اخبار داغ

ضعف مهارت‌های زندگی؛ علل عمده طلاق/ اوج اختلافات در سه سال اول زندگی مشترک

ضعف مهارت‌های زندگی؛ علل عمده طلاق/ اوج اختلافات در سه سال اول زندگی مشترک
ضعف مهارت‌های زندگی و عدم مراجعه جهت مشاوره‌های پیش از ازدواج از عوامل اصلی تنش‌های همسران به خصوص در سال‌های نخست زندگی مشترک آنها است که منجر به شکل‌گیری سوء‌تفاهم‌ها و تفسیرهای نادرست از اعمال یکدیگر می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از گلستان ما؛ یکی از معضلات جدی اجتماعی این سالها که بنیان خانواده ها را نشانه گرفته طلاق است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گلستان ما؛,

این معضل اغلب به خاطر ناسازگاری زن و شوهر و به اصطلاح عدم تفاهم بوجود می آید که همسرگزینی نادرست، نقص دانش و مهارت فردی و ارتباطی یکی از بیشترین دلایل آن است که عملکرد نامطلوب همسران را در کنار هم در پی دارد.

,

البته این روزها شرایط نامطلوب اقتصادی و اعتیاد هم از دلایل اصلی طلاق محسوب می شود.

,

حال نهادهای مختلف اجتماعی و فرهنگی برای کاهش این معضل اجتماعی برنامه هایی را در حوزه مشاوره و همسرگزینی برای دختران و پسران برگزار می کنند اما به نظر می رسد این مشاوره ها در زمان درست خود انجام نمی شود و زمانی که ارتباط دختران و پسران به نامزدی ختم می شود، مشاوره های خانواده ها نقش آفرینی می کنند.

,

البته مهارت های خودشناسی و ارتباط با دیگران از سوی برخی نهادهای فرهنگی ازجمله سازمان تبلیغات و سازمان فرهنگی ورزش شهرداری ها انجام می شود اما آنها هم به شکل محدود انجام شده و عمومیت ندارد.

,

اینروزها به دلیل ارتباط زیاد دختران و پسران در فضای مجازی ازدواج های نادرست بیشتر شده و به تبع آن نیز طلاق ها هم بخصوص در ابتدای زندگی زناشویی زیاد شده است.

,

بنا به آمارهای که از سوی نهادهای رسمی در استان اعلام شده است میزان ازدواج و طول مدت ازدواج اندکی کاهش، طلاق اندکی افزایش داشته است که می تواند زنگ خطری برای بنیان خانواده در استان و به تبع آن درکشور باشد.

,

, ,

میزان ازدواج و طول مدت ازدواج اندکی کاهش، طلاق اندکی افزایش داشته است

, میزان ازدواج و طول مدت ازدواج اندکی کاهش، طلاق اندکی افزایش داشته است,

مدیرکل ثبت احول استان گلستان درباره آمار رسمی و ثبت شده ازدواج و طلاق در استان گلستان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: در ۱۰ ماهه نخست امسال ۱۳ هزار و ۴۲۱ مورد ازدواج ثبت شده است که این رقم در سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۳۶مورد بوده است.

,

حمیدرضا مطیع ادامه داد: میانگین سن ازدواج در ۱۰ ماهه نخست امسال برای زوج ۲۸.۶ سال و برای زوجه ۲۳.۹ سال بوده است که این رقم در سال گذشته برای زوج ۲۸.۳ سال و برای زوجه ۲۳.۷ سال ثبت شده است.

,

وی درباره میزان طلاق در ۱۰ ماهه سال جاری بیان کرد: تاکنون ۳ هزار و ۴۲۷ مورد طلاق در گلستان ثبت شده است که این رقم در سال گذشته ۳ هزار و ۴۱۳ مورد ثبت شده بود که اندک افزایشی مشاهده می شود.

,

مطیع میانگین سن طلاق در گلستان را برای زوج ۳۵.۸ و برای زوجه ۳۱.۴ سال و در سال گذشته این ارقام را ۳۵.۵ برای زوج و ۳۱ سال برای زوجه بیان کرد.

,

وی درباره طول مدت ازدواج هم گفت: میانگین طول ازدواج در افرادی که اقدام به طلاق کردند در دهه ماهه سال جاری ۹.۴ سال و در سال گذشته ۱۰ سال بیان کرد که اندک کاهش را نشان می دهد.

,

اما هادی حق‌شناس روز گذشته در دیدار صمیمی جامعه ورزش و جوانان با جامعه ورزش و جوانان استان اظهار کرد: سال گذشته میزان ازدواج در استان گلستان ۱۳ هزار و ۳۲۶ ازدواج بوده که امسال با وجود شیوع کرونا به ۱۳ هزار و ۴۲۱ ازدواج رسید.

,

, ,

«ضعف مهارت ها» و «آموزش ناکافی از زندگی مشترک» از مهترین عوامل عدم تفاهم زوج ها

, «ضعف مهارت ها» و «آموزش ناکافی از زندگی مشترک» از مهترین عوامل عدم تفاهم زوج ها,

یک مشاور خانواده هم درباره علل شایع طلاق در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: متاسفانه بیشترین مراجعه برای مشاوره های طلاق درسالهای ابتدایی (دوم تا سوم ) تشکیل اتفاق می کند زیرا بیشترین درگیری ها، تنش و طلاق ها در این سالها بوجود می آید.

,

محمود آذرخش افزود: یکی از عوامل اصلی این تنش ها، «ضعف مهارتهای زندگی» و «عدم مراجعه جهت مشاوره های پیش از ازدواج »است که ازدواج بدون شناخت صورت می گیرد وسو تفاهم ها و تفسیرهای نادرست از یکدیگر انجام می شود.

,

وی ادامه داد: در این صورت زوجین با کوچکترین مسئله ای به هم می ریزند، ناراحت می شوند و مسائلشان ادامه دار و پای دیگران هم به تنش باز شده و معمولا کار خرابتر می شود.

,

این کارشناس مسائل خانواده، «توقعات زیاد » را هم یکی از علل تنش ها نام برد و بیان کرد: پیش از این تا زمانی که فرد می خواست یک زندگی را آماده کند شاید چند سالی طول می کشید اما اکنون زوج های جوان دوست دارند که همه چیز آماده باشد، اگر نبود خلاو ضعف بزرگی به حساب می آورند و دچار نامیدی و ناکامی و بهم ریختگی شده و آسیب جدی به آنها وارد می شود که باعث می شود حتی انتظارات از والدین هم خیلی زیاد شود تا اینکه به توانمندی های خودشان باور داشته باشند.

,

وی تصریح کرد: مسئله دیگر «بیکاری و فقر» در این مورد فرد شغل ثابتی ندارد و بعد از مدتی شغلش را از دست می دهد اما زوجین به جای اصلاح و حل مسئله زود راه جدایی را در پیش می گیرند.

,

آذرخش اضافه کرد: مسئله بعدی بیماری هایی مانند اعتیاد و امثال این هاست که البته سرعت طلاق را بالا می برد زیرا خلا های دیگری باعث شده که زن یا شوهر به این بیماری گرفتار شوند.

,

وی با بیان اینکه «ضعف مهارت ها» و «آموزش ناکافی از زندگی مشترک» یکی از مهترین عوامل عدم تفاهم زوج ها است، گفت: برخی اززوجین فکر می کنند همه چیز را بلدند در حالی که ساده ترین ارتباط زوجین را بلد نیستند، کار نکردند که باعث می شود این اختلاف ها شدید شود، تفاوت های فرهنگی و تفاوت های مالی و حتی اختلاف سطح مدرک تحصیلی نمود بیشتری و مسئلی را ایجاد کند.

,

به گفته این مشاور خانواده؛ شایع ترین بحث «اعتیاد» «خیانت» و «فقر»است که هر سه اینها به نوعی به روابط بین فردی زوج بر می گردد مثلا در خیانت هر یک از زوج ها به رفتارهایی خارج از عرف خانواده دست می زنند که باعث شده یک عضو صدمه جدی ببیند و حتی اگر فرزندی وجود داشته باشد هم به شدت آسیب ببیند.

,

وی با بیان اینکه معمولا طلاق در شهرهای صنعتی بواسطه شرایط زندگی آنها بیشتر است، گفت: به نظر می رسد در استان گلستان از هر سه تا ۵ ازدواج یکی منجر به طلاق می شود که به نسبت بالا است.

,

آذرخش ازدواج در سنین پایین را هم دلیل دیگری بر افزایش طلاق عنوان کرد و گفت: این پدیده به خصوص در روستاها و مناطق کم برخوردار از لحاظ اقتصادی شایع است که در این گروه به دلیل عدم شناخت کافی و اجبار در ازدواج منجر به طلاق می شود.

,

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش یکی از نهادهای اصلی آموزش های پیش از ازدواج استف اذعان کرد: در اصل هر نوع آموزش باید از آموزش و پرورش آغاز شود البته چند سالی هم برای آموزش های پیش از ازدواج شروع کردند اما به نظر کافی نمی سد و باید در تمام سالها ادامه پیدا کند

,

این مشاور خانواده ادامه داد: آموزش ها باید از پایه دهم که بلوغ کامل می شود و فرد در پی شناخت هویت خود است تا زندگی بسازند، آغاز شود و در در کتب درسی آورده شود.

,

آذرخش اضافه کرد: نهادهایی مانند صدا و سیما و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ها هم می تواند در کنار مدرسه بهترین آموزش ها را ارائه کند.

,

این مشاور خانواده تاکید کرد: این دوره ها باید پیوسته و مستمر باشد و موازی کار نشود تا کار اثر بخش و مطلوب انجام شود.

,

, ,

بیشترین عامل طلاق در احکام قضات در گرگان، اعتیاد و عدم تفاهم

, بیشترین عامل طلاق در احکام قضات در گرگان، اعتیاد و عدم تفاهم,

طاهره اسلامی کارشناس یکی از دفاتر ازدواج طلاق در گرگان در گفتگو با خبرنگار گلستان ما، اظهار کرد: مراجعه زوجین برای طلاق ثبت شده در سالهای اخیر در دفاتر گرگان افزایش یافته است.

,

وی با بیان اینکه معمولا زوج ها در پایان مراحل طلاق خود به دفترخانه مراجعه می کنند، گفت: زوج ها بعد از جلسات مشاوره خود و نتیجه نگرفتن از آن (برای ادامه زندگی زناشویی) و با حکم قاضی به ما برای خواندن صیغه طلاق مراجعه می کنند.

,

به گفته اسلامی، بیشترین عامل طلاق در احکام قضات، اعتیاد و عدم تفاهم است ومعمولا خانم ها یا مهریه خود را می بخشند و یا با گرفتن مبلغی از آن از سوی شوهر طلاق می گیرند.

,

لزوم گسترش خدمات مشاوره‌ای برای ازدواج و زندگی زناشویی

, لزوم گسترش خدمات مشاوره‌ای برای ازدواج و زندگی زناشویی,

کمیته امداد امام خمینی (ره) در راستای ازدواج دختران در شرف ازدواج تحت حمایت خود برنامه های فرهنگی و کمک های تشویقی مالی را در نظر گرفته است که به نظر می رسد سایر نها نیز با گسترش فعالیت های خود این حوزه می توانند در کاهش طلاق ها و افزایش عمر زندگی زوج ها موثر باشند.

,

عیسی بابایی در گفتگو با خبرنگار گلستان ما اظهار کرد: در راستای تقویت نقش ارزش ها و نهادهای معنوی در خانواده های تحت حمایت آموزش مهارت های زندگی، همسرداری به نوعروسان، برگزاری کلاسهای آموزشی و مشاوره پیش از ازدواج برای دختران در شرف ازدواج، تشویق و راهنمایی خانواده ها و دختران جهت برگزاری ازدواج‌های آسان و کم هزینه کاهش سطح توقع آموزش مهارت‌های زندگی و غیره از برنامه های ما بوده است.

,

وی ادامه داد: گسترش خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به منظور پیشگیری از آسیب ها و مداخله در بحران به ویژه طلاق اقداماتی را انجام می دهیم.

,

بابایی توضیح داد: برگزاری کلاسهای مشاوره و مددکاری در راستای شناسایی آسیب‌های اجتماعی و راه‌حل‌های کاهش پیشگیری گیری و کنترل آن انجام خدمات مشاوره‌ای با مددجویان و خانواده هایی که در شرف جدا شدن و طلاق از همسر قرار دارند در راستای پیشگیری از آن انجام می شود.

,

وی گفت: گسترش خدمات مشاوره‌ای و مددکاری به منظور پیشگیری از آسیبها و مداخله در بحران با همکاری مشاورین امدادی و کلینیک های طرف قرارداد به منظور کاهش آسیب و بحران های خانوادگی نیز پرداخته می شود.

,

, ,

حمایت از بنیان خانواده با تصویب «طرح تعالی خانواده »در مجلس

, حمایت از بنیان خانواده با تصویب «طرح تعالی خانواده »در مجلس,

«طرح تعالی خانواده» که از سوی مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود برای تشویق به ازدواج و برنامه های حمایتی برای حفظ بنیان خانواده ها را دنبال می کند.

,

به گفته نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بحث ازدواج به مصوبات درست عمل نشده و دستگاه های مختلف به وظایف خود واقف نیستند.

,

غلامرضا منتظری تاکید کرد: انتظارات در این زمینه بالا ست، خوشبختانه کمیسیون فرهنگی گام اول را خوب برداشته و 9 کمیسیون تخصصی باید ورود پیدا کنند و آثار پرخیر و برکتی را در حوزه جوانان، فرزندآوری و.. خواهد داشت.

,

به نظر می رسد؛ تقویت تربیت دینی راهکار اصلی تحکیم بنیان خانواده است، اصلی که می تواند موجب معنا بخشیدن به زندگی و ایجاد حس رضایت و امید به آینده را در افراد پدید آورد و این جز با تغییر سبک زندگی امکان پذیر نیست.

,

گزارش: طاهره حاجی محمدعلی

انتهای پیام/

,

گزارش: طاهره حاجی محمدعلی

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه