اخبار داغ

در نشست خبری بررسی پیشرفت نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی مطرح شد؛

کارشکنی‌ها؛ ازجمله عوامل کُندی توسعه نهضت گلخانه‌ای/ وعده وزیر جهادکشاورزی محقق نشد

کارشکنی‌ها؛ ازجمله عوامل کُندی توسعه نهضت گلخانه‌ای/ وعده وزیر جهادکشاورزی محقق نشد
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات بحث نرخ تسهیلات و مشکلات بانکی است که سر راه تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و ترمز توسعه گلخانه‌ای را کشیده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، پانزدهم مهرماه ۱۳۹۷ بود که یک تفاهم‌نامه جهت توسعه کشاورزی خراسان جنوبی با عنوان نهضت گلخانه‌ای امضا شد که بر اساس این تفاهم‌نامه قرار شد یک هزار هکتار گلخانه در استان ایجاد شود اما آن‌طوری که مهدی سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی می‌گوید این تفاهم‌نامه که برای ایجاد زیرساخت یک هزار هکتار گلخانه بسته شده، تاکنون با گذشت بیش از ۳۰ ماه از امضا، ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

این تفاهم‌نامه امروز در پیخ‌وخم مشکلات مانده و تنها بخش اندکی از آن وراد مدار تولید شده است.

طبق آن‌چه که کشاورزان و تولیدکنندگان واحدهای تولیدی گلخانه‌ای خراسان جنوبی بیان می‌کنند، بروکراسی‌های اداری، نرخ بالای تسهیلات، تورم بالا در راه‌اندازی، نبود بازار فروش، نبود زیرساخت مناسب و وجود مشکلات وثیقه در بانک‌ها از عمده مشکلات این طرح است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,
,
,
,
,

هرچند فعالان این حوزه از این طرح، دل پردردی دارند و تنها از آن به عنوان یک شوی تبلیغاتی یاد می‌کنند اما مسئولان حوزه جهاد کشاورزی آن را یک امر مقدس در حوزه توسعه کشاورزی می‌دانند.

,

کارشکنی وجود دارد

, کارشکنی وجود دارد, کارشکنی وجود دارد,

مهدی سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی صبح امروز در نشست خبری با اشاره به این‌که یکی از محورهای توسعه‌ای استان، کشاورزی به روش نوین و گلخانه‌ای است گفت: هر چند در حوزه بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت می‌گیرد اما وفاقی برای توسعه استان وجود ندارد و کارشکنی در بخش‌های گوناگون وجود دارد.

,

وی عنوان کرد: براساس تفاهم‌نامه توسعه گلخانه‌ای که در ۱۵ مهرماه سال ۱۳۹۷ منعقد شد از مجموع هزار هکتار، احداث ۷۰۰ هکتار شهرک گلخانه‌ای، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه زرشک، ۱۰۰ هکتار مجتمع دامی و ۵۰ هکتار شهرک شیلات در استان هدف‌گذاری شد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که کار تثبیت، مستند و مطالعه یک‌هزار و ۵۱ هکتار از اراضی انجام شده است افزود: هم‌اکنون ایجاد زیرساخت‌ها در مجتمع‌های جدید گلخانه‌ای شهرستان‌های خوسف، سرایان، سربیشه، نهبندان و زیرکوه در حال انجام است و با توجه به این‌که هنوز زیرساخت‌ها آماده نشده است، سرمایه‌گذاران از این طرح استقبال نکرده و تمایلی به ورود نداشته‌اند.

سورگی اظهار کرد: در بخش بارگاه‌های زرشک ۶ شهرک تثبیت شده و کار ۱۶۷ هکتار مطالعات فاز یک این طرح نهایی شده است.۵۰ درصد پیشرفت مطالعاتی

وی در پاسخ به کُندی روند کار با توجه به این‌که ۶ ماه تا پایان این تفاهم‌نامه مانده است، گفت: این تفاهم طبق برنامه پیش می‌رود و از برنامه زمان‌بندی عقب نیست چراکه طرح نهضت گلخانه‌ای شامل دو مرحله مطالعه و اجرا است و این طرح از حیث عملیاتی‌شدن تفاهم‌نامه در حوزه مطالعات، ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

نرخ سود تسهیلات را بانک مرکزی مشخص کرده است

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی در خصوص گلایه‌های کشاورزان مبنی بر این‌که در چند سال قبل این تسهیلات با سود ۷ درصد بود، اما اکنون متاسفانه میزان سود به ۱۲.۵ درصد افزایش یافته و این نرخ برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد اظهار کرد: نرخ سود تسهیلات بانکی را بانک مرکزی مشخص کرده است.

سورگی افزود: درست است که سال قبل نرخ بهره تسهیلات ۷ درصد بود اما طبق مصوبه بانک مرکزی نرخ تسهیلات جدید ۱۵ درصد است که ۱۲.۵ درصد توسط متقاضی و ۲.۵ درصد توسط دولت پرداخت می‌شود و قطعا نرخ ۱۲.۵ درصدی تسهیلات بالا و به صرفه نیست، اما این سیاست‌ها در کلان کشور تصمیم‌گیری می شود و دست ما نیست.

وعده وزیر جهادکشاورزی جهت کاهش بهره تسهیلات محقق نشد

وی با بیان این‌که تاکنون رایزنی فراوانی در خصوص کاهش نرخ تسهیلات صورت گرفته اما همچنان شاهد تسهیلات ۱۲.۵ درصدی هستیم اظهار کرد: این موضوع در سفر وزیر جهاد کشاوزی به استان عنوان شد و قول‌هایی در خصوص کاهش نرخ تسهیلات دادند اما این وعده تاکنون عملیاتی نشده است.

به گفته مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی، از مجموع ۴۴۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای توسعه بخش کشاورزی استان‌های کم‌برخوردار تاکنون سهم استان خراسان جنوبی ۱۲۱ میلیارد تومان بوده است.

,
,
,
,
,
,
,
,
, نرخ سود تسهیلات را بانک مرکزی مشخص کرده است, نرخ سود تسهیلات را بانک مرکزی مشخص کرده است,
,
,
,
,
,
, وعده وزیر جهادکشاورزی جهت کاهش بهره تسهیلات محقق نشد, وعده وزیر جهادکشاورزی جهت کاهش بهره تسهیلات محقق نشد,
,
,
,
,

سورگی با اشاره به گلایه برخی فعالان حوزه گلخانه در پرداخت تسهیلات و مشکلات بانکی اظهار کرد: این موضوع را قبول داریم که مشکلاتی در حوزه بانک‌ها وجود دارد اما اگر متقاضی خواهان افزایش تسهیلات به دلیل مشکلات تورم در راه‌اندازی باشد، امکان افزایش تسهیلات وجود دارد.

,

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نبود بازار فروش و واحدهای فرآوری عنوان کرد: بازار فروش را باید تولیدکننده فراهم کند اما در حوزه صادرات و فرآوری فعلا در برآرود میزان تولید هستیم و قطعا برای صادرات و فرآوری محصولات گلخانه‌ای برنامه‌ریزی خواهد شد.

,

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: کم‌وکاستی وجود دارد اما جهاد کشاورزی بر حسب وظیفه تمام توان خود در نهضت گلخانه‌ای به کار گرفته تا شاهد شکوفایی، تولید و توسعه استان باشیم.

,

ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی با نهضت گلخانه‌ای

, ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی با نهضت گلخانه‌ای, ایجاد ۱۲ هزار فرصت شغلی در خراسان جنوبی با نهضت گلخانه‌ای,

سورگی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص میزان اشتغال این طرح افزود: برای هر هکتار ۸ فرصت شغلی مستقیم و ۱۲ فرصت شغلی غیرمستقیم پیش‌بینی شده که در مجموع حدود ۱۲ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

وی، ایجاد بارگاه‌های زرشک را یکی از اهداف این طرح عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در حوزه دام و بارگاه زرشک، تا پایان سال زمین‌ها به متقاضیان واگذار شود.

ترمز توسعه نهضت گلخانه‌ای توسط بانک‌ها کشیده شد

عبدالرضا رضایی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان ۷۶ هکتار است که ۱۴ هزار تن برداشت محصول داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که طبق آمار بانک کشاورزی به ۱۳ هکتار تسهیلات گلخانه‌ای پرداخت شده است افزود: از این میزان ۵ هکتار به بهره‌برداری رسیده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان این‌که ۱۳ هکتار جهت دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات بحث نرخ تسهیلات و مشکلات بانکی است که سر راه تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و ترمز توسعه گلخانه‌ای را کشیده است.

,
,
,
,
, ترمز توسعه نهضت گلخانه‌ای توسط بانک‌ها کشیده شد, ترمز توسعه نهضت گلخانه‌ای توسط بانک‌ها کشیده شد,
,
,
,
,
,
,

به گفته رضایی، محدودیت، نرخ بالای بهره و عدم‌پرداخت تسهیلات و تورم باعث کُندی توسعه نهضت گلخانه‌ای شده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه