اخبار داغ

گزارشی از وضعیت طلاق در استان؛

کاهش آمار طلاق در استان سمنان با پادرمیانی کرونا

کاهش آمار طلاق در استان سمنان با پادرمیانی کرونا
برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند که شیوع ویروس کرونا و ایجاد شرایط خاص در سبک زندگی افراد باعث شده تا آمار طلاق در استان سمنان کاهش یابد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، خانواده از خلق بشریت تا امروز به عنون اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جامعه و خاستگاه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها بوده است و توجه به این بنای مقدس، همواره مورد تایید و باعث اصلاح جامعه انسانی و غفلت از بنیان خانواده موجب دور شدن جامعه انسانی از حیات حقیقی و سقوط به ورطه نابودی بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

اسلام به عنوان بهترین مکتب والای انسان‌ساز، بیشترین توجه را به مقام و جایگاه خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت جامعه می داند و سعادت و بدبختی جامعه انسانی را نیز وابسته به این نهاد می‌داند و مهمترین هدف از تشکیل خانواده را تأمین نیازهای عاطفی و معنوی انسان از جمله دست‌یابی به آرامش برمی‌شمارد.

,

یکی از موضوعاتی که این روز ها موضوع خانواده را در جوامع مختلف بیشتر مورد توجه قرار داده است موضوع طلاق می باشد که به دلیل پیامد های اقتصادی، اجتماعی و روانی که دارد، اهمیت آن را بیشتر کرده و افراد و ارگان های زیادی را به تکاپو وا داشته است.

,

کاهش ۱.۲ درصدی طلاق در استان سمنان

, کاهش ۱.۲ درصدی طلاق در استان سمنان,

عباس قندالی مدیرکل ثبت احوال استان سمنان در گفتگو با مرآت با اشاره به اینکه ۳ هزار و ۴۳۷ مورد ازدواج  سال ۹۸ در ثبت اسناد استان سمنان ثبت شد، گفت:  ثبت طلاق و ازدواج در استان در این سال به ترتیب ۱۰ و ۴ درصد کاهش یافت.

,

 قندالی  با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، ۶۷۴ مورد طلاق در استان ثبت‌شده است، گفت: آمار طلاق نسبت به سال گذشته ۱.۲ درصد کاهش‌یافته است.

,

وی با بیان اینکه  بیش از ۲ هزار ازدواج به ثبت رسیده است، گفت: در مقایسه با سال گذشته، ازدواج در سطح استان ۳.۶ درصد افزایش داشته است.

,

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان افزود: این در حالی است که میزان آمار ازدواج افزایش و درعین‌حال میزان فرزند آوری و ثبت رخداد تولد در استان کاهش داشته است که بر اساس آمار در این مدت پنج هزار و ۶۷۶ ولادت در استان ثبت‌شده است

,

کرونا تاثیر زیادی در امر ازدواج و طلاق داشته است

, کرونا تاثیر زیادی در امر ازدواج و طلاق داشته است,

دفترداران ازدواج و طلاق در خصوص امر ازدواج و طلاق معتقدند با وجود کرونا و به علت آسان شدن ازدواج و کاهش هزینه های آن، تعداد ثبت ازدواج در دفاتر افزایش یافته و نسبت به سالهای گذشته محسوس است و حتی نوع سبک ازدواج ها و برگزاری عقد در دفاتر به شکل قابل توجهی شکل ساده و به دور از تجملات به خود گرفته است.

,

همچنین درباره بحث طلاق افزودند: آمار طلاق نسبت به گذشته روند کاهشی داشته ولی همچنان قابل توجه است و متاسفانه برای شهر سمنان این تعداد طلاق مناسب نیست و در بحث طلاق هم کرونا تاثیر بسزایی داشته و میتوان گفت این کاهش متاثر از حضور این بیماری در جامعه است؛ یا بخاطر نزدیکی خانواده ها به یکدیگر و توجه بیشتر به هم و یا بخاطر ترس از بیماری.

,

طلاق در مهمترین نهاد اجتماعی پیامد های ناگواری را به همراه دارد

, طلاق در مهمترین نهاد اجتماعی پیامد های ناگواری را به همراه دارد,

فریبا ارده مشاور و روانشناس حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار مرآت با اشاره به مبغوض بودن طلاق در اسلام گفت: طلاق در اسلام مبغوض و به عنوان آخرین راهکار در شرایط خاص خود به شمار می آید.

,

ارده با اشاره به نفی طلاق در دین مبین اسلام با استناد به روایات بیان کرد: در مورد نفی طلاق و ناشایست بودن این عمل پیامبر اکرم می فرماید" به حدی به من در مورد زن سفارش شد که گمان کردم طلاق دادن زن جز در ارتکاب زنا سزاوار او نیست و در روایتی از امام صادق گفته شده است که "تزویج کنید ولی طلاق ندهید زیرا از وقوع طلاق عرش خدا می لرزد".

,

مشاور و روانشناس حوزه علمیه با بیان اینکه طلاق گرچه منفی ست اما در جایگاه خود در موارد بسیار خاص یک راه حل به حساب می آید اظهار کرد: در مواردی که کارکرد های مطلوب خانواده، این نهاد کوچک اجتماعی مهم با اختلال های جدی رو به رو می شود و ادامه زندگی مشترک ممکن است مفاسدی را به همراه داشته باشد جواز طلاق که عملی ناشایست است داده می شود.

,

وی درباره عوامل و دلایل طلاق گفت: یکی از مهمترین بحث هایی که زمینه ساز طلاق است مشکلات کوچک در خانواده است و در بسیاری از مواقع مشکلات بزرگ از مشکلات بسیار جزئی پدید می آید و یک جرقه کوچک باعث ایجاد آتشی بزرگ خواهد شد و سبب ویران شدن خانواده می شود.

,

ارده با بیان اینکه کارشناسان و روانشناسان مشکلات و عوامل طلاق در ایران را اولویت بندی کرده اند تصریح کرد: اولین مسئله در بحث طلاق عوامل فرهنگی به معنای عدم آموزش مهارت های لازم برای زندگی خانوادگی،تغییرات ارزشی در جامعه و کاهش سطح مسئولیت است.

,

وی افزود: دومین مورد از دلایل و زمینه های طلاق عوامل فردی است که شامل عدم بلوغ اجتماعی و فکری زوجین، بی صداقتی در معرفی شخصیت خانواده قبل از ازدواج، فریب کاری و دروغ گویی است.

,

مشاور و روانشناس حوزه علمیه سومین مورد از عوامل طلاق را عامل اقتصادی دانست و گفت: یکی از عوامل مهم در شکل گیری طلاق عوامل اقتصادی مانند بیکاری، تفاوت سطح رفاه اقتصادی زوجین و تجمل گرایی در آغاز زندگی است.

,

ارده عوامل اجتماعی را چهارمین عامل طلاق معرفی کرد و تاکید کرد: فاصله گرفتن از ارزش های دینی و قرآنی، تغییر اجتماعی نقش و جایگاه زنان، شیوه های ناکارآمد انتخاب همسر و ازدواج های نامتناسب در بحث کفیت و تناسب از تفاسیر عامل اجتماعی در بحث طلاق است.

,

مشاور و روانشناس حوزه علمیه پنجمین عامل طلاق را عامل قضائی و حقوقی دانست و خاطر نشان کرد: یکی از عواملی که زوجین در مراحل پایانی طلاق با آن مواجه می شوند عامل قضائی و حقوقی ست که ضعف شوراهای حل اختلاف در توجیه و رفع مشکلات زوجین، تعدد قانون و بی ثباتی آن، عدم اجرای درست قوانین خانواده، کافی نبودن مراجع رفع اختلاف زوجین و نگاه طلاق محور در قوانین مربوط به خانواده از تفاسیر این عامل است.

,

ارده با بیان اینکه پیامد های طلاق در دو عامل فردی و اجتماعی بررسی می شود، گفت: پیامدهای فردی پس از طلاق برای زوج ها و برای فرزندان مشکلاتی مانند مشکلات اقتصادی مخصوصا برای خانم ها و فرزندان، مشکلات عاطفی مانند یاس، نامیدی، عذاب وجدان، دلتنگی و افسردگی، ضعف در تربیت فرزندان و افزایش مشکلات روحی و بیولوژیکی فرزند و مشکلات جنسی مخصوصا برای مردان و کاهش امنیت روانی و اجتماعی را در جامعه به همراه خواهد داشت.

,

وی در پایان افزود: یکی دیگر از پیامد های طلاق عوامل اجتماعی ست که مشکلاتی نظیر از بین بردن تعادل انسان، کاهش انسجام و یکپارچگی اجتماعی، تاثیر منفی بر ساخت جمعیت، بهم ریختگی تعادل روحی انسانی در تولید و خدمات و تاثیر منفی بر حیات اقتصادی جامعه، افزایش آسیب های اجتماعی از قبیل خودکشی و اعتیاد را به همراه خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه