اخبار داغ

استاد دانشگاه سمنان:

جهش ویروس تأثیری در ساخت واکسن ندارد/حداقل ۵۰ درصد کل دنیا باید ایمن شود

جهش ویروس تأثیری در ساخت واکسن ندارد/حداقل ۵۰ درصد کل دنیا باید ایمن شود
خاطره کفشدوزیان گفت: اگر شرکت‌های سازنده واکسن هم به تعهدات خود عمل کنند بازهم ۲ تا ۳ سال برای ایمنی جمعی زمان لازم است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ خاطره کفشدوزیان استاد میکروب شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه سمنان در گفت و گو با مرآت، در خصوص مراحل ساخت واکسن فایزر و مادرنا گفت: پلتفرم ساخت واکسن شرکت فایزر و مادرنا کاملا جدید است و تاکنون هیچ واکسنی بر این اساس ساخته نشده و اولین بار است که ژنوم ویروس وارد بدن میزبان و تبدیل به پروتئین می‌شود و با روش های قبلی ساخت واکسن تفاوت دارد و در واقع یک ساختار ژنتیکی دارد.

این استاد دانشگاه در مقایسه واکسن فایزر و اسپوتنیک وی افزود: در واکسن‌های فایزر و مادرنا ژن سازنده ویروس وارد سلول های بدن می شود و این نگرانی وجود دارد که ژنوم ما هم تغییر پیدا کند و عوارض آن در دراز مدت مشخص نیست اما واکسن اسپوتنیک وی ژنوم ویروس را وارد ویروس بی خطر انسانی شده و این ویروس جدید وارد بدن ما می شود و بدن علیه آن انتی بادی می‌سازد و این روش قبلا امتحان شده است.

وی در ادامه در خصوص عوارض نامشخص تمامی واکسن‌های در حال ساخت اظهارکرد: پروسه ساخت واکسن در شرایط معمول ۴ تا ۵ سال طول می‌کشد تا تمام عوارض آن بررسی شود اما در مورد این ویروس و سرعت انتشار و مرگ و میر ناشی از آن و فشارها برای ساخت واکسن باعث شده است بسیاری از مراحل ساخت آن ترکیبی انجام گیرد و بسیاری از تست‌ها و عوارض جانبی آن سنجیده نشود و حتی شرکت های سازنده واکسن هم نمی توانند در مورد عوارض آن نظر قطعی بدهند.

استاد دانشگاه سمنان با اشاره به جوسازی معاندان علیه واکسن ایرانی خاطرنشان کرد: مردم مسایل را با هم مقایسه و شرایط را پیچیده نکنند. کشور ما دانش ساخت واکسن را در طیف بیوتکنولوژی و همچنین  دانشمندان قوی را در این حوزه دارد و بهتر است به آنها اعتماد کنیم. با توجه به اینکه نمی‌دانیم دقیقا از چه پلتفرمی استفاده می‌کنند و جزییات دقیق ساخت واکسن ایرانی هنوز منتشر نشده اما با توجه به تلاش‌های صورت گرفته به واکسن ایرانی خوشبین هستیم.

کفشدوزیان شایعه دست‌ساز بودن ویروس کرونا را رد و در ادامه اظهار کرد: این ویروس همان سارس کوید دو است که یکسری تغییرات ژنتیکی در آن ایجاد شده و وارد بدن میزبان های جدید مانند مورچه خوار شده است و یکسری تغییرات ژنتیکی در آن به وجود آمده است و باعث رفتارهای جدید و شکل کنونی آن شده است. این شائبه که حتی برای دانشمندان ماهم به وجود آمده بود هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه سمنان ضمن اشاره به بی تاثیر بودن جهش های ویروس کرونا در ساخت واکسن تصریح کرد: جهش اتفاق عجیبی نیست. در بدن خود ما هم روزانه به دلیل برخورد با مواد شیمیایی مختلف جهش‌ها رخ می‌دهد. در ویروس کرونا هم مرتب جهش اتفاق می‌افتد اما آن جهشی نیست که منجر به تغییر رفتاربیماری‌زایی ویروس شود.

در ساخت واکسن موجود در حال حاضر قسمتی از ژنوم ویروس به عنوان هدف انتخاب می شوند که کمتر دستخوش تغییر شود و بنابراین حداقل به صورت تئوریکال می توان گفت که جهش ها خیلی روی واکسن اثر گذار نیستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, با مرآت,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

وی همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بهترین روش پیشگیری دانست و افزود: این تصور که با شروع واکسیناسیون خیلی سریع ایمنی ایجاد می‌شود، اشتباه است و حتی اگر شرکت‌های سازنده به تعهدات خود در زمینه ساخت واکسن عمل کنند ۲ تا ۳ سال طول می‌کشد که ایمنی جمعی در برابر ویروس ایجاد شود و نیاز به یک مشارکت جمعی است و باید حداقل ۵۰درصد کل دنیا ایمن شوند تا یک ایمنی جمعی ایجاد شود و بتوانیم به زندگی عادی برگردیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه