اخبار داغ

معاون اقتصادی سپاه قدس در نشست خبری در کرمانشاه:

بستر اقتصاد در دست دولت است/ نفت را نباید خام فروشی کنیم

بستر اقتصاد در دست دولت است/ نفت را نباید خام فروشی کنیم
رستم قاسمی گفت: بستر اقتصاد در دست دولت است و دیگر دستگاهها اقدامات کمکی صورت می دهند و ما نیز در دور زدن تحریم ها اقدام می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  مرصاد ، رستم قاسمی امروز پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه به تجربه طولانی اش در سازندگی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف ما در بحث بازسازی و سازندگی پس از دوران جنگ تحمیلی توانمندسازی ایران و تحقق شعار ما می توانیم‌بود.

معاون اقتصادی سپاه قدس افزود: طی این سالها در انجام کارهای سازندگی حضور فعال داشتم و سبقه طولانی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا دارم.

وی خاطر نشان کرد: دوره کوتاهی در وزارت نفت سابقه دارم دوره‌ای که هم زمان با شروع تحریم‌ها بود و اوج تحریم های فلج کننده بود چرا که اقتصاد کشور ما وابستگی زیادی به نفت داشت و تجربه عبور از تحریم ها را نداشتیم به همین جهت نگرانی برای کشور زیاد شده بود‌.

قاسمی با بیان اینکه در آن زمان طی ۴ ماه شرکت های خارجی کشور را ترک کردند، بیان داشت: برخی معتقد بودند با خروج شرکت های خارجی اقتصاد نفت در ایران فلج خواهد شد اما در سال ۹۰ و ۹۱ بیشترین نفت از کشور صادر شد و بالاترین سطح توسعه در صنعت نفت کشور در این دو سال اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: اگر به داخل کشور توجه کنیم، قطعا می‌توانیم ‌مشکلات را حل کنیم همانطور که توانستیم در آن سالها تحریم ها را بی اثر کنیم.

وزیر سابق نفت گفت: همچنین طی سالهای ۹۰ و ۹۱ تمام پالایشگاههای کشور را برای حل مساله بنزین به لحاظ کمی و کیفی توسعه دادیم و در اکثر میادین مشترک نفتی و گازی از جمله پارس جنوبی آغاز به کار کردیم.

وی اظهار داشت: امروز در کشور به جایی رسیدیم که برای ساخت و ساز در صنعت نفت نیاز به حضور افراد خارجی نداریم.

قاسمی خاطر نشان کرد: برای رفع تحریم ها باید آنها را بی اثر کرده و دور بزنیم اگرچه کار سختی است اما شدنی و قابل اجرا است.

معاون اقتصادی سپاه قدس گفت: در حال حاضر در ایستگاه بدی قرار گرفتیم و شرایط بدی برای معیشت مردم درست شده است لذا برای بهبود شرایط موجود و اقتصاد کشور نیاز به اصلاح نداریم بلکه نیاز به تغییر برخی روش ها داریم.

وی ادامه داد: باید بر چالش های اقتصادی کشور تمرکز کرده و ریل گذاری را تغییر دهیم تا وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند.

معاون اقتصادی سپاه قدس با بیان اینکه امروز ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی داریم گفت: حدود نیمی از این مبلغ را به کشور عراق صادر می‌کنیم و استان کرمانشاه با ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق سهم بسزایی دارد.

وی بیان داشت: این میزان صادرات از مرزهای کشور از دستاوردهای معمار و محور مقاومت شهید سردار سلیمانی است چرا که اگر داعش را از منطقه خارج نمی‌کردیم باید این پول را برای حفظ مرزها هزینه می‌کردیم.

وی افزود: بستر اقتصاد در دست دولت است و دیگر دستگاهها اقدامات کمکی صورت می دهند و ما نیز در دور زدن تحریم ها اقدام می کنیم.

قاسمی در خصوص کاندیداتوری در ریاست جمهوری  گفت: تا آن زمان فاصله بسیاری وجود دارد و بنده هنوز تصمیمی در این راستا نگرفته ام و معتقدم کسانی که قصد کاندید شدن دارند باید بر چالش های موجود شناخت داشته باشند و برای رفع آنها برنامه ریزی کنند.

این مسئول از رسانه ها خواست تا فضای انتخابات را به سمت‌مشارکت‌مردمی سوق دهند و تصمیم‌نهایی را بر عهده مردم بگذارند.

معاون اقتصادی سپاه قدس اظهار داشت: امروز یکی از چالش های مهم کشور در نظام بازنشستگی چه کشوری و چه لشگری است، امروز دولت حدود ۹۸ درصد حقوق بازنشستگان را پرداخت می کند و حدود ۲ درصد را صندوق بازنشستگی پرداخت می کند و این وضعیت معلوم نیست تا چه زمانی می تواند ادامه پیدا کند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: حدود ۲۴ درصد از نیازهای کشور عراق را ایران تامین می کند و از آنجا که همسایه عراق هستیم می توانیم این میزان را به ۳۵ تا ۴۰ درصد برسانیم که این کار در ارزآوری و ایجاد اشتغال بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه واردات اجباری در کشور داریم، گفت: این واردات در محصولاتی مثل نهاده های دامی و کالاهای اساسی به چشم می خورد این در حالیست که حداقل ۵۰ درصد واردات در داخل کشور می تواند تامین شود و با این کار تورم ارزی کشور کاهش یابد و اشتغال ایجاد شود.

وزیر سابق نفت در خصوص پالایشگاه آناهیتا، بیان داشت: علی رغم مشکلاتی که طی ۲ سال تصدی در وزرات نفت داشتم اما آن زمان ۱۵ جلسه در این خصوص با کسانی که قصد سرمایه گذاری داشتند، برگذار کردم و در حال حاضر قرارگاه خاتم مسئولیت سرمایه گذاری آنرا بر عهده گرفته و کارهای تجهیز کارگاهی آن در حال انجام است.

قاسمی همچنین در خصوص برجام، گفت: اصل برجام و نظر بر اینکه مذاکره صورت بگیرد تصمیمی بود که در کشور گرفته شد و از آن جهت که هم به داخل و هم به جامعه جهانی اثبات کنیم که ایران به دنبال تنش زدایی است، درست بود.

وی ادامه داد: اما برجام نافرجام ماند و آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند و این نشان می دهد که آنها قابل اعتماد نیستند و اینکه برجام  چه آینده ای پیدا می کند یک بخش آن بستگی به نگاه دولت آمریکا و مسئولینی که امروز حاکم هستند، دارد که تا امروز حرفهای بی ربطی زدند که موضوع برجام به بحث موشکی گره خورده است.

قاسمی تصریح کرد: اما ما باید قدرت پیدا کنیم به خصوص در حوزه اقتصادی که امروز مردم با آن مواجه هستند اقداماتی انجام دهیم و باید با قدرت با دنیا مذاکره کنیم و نتیجه اقتدار، عزت است.

وی ادامه داد: زمانی می توانیم به این مهم برسیم که مسائل داخلی کشور را حل کرده باشیم و این همه بحث های سیاسی در حوزه اقتصاد را کنار بگذاریم، متاسفانه ما اقتصاد را سیاسی و جناحی کردیم و باید اقتصاد را از این نزاع های سیاسی نجات دهیم.

وی با بیان اینکه ایران یک کشور تک محصولی نیست، گفت: ایران مزیت های بسیار زیادی در حوزه های مختلف دارد و یکی از مزیت های مهم کشور پتروشیمی است که بعنوان اولین دارنده گاز دنیا که خوراک پتروشیمی است محسوب می شود.

قاسمی ادامه داد: اگر پتروشیمی توسعه پیدا کند زنجیره های پایین دستی آن می تواند مزیت بسیار مهمی در بحث صادرات و صنعتگران داخلی باشد.

وی تاکید کرد: کسی مخالف فروش نفت نیست اما نفت را نباید خام فروشی کنیم بلکه باید تبدیل به فرآورده شود که در اینصورت ارزش افزوده دارد.

معاون اقتصادی سپاه قدس در خصوص دکل های نفتی، گفت: روزی که وارد وزارت نفت شدم حتی یک دکل حفاری که متعلق به ایران باشد، نداشتیم اما مرداد سال ۹۲حدود ۲۰ دکل حفاری که اکثرا متعلق به ایرانیان بود تنها در پارس جنوبی کار می کردند که این اتفاق تاریخی بود.

وی همچنین در خصوص دکل حفاری گمشده، بیان داشت: این دکل ها هیچ ربطی به وزارت نفت نداشت متعلق به شرکت تاسیسات دریایی، ناجا و صندوق بازنشستگی نفت بود که بخشی از پول آنرا به دلایلی نتوانستند پرداخت کنند و فروشنده دکل را تحویل نمی داد و الان پرونده آن در دادگاه مطرح است و به آن رسیدگی می شود.

وی افزود: این موضوع هیچ ربطی هم به دولت آن زمان نداشت فقط برای اینکه دولت قبل را زیر سوال ببرند،  مطرح شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه