اخبار داغ

در مصاحبه با مدرس دانشگاه مطرح شد؛

مدیریت گردشگری باید به کف بازار برود/ نقش مخرب مدیریت دولتی در توسعه گردشگری

مدیریت گردشگری باید به کف بازار برود/ نقش مخرب مدیریت دولتی در توسعه گردشگری
با وجود فراهم بودن فرصت‌های بسیار در جذب گردشگر خارجی به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد امروز، اما همچنان با حد مطلوب فاصله داریم و بخشی از مشکلات به دلیل نوع مدیریت در این رابطه است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صاحبhttp://snai.ir/1039227 نیوز؛ در جهان امروز گردشگری را همراه با واژه «صنعت» به کار می‌برند تا اهمیت اقتصادی آن همواره مدنظر باشد. گردشگری بر ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و غیره اثرگذار است اما در دنیایی که به شدت در تلاطم مادیات است بعد اقتصادی آن بیشتر نمود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, http://snai.ir/1039227,

در این نوشتار تلاش کردیم طی مصاحبه‌ای با رحیم یعقوب زاده، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ دانشکده گردشگری و رئیس مرکز گردشگری علمی-فرهنی دانشجویان ایران، به بررسی عملکرد صنعت گردشگری در ایران بپردازیم.

,

هرچند از سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، گردشگری نیز همچون سایر بخش‌های اقتصادی بلکه بیشتر از سایر بخش‌ها در همه کشورها دچار رکود و خسارت فراوان شده است و به یک شرایط غیرمعمول تبدیل شده است اما موضوع این مصاحبه گردشگری در شرایط پیشین و معمولی است.

,

- گردشگری چه نقشی را می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند؟

, - گردشگری چه نقشی را می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند؟, - گردشگری چه نقشی را می‌تواند در بهبود وضعیت اقتصادی کشور ایفا می‌کند؟,

- روز به روز گردشگری در جهان در حال توسعه بوده و سهمش در اقتصاد هر کشور افزایش پیدا کرده و در تولید ناخالص ملی همیشه روند رو به رشد شتاب آمیز را تجربه کرده است. امروزه گردشگری سهم بالایی از درآمد و اشتغال هر کشور را به خود اختصاص داده است به ویژه در کشورهای توریستی.

,

در این بین کشورهایی را می‌توان در منطقه نام برد که بنای اقتصاد خود را بر روی گردشگری بنا نهاده و به سرعت رشد اقتصادی کردند که از آن جمله ترکیه و امارات متحده عربی با محوریت دوبی و بسیاری از کشورهای دیگر هستند.

,

اقتصاد تقریبا بر همه شرایط و مقوله‌های دیگر خانواده‌ها مانند تحصیلات، فرهنگ و غیره تأثیرگذار است و گردشگری یکی از بخش‌های بسیار بااهمیت اقتصاد هر کشور و به ویژه اقتصاد فرهنگ است.

,

ایجاد اشتغال و کسب درآمد ارزی حاصل از گردشگری می‌تواند باعث تقویت و احداث زیرساخت‌ها شده و هر منطقه‌ای را متحول کند. بنابراین اقتصاد بدون گردشگری دیگر در دنیای امروز پذیرفته شده نبوده و منتفی است.

,

 

,

- وضع صنعت گردشگری در کشور ما چگونه است؟

, - وضع صنعت گردشگری در کشور ما چگونه است؟, - وضع صنعت گردشگری در کشور ما چگونه است؟,

- در کشور ما هم به اهمیت گردشگری پی برده شده است و در مورد گردشگر داخلی می‌توان گفت گردشگری و سفر در سبد خانوارها جای پررنگی را گرفته است اما هیچ وقت متناسب با جاذبه‌ها و ظرفیت‌هایمان نتوانسته‌ایم در جذب گردشگر خارجی موفق باشیم.

,

در خوشبینانه‌ترین آماری که توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر شده است و البته جای بحث نیز دارد، در شش ماهه اول سال گذشته یعنی قبل از آمدن کرونا، گردشگران خارجی ما پنج میلیون نفر بوده است که پیش بینی می‌شد در صورت عدم پدیدار شدن کرونا این رقم تا پایان سال به هشت میلیون نفر می‌رسید.

,

این آمار نشان می‌دهد در رابطه با جذب گردشگر خارجی نه تنها فاصله زیادی با کشورهای موفقی همچون ترکیه با سالانه قریب 40 میلیون گردشگر داریم بلکه در مقایسه با کشورهایی که تقریبا همتراز کشور ما هستند و به تازگی گردشگری را در کشورشان مورد اهمیت قرار داده‌اند همچون کشور گرجستان نیز عقب‌تر هستیم.

,

- فکر می‌کنید ضعف‌هایی که در بخش گردشگری داشتیم چه بوده است؟

, - فکر می‌کنید ضعف‌هایی که در بخش گردشگری داشتیم چه بوده است؟, - فکر می‌کنید ضعف‌هایی که در بخش گردشگری داشتیم چه بوده است؟,

- بزرگترین ضعف در این حوزه در کشور ما ضعف مدیریتی و عدم بهره برداری و استفاده از متخصصین است که طی سال‌های گذشته یکی از ضعیف‌ترین مدیریت‌ها در بین ارگان‌های کشور را در این حوزه شاهد هستیم که متولی آن وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

,

به عنوان یک کارشناس و مدرس دانشگاه جز ارائه آمار، فعالیت چندانی از این وزارت مشاهده نکرده‌ام. نه برنامه ریزی دارند و نه نظارت کافی دارند و در بسیاری از مجوزهایی که داده‌اند ملاحظات اولیه لحاظ نشده است و نارضایتی‌هایی هم ایجاد کرده است. خود این موضوع باعث شده است نتوانیم در این زمینه موفق شویم.

,

البته تحریم‌ها عوامل بعدی هستند و ما انتظار نداشتیم در تحریم‌ها مانند کشورهای دیگر و مانند شرایط عادی جذب گردشگر داشته باشیم اما این قدر هم نباید عقب می‌ماندیم که توریسم ما منتهی شود به چند کشور همسایه که آن هم به خاطر کاهش ارزش پول ملی کشور ما، ایران را به عنوان یک کشور ارزان برای سفر انتخاب کنند و با 300 دلار در کشور گردشگر کرده و خدمات دریافت کنند و عملاً ارزآوری چندانی برای کشور نداشته باشند.

,

هرچند کاهش ارزش پول ملی ما هم یک فرصت بود برای جذب گردشگر بین المللی اما از همین فرصت هم نتوانستیم به خوبی استفاده کنیم.

,

کشور ما خیلی بیشتر از این می‌توانست گردشگر خارجی جذب کند. ما انتظار نداشتیم مانند ترکیه 30-40 میلیون توریست داشته باشیم اما قرار بوده تا افق 1404 تعداد گردشگران خارجی ما به 20 میلیون گردشگر برسد که الان با کلی حرف و حدیث به آمار 7 - 8 میلیون نفر رسیده است.

,

اگر تحریم‌ها هم برداشته شوند و روابط خارجی کشور ما هم بهبود پیدا کند، باز هم با این نوع مدیریت که نه برنامه‌ای وجود ندارد و نه حمایت و تشویقی مشاهده می‌شود پیش بینی می‌کنیم خیلی در گردشگری کشور ما اثرگذار نباشد.

,

 

,

- ممکن است مصداقی بیان بفرمایید ناکارآمدی مدیران ما چرا مانع از رشد گردشگری شده است؟ مثلا یک چینی که می‌خواهد به عنوان گردشگر وارد کشور شود ،چرا مدعی هستید مدیریت گردشگری مانع از کسب درآمد از این توریست می‌شود؟

, - ممکن است مصداقی بیان بفرمایید ناکارآمدی مدیران ما چرا مانع از رشد گردشگری شده است؟ مثلا یک چینی که می‌خواهد به عنوان گردشگر وارد کشور شود ،چرا مدعی هستید مدیریت گردشگری مانع از کسب درآمد از این توریست می‌شود؟, - ممکن است مصداقی بیان بفرمایید ناکارآمدی مدیران ما چرا مانع از رشد گردشگری شده است؟ مثلا یک چینی که می‌خواهد به عنوان گردشگر وارد کشور شود ،چرا مدعی هستید مدیریت گردشگری مانع از کسب درآمد از این توریست می‌شود؟,

- اتفاقا مثال خوبی زدید. چین بزرگترین مبدأ گردشگری در جهان است و از قضا در همین شرایط تحریمی کنونی روابط خارجی ایران و چین آن چنان روابط بدی هم نیست، مدیران گردشگری جواب بدهند چرا نتوانسته‌ایم از این ظرفیت که بزرگترین ظرفیت گردشگری جهان است استفاده کنیم؟ آیا دلیل غیر از ضعف مدیریت و نگاه تخصصی به گردشگری و جذب توریست بوده است؟

,

کشورهایی مانند ترکیه و امارات برای جذب گردشگران چینی برنامه‌ریزی می‌کنند از خود می‌پرسند چکار کنیم که گردشگران چینی علاقمند شوند از کشور ما بازدید کنند؟ ذائقه‌سنجی می‌کنند و می‌بینند گردشگران چینی به چه چیزی علاقمند هستند که آن را فراهم کنیم و اگر آمدند به کشور ما مبلّغ سفر به کشور ما شوند.

,

این مسأله باید توسط متولی بخش گردشگری کشور که وزارتخانه است دنبال شود و نمی‌توان آن را سپرد به آژانس‌ها چون آن‌ها خیلی دغدغه نخواهند داشت.

,

به عنوان مثال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند برخی از امتیازات و مجوزها را بر اساس رتبه بندی به آژانس‌ها واگذار کند و در رتبه بندی بالاتر این را لحاظ کند که هر آژانس به ازای تعداد گردشگری که از کشور خارج می‌کند چه تعداد گردشگر خارجی جذب کرده و وارد کشور می‌کند تا آزانس‌ها خودشان در پی جذب گردشگر باشند و به کشورهای مبدأ رفته بازاریابی کنند که در این رابطه می‌توان آژانس‌های مسافرتی را بر اساس مبدأ گردشگری و بازار هدف تقسیم بندی کرده تا تخصصی‌تر به جذب گردشگر نگاه کرده و به آن بپردازند.

,

مدیریت گردشگری باید به کف بازار برود و چین و سایر بازارهای گردشگری را شناسایی کند و از علاقمندی‌ها و محل هزینه کرد آن‌ها مطلع شود تا بتواند بیاید این جا برای آن‌ا تمهیدات اندیشیده و برنامه ریزی کند.

,

با مجموعه‌های مختلفی همچون مراکز علی پژوهشی تفاهم نامه امضا کند، مکاتبه کند، فرصت سازی کند و مقدمات جذب گردشگر را فراهم کند.

,

در ایران بیشترین نقش در موفقیت و عدم موفقیت در صنعت گردشگری را متولی دولتی آن ایفا می‌کند چون هنوز کشور ما مانند ایتالیا و فرانسه نیست که بگوییم همه این کارها را بخش خصوصی مانند آژانس‌ها، سمن‌ها و غیره انجام می‌دهند و بنابراین باید مدیریت فعال شود تا رونق گردشگری در کشور صورت بگیرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه