اخبار داغ

رستم قاسمی:

هنوز برای کاندیداتوری تصمیم نگرفتم/اگر در انتخابات شرکت کنم به نفع کسی کنار نمی روم

هنوز برای کاندیداتوری تصمیم نگرفتم/اگر در انتخابات شرکت کنم به نفع کسی کنار نمی روم
وزیر سابق نفت در مورد حضور خود در انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته به طور رسمی اعلام نکردم و هنوز در حال بررسی و مشخص نیست و اگر به طور رسمی اعلام و حضور پیدا کردم قرار نیست به نفع کسی کنار بروم؛ امروز کشور به جای حرف گرایی نیاز به عمل گرایی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ رستم قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اشاره به اقدامات گذشته خود خصوصا در بازسازی کشور بعد از جنگ اظهار کرد: امام خمینی جمله ای دارد «که ما می توانیم» این جمله درست زمانی بود که برخی فکر می کردند ما نیاز به حضور خارجی ها برای سازندگی در کشور داریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیو,

وزیر سابق نفت با اشاره به کارهای زیر ساختی در زمینه های مختلف که  در این برهه انجام شد، گفت: هدف اصلی این بود که برای کشور باور ایجاد کنیم که کارهای به ظاهر نشدنی، شدنی است.

,

وزیر اسبق نفت افزود: بعد از اینکه ۱۰۰ سال نفت داشتیم در دولت دهم شرایط تحریم سخت و به تعبیر امریکایی ها فلج کننده رو به رو شدیم.

,

*نزدیک به نصف بنزین مصرف داخل وارداتی بود

, *نزدیک به نصف بنزین مصرف داخل وارداتی بود, *نزدیک به نصف بنزین مصرف داخل وارداتی بود,

وزیر سابق نفت با اشاره به وابستگی قابل توجه ای که در صنعت نفت در آن زمان داشتیم، گفت: ۲۷ میلیون واردات بنزین در ان زمان بود که تقریبا نصف مصرف کشور بود و در بسیاری از موارد نیز این وابستگی وجود داشت؛ بعد از تحریم های سختی که شکل گرفت شرکت های خارجی همزمان و در بازه زمانی کوتاه  ایران را ترک کردند که در این زمان صنعتگران صنعت نفت اتفاق بزرگی  آفریدند و امروز هیچ شرکت خارجی در این صنعت وجود ندارد.
قاسمی با اشاره به مشکلاتی که تحریم های فلج کننده در این برهه ایجاد کرد، ادامه داد: تامین بنزین یکی از چالش های مهم کشور بود، که در این باره  دو اقدام برای حل مشکل انجام شد یکی تغییر سبد مصرفی از بنزین به گاز و ساخت جایگاه سی ان جی بود که دو هزار 500 جایگاه ساخته شد و همچنین طرح توسعه کمی و کیفی  پالایشگاه های کشور سرعت پیدا کرد.

,
,

رستم قاسمی با بیان اینکه این اقدامات ایران را به یک کشور صادر کننده بنزین تبدیل کرد، گفت: ساخت پالایشگاه میعانات گاز یکی از نیازهای اساسی بود که ایجاد شد در دولت دهم 17 فاز  توسعه پارس جنوبی را به عنوان یک ابر طرح جهانی در آن شرایط تحریم ها با هم شروع کردیم.

,

*چگونه تحریم ها بی اثر شد؟

, *چگونه تحریم ها بی اثر شد؟, *چگونه تحریم ها بی اثر شد؟,

وزیر اسبق نفت گفت: بالاترین توسعه  را در 100 سال گذشته در سال های ۹۰ و ۹۱  در نفت و بالاترین فروش را در همین دو سال داشیم و این دو اقدام تحریم ها را کم اثر کرد.

,

قاسمی با بیان اینکه  تحریم ها ظلم به مردم ایران است، گفت:  در سه مولفه در زمینه تحریم ها رو به رو بودیم که اول رفع تحریم ها و دوم مقابله با تحریم ها و سوم بی اثر کردن تحریم هاست.

,

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه اولین وزیر نفت ایرانی بوده که ریاست اوپک را به عهده داشته است، گفت: در کشور ما  اوپک خیلی برای مردم شناخته نشده است اما تصمیمات ان برای مردم جهان بسیار اهمیت دارد؛ اجماع در اوپک بسیار سخت است و در 50 سال اخیر اتفاق نیفتاده است که همه وزرا با دستور کار نشست موافق باشند که در مدت فعالیتم این اجماع شکل می گرفت.

,

وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: معمار محور مقاومت شهید سلیمانی بود و برای کار بنیادی و به خصوص انسانی شکل گرفت؛ داعش توسط آمریکایی ها  درست شده بودو تفکرات خبیثه و وحشتانکی داشت و نیاز است به خوبی تفکرات داعش تبین شود.

,

رستم قاسمی خاطرنشان کرد: به اعتراف خود داعشی ها امریکایی ها اینکار کردند که برای مبارزه با ایران یک مجموعه با تفکر اسلامی شکل دهند و هدف داعش رسیدن به مرزهای ایران بود که برداشتن حکومت داعش برای امنیت ایران و خدمت به جامعه جهانی این کار رو شهید سلیمانی به عهده داشتند.

,

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عنوان کرد: به گفته ترامپ مریکا هفت هزار میلیارد دلار در منطقه  هزینه کرده است و  آنچه که ترامپ اعلام کرده ایران  در محور مقاومت۱۶ میلیارد دلار هزینه کرده که البته به نظر من  این مبلغ کمتر است؛ البته ما در عراق هیچ هزینه نکردیم.

,

*نصف صادرات غیر نفتی ما به عراق است

, *نصف صادرات غیر نفتی ما به عراق است, *نصف صادرات غیر نفتی ما به عراق است,

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکی یکی از دستاوردهای این هزینه امنیت برای کشور است، ادامه داد:  امروز ۲۴ میلیارد دلار صادرات عیر نفتی کشور دارد  که ۱۲ میلیارد صادرات غیر نفتی ایران به عراق صادر می شود که اگر داعش در عراق بود باید همین هزینه را برای برقررای امنیت مرزها انجام می دادیم.

,

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اذعان کرد: در نیروی قدس مسئول کار اقتصادی کشور نبودیم و مسئولیت نابودی داعش را داشتیم که این اتفاق افتاد و البته زمینه های توسعه جدی تر اقتصادی راهم ایجاد کرد.

,

وی در ادامه گفت: حضور در عراق و سوریه می تواند مقدمه ای برای حضور در بازار اتحادیه عرب نیز باشد؛ ۴۰۰ میلیارد دلار بازسازی سوریه هزینه دارد و عراق نیز تقریبا مشابه این عدد است که می تواند سهم ایران قابل توجه باشد.

,

قاسمی ادامه داد: در مورد هزینه های سوریه ما به ازای سوریه را در اختیار دادیم مانند فسفات که این معدن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ ملیون  تن ظرفیت دارد که نیاز طولانی مدت کشور را تامین می کند و حتی مجوز صادرات برای این قرارداد دیده شده است.

,

رستم قاسمی با بیان اینکه ۱۲۰۰ میلیارد دلار کشورهای همسایه ما واردات دارند، گفت:  باید این فرصت استفاده کرد.

,

وی با بیان اینکه اصل برجام یک تصمیم حاکمیتی بود، که برجام با امدن ترامپ نافرجام ماند، ادامه داد: اقتصاد ما دولتی بود و همچنان هم هست و نتیجه واگذاری در اصل ۴۴ نتیجه مطلوبی نبوده است؛ نیروی قدس مسئول دور زدن تحریم ها نیست.

,

وزیر سابق نفت افزود: پالایشگاه اصفهان قبل از انقلاب ساخته شده و  طرح توسعه برای پالایشگاه می تواند به الودگی کمتر کمک کند؛ در حال حاضر کشور بنزین سوپر دارد و در سوخت هواپیما نیز نیاز به واردات ندارد.

,

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: پارس جنوبی در ۱۷ فاز شروع کردیم تا بتوانیم برداشتمان را با قطر برابر کنیم و خوشبختانه ما امروز به اندازه قطر در حال برداشت هستیم.

,

قاسمی عنوان کرد:  وقتی تحریم ها شروع شد یک واقعیت مطرح بود که بخش خصوصی در فروش نفت نداشتیم که باید قبل از تحریم ها این اتفاق می افتاد؛ تحریم ها که شروع شد شرکت هایی در خارج کشور ثبت شد که باید یک ایرانی هم جزو هیات مدیره نباشد تا تا بتواند نفت بفروشد.

,

رستم قاسمی ادامه داد: وقتی این اتفاق  افتاد، شرکت های خارج از کشور باید نفت ما را می فروختند بابک زنجانی از شرکت های خارجی نفت می خرد و ال سی  از بانک خارجی که سهم مدیریتی دست بانک ایرانی بود پرداخت می شود، و پس از آن این فرد می آید بانک را می خرد و در نتیجه این فرد هم صاحب ال سی و هم صاحب بانک می شود.

,

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد: در این زمان که متوجه شدیم که شرکت های این فرد همزمان در تحریم ها قرار گرفته که به وزارت نفت نامه نوشتم که باید ممنوع الخروج و همزمان پرونده دادگاهی وی تشکیل شد.

, معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عنوان کرد: در این زمان که متوجه شدیم که شرکت های این فرد همزمان در تحریم ها قرار گرفته که به وزارت نفت نامه نوشتم که باید ممنوع الخروج و همزمان پرونده دادگاهی وی تشکیل شد.,

ارتفاع پرونده بابک زنجانی بیش از یک متر است

, ارتفاع پرونده بابک زنجانی بیش از یک متر است, ارتفاع پرونده بابک زنجانی بیش از یک متر است,

رستمی قاسمی با بیان اینکه ارتفاع پرونده بابک زنجانی بیش از یک متر است، گفت:۲۶ دادگاه علنی و هشت سال هم در اختیار وزارت اطلاعات یازدهم و دوازدهم بود و یک نفر از کاکنان شرکت نفت اگر در پرونده بابک زنجانی مقصر باشد من مسیولیت آن را به عهده می گیریم و هیچ کس از وزارت نفت در این پرونده متهم نیست.

,

وی در ادامه افزود: در پرونده بابک زنجانی به جای سیاسی کردن این پرونده باید پول ها برگردانده می شد  و بهتر بود به جای سیاسی کردن برگردان اموال مد نظر باشد.

,

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مورد حضور خد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته به طور رسمی اعلام نکردم و هنوز در حال بررسی و مشخص نیست و اگر به طور رسمی اعلام  و حضور پیدا کردم قرار نیست به نفع کسی کنار بروم؛  امروز کشور به جای حرف گرایی نیاز به عمل گرایی است.

,

وی با بیان اینکه ما باید فکر تغییر ریل گذاری در کشور باشیم، تصریح کرد: مهمترین مشکل اقتصادی کشور سیاسی کردن آن است و اقتدار و سازوکار می تواند مفید باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه