اخبار داغ

فقر قربانی می‌گیرد؛

مرگ تدریجی رویاهای کودکانه/ "کودکان کار" قربانیان کوچک فقر در جامعه

مرگ تدریجی رویاهای کودکانه/ "کودکان کار" قربانیان کوچک فقر در جامعه
در روزهای پایانی سال که سایه سنگین کرونا همه جا را فرا گرفته، کودکانی به ناچار در خیابان مشغول به کار هستند، اگرچه ترس از کرونا را در دل دارند اما فقر آنها را به سمت کار سوق داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، هر ساله اسفندماه که از راه می رسید، رسیدن بهار و سال نو را می شد از شلوغی بازار فهمید، ماهی های رقصان تنگ های ماهی، سبزه هایی که با رُبان قرمز تزئین شده بودند، بوی سمنوی تازه که در دیگ های مسی کنار بازار قرار داشت و تخم مرغ های رنگی که هر کدام در بازار مشتری هایی خاص داشتند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیرافلاک،,

اوایل اسفند سال گذشته با شیوع کرونا، بی رمقی به بازار سر کشید، ترس و دلهره از ویروسی که تازه شیوع پیدا کرده بود همه را خانه نشین کرد اما در میان بازار و خیابان، کودکانی مظلومانه و معصومانه در نبرد با فقر و نداری مشغول کار بودند.

,

در حالی که مدام تاکید می شد در خانه ماندن بهترین راه در امان ماندن از کروناست اما این کودکان به ناچار زیر سایه کرونا و فقر در خیابان ها و چهار راه ها مشغول کار بودند.

, , ,

کسب و کار کودکانی که آرزوهایشان در لابه لای این همه سختی و مشکلات، بر باد می رود، کودکانی که کودکی نکرده وارد دنیایی پر از دغدغه و مشکلات شده اند تا بتوانند کمک خرج خانواده باشند.

,

, ,

زندگی آرام، آرزوی کودکان کار

, زندگی آرام، آرزوی کودکان کار, زندگی آرام، آرزوی کودکان کار,

داشتن یک زندگی آرام، همه آرزوی یک کودک کار است، کودکانی که شاید تاکنون از بسیاری امکانات که برای کودکان دیگر تکراری شده، برای کودکان کار به معنای خوشبختی باشد، آرزوهای کودکانه ای که هر لحظه رنگ می بازند.

,

در روزهایی که خطر کرونا بیخ گوش کودکان هم می باشد، برخی از کودکان کار به دور از مسائل بهداشتی مشغول زباله گردی و یا در چهار راه ها مشغول فروش آدامس و دستمال هستند، نه این که از کرونا خبر نداشته باشند بلکه چاره ای ندارند و برای رهایی از فقر مشغول به کار شده اند.

,

در این روزهای پایانی سال، کودکان کار مانند همیشه در خیابانها هستند و در چشمانشان می توان حسرت رسیدن یک نوروز بدون مشکلات و رسیدن به آرزوهایشان را مشاهده کرد، آرزوهایی که وسعت آنها خیلی هم زیاد نیست.

,

رضا و اکبر نزدیکی چهار راه کنار بلوار نشسته اند، یکی بسته های دستمال به دست دارد و دیگری آدامس می فرشد، هر ماشینی که پشت چراغ می ایستد کلی التماس می کنند تا شاید درآمدی کسب کنند.

, , ,

نان آوران کوچک خانواده

, نان آوران کوچک خانواده, نان آوران کوچک خانواده,

رضا می گوید ۱۲ سال دارم و چند سالی مدرسه رفتم، پدرم مریض است و برای کمک به مادرم هر روز در خیابانها کار می کنم البته بعضی وقتها هم در نزدیکی بازار دستفروشی می کنم و پول اندکی را با فروش آنها به دست می آورم.

,

وقتی از رضا در مورد نوروز می پرسیم لبخندی تلخ روی لبانش نقش می بندند و می گوید: نوروز کجا بود عید برای کسانی است که دستشان به دهنشان می رسد، همین که بتوانم مادرم را خوشحال کنم و اندک پولی را کسب کنم هنر است.

,

وی با اشاره به شیوع کرونا و حضور مستمر در خیابان افزود: می دانم که کرونا خطرناک است من هم دوست دارم در خانه بمانم ولی چاره ای ندارم از وقتی چشم باز کردم همش مشکلاتی بود که اجازه نداد زندگی آرامی داشته باشیم.

,

آروزیش این است درسش را ادامه دهد، فارغ از همه مشکلات به جای این که هر روز ساعتها در خیابان کار کند وقتش را برای درس خواندن بگذارد تا بتواند در آینده موفق شود و آرزویش را یکی پس از دیگری محقق نماید.

,

, ,

سختی هایی که روی دوش کودکان کار سنگینی می کند

, سختی هایی که روی دوش کودکان کار سنگینی می کند, سختی هایی که روی دوش کودکان کار سنگینی می کند,

ابراهیم آذری وند معاون اجتماعی بهزیستی لرستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: ۵۵۵ کودک کار در استان شناسایی شده اند که والدین این کودکان یا اعتیاد دارند و یا دچار فقر شدید اقتصادی هستند که در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند.

,

وی با اشاره به ارائه مهارت به والدین این کودکان افزود: در راستای ساماندهی کودکان کار، یکی از برنامه ها، ارائه آموزش های فنی حرفه ای به والدین این کودکان بود که تعداد زیادی از مادران کودکان کار امسال آموزش های لازم را فرا گرفتند و از این مهارت می توانند در جهت توانمندسازی و اشتغال بهره ببرند.

,

معاون اجتماعی بهزیستی لرستان تصریح کرد: برخی از کودکان کار به دلایلی از ادامه تحصیل انصراف دادند که تلاش هایی برای بازگشت این کودکان به تحصیل فراهم شده تا بتوانند درس و مدرسه را ادامه دهند.

,

آذری وند عنوان کرد: در همین راستا برای کمک به خانواده های کودکان کار که دچار فقر اقتصادی هستند، بسته هایی تهیه و در بین آنها توزیع شده است.

,

ضرورت اقدامات پژوهشی

, ضرورت اقدامات پژوهشی, ضرورت اقدامات پژوهشی,

وی اقدامات پژوهشی را در این راستا ضروری دانست و بیان کرد: نیاز است برای کاهش تعداد کودکان کار اقدامات پژوهشی و تحلیلی صورت گیرد و از ابعاد مختلف به این قضیه رسیدگی شود و با یک عزم جدی می توان در این موضوع به خوبی عمل کرد.

,

معاون اجتماعی بهزیستی لرستان خاطر نشان کرد: برای ساماندهی کودکان کار، همکاری همه دستگاه ها نیاز است که متاسفانه برخی از دستگاه ها در این راستا همکاری لازم را ندارند.

,

آذری وند با اشاره به اقدامات لازم برای کودکان کار در ایام کرونا گفت: برای خانواده های بی بضاعت کودکان کار، بسته هایی تهیه و توزیع شد و در حدی که شرایط فراهم بود کمک هایی به این خانواده ها صورت گرفته است.

,

وی با اشاره به درآمد برخی از کودکان متکدی افزود: برخی از کودکان کار اقدام به تکدی گری می کنند و گاهی درآمد روزانه آنها به حدی است که هر روز اقدام به این کار می کنند و باید توجه داشت تا زمانی که فرهنگ سازی نشود نمی توان شاهد کاهش کودکان کار در جامعه بود.

,

معاون اجتماعی بهزیستی لرستان گفت: بالغ بر ۵۰ کارآگاه آموزشی برای خانواده کودکان کار در استان برگزار شده که این دوره های آموزشی در راستای کاهش تعداد کودکان کار بسیار موثر است.

,

, ,

آسیب های اجتماعی در کمین کودکان کار

, آسیب های اجتماعی در کمین کودکان کار, آسیب های اجتماعی در کمین کودکان کار,

فرهاد طهماسبی کارشناس اجتماعی در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: کار کردن کودکان زیر ۱۵ سال آسیب هایی را به دنبال دارد چرا که این کودکان آمادگی ورود به جامعه برای کار کردن و اشتغال را ندارند و آسیب های زیادی آنها را تهدید می کند.

,

وی افزود: بسیاری از کودکان کار به واسطه مهاجرت والدین از روستا به شهر و نداشتن شغل مناسب، در حاشیه شهرها سکونت می کنند و مشکلات و آسیب هایی زیادی برای آنها ایجاد می شود و در نهایت فقر اقتصادی و فرهنگی این کودکان را تهدید می کند.

,

کارشناس اجتماعی با تاکید بر توانمند سازی والدین کودکان کار تصریح کرد: برخی از والدین این کودکان اعتیاد دارند و برخی هم دچار فقر هستند که توانمند سازی آنها می تواند در کاهش مشکلاتشان موثر باشد مثلا اقداماتی برای ترک اعتیاد این والدین صورت گیرد و یا مهارت هایی به والدین آنها داده شود تا بتوانند برای خود کسب و کاری داشته باشند.

,

کودکان کار در محاصره مشکلات

, کودکان کار در محاصره مشکلات, کودکان کار در محاصره مشکلات,

طهماسبی عنوان کرد: اگرچه خدماتی برای کودکان کار در نظر گرفته شده اما بسیاری از آسیب های اجتماعی با این خدمات حل نمی شود و باید ریشه ای این مشکل حل شود.

,

وی بیان کرد: این کودکان نیاز دارند در سنین کودکی، تحصیل کنند و برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند و حضور آنها در اجتماع برای کار در سنین اندک با توده ای از مشکلات همراه خواهد شد.

,

کودکان کار ناخواسته وارد دنیای کار شده اند، برنامه ریزی و همکاری لازم برای ساماندهی، ارائه خدمات به والدین آنها، حمایت از خانواده های کودکان کار می تواند تا حد زیادی از حضور کودکان کار در خیابانها جلوگیری نماید.

,

ساماندهی کودکان کار تنها مختص چند جلسه نیست بلکه نیاز است به صورت عملی اقداماتی صورت گیرد تا این کودکان فارغ از مشکلات اقتصادی بتوانند به تحصیل خود ادامه دهند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه