اخبار داغ

گزارش؛

خطر در قلب کرمانشاه/ تهدیدی به نام "بافت فرسوده"

خطر در قلب کرمانشاه/ تهدیدی به نام "بافت فرسوده"
وجود املاک فرسوده در محلات مختلف کرمانشاه می تواند زنگ خطری برای بروز حوادث احتمالی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سرویس اجتماعی شبکه اطلاع رسانی مرصاد،گفته می شود که حادثه خبر نمی کند اما گاهی نشانه هایی دارد که می توان قبل از وقوع آن را پیش بینی کرد. ریزش خانه و تخریب آن یکی از حوادثی است که می تواند علاوه بر خسارت مادی، خسارت جانی نیز به دنبال داشته باشد. یکی از علائم هشدار دهنده این حادثه، فرسوده بودن ملک است.

ملک فرسوده نه تنها در برابر حوادث بزرگی مثل زلزله مقاوم نیست، گاهی نیز با کوچک ترین رخدادهای طبیعی می تواند تخریب شود.

به هر میزان که قدمت شهرنشینی بیشتر باشد، میزان بافت فرسوده آن منطقه نیز بیشتر است. در شهر کرمانشاه به دلیل قدمت شهرنشینی، خانه ها و اماکنی وجود دارد که به اصطلاح فرسوده نامیده می شوند. وجود این املاک می تواند زنگ خطری برای بروز حوادث احتمالی باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,

, ,

 شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده دارد

,  شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده دارد,  شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده دارد,

رسول حیدری با بیان اینکه وسعت بافت فرسوده در کرمانشاه معادل ۱۲ درصد از کل وسعت شهر است، اظهار داشت: در حال حاضر شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده دارد که تقریباً ۱۲ درصد مساحت شهر کرمانشاه و ۳۱ درصد جمعیت شهری در این محدوده سکونت دارند.

,

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری کرمانشاه افزود: این بافت شامل ۴ گونه بندی از قبیل بافت قدیمی واجد ارزش تاریخی، بافت میانی با پیشینه شهری، بافت حاشیه ای با پیشینه اسکان غیررسمی و بافت حاشیه ای با پیشینه روستایی است.

,

وی خاطر نشان کرد: با توجه به نقشه مصوبی که در دسترس است بیشترین محدوده بافت فرسوده مربوط به شهرداری منطقه ۳ است که شامل محله‌های فیض آباد، باغنی، شریعتی، شاطرآباد، جعفرآباد و محدوده خیابان بنت الهدی است که بیشتر آنها مربوط به بافت قدیمی واجد ارزش تاریخی هستند.

,

حیدری در خصوص اقدامات انجام شده در راستای بازسازی بافت فرسوده گفت: از سال ۸۸ تاکنون شهرداری کرمانشاه با توجه به مصوبات شورای شهر تخفیفاتی در محدوده بافت فرسوده برای مالکینی که قصد نوسازی ملک را دارند لحاظ کرده است.

,

وی ادامه داد: این تخفیفات در سال‌های اخیر بسیار متفاوت بوده و بنا به تقاضا و تمایل مالکین کم و زیاد شده است و طی دو سال اخیر این تخفیفات بسیار چشمگیر بوده است.

,

حیدری بیان داشت: در محدوده بافت فرسوده تا سه طبقه از پرداخت هرگونه عوارض ای بابت کاربری های مسکونی معاف هستند.

,

وی اذعان داشت: بر این اساس مالکینی که پروانه ساخت در محدوده بافت فرسوده دارند از پرداخت عوارضی از قبیل صدور پروانه، آتش نشانی، کسری فضای باز، بالکن، مجوز حفاری، تمدید پروانه کارشناسی، پلاک کوبی و تولید پسماند های عمرانی معاف هستند.

,

حیدری همچنین در خصوص خطر ریزش برخی از اماکن مسکونی در سطح شهر گفت: اگر در منطقه ای ملکی خطر ریزش داشته باشد شهرداری مناطق مربوطه آن را شناسایی کرده و در صورتی که مالک در آن ساکن باشد به او اخطار کتبی ارائه می دهند و برای رفع خطر به آنها فرصت داده می شود.

,

, ,

رئیس سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری کرمانشاه گفت: اگر به هر صورتی انجام نشد با نصب بنر اخطار دوم را به آنها ارائه می دهند و چنانچه مالک نسبت به رفع خطر اقدام نکند برابر بند ۱۴ ماده ۵ قانون شهرداری ها خود شهرداری نسبت به رفع خطر اقدام می کند و از محل عکس و فیلم تهیه کرده و دستورات لازم را از مقام قضایی مبنی بر رفع خطر با حضور کلانتری اتخاذ می‌کند.

,

وی افزود: در بافت فرسوده قدمت مهم نیست بلکه محدوده‌ای از شهر است که سه ویژگی ریزدانگی، ناپایداری و نفوذپذیری را داشته باشد که در این صورت به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده شده و در صورت تصویب به عنوان بافت فرسوده شناخته می شود.

,

بافت تاریخی نیز نیازمند توجهی ویژه است

, بافت تاریخی نیز نیازمند توجهی ویژه است, بافت تاریخی نیز نیازمند توجهی ویژه است,

 غلامرضا رضایی در گفتگو با خبرنگار مرصاد در خصوص بافتهای فرسوده سطح شهر کرمانشاه اظهار داشت: تا کنون اقدامات بسیاری جهت پیگیری ایمنی در بافت های فرسوده انجام شده است.

,

رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه افزود: در این راستا از ۴ سال گذشته تا کنون حتی به پاساژهای که قدمتشان بالاست مکتوب اعلام کردیم تا نسبت به نوسازی بافت فرسوده اقدام‌کنند.

,

وی با اشاره به اینکه ۹۹ درصد دلیل حریق‌ها به خصوص در بافت های فرسوده اتصالات برق است عنوان کرد: اگر مردم در این خصوص همراهی نکنند در آینده نه‌چندان دور احتمال وقوع حوادث خطرناکی در این مراکز وجود دارد.

,

رضایی گفت: آتشنشانی هشدار لازم را به این مراکز داده و باید از طریق مقامات قضایی ملزم به اقدام برای ایمن‌سازی شوند تا شاهد حوادث ناگوار نباشیم.

,

وی بیان داشت: قطعا سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری با توجه به همجواری بافت شهرسازی فرسوده، تاریخی و مدرن در کنار یکدیگر همواره نیازمند بکارگیری تدابیر ویژه ایمنی است.

,

رئیس سازمان آتش نشانی کرمانشاه با بیان اینکه بیشتر بافت فرسوده در مرکز شهر قرار دارند، اظهار داشت: از سوی دیگر بافت تاریخی نیز نیازمند توجهی ویژه است، چرا که بدون شک هر نوع از حریق یا حادثه ای کوچکی می تواند خسارات جبران ناپذیری به آثار تاریخی وارد کند.

,

, ,

رضایی به حادثه اخیر ریزش ساختمان در خیابان فردوسی کرمانشاه اشاره و خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از اتفاقاتی که جان شهروندان را به خطر می اندازد ما هر آنچه که نیاز است انجام دادیم و مردم هم باید خودشان دست بکار شوند تا شاهد چنین‌حوادث تلخی نباشیم.

,

به گزارش مرصاد، با توجه به وسعت بافت فرسوده در شهر کرمانشاه و جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار نیاز است تا مسئولین مربوطه اقدامات مورد نیاز را برای نوسازی انجام دهند.

,

یکی از این اقدامات حمایت و اقدامات تشویقی بیشتر از ساکنان این مناطق برای نوسازی است.

,

 

,

انتهایی پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه