اخبار داغ

دانستن حق مردم است؛

شفافیت آراء در انتظار چراغ سبز نمایندگان

شفافیت آراء در انتظار چراغ سبز نمایندگان
طرح شفافیت آراء مدت‌هاست که در مجلس دهم و یازدهم مطرح شده، اما همچنان بلاتکلیف و منتظر چراغ سبز نمایندگان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان در 15 بهمن سال جاری در صحن علنی مجلس رد شد و رأی نیاورد. بعد از این‌که کلیات آن رد شد، حدود 50 نماینده خواستار بررسی دوباره طرح شفافیت آراء و طرح دوباره آن در صحن علنی مجلس بودند که این درخواست با 187 رأی موافق دوباره به کانون توجه نمایندگان مجلس بازگشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 26 بهمن ماه با اشاره به جمع‌آوری بیش از ۵۰ امضاء برای در دستور کار قرار گرفتن مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان گفته بود: «این طرح می‌تواند در دستور کار هفته جاری صحن علنی قرار می‌گیرد. طرح شفافیت آرای نمایندگان که یکی از وعده‌های مجلس یازدهم بود ۱۵ بهمن در دستور کار قرار گرفت که از مجموع ۲۳۴ نفر حاضر در جلسه ۱۵۳ رای موافق، ۶۳ رای مخالف، ۱۲ رای ممتنع کسب کرد و تصویب نشد. رد این طرح در مجلسی که داعیه شفافیت داشت موجی از انتقادها را متوجه نمایندگان کرد.»

,

تصویب و عدم تصویب طرح شفافیت آراء به قصه‌ای تبدیل شده که همچنان سر دراز دارد و ظاهراً قرار نیست به این زودی‌‎ها تصویب شود. درواقع این طرح از مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفته تا به امروز که هشت ماه از عمر مجلس یازدهم می‌گذرد و اما همچنان بی‌نتیجه مانده است. البته در این بین برخی نمایندگان مجلس به جد و دلسوزانه پیگری تصویب این طرح هستند و یا برخی دیگر تلاش می‌کنند از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و برای شوی تبلیغاتی خود تصاویری از رأی‌شان را در فضای مجازی منتشر می‌کنند اما اگر از همه این‌ها بگذریم، شفافیت آراء به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و اقشار مختلف جامعه می‌خواهند بدانند منتخبانشان برای چه به یک طرحی رأی داده‌اند و یا رأی نداده‌اند.

,

این‌که شفافیت معجزه می‌کند را بارها شنیده‌ایم، اما جای تعجب است چرا برخی نمایندگان مجلس یازدهم که با شعار شفافیت در کنار سایر شعارها به بهارستان راه یافته‌اند حاضر نیستند تن به شفاف شدن آرای خود بدهند؟!

,

شفافیت آراء با شعار و حرف عملیاتی نمی‌شود

, شفافیت آراء با شعار و حرف عملیاتی نمی‌شود, شفافیت آراء با شعار و حرف عملیاتی نمی‌شود,

قاسم جعفری، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تهران نیوز اظهار داشت: فرهنگ شفاف‌سازی در میان مدیران کشور باید به یک گفتمان تبدیل شود و مدیران باید این موضوع را به عنوان یک باور جدی قبول داشته باشند و تا زمانی‌که به آن اعتقاد نداشته باشند با گفتمان و حرف و شعار عملیاتی نمی‌شود.

, قاسم جعفری, تهران نیوز , تهران نیوز, تهران نیوز,  ,

وی با بیان این‌که مجلس شورای اسلامی یکی از ارکان حاکمیتی است که ضروری است اصول شفافیت را رعایت کند و به آن باور داشته باشد، اما عده‌ای از نمایندگان نسبت به شفافیت آراء نگاه صحیحی ندارند، گفت: شفافیت آراء دارای مزایای بسیار و ارزشمندی است که اگر در مجلس به تصویب برسد قطعاً آثار مثبت آن در صحنه سیاست و تصمیم‌گیری کشور احساس خواهد شد.

,

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی درباره علت رأی نیاوردن طرح شفافیت آراء تأکید کرد: من فکر می‌کنم چون مجلس اقدامات کارشناسی صحیحی روی این طرح انجام نداده است، در صحن مجلس رأی نیاورد؛ زیرا برخی نمایندگان دغدغه‌هایی برای خود دارند که به‌حق است و باید این دغدغه‌ها در نظر گرفته شود.

,

جعفری معتقد است؛ عده‌ای هنوز به شفافیت آراء اعتقاد ندارند و حاضر نیستند به این طرح تَن دهند، اما باید در نظر داشت اگر این طرح در مجلس تصویب نشود، در شیوه حکمرانی صحیح خلل و خدشه ایجاد می‌شود؛ لذا نمایندگان ابتدا باید از خود شفافیت را آغاز کنند تا به الگویی برای جامعه تبدیل شوند.

,

دانستن حق مردم است

, دانستن حق مردم است, دانستن حق مردم است,

سیدکمال سجادی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با تهران نیوز گفت: کلاً شفافیت آراء مگر در مواردی که خاص باشد و به امنیت کشور ربط داشته باشد، طرح خوب و مفیدی برای کشور است.

, سیدکمال سجادی, تهران نیوز, تهران نیوز, تهران نیوز,

وی اظهار کرد: مردم حق دارند که از مسائل سیاسی روزمره کشورشان اطلاعات داشته باشند؛ یعنی مردم حق دارند که بدانند نمایندگانشان در مجلس به چه طرحی رأی داده‌اند یا رأی نداده‌اند و موضع‌گیری آن‌ها چه بوده است.

,

سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این مطلب که فقدان شفافیت آراء قطعاً زیان‌های بسیاری را در خود جای داده است، خاطرنشان کرد: اگر شفافیت آراء وجود نداشته باشد ممکن است نمایندگان تحت تأثیر بعضی موارد قرار بگیرند که در این خصوص می‌توان به استیضاح وزراء یا دادن رأی اعتماد به آن‌ها اشاره کرد.

,

سجادی بیان داشت: نمایندگان به‌عنوان وکلای ملت باید از طرف مردم تصمیم بگیرند و بسیاری از موضوعات را پیگیری کنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد به غیر از موارد استثنایی، موارد دیگری وجود ندارد که مردم نباید بدانند.

,

تأثیر وابستگی‌های حزبی در رد طرح شفافیت آراء

, تأثیر وابستگی‌های حزبی در رد طرح شفافیت آراء, تأثیر وابستگی‌های حزبی در رد طرح شفافیت آراء,

وی با اشاره به نقش وابستگی‌های حزبی در رأی نیاوردن طرح شفافیت آراء بیان داشت: متأسفانه برخی وابستگی‌های حزبی نمایندگان اجازه نمی‌دهد که آن نماینده به طرح شفافیت آراء رأی مثبت دهد؛ در صورتی‌که احزاب باید در تصویب این طرح به نمایندگان کمک کنند؛ زیرا احزاب نقش مهمی را در رشد و هدایت جامعه برعهده دارند.

,

شفافیت آراء اعتماد عمومی را به جامعه بازمی‌گرداند

, شفافیت آراء اعتماد عمومی را به جامعه بازمی‌گرداند, شفافیت آراء اعتماد عمومی را به جامعه بازمی‌گرداند,

حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی، دبیرکل حزب صدای اصلاحات در گفت‎‌وگو با تهران نیوز با بیان این‌که شفافیت آراء می‌تواند اعتماد مردم را به مجلس بازگرداند، اظهار داشت: متأسفانه تا الان بعضی‌ها مواضع دوپهلو اتخاذ کرده‌اند و به همین دلیل نمی‌خواهند آراء شفاف باشد؛ لذا عدم تصویب این طرح می‌تواند به نفع کسی باشد که رفتارهای منافقانه دارد.

, حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی, تهران نیوز, تهران نیوز, تهران نیوز,

وی گفت: شفافیت آراء به نمایندگان کمک می‌کند تا نظرشان را آزادانه مطرح کنند و از سوی دیگر مردم بدانند نمایندگانی که به مجلس فرستاده‌اند، منافع آنها، منافع انقلاب و منافع کشور را تأمین می‌کنند یا اینکه اسیر باندبازی‌ها، رفاقت‌بازی‌ها و سیاسی‌بازی‌ها هستند.

,

این فعال سیاسی بیان داشت: به نظر من شفافیت آراء می‌تواند یک گام بلندی برای تثبیت اعتماد عمومی است و اگر نمایندگان این طرح را تصویب کنند در اصل بهترین و کارآمدترین قانون را تصویب کرده‌اند، اما اگر غیر این باشد معلوم می‌‎شود که نمایندگان به شفافیت خیلی علاقه‌ای ندارند.

,

بر اساس این گزارش؛ نمایندگان نباید اجازه دهند که مسئله شفافیت آراء منجر به ایجاد حواشی برای مجلس شود؛ زیرا حاشیه‌سازی برای مجلس در اصل تخریب مهمترین نهاد تقنینی و نظارتی کشور است؛ بنابراین شفافیت آراء هم قدرت مجلس را افزایش می‌دهد و هم به منزله تسری این قانون به سایر بخش‌ها می‌شود.

,

انتهای پیام/*

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه