوب نظام جمهوری اسلامی، اثرات مهمی در روند نظم جهانی و به‌خصوص تحولات جهان اسلام برجای بگذارد.

,

مقایسه‌ی تطبیقی انقلاب اسلامی با انقلاب‌هایی چون: انقلاب فرانسه، انقلاب روسیه و... یک الگوی تحلیلی مناسب برای فهم دقیق‌تر ابعاد و اثرات این انقلاب در اختیار ما می‌گذارد.

,

یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها به «مبنای این انقلاب» برمی‌گردد. انقلاب ملت ایران انقلابی براساس «ایمان و ارزش‌های دینی و معنوی» بود و این نقطه‌ی تمایز مهم آن از انقلاب‌هایی چون انقلاب فرانسه یا روسیه محسوب می‌شود.

,

«عنصر رهبری دینی» نیز یکی از وُجوه خاص انقلاب اسلامی بود. این انقلاب حرکتی با رهبری یک عالم و فقیه مسلمان بود و احزاب، گروه‌های چریکی و پارتیزانی، افسران نظامی و... در رهبری آن نقشی نداشتند.

,

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتی می فرمایند: «امام به طور طبیعی رهبری و سررشته‌داری این حرکت را برعهده داشت؛ این مبارزه را شروع کرد و به مردم تکیه نمود... امام مثل خورشیدی در آسمانِ امیدهای ملت ایران ظاهر شد. در موضع یک مرد فداکار و یک آتشفشان؛ کسی که همه احساسات لازم برای یک مرد جهانی، یک مرد میهنی، یک مرد اسلامی در او جمع است... این مرد با این‌که در ایران نبود، اما از راه دور، مدت چهارده سال قضایای مبارزات اسلامی و نهضت اسلامی در ایران را به معنای واقعی کلمه رهبری کرد. در طول این مدت چهارده سال و بخصوص چند سال اخیر -یعنی از سالهای 50 و 49 تا 54 و 55- شدّت اختناق و فشار زیاد بود. گروهها، گروهکها، احزاب سیاسی گوناگون، مخفی، مبارز، سیاسی، غیرسیاسی به‌وجود میآمدند و همه در زیر فشارهای رژیم مضمحل میشدند و از بین میرفتند و یا بی‌خاصیت میشدند... نهضت امام متّکی به تشکیلات حزبی نبود... او با متن مردم و توده مردم حرف میزد و آنها را هدایت میکرد و توانست در طول چهارده، پانزده سال، از راه دور این مایه فکر اسلامی و نهضت اسلامی را اوّلاً در ذهنها عمیق کند، ثانیاً در سطح جامعه توسعه دهد؛ دلهای جوانان و ذهنها و ایمانها را به آن متوجّه کند، تا زمینه برای آن انقلاب عظیم آماده شود.»

,

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال 97 در دیدار دانشجویان، عوامل و موانع پیشرفت حرکت انقلاب را بیان کردند.

,

ایشان در بیانات خود، وجود حکومت و نظام انقلابی، فعال بودن قشرهای اثر گذار چون حوزه، دانشگاه و هنرمندان و غیره، حرکت نیروهای جوان را از عوامل پیشرفت حرکت انقلاب اسلامی معرفی کردند و در مقابل عدم فهم درست مسائل کشوز، درست نشناختن محیط، بی آزادگی، تنبلی، بی صبری و سرگرمی به چیزهای گمراه کننده مانند اختلافات و حواشی را از موانع درونی  پیشرفت و تزریق ناامیدی، القای ناتوانی، تبیین دروغ ها، تحریف حقایق تاریخی، ایجاد موانع عملی مانند تحریم ها، پیروزی ها را شکست معرفی کردن، ضعف های کوچکر ا بزرگ معرفی کردن، ضعف های مدیریتی را منتسب به نظام کردن، مردم سالاری جامع را دیکتاتور معرفی کردن را به عنوان موانع بیرونی برای پیشرفت انقلاباسلامی عنوان کرده اند.

,

اگر با نگاهی دقیق به تحولات چهار دهه‌ی اخیر ایران بنگریم معنا و عُمق این سخن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای واضح‌تر می‌شود. انقلاب اسلامی شعار خود را «نه شرقی، نه غربی» قرار داد و تنها به از بین بردن دیکتاتوری پهلوی اکتفا نکرد. انقلاب در مسیر حرکت تکاملی خود دست به «نظام‌سازی اسلامی» زد و «مردم‌سالاری دینی» را بر ایران حاکم کرد. علاوه بر اینها انقلاب اسلامیِ ملت ایران از ابتدا با نظام سُلطه و دخالت مستکبرین در امور داخلی ملتها مخالفت کرد و بر این اصلِ اساسی استوار ماند.

,

همه‌ی اینها در کنار هم موجب «دشمنیِ عمیق استکبار» با ملت و انقلاب شد و لذا مستکبرین انواع توطئه‌ها را برای نابودی انقلاب و نظام اسلامی آزمودند.

,

اینک اما با گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب، جمهوری اسلامی توانسته علاوه بر غلبه بر توطئه‌ها، «پیشرفت و اقتدار و عزت» را به ارمغان آورده و ملت ایران به الگویِ الهام‌بخش ملت‌های گوناگون به‌خصوص در جهان اسلام تبدیل شده است.

,

حمید سعیدی

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه