اخبار داغ

رییس بنیاد نخبگان استان سمنان:

کمتر از یک درصد ایده‌ها قابلیت تجاری‌سازی دارند/ از عملکرد بنیاد نخبگان راضی نیستم

کمتر از یک درصد ایده‌ها قابلیت تجاری‌سازی دارند/ از عملکرد بنیاد نخبگان راضی نیستم
رضا کی‌پور با اشاره به اینکه بیشتر ثبت اختراعات در کشور فقط جنبه حفظ مالکیت معنوی دارد، گفت: متاسفانه کمتر از یک درصد ایده‌ها قابلیت تجاری سازی دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا کی پور، رییس بنیاد نخبگان استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار مرآت، در خصوص رسالت بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه نخبه پروری و نخبه گزینی، وظیفه جامعه است، گفت: بنیاد نخبگان یک نهاد سیاست گذار است که در جهت رصد و شناسایی مستعدین برتر در جامعه، هدایت و استفاده از ظرفیت ها و برداشتن موانع از سر راه آنها فعالیت می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, رآت،,

بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد

, بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد, بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد,

رییس بنیاد نخبگان با تأکید بر اینکه  ما به دنبال برچسب زدن بر افراد به عنوان نخبه و غیر نخبه نیستیم و بنیاد ملی نخبگان عضو ندارد، ادامه داد: این بنیاد تلاش می‌کند امکانات و ابزار لازم برای موفقیت مستعدان‌ برتر در مسیر اقتصاد و فرهنگ دانش‌ بنیان، نخبگی و کارآفرینی را فراهم کند.

,

وی با بیان اینکه مستعد برتر کسی است که درمسیر نخبگی قرار دارد و باید با توانمند کردن استعداد های خود به اثرگذاری در جامعه برسد، افزود: افراد تحت پوشش بنیاد عضو آن نیستند و در واقع مشمولین طرح های بنیاد دانش آموزان و دانشجویان مستعد می باشند.

,

تمامی دانش آموزان و دانشجویان مستعد تحت حمایت بنیاد قرار می گیرند

, تمامی دانش آموزان و دانشجویان مستعد تحت حمایت بنیاد قرار می گیرند, تمامی دانش آموزان و دانشجویان مستعد تحت حمایت بنیاد قرار می گیرند,

کی پور با ذکر این نکته که جامعه نخبگانی کشور جامعه وسیعی است و نیاز به همکاری دستگاه های اجرایی مختلف در زمینه شناسایی و پرورش استعداد های درخشان دارد، تصریح کرد: در سطح دانش آموزی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و درسطح دانشجویی و فارغ التحصیلان با همکاری وزارت علوم، بنیاد نخبگان طرح های مختلفی را اجرایی کرده است.

,

وی  در خصوص طرح های حوزه دانش آموزی بنیاد نخبگان اظهار کرد: در حال حاضر دو طرح شهاب (شناسایی و هدایت استعداد های برتر) و ایران گشت، (بازدید هدفمند دانش آموزان در حوزه های مختلف براساس علاقه مندی آنها)، در سطح دانش آموزی و با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا است.

رییس بنیاد ملی نخبگان در خصوص حمایت از دانشجویان مستعد گفت: در حوزه دانشجویی طرح های بسیاری از جمله طرح شهید احمدی روشن، شهید وزوایی و شهید بابایی که همگی در زمینه‌ حمایت از استعدادهای برتر و هدایت آنها دیده شده، در حال اجرا است.

وی در خصوص جزییات طرح شهید احمدی روشن تصریح کرد: امسال پنجمین دوره طرح مذکور است و دانشجویان مستعد در مقطع کارشناسی با معدل بالای ۱۷ و در مقاطع تحصیلات تکمیلی با معدل بالای ۱۸ درقالب هسته های پژوهشی مسئله محور و زیر نظر اساتید خبره در تیم های ۸ تا ۱۰ نفره در مقاطع و رشته های مختلف در مورد حل مسائل مبتلا به کشورفعالیت می کنند.

,
,
,
,
,

وجود ۲۷۴ هسته طرح شهید احمدی روشن در کل کشور

وی با اشاره به وجود ۲۷۴ هسته طرح شهید احمدی روشن در کل کشور، اظهارکرد: برای اولین بار در استان سمنان ۴ هسته برگزیده شده اند که  دو هسته  در دانشگاه سمنان و دوهسته در دانشگاه صنعتی شاهرود می باشند و در پایان این رقابت به گروه های برتر تسهیلات مالی و مزایای ویژه بنیاد ارائه می شود.

رییس بنیاد نخبگان با اشاره به رویداد فرصت، از دیگر طرح های حمایتی از دانشجویان مستعد که زمان ثبت نام آن تا ۱۵ اسفند ماه تمدید شده است، افزود: رویداد فرصت یک رویداد رقابتی مسئله محور در قالب طرح شهید بابایی است که دانشجویان در پنج حوزۀ "کشاورزی نوین"، "اتوماسیون صنعتی"، "لوازم خانگی"، "سلامت و بهداشت" و "صنعت دریایی" به رقابت می‌پردازند.

وی  با بین اینکه در طرح شهید بابایی علاوه براینکه با دریافت آموزش‌های تخصصی ویژه، فعالیت تیمی به پرورش ایده، طراحی صنعتی و ساخت محصول خود می‌پردازند، گفت: در پایان، تیم‌های برگزیده نیز علاوه بر بهره‌ مندی از مزایای ویژه برگزیدگان طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان، می‌توانند سرمایۀ لازم برای ایجاد کسب و کار خود را جذب کنند.

کی پور یادآور شد: بنیاد ملی نخبگان بعد از دانش آموختگی نیز از استعدادهای برتر با ارائه تسهیلات مختلف در قالب جذب در نهاد های دولتی و هیات علمی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان و ایجاد کسب و کار در قالب طرح های مختلف حمایت می کند.

رییس بنیاد نخبگان در خصوص وضعیت ثبت اختراع ایده پردازان در کشور گفت: همه جای دنیا ثبت اختراع و ایده جنبه حقوقی دارد و جهت حفظ مالکیت معنوی یک ایده و طرح انجام می گیرد و متاسفانه  در کشور ما کمتر از ۱ درصد ایده ها قابلیت تجاری سازی دارند.

, وجود ۲۷۴ هسته طرح شهید احمدی روشن در کل کشور, وجود ۲۷۴ هسته طرح شهید احمدی روشن در کل کشور,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

نشت نشاء با عوامل رانش داخل کشور شدت می یابد

, نشت نشاء با عوامل رانش داخل کشور شدت می یابد , نشت نشاء با عوامل رانش داخل کشور شدت می یابد ,

وی در خصوص پدیده نشت نشاء و فرارمغزها گفت: با توجه به عوامل رانش در داخل کشور ازجمله مسائل اقتصادی و اشتغال و نبود ظرفیت و بستر مناسب در حوزه صنعت و دانشگاه جهت بکارگیری این افراد واینکه جایگاه اثرگذاری و بروز استعداد های آنهاوجود ندارد و وجود عوامل مجذوب کننده خارج از کشور بسیاری از فارغ التحصیلان را به سمت خود کشانده است.

,

کی پور در ادامه خاطر نشان کرد: ایجاد طرح هایی مانند طرح شهید احمدی روشن و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان می توانند نوید بخش حفظ سرمایه انسانی باشند.

,

به گفته رییس بنیاد نخبگان استان سمنان، بنیاد ملی نخبگان با وجود عمرکم و نوپا بودن کارها و اقدامات خوبی را انجام داده، اما هنوز در آغاز راه است و تا رسیدن به مقصد نهایی راه طولانی را درپیش دارد و در حال سعی و خطا و نقد عملکرد خود است و تدوین سند راهبردی  و اجرای  طرح های حمایتی خوب است اما بنده از کارهای انجام شده راضی نیستم ودر کل به عملکرد بنیاد نخبگان نمره خوبی نمی دهم.

,

انتهای پیام/

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه