اخبار داغ

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد؛

نمایش اقتدار ایران با اجرای قانون اقدام راهبردی/ اجرای پروتکل های الحاقی هفته آینده با عدم لغو تحریم ها متوقف خواهد شد

نمایش اقتدار ایران با اجرای قانون اقدام راهبردی/ اجرای پروتکل های الحاقی هفته آینده با عدم لغو تحریم ها متوقف خواهد شد
کامران غضنفری گفت: بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، کشورهای مقابل ما آمریکا و اروپایی ها نسبت به اجرای کامل تعهدات خود یعنی لغو تحریم ها اقدام نکنند، دولت موظف است که اجرای پروتکل الحاقی و هر گونه نظارت را متوقف کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کامران غضنفری در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در آذر ماه توسط مجلس شورای اسلامی و تأیید این قانون در شورای نگهبان گفت: بر اساس این قانون غنی سازی بیست درصد مطرح شده بود که در این زمینه دولت و سازمان انرژی اتمی موظف است که سالانه حدود 120 کیلو ذخیره سازی برای نیازهای کشور انجام دهد و چنانچه به غنی سازی بیش از بیست درصد نیاز داریم نیز در این عرصه باید اقدام شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: مسئله دیگری که در این قانون مصوب شده است این است که سازمان انرژی اتمی باید ماهیانه 500 کیلو غنی سازی انجام و ذخیره کنند و در راستای 190 هزار سویی که چند سال قبل مجلس تصویب کرده بود نیز باید اقدامات لازم را اتخاذ کنند.

,

وی ابراز کرد: مورد دیگری که در این قانون مطرح شده است نصب حدود هزار سانتریفیوژها IR2  و همچنین نصب یک سیکل 164 تایی سانتریفیوژهایIR6  است که تا حدود یک سال آینده این عدد به هزار برسد؛ از سوی دیگر راه اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی در اصفهان از جمله مسائل دیگری است که در این قانون مصوب شده است.

,

غضنفری راه اندازی راکتور 40 مگا واتی آب سنگین اراک را از دیگر اقدامات لحاظ شده در قانون اقدام راهبردی دانست و تصریح کرد: مسئله دیگری که در این قانون مطرح شده است متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است که دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون انجام خواهد شد که این مسئله هفته آینده انجام می شود.

,

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مطلب فوق افزود: بر اساس این قانون اگر کشورهای مقابل ما آمریکا و اروپایی ها نسبت به اجرای کامل تعهدات خود یعنی لغو تحریم ها اقدام نکنند، دولت موظف است که اجرای پروتکل الحاقی و هر گونه نظارت را متوقف کند.

,

وی بیان کرد: بر اساس این قانون چنانچه هر یک از مسئولان، عناصر، دست اندرکاران و کلیه کسانی که مخاطب این قانون هستند از اجرای آن خودداری کنند، مجازات های تعزیری از درجه دو تا درجه پنج در نظر گرفته شده است.

,

غضنفری با تأکید بر اینکه مهمترین قسمت این قانون، لغو تحریم ها است که اگر تا هفته آینده این کار انجام نشود، اجرای پروتکل های الحاقی و برخی نظارت ها را متوقف خواهیم کرد، عنوان کرد: آمریکا و اروپا طی چند سال گذشته، هیچ گاه اقدامات جمهوری اسلامی ایران را جدی نگرفته اند؛ چرا که دولت، پالس هایی را مبنی بر اینکه ایران در برخورد متقابل جدی نیست، ارسال می کردند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: هر زمان که اروپا و آمریکا بدعهدی می کردند و از اجرای تعهدات طفره می رفتند، مجلس قبل مصوبه ای را انجام میداد ولی بلافاصله با صحبت های دولت، آنان متوجه می شدند که این تهدیدات جدی نیست و هیچ اقدام عملی در پی نخواهد داشت؛ بنابراین آنان نیز دست از فشارهای خود بر نمیداشتند و به این جمع بندی رسیده بودند که ایران در برابر فشارهای غربی ها هیچ اقدام جدی انجام نمی دهد.

,

وی با بیان اینکه با تصویب قانون مجلس در آذر ماه، مسئولان داخلی متوجه جدی بودن مسئله شدند، ابراز کرد: مسائلی که در مجلس قبل به تصویب می رسید، به دلیل آنکه ضمانت اجرایی نداشت، دولت نیز از اجرای آن خودداری می کرد؛ در مجلس قبل قوانین مورد تصویب قرار می گرفت که اقدام متقابل انجام شود، اما به دلیل آنکه ضمانت اجرایی در آن پیش بینی نمی شد، دولت نیز از اجرای آن قوانین، شانه خالی می کرد.

,

غضنفری گفت: اما در قانون اقدام راهبردی به دلیل آنکه برای آن ضمانت اجرایی پیش بینی شده است، اگر مسئولان از انجام آن خودداری کنند،باید در انتظار مجازات باشند، بنابراین مجبور به انجام هستند.

,

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکایی ها نیز از ماه گذشه برای جمهوری اسلامی ایران خط و نشان می کشند که ایران نباید چنین کاری را انجام دهد و نباید تعهداتی که قبلا انجام داده بود را لغو کند و این در حالی است که ما در شرایطی که اروپایی ها به تعهدات خود پایبند نبودند، تعهداتمان را انجام داده ایم و پایبندی ایران در شرایط حاضر معنایی ندارد.

,

وی خاطر نشان کرد: غربی ها برای اجرا تعهداتشان زمان ندارند و تاکنون نیز هیچ اقدامی انجام نداده اند و احتمال اینکه آنان اقدامی را تا هفته آینده انجام می دهند، بسیار ضعیف است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه