اخبار داغ

سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک:

شرایطی که جمهوری اسلامی برای اقلیت‌های مذهبی فراهم کرده بی‌نظیر است

شرایطی که جمهوری اسلامی برای اقلیت‌های مذهبی فراهم کرده بی‌نظیر است
محمدحسن قدیری‌ابیانه گفت: اقلیت‌های دینی از حقوقی در ایران برخوردارند که در هیچ کدام از کشورهای غربی چنین حقوقی برای اقلیت‌ها وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمدحسن قدیری‌ابیانه سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: اقلیت‌های دینی از حقوقی در ایران برخوردار ند که در هیچ کدام از کشورهای غربی چنین حقوقی برای اقلیت‌ها وجود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا ,

وی افزود: در کشورهای مختلف انتخابات‌های پارلمان بصورت محلی برگزار می‌شود و مناطق مختلف نماینده دارند اما اگر قرار بود در ایران این روش برای اقلیت‌ها نیز اجرایی شود هیچ کدام از اقلیت‌ها امکان راه‌یابی به مجلس شورای اسلامی را نداشتند چون در هیچ استان و منطقه‌ای اکثریت نیستند.

,

کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: لذا جمهوری اسلامی برخلاف کشورهای غربی برای اینکه اقلیت‌های دینی نیز در مجلس بتوانند نماینده داشته باشند، این امکان را در قانون اساسی فراهم کرد که انتخابات مربوط به اقلیت‌های دینی بجای اینکه منطقه‌ای باشد، سراسری باشد.

,

قدیری‌ابیانه اضافه کرد: به همین جهت شاهد هستیم که در حال حاضر برخی از نمایندگان اقلیت‌های دینی با دو یا سه هزار رأی وارد مجلس می‌شوند در حالی که هیچ مسلمانی با این تعداد رای نمی‌تواند وارد مجلس شود و این امتیازی است که جمهوری اسلامی در زمینه انتخابات برای اقلیت‌ها قائل شده است.

,

وی عنوان کرد: در آمریکا قریب به ۱۳ میلیون مسلمان ساکن هستند اما از آنجایی که مسلمانان در هیچ شهری از آمریکا اکثریت نیستند نمی‌توانند وارد مجلس شوند مگر اینکه بتوانند وارد لیست احزاب شوند و بصورت مستقل هیچ‌گاه نمی‌توانند وارد مجلس شوند.

,

سفیر پیشین ایران در استرالیا و مکزیک ادامه داد: یعنی در شرایطی که حدود چهار درصد آمریکا، مسلمان هستند اما امکانی برای اینکه آن ها در مجلس آمریکا نماینده داشته باشند وجود ندارد؛ البته اخیرا یک خانم مسلمان در قالب حزب دموکرات وارد مجلس شده است اما این با سهم چهار درصدی مسلمانان در آمریکا فاصله زیادی دارد.

,

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای اروپایی نیز جمعیت مسلمانان قابل توجه است اما آن‌ها نماینده مستقل در مجلس این کشورها ندارند. لذا از نظر  انتخابات امکانی که جمهوری اسلامی برای ادیان توحیدی و اقلیت‌های مذهبی فراهم کرده بی‌نظیر است.

,

وی تأکید کرد: اقلیت‌های دینی حتی این امکان را دارند که رئیس کمیسیون‌های مجلس و حتی رئیس مجلس هم بشوند و از نظر قانونی منعی برای این موضوع وجود ندارد فقط منوط به این است که یک نماینده اقلیت دینی در مجلس بتواند نظر دیگر نمایندگان را برای این مهم جلب کند.

,

تحلیلگر سیاسی تصریح کرد: پیروان ادیان مختلف در ایران ضمن اینکه هیچ منعی جهت حضور در مدارس دولتی ندارند، اما در عین حال مدارس خاص خودشان را دارند و می‌توانند آنجا به تعلیم بپردازند. پیروان اقلیت‌های دینی در ایران برای انجام اعتقادات خود آزاد هستند و هیچ منعی در این زمینه برای آن ها وجود ندارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه