اخبار داغ

گزارشی از چالش فرزندآوری در سمنان؛

وضعیت فاجعه‌بار فرزندآوری در سمنان/ دلایلی که توجیه تک فرزندی نیست

وضعیت فاجعه‌بار فرزندآوری در سمنان/ دلایلی که توجیه تک فرزندی نیست
با توجه به آمار به اعلام شده استان سمنان در بحث فرزند آوری در جایگاه مناسبی قرار ندارد و این موضوع دلایل مختلف مادی و معنوی داشته که به برنامه ریزی طولانی نیاز دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، جمعیت و مخصوصا جمعیت جوان یکی از مولفه های های مهم در عرصه پیشرفت کشورهاست ،پیشرفت و تولید در گرو وجود جمعیتی جوان و پرانرژی که انگیزه کار و امید به اینده دارند، ذهن جوان پویا و خلاق است و همه کشور های موفق پیشرفت هایشان به واسطه حضور جوانان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

در کشور عزیزمان نیز جوانان در عرصه های مختلف افتخار افرینی کرده اند از حضور موفق در بخش جنگ و دفاع مقدس و چه بعد از ان در عرصه آبادانی و پیشرفت بعد از جنگ ، لازمه حضور نسل جوان ، تولد این نسل است، اکنون تهدیدی که مولفه جمعیتی کشورمان را تهدید میکند کاهش تولد ها و تک فرزندی است که به واسطه فرهنگ سازی اشتباه در دهه ۶۰  و ۷۰ شمسی  اتفاق افتاده است.

,

تغییر این فرهنگ و ایجاد فرهنگ چند فرزندی لازمه ایجاد جمعیت جوان است و این فرهنگ‌سازی زمان بر بوده اما نیاز اساسی جمعیت کشور است.

وضعیت فرزند آوری در سمنان فاجعه بار است 

,
,
, وضعیت فرزند آوری در سمنان فاجعه بار است , وضعیت فرزند آوری در سمنان فاجعه بار است ,

رضا عبدالله زاده معاون آمار و اطلاعات استان سمنان نیز در مصاحبه ای با خبرنگار مرآت وضعیت فرزندآوری در استان را فاجعه بار دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار استان سمنان با نرخ فرزندآوری ۱.۲ در رتبه ۳۰ ام کشور قرار دارد و استان گیلان رتبه آخر را به دست آورده است که این وضعیت برای استان سمنان فاجعه بار است.

دلایل موجود در جامعه برای تک فرزندی قانع کننده نیست

,
,
, دلایل موجود در جامعه برای تک فرزندی قانع کننده نیست, دلایل موجود در جامعه برای تک فرزندی قانع کننده نیست,

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد روشن بین، کارشناس خانواده در گفت و گو با خبرنگار مرآت درباره معضل تک فرزندی در استان سمنان گفت: در مسئله تک فرزندی دو موضوع مورد بحث است؛ یکی دلایل تک فرزندی و دیگری آسیب ها و پیامد های این مسئله است.

,

حجت الاسلام روشن بین با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در جامعه بیان کرد: یکی از مسائلی که گاها از خانواده ها درباره دلیل نداشتن فرزند می شنویم مشکلات اقتصادی است که البته دلیل قانع کننده ای نیست اما یکی از دلایل مهم در جامعه است که معتقد هستند با حضور فرزند در جامعه فعلی مشکلات خانواده بیشتر خواهد شد که کاملا اشتباه است.

,

وی دومین موضوع مهم را مبحث تربیت فرزند دانست و گفت: یکی دیگر از مسائل مهمی که باعث شده مردم از فرزندآوری فاصله بگیرند بحث تربیت فرزند است که مردم در جامعه تربیت فرزند را موضوعی بسیار سخت میدانند و به این علت از آن فاصله میگیرند که بازهم دلیل خوبی نیست و حضور فرزندان بیشتر در زندگی باعث رونق زندگی خواهد شد.

,

این کارشناس خانواده با اشاره به پیامد های کاهش فرزندآوری خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین پیامد های منفی کاهش فرزند در خانواده کم شدن اعضای خانواده و به مرور زمان حذف مفاهیم مهم روابط خانوادگی نظیر عمو، عمه، خاله و دایی را در پی خواهد داشت و با توجه به اجتماعی بودن انسان سلامت روان خانواده و فرزند به خطر خواهد افتاد..

,

حجت الاسلام روشن بین درباره بعد اجتماعی کاهش فرزندآوری تاکید کرد: بعد اجتماعی کاهش فرزند در جامعه مسئله بسیار مهمی است که پیامد هایی نظیر کاهش جمعیت و به تبع آن کاهش نیروی کار و کاهش روابط اجتماعی را به همراه خواهد داشت که در آینده رفع چنین معضل بزرگی نیازمند بررسی و برنامه ریزی گسترده توسط ارگان ها و نهاد های مربوط خواهد بود. 

,

وی با اشاره به آیات و روایات و دستورات اسلام در این بحث افزود: پیامبر اسلام در روایتی میفرماید" من در روز قیامت به فرزندان سقط شده شما هم افتخار میکنم" و این موضوع نشان دهنده اهمیت فرزندآوری بوده و یکی از مهمترین انگیزه های فرزندآوری تلاش دشمن برای کاهش جمعیت شیعه و مسلمان است و هر مسلمان موظف است در راستای افزایش جمعیت مسلمان و شیعه تلاش کند.

,

این کارشناس خانواده در پایان با اشاره به برنامه ریزی درباره تاثیر گذاری مثبت در بحث فرزند آوری تصریح کرد: مسئولین مربوط و موثرین فرهنگی باید با همکاری یکدیگر با زمینه سازی ازدواج و فرزندآوری و تسهیل آن انگیزه لازم در میان زوج های جوان و خانواده های تک فرزند را ایجاد کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه