اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

جیغ بنفش شاخ‌های مجازی از قانون مالیاتی مجلس/ "کنار مردم هستیم؛ اما بدون مالیات!"

جیغ بنفش شاخ‌های مجازی از قانون مالیاتی مجلس/ "کنار مردم هستیم؛ اما بدون مالیات!"
مصوبه اخیر مجلس درخصوص اخذ مالیات از تبلیغات اینفلوئنسرهای بالای۵۰۰ هزار دنبال کننده باعث شده تا برخی از همین شاخ های اینستاگرامی به این ماجرا واکنش نشان داده و به دنبال راهی برای فرار باشند!
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته و در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی با الحاق یک بند به تبصره ۶ لایحه بودجه موافقت کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, .,

طبق این مصوبه، درآمدهای کاربران دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال کننده رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات مشمول مالیات بر درآمد خواهد بود.

, .,

سازمان امور مالیاتی مکلف است ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این بند دستورالعمل اجرایی مربوط به اخذ مالیات از درآمدهای کاربران حرفه ای رسانه های کاربر محور از محل تبلیغات را تهیه و به تائید وزیر اقتصاد و امور دارایی برساند. سازمان امور مالیاتی مکلف است لیست مودیان مالیاتی و خوداظهاری تهیه شده توسط آن ها را تهیه و در سایت سازمان در منظر عموم قرار دهد.

, .,

محمد حسین بحرینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به عنوان پیشنهاد دهنده این بند توضیح داد: در حال حاضر بخشی از کسب و کارها در فضای واقعی نیست و در مجازی انجام می شود که این امر فرصت خوبی برای توسعه دولت الکترونیک و کسب و کارهای مجازی به شمار می آید.

, .,

وی افزود: در این بین برخی از کسب و کارها در فضای مجازی شکل خاصی پیدا کرده و تعداد کاربران برخی از آنها نجومی شده است. اینفلوئنسرهایی هستند که تبلیغات گرفته و درآمدهای غیرمتعارفی از تبلیغات بدست می آورند.

, .,

بحرینی تاکید کرد که این قانون فقط برای صفحات و کانال هایی با بیش از ۵۰۰ هزار کاربر است و شامل همه کسب و کارها در فضای مجازی نمی شود. هدف، کانال ها و صفحاتی  هستند که بستری برای گرفتن تبلیغات ایجاد کرده و درآمد زیادی هم دارند و بعضا پشت آن یک سلبریتی یا افراد دیگری هستند.

, .,

پیش از این مصوبه، سال گذشته نیز ماجرای معافیت 50 درصدی مالیاتی هنرمندان مطرح شد که بر این اساس قرار شد «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی‌اند.» که با دستور نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه این بند حذف شد و فعالیت‌های مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.

, نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه, معافیت صد درصدی, .,

, , ,

بسیاری این دستور نوبخت را سیاسی توجیه و آن را به نوعی «بازی حمایت از هنرمندان» برای انتخابات 1400 قلمداد کردند و برخی از هنرمندان واکنش های متفاوتی به این مصوبه داشتند؛ تعداد معدودی از آن استقبال کرده و برخی مخالفان بعد از این مصوبه در صفحات مجازی خود شروع به مظلوم نمایی و حمله به نمایندگان مجلس کردند.

,

, , ,

, ,

حالا به بهانه مصوبه جدید مجلس که اینفلئونسرهایی که بالای 500 هزار دنبال کننده دارند برای تبلیغات خود باید مالیات پرداخت کنند و از آنجاییکه برخی از هنرمندان و بازیگران نیز مشمول این مصوبه می شوند و اتفاقا در صفحات مجازی خود از تبلیغات، درآمد هنگفتی نصیبشان می شود، شروع به اعتراض کرده اند و آه و واویلا سر داده اند که چرا میوه و گوشت گران است و چرا اینترنت کند شده و اینقدر گران است و آخر سر به چه دلیل ما باید مالیات پرداخت کنیم؟

,

شاید یادآوری این نکته برای کسانی مثل مهراب قاسمخانی وعلی صبوری بد نباشد که همه افرادی که در نقاط مختلف دنیا فعالیت تجاری دارند، باید به دولت بر اساس درآمدی که دارند مالیات پرداخت کنند و اگر تا به حال از آنها به عنوان اینفلوئنسر و یا بازیگر مالیاتی بابت فعالیتهای تجاریشان در فضای مجازی اخذ نشده، بدلیل عدم شفافیت قانون در ایران بوده است.

,

باید دید کسانی که همیشه مدعی حضور در کنار مردم هستند، این بار نیز مانند همان مردم عادی به قانون احترام گذاشته و مالیات پرداخت می کنند یا با جوسازی راه دیگری را می روند؟

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه