اخبار داغ

یادداشت؛

پیام وزیر امورخارجه قطر چه بود؟

پیام وزیر امورخارجه قطر چه بود؟
ارتباط سفر از پیش اعلام نشده وزیرامور خارجه قطر به ایران با نزدیک شدن زمان اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران چیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش یزدرسا، هفته آینده پایان موعد دوماه در نظر گرفته شده از سوی ایران  برای کشورهای اروپایی و آمریکا می باشد که باید به تعهدات خود در قالب برجام عمل کنند در غیر اینصورت ایران دست به اقدامات متقابل خواهد زد که یکی از مهمترین این اقدامات ،کاهش سطح بازرسی های سازمان بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,
در این شرایط و با گذشت حدود یک ماه از روی کارآمدن دولت بایدن، وی نشان داده که علیرغم صحبت های قبلی خود، اهداف ترامپ را اما به شکل و روشی دیگر در حال پیمودن است و به جای اینکه اقدام به جبران مسیر گذشته کند برای ایران شرط وشروط مشخص واز موضع ابرقدرتی همچنان قصد دارد با ایران صحبت کند.
,
از طرف دیگر کشورهای اروپایی که هیچ موقع حاضر به اجرای وعده های برجامی خود نبودند با نمایش های تبلیغاتی ،نشان می دادندبا سیاستهای ترامپ مخالف هستند و به همین علت مسئولین ایرانی را توصیه به صبر میکردند ؛ اما حالا نشان داده اند که فقط با راه روش ترامپ مخالف بوده اند مگرنه با اهداف مد نظر ترامپ هم نظر بودند و در دوره جدید به صورت کاملا همراه با سیاستهای بایدن شرط وشروطهایی برای ایران مشخص کرده اند تا آمریکا حاضر شود به برجام برگردد که  این رفتارکاملا غیر منطقی می باشد.
,
در این شرایط مسئولین جمهوری اسلامی ایران طی حرکتهایی مانند غنی سازی ۲۰درصد ، فعال شدن سانتریفیوژهای جدید و تولید فلز اورانیوم به صورت کاملا هماهنگ و منسجم والبته جدی به کشورهای اروپایی و آمریکا نشان دادند که تصمیم قطعی خود را در اجرای قانون مصوب مجلس گرفته و اگر کشورهای اروپایی و آمریکا بخواهند بیش از این تعلل کنند ایران اقدامات اجرایی خود را عملی خواهد کرد.
,
موضع گیری مقتدرانه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه تا زمانی که تحریم ها به صورت کامل برداشته نشده، ایران به برجام برنخواهد گشت؛ آب پاکی بود که بر بدن کشورهای اروپایی و آمریکا ریخته شد وامیدواری های آنها را مبنی بر اینکه با تهدید بتوانند فشار لازم را به ایران وارد کنند ناامید کرد.
,
از آن زمان به بعد مسئولین اروپایی و آمریکایی مسیری دیگر را انتخاب و سعی کردند با فرستادن واسطه هایی به تهران با گفتگو، مسئولین ایرانی را از اجرای تعهدات سوم اسفند منصرف کنند.
,
در همین راستا دوشنبه وزیر امور خارجه قطر در سفری از پیش اعلام نشده راهی تهران شد تا با مقامات ایرانی دیدار وگفتگو داشته و پیام کتبی امیر قطر را به روحانی تقدیم کند، محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در توییتر خود در مورد اهداف سفرش اینگونه نوشت: "برای دیدار با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و رایزنی درباره تحولات اخیر در منطقه و روش‌های افزایش امنیت و ثبات بوسیله مذاکرات سازنده به تهران سفر کردم. "
,
وی همچنین پس از تقدیم پیام کتبی امیر قطر به روحانی، "از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه یاد کرد و بر ضرورت همکاری و همفکری کشورهای منطقه و خلیج فارس برای حل مشکلات تاکید کرد."
,
شواهد وقرائن نشان میدهد مسئولین ایران در چند سال اخیر و پس از انجام برخی از صحبتها وسفرهای مقامات رژیم صهیونیستی به کشور عمان ، دیگر عمان را به عنوان یک میانجی قبول ندارند ودر این شرایط کشور قطر که در زمان محاصره رابطه مناسبی با ایران داشته نقش میانجی بر عهده گرفته  و به همین علت سفر وزیر امور خارجه قطر به کشورمان را امروز شاهدهستیم حال باید دید که شیخ تیمیم چه نامه‌ای از دوستان امریکایی‌اش دریافت کرده که عموزاده‌اش را به سرعت راهی تهران کرده است.
,
اما در این میان چند موضوع مهم و قابل توجه وجود دارد که باید کشورهای اروپایی و آمریکا بدانند و آن اینکه طبق یک ضرب المثل ایرانی " دیگی که واسه ما نجوشه ، ...." وقتی قرار نیست برجام برای کشورمان منافعی داشته باشد چرا باید به تعهدات خود عمل کنیم؟
,
هر عقل سلیمی در شرایط فعلی اگاه است و تائید میکند که ایران هیچ راهی به غیر از اجرای قانون مصوب مجلس در رابطه با اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران ندارد واگر کشورهای اروپایی و آمریکا بخواهند همچنان به مسیر خود ادامه دهند باید تبعات تصمیم خود را نیز قبول  کنند.
,
و اینکه مسئولین جمهوری اسلامی ایران کاملا در اجرای قانون مصوب مجلس جدی هستند و حتی درحال حاضر اجرای این قانون تبدیل به یک مطالبه  ملی شده  که  بعد از خویشتنداری طولانی مدت ایران در برابر تمام بدعهدی های کشورهای عضو برجام از مسئولین خود دارند.
,
در نهایت اینکه به نظر می رسد توپ فعلا در زمین کشورهای اروپایی وآمریکا است وآنها باید یک اقدام عملی که بتواند رضایت ایران را باعث شود انجام دهند.
,
 
,
امید  امراللهی
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه