اخبار داغ

ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر باعث حذف دانشجویان بومی می‌شود؛

استقلال تنها مرکز دانشگاهی دولتی ترشیز، قربانی طرح آمایش

استقلال تنها مرکز دانشگاهی دولتی ترشیز، قربانی طرح آمایش
مرکز آموزش عالی کاشمر به‌عنوان تنها مرکز دانشگاهی دولتی منطقه ترشیز امروزه تحت تأثیر طرح آمایش قرار گرفته و ردیف بودجه مستقل این مرکز حذف شده و قرار است زیرمجموعه دانشگاه تربت‌حیدریه قرار گیرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ مرکز آموزش عالی کاشمر در سال 90 با 15 دانشجو و یک‌رشته در منطقه ترشیز آغاز به فعالیت کرد و بعد از گذشت 9 سال بیش از هزار دانشجو در 6 رشته دارد و علی‌رغم تمام مشکلات توانسته گام‌های مؤثری در تسریع پیشرفت علمی این منطقه بردارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

طرح آمایش مراکز آموزش عالی با هدف ایجاد دانشگاه جامع از شهرهای کاشمر، تربت‌حیدریه و گناباد کلید خورد ولی دانشگاه‌های تربت‌حیدریه و گناباد خود را با روش‌های مختلف از این ادغام جدا کردند و در عوض ردیف بودجه مستقل مرکز آموزش عالی کاشمر حذف شد و بنابراین شد که زیرمجموعه دانشگاه تربت‌حیدریه شود، موضوعی که با مخالفت مسئولان، ائمه جمعه، نماینده مردم و دانشجویان منطقه ترشیز واقع شده است.

,

مرکز آموزش عالی کاشمر متعلق به چهار شهرستان منطقه ترشیز شامل کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ است و پیشرفت این مرکز می‌تواند به پیشرفت و توسعه منطقه و رشد علمی آن کمک داشته باشد.

,

 

,  ,

ادغام آموزش عالی کاشمر با دانشگاه تربت‌حیدریه باعث ایجاد مناقشات اجتماعی و سیاسی می‌شود

, ادغام آموزش عالی کاشمر با دانشگاه تربت‌حیدریه باعث ایجاد مناقشات اجتماعی و سیاسی می‌شود,

هادی معماریان، رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر دراین‌خصوص با بیان اینکه بنده به‌عنوان رئیس آموزش عالی در شهرستان شاید به‌مانند بسیاری از رؤسای دیگر نباید وارد گود انتقاد از طرح ساماندهی می‌شدم ولی شدم، اظهار داشت: 2 الی 3 بار در حوزه طرح ساماندهی به‌صورت رسانه‌ای موضع‌گیری داشته‌ام.

,

وی با تأکید بر اینکه طرح ساماندهی و بحث آمایش در 18 اسفند 94 توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب و در 95 ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: بر اساس دستور هیئت‌امنا در سال 97 سند آمایش آموزش عالی کاشمر تهیه و تصویب و به نشست هیئت‌امنا رفت ولی هیچ محلی به سند آمایش در این هیئت داده نشد.

,

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اینکه بردن نام آموزش عالی کاشمر زیر نظر دانشگاه تربت‌حیدریه هیچ مزیتی برای کاشمر نخواهد داشت و حتی اختیارات دانشگاه و نقش آن را در توسعه شهرستان محدود خواهد شد، تصریح کرد: این کار می‌تواند به‌مرور سیاست‌های مدیریتی با رویکرد توسعه دانشگاه تربت‌حیدریه به کاشمر ابلاغ می‌شود و ردیف بودجه مستقل مرکز که با زحمت فراوان مدیران، فرماندار و نماینده وقت اخذ شده، فسخ خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه دانشگاه تربت‌حیدریه در سطح‌بندی دانشگاه‌ها مشابه مرکز آموزش عالی کاشمر است و هیئت اجرایی، هیئت جذب، هیئت ممیزه و هیئت‌امنا مستقل ندارد پس چگونه می‌تواند پروبال مرکز آموزش عالی کاشمر باشد، اذعان کرد: اگر قرار است زیر نظر دانشگاهی برویم باید دانشگاهی باشد که بتواند دست ما را بگیرد، نه دانشگاهی که عملاً می‌خواهد از ما استفاده کند و در چند سال امکانات، رشته‌ها و هیئت‌علمی ما را ببلعد و بعد از چند سال بگوید برای ما نفعی ندارد.

,

معماریان با اشاره به اینکه بردن این مرکز زیر نظر دانشگاه تربت‌حیدریه ظلم مسلم و موجب ایجاد تنازعات، مناقشات اجتماعی و سیاسی بین دو شهرستان خواهد شد، عنوان کرد: افزایش ترددهای بیهوده دانشجویان در جاده مرگ (جاده شادمهر به کاشمر) می‌شود که می‌تواند نارضایتی دانشجویان بومی و خانواده‌های آنها به دلیل افزایش ترددهای بیهوده، افزایش بروکراسی اداری و هزینه‌های تحصیل به دنبال داشته باشد.

,

 

,

استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر خط قرمز ما است

, استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر خط قرمز ما است,

حجت‌الاسلام میثم خزاعی، رئیس شورای شهر کاشمر دراین‌خصوص با بیان اینکه استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر خط قرمز ما است، تشریح کرد: زمانی که طرح ساماندهی دانشگاه‌ها اجرایی می‌شود به‌هیچ‌وجه زمان مناسبی نیست و فضا از نظر اجتماعی و نگاه امنیتی به معنی منافع منطقه فراهم نیست.

,

وی با تأکید بر اینکه برای ما و خانواده‌های ما دغدغه است که دانشجو بخواهد از کاشمر در این مسیر جاده مرگ رفت‌وآمد کند، بیان کرد: بسیاری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی در کاشمر وجود دارد که می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

,

مسئول نهاد رهبری در مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اینکه بردن مرکز آموزش عالی کاشمر زیر نظر دانشگاه تربت‌حیدریه یک ظلم علمی است که منافع توسعه منطقه ترشیز را زیر سؤال می‌برد، تأکید کرد: حضور بیش از هزار دانشجو در این مرکز آموزشی ظرفیتی است که حرف برای گفتن دارد.

,

وی با بیان اینکه برای ما ننگ است ادغام‌ها و حرکاتی صورت می‌گیرد که حتی میز کارمند باید به شهرستان دیگری برده شود، ابراز کرد: باید روش‌های مختلف برای استقلال مرکز آموزش عالی کاشمر استفاده کرد تا سابقه علمی منطقه زیر سؤال برده نشود.

,

 

,

آموزش عالی کاشمر به لحاظ رنکینگ دانشگاهی و تعداد مقالات تفاوتی با دانشگاه تربت ندارد

, آموزش عالی کاشمر به لحاظ رنکینگ دانشگاهی و تعداد مقالات تفاوتی با دانشگاه تربت ندارد,

حسینی، عضو هیئت‌علمی مرکز آموزش عالی کاشمر دراین‌خصوص اظهار داشت: وظیفه اصلی من به‌عنوان معلم، انجام درست و صحیح مسئولیت اجتماعی سنگینی است که برعهده ما قرار دارد.

,

وی با بیان اینکه 13 سال به‌عنوان دبیر ریاضی در آموزش‌وپرورش و 8 سال به‌عنوان عضو هیئت‌علمی در مرکز آموزش عالی کاشمر افتخار همکاری و همراهی داشته‌ام، خاطرنشان کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر به همت مسئولان به یک دوره خوبی می‌رسد ولی متأسفانه بحث طرح آمایش آموزش عالی مطرح شد که ایرادات مبنایی و اجرایی دارد.

,

عضو هیئت‌علمی آموزش عالی کاشمر با تأکید بر اینکه متأسفانه احساس می‌کنیم که محدودیت‌های خیلی عظیمی متوجه آموزش عالی شهرستان می‌شود، تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی سنگینی که برعهده من معلم وجود دارد باعث می‌شود که منافع شخصی خود را پیگیری نکنیم؛ اگر این مرکز زیر نظر هر دانشگاهی برود من به‌عنوان معلم سرجای خود هستم ولی نباید نگاه شخصی داشته باشیم.

,

وی با بیان اینکه دانشجویان به امید و آرزو وارد این مرکز شده‌اند و تحصیل خود را آغاز کرده‌اند و اگر هدف نداشتند در این مرکز هدفمند شده‌اند که می‌توانند در سال‌های آینده برای شهرستان و منطقه مؤثر باشند، اذعان کرد: متأسفانه طرح آمایش هم به نام و احتمالاً هم به کام تربت‌حیدریه تمام می‌شود و مرکز آموزش عالی کاشمر را به سمت انحلال خواهد برد.

,

حسینی ادامه داد: به اینکه در ابتدای ماجرا که این بحث مطرح شد موضع معقولی با عنوان شکل‌گیری دانشگاه جامع با محوریت تربت‌حیدریه، گناباد و کاشمر گرفته شد و نقش محلی و منطقه‌ای کاشمر در این طرح دیده می‌شد ولی متأسفانه تربت‌حیدریه و گناباد راه دیگری را رفتند و وزارت علوم بر آن راه ناصواب صحه گذاشت و مرکز آموزش عالی کاشمر را زیر نظر تربت‌حیدریه می‌برد.

,

وی همچنین در ادامه عنوان کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر بر اساس رنکینگ دانشگاهی و تعداد مقالات دستاوردها و پژوهش‌های علمی و تعداد اعضای هیئت‌علمی تفاوت زیادی با دانشگاه تربت‌حیدریه ندارد و نمی‌پذیریم که به‌عنوان هیئت‌علمی زیر پرچم دانشگاهی خدمت کنیم که تفاوتی به لحاظ علمی و ساختاری با مرکز آموزش عالی کاشمر ندارد.

,

عضو هیئت‌علمی آموزش عالی کاشمر با بیان اینکه تردد دانشجو به تربت‌حیدریه حتی می‌تواند باعث ترک تحصیل این دانشجویان شود، تشریح کرد: وزارت علوم تا به امروز نشان داده که نتوانسته این موضوع را مقتدرانه و عالمانه برطرف کند و تربت‌حیدریه و گناباد لابی‌های خود را انجام دادند و بار این موضوع بر روی آموزش عالی کاشمر افتاده است.

,

 

,

ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر باعث حذف دانشجویان بومی می‌شود

, ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر باعث حذف دانشجویان بومی می‌شود,

مازنی، کارمند مرکز آموزش عالی کاشمر دراین‌خصوص با بیان اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر با قدمت 8 ساله و دارای 5 رشته شامل مترجمی زبان انگلیسی، علوم ورزشی، علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی آب است، تأکید کرد: این مرکز حدود 1100 دانشجو دارد که 80 درصد این دانشجویان در حال حاضر بومی شهرستان هستند.

,

وی با تأکید بر اینکه افراد بومی به دلیل عدم نیاز به خوابگاه و سهولت در رفت‌وآمد، این مرکز دانشگاهی را به‌عنوان مأمن مناسب برای خود انتخاب کرده‌اند، بیان کرد: شاید اگر محل تحصیل این دانشجویان در شهرستان‌های دیگری مانند گناباد، سبزوار، تربت‌حیدریه و ... می‌بود این ظرفیت 80 درصد بومی حذف می‌شد.

,

کارمند مرکز آموزش عالی کاشمر با بیان اینکه پتانسیل و ظرفیت فعالیت در شهرستان مطلبی است که همیشه کارمندان و خانواده‌های دانشجوها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ابراز کرد: منطقه ترشیز همیشه دارای ظرفیت بسیار بالایی در کلیه شهرستان‌های کوهسرخ، کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن در پیشبرد اهداف علمی بوده و هست.

,

وی ادامه داد: باتوجه‌به این ظرفیت‌ها چرا باید منطقه‌ای که همیشه در بحث علم و مدارج علمی پیشرفته همانند قبولی کنکور در رشته‌های پزشکی، مهندسی و... حرف‌های زیادی برای گفتن دارد با یک توقف و رکود علمی در این برهه از زمان که همه درگیر مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی هستند روبرو شود.

,

مازنی با اشاره به اینکه بحث موازی‌کاری که همیشه افرادی در وزارت علوم به‌عنوان راهکاری مناسبی در تجربه دانشگاه‌ها مطرح می‌کنند باعث ازبین‌رفتن مراکز علمی کوچک‌تر می‌شود، افزود: مرکز آموزش عالی کاشمر از سال 91 با 18 دانشجو کار خود را آغاز و امروزه به بیش از 1000 دانشجو رسیده است.

,

وی با تأکید بر اینکه چرا زمانی که این مرکز دانشجو کمتری داشت مسئولان به فکر ادغام نیفتادند و امروز که این دانشگاه دانشجوهای زیادی با اولویت 80 درصد بومی است این فشار را به تنها مرکز دانشگاه دولتی ترشیز وارد می‌کنند، اظهار کرد: 8 سال است که وزارت علوم به بهانه‌های مختلف در مورد این مرکز بحث حذف، ازبین‌رفتن، ادغام یا تحت لقای دانشگاه دیگر را مطرح می‌کند.

,

کارمند مرکز آموزش عالی کاشمر همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: حذف تنها مرکز دانشگاهی دولتی منطقه ترشیز و یا زیر نظر قرارگرفتن این دانشگاه به‌عنوان دانشکده‌ای از تربت‌حیدریه تبعات و عواقب امنیتی برای منطقه در پی خواهد داشت.

,

 

,

مرکز آموزش عالی کاشمر بیشترین پتانسیل را برای پیشرفت و توسعه دارد

, مرکز آموزش عالی کاشمر بیشترین پتانسیل را برای پیشرفت و توسعه دارد,

بهروز شفاعتی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر مرکز آموزش عالی کاشمر دراین‌خصوص اظهار داشت: در سال 90 که مرکز آموزش عالی کاشمر با 15 دانشجو آغاز به کار کرد به‌حکم یک نهالی بود و امروز نیز به درختی تبدیل شده است.

,

وی با بیان اینکه من در دانشگاه پیام‌نور و دیگر دانشگاه‌ها بودم و همچنین تردد به تربت‌حیدریه را به لحاظ خدمت سربازی تجربه کرده‌ام و شرایط دانشگاهی آنجا را هم خبر دارم، خاطرنشان کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر در این مدت 8 ساله رشد و توسعه خوبی داشته است و هنوز جای توسعه زیادی دارد.

,

دانشجوی مرکز آموزش عالی کاشمر با تأکید بر اینکه امروزه برخی از تصمیم‌گیران قصد دارند که این درخت را در یک گلدان بسیار کوچک جای دهند، تصریح کرد: منابعی که به این درخت تا به امروز می‌دادند می‌خواهند از آن بگیرند و به درخت دیگری بدهند که مطمئناً این کار به نابودی درخت منجر می‌شود.

,

وی در ادامه اذعان کرد: اتوبوس‌های مسیر کاشمر به مشهد در زمانی که مسافر زیاد باشد دیگر از تربت‌حیدریه عبور نمی‌کنند و افرادی که قصد رفتن به این شهر را دارند باید هزینه زیادی را به ماشین‌های شخصی بدهند علاوه بر اینکه خطرات جاده شادمهر به کاشمر هم سرجای خود باقی است.

,

شفاعتی با اشاره به اینکه به اعتقاد بنده هیچگاه زمان مناسبی برای ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر با دانشگاه تربت‌حیدریه نیست، عنوان کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر باتوجه‌به اینکه تنها دانشگاه دولتی منطقه ترشیز است بیشترین پتانسیل را برای پیشرفت و توسعه دارد.

,

 

,

ادغام دانشگاه‌ها بدون مصوبه مجلس خلاف قانون است

, ادغام دانشگاه‌ها بدون مصوبه مجلس خلاف قانون است ,

حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ در مجلس شورای اسلامی دراین‌خصوص اظهار داشت: زمانی که از بحث ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر با یک دانشگاه دیگر مطلع شدم نشست‌هایی را با وزیر علوم، معاون وزیر، شورای‌عالی انقلاب و نامه‌نگاری‌های مکتوب و تذکرهای شفاهی و کتبی به وزارت و سازمان‌های مربوطه را پیگیری کردم.

,

وی با بیان اینکه اگر قرار به ادغام این مرکز بود باید زمانی صورت می‌گرفت که دانشجوی کمتری داشت و تعداد رشته‌ها و هیئت‌علمی آن زیاد نشده بود، خاطرنشان کرد: در اوایل راه‌اندازی مرکز آموزش عالی در کاشمر بنده حضور داشتم و 60 درصد دانشجوهای بنده غیربومی بودند و دانشجو از اردبیل و سمنان داشتیم و امروز که 80 درصد دانشجوی این مرکز بومی است وقت مناسبی برای ادغام نیست.

,

نماینده مردم کاشمر با تأکید بر اینکه یکی از ثمرات ادغام این است که تمام‌کارهای اداری منطقه باید در شهر دیگری انجام شود، تصریح کرد: ما دشمنی با تربت‌حیدریه، گناباد و شهرهای دیگر نداریم و به دنبال پیشرفت منطقه ترشیز و سرعت علمی آن هستیم و درعین‌حال هم دانشجوها اذیت نشوند.

,

وی با اشاره به اینکه ترشیز ظرفیتی دارد که از این ظرفیت باید به نحو احسن استفاده شود، اذعان کرد: نامه‌ای در 21 دی‌ماه به رئیس شورای انقلاب فرهنگی دراین‌خصوص نوشته‌ام و تأکید کردم که طبق تبصره بند الف ماده 28 بخش ششم نظام اداری شفافیت و مبارزه با فساد قانون ششم توسعه، ادغام، انحلال فقط باید با تصویب مجلس باشد و بنابراین ادغام مرکز آموزش عالی کاشمر خلاف قانون است.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه