اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

بازگشت به دیپلماسی اقتدار و تغییر رویکرد ایران/ پشتوانه هایی که تیم مذاکره کننده به آن پشت پا زد

بازگشت به دیپلماسی اقتدار و تغییر رویکرد ایران/ پشتوانه هایی که تیم مذاکره کننده به آن پشت پا زد
ملت ایران در حالی شاهد بدعهدی اروپا و آمریکا در جریان برجام بود که این روزها با روی کار آمدن یک آمریکایی دیگر در ایالات متحده ، دولت با تمام وجود برای مذاکره با دولت بایدن در حال سرمایه گذاری کردن است و لبخند با کدخدا را در دستور کار خود قرار داده تا دوباره کشور را در تله مذاکرات گرفتار کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در بهمن سال 1391 در دیدار جمعی از فرماندهان و همافران نیروی هوایی ارتش در سخنانی صریح و روشن فرمودند: «من دیپلمات نیستم، انقلابی‌ام. به همین علت صریح، صادقانه و قاطعانه حرف می‌زنم. پیشنهاد مذاکره وقتی معنا دارد که طرف حسن نیت خود را نشان دهد.»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

این سخنان رهبری گویای این بود که زبان دیپلماسی در دنیا یک زبان مشترک است که قواعد و اصول ظاهری و پشت پرده به آن معنا و مفهوم می بخشد. زبان دیپلماسی در ظاهر مذاکره، گفتگو و لبخند و در پشت پرده اقتدار، صراحت، قاطعیت و گاهی قدرت نظامی را شامل می شود.

,

ایشان هیچگاه اصل مذاکره را رد نکرده و همواره در دوره های مختلف بر رسمیت مذاکرات تاکید کردند اما این را هشدار دادند که در مذاکرات باید منافع ملت ایران از یک سو و خباثت دشمنان از سوی دیگر در نظر گرفته شود.

,

همزمان با آغاز به کار دولت حسن روحانی در سال 92 و پس از انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، دستگاه دیپلماسی که به شدت به دنبال هموار کردن راه مذاکره با غرب به خصوص آمریکا بود مذاکره را شروع کرد.

,

از همان آغاز کار رهبری نسبت به زیاده خواهی های دشمن هشدار داد، روحانی در نامه ای خطاب به مقام معظم رهبری روند دور اول مذاکرات هسته‌ای را بیان کرد و ایشان نیز در پاسخ به این نامه تاکید کردند «ایستادگی در برابر زیاده خواهی‌ها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان باشد.»

,

, ,

قبول انجام مذاکرات، مشروط بر حفظ عزت ایرانیان دستاویزی شد تا دولت با سرعتی وصف ناپذیر در جاده مذاکرات قرار گیرند و هر روز بر سرعت مذاکرات بیفزاید ، از مذاکرات نیوریروک تا ژنوهای 4 و 5 و 6 و وین و لوزان!

,

اما در تمام طول این مذاکرات رهبر انقلاب بر هشیاری تیم مذاکره کننده و خباثت و کیته توزی بیش از 30 و اندی  آمریکا و اروپا نسبت به ملت ایرات هشدار دادند.

,

آنچه رسانه ها از مذاکرات مستمر تیم ایران با کشورهای 1+5 و اتحادیه اروپا به نمایش می گذاشت لبخندهای دوستانه و معاشرت های صمیمانه طرفین بود. رسانه ها یک روز تصاویر قدم زدن های ظریف و جان کری را مخابره می کردند، یک روز دیگر تصاویر خنده های پر از اشتیاق تیم مذاکره کننده ایرانی را به طوری که امر بر همه مشتبه شده بود که آمریکا و اروپا دست از دشمنی با ملت ایران برداشته و سالهاست که برای طرح رفایت با ایران لحظه شماره می کرده است و بالاخره با مقدماتی که دولت حسن روحانی فراهم کرده است این فرصت مهیا شده است.

,

, ,

وندی شرمن رئیس تیم مذاکره کننده آمریکایی در 1+5 در خاطراتش نوشته است: در آخرین هفته من در مقام معاونت سیاسی وزارت خارجه به سوئیت‌ هتل مجید و عباس رفتم تا آنها را ببین این دو ایرانی دو فرش زیبا را برای هدیه خداحافظی آورده بودند که یکی از طرف وزیر خارجه، ظریف و آنها بود و دیگری از طرف دفتر ریاست‌جمهوری من برای آنها هدیه‌ای مهیا نکرده بودم  از آنجا که ما رابطه دیپلماتیک نداریم، اعطای هدایا به لحاظ سیاسی مشکلاتی دار من از عباس و مجید تشکر کردم و به آنها گفتم این فرش‌ها جزو اموال دولت آمریکا قرار خواهند گرفت!

,

محمدجواد ظریف که مسئول تیم مذاکره کننده هسته ای ایران بود، همواره از جذابیت مذاکرات و دوستی و رفاقت با طرفین مذاکره سخن می گفت اما در سوی دیگر مذاکرات طرف های اروپایی و آمریکایی همواره از موضع قدرت، تهدید و ارعاب ظاهر می شدند.

,

جان کری، عضو تیم مذاکره کننده آمریکایی هم در کتاب خاطراتش نوشته است: در مذاکرات وین من و سایر وزرای خارجه 1+5 ظریف را به یک سالن کنفرانس بزرگ دعوت کردیم ظرف مدتی کوتاه نتایج حاصل‌شده در نشست داخلی 1+5  را برای ظریف توضیح داده شد، ظریف، در حالی که بلند می‌شد تا جلسه را ترک کند فریاد می‌زد: "این توهین‌آمیز است. شما می‌خواهید من را تهدید کنید! هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنید»

,

براساس آنچه در کتاب خاطرات کری آمده است اگرچه ظریف در جریان این مذاکرات نسبت به تهدید از سوی طرف های آمریکایی و اروپایی اعتراض کرده بود اما این اعتراضات هیج گاه مانع آن نشد که ایران با اروپا و امریکا به توافق نرسیده و اختلافات تیم مذاکره کننده با طرف های غربی و آمریکایی حل نشد.

,

, ,

وندی شرمن در بخش دیگری از خاطراتش ماجرای عصبانی شدن کری در جریان مذاکرات و مشت کوبیدن روی میز را تعریف می کند به طوری که خودکار از دستش پرتاب شده و به صورت عراقچی برخورد می کند. اینها البته تنها بخشی از نوع برخورد اروپا و آمریکا با تیم مذاکره کننده ایرانی بود با این حال آنچه ادامه داشت سرعت روز افزون مذاکرات بود.

,

عقب نشینی تیم مذاکره کننده ایرانی در برابر زیاده خواهی های اروپا و آمریکا تنها به این جا ختم نمی شود، در جریان اجرای تعهدات برجامی در حالی که اروپا هنوز حسن نیت خود را ثابت نکرده بود آزمایش موشکی سپاه انجام شد بسیاری این آزمایش موشکی جمهوری اسلامی ایران را پشتوانه ای برای مذاکرات دانستند اما دولت و حامیان برجام بر این اقدام تاخ و تاز کرده و گفتند عامل وضع کشور این موشک پرانی هاست.

,

, ,

اقتدار نظامی جمهوری اسلامی ایران البته تنها پشتوانه تیم مذاکره کننده هسته ای نبود، بلکه مجلس شورای اسلامی هم قانون راهبردی لغو تحریم ها را به تصویب رساند تا دست دولت در برابر زیاده خواهی های طرفین مذاکره کننده خالی نباشد اما دولت به این امکان نیز پشت پا زد حال آنکه مصوبات کنگره آمریکا تماما علیه ملت ایران است و ایالات متحده آمریکا آن را به عنوان مشی سیاسی خود مورد استفاده قرار می دهد.

,

ملت ایران در حالی شاهد بدعهدی اروپا و آمریکا در جریان برجام بود که این روزها با روی کار آمدن یک آمریکایی دیگر در ایالات متحده، دولت با تمام وجود برای مذاکره با دولت بایدن در حال سرمایه گذاری کردن است و لبخند با کدخدا را در دستور کار خود قرار داده تا دوباره کشور را در تله مذاکرات گرفتار کند.

,

حال آنکه جو باید در جدیدترین اظهارات خود گفته است «تحریم‌ها را برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره برنمی‌داریم» اما این اظهارات در حالی مطرح شد که چند ساعت قبل از آن رهبر انقلاب در جمع همافران نیروی هوایی ارتش تاکید کردند: «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم.»

,

به نظر می رسد این روزها شاهد تغییر زمین بازی در عرصه دیپلماسی هستیم و این همان بازگشت به دیپلماسی اقتدار و تغییر رویکرد ایران است.

,

 

,

انتهای پیام/ک

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه