اخبار داغ

بازیگر نقش شهید برونسی در گفت و گو با دانا:

عنایت ویژه شهید را در نمایش به عینه دیدم/ از خود اوستا عبدالحسین بارها مدد گرفتم

عنایت ویژه شهید را در نمایش به عینه دیدم/ از خود اوستا عبدالحسین بارها مدد گرفتم
شامی خاتونی که این شب ها در سالن سایه تئاتر شهر ایفاگر نقش «شهید برونسی» در این نمایش است، گفت: بارها از اوستا عبدالحسین خواستم به من کمک کند و این انرژی را خودش به من بدهد که روی صحنه بتوانم این اتفاق را بخوبی رقم بزنم تا اول شرمنده خود شهید نشوم و بعد مخاطب ببیند و از کار لذت ببرد.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایش «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم از دوم بهمن ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست و این هفته، اجراهای پایانی خود را سپری می کند. این نمایش به چهر برهه از زندگی شهید برونسی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس پرداخته است. به همین بهانه با «مسعود شامی خاتونی»، بازیگر نقش شهید به گفت و پرداخته ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نمایش «برونسی» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی شاه کرم از دوم بهمن ماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر در حال اجراست و این هفته، اجراهای پایانی خود را سپری می کند. این نمایش به چهر برهه از زندگی شهید برونسی یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس پرداخته است. به همین بهانه با «مسعود شامی خاتونی»، بازیگر نقش شهید به گفت و پرداخته ایم., «برونسی», «مسعود شامی خاتونی»,

 

,

مسعود شامی‌خاتونی، بازیگر نقش شهید برونسی نیز در این گفت‌و‌گو از چالش‌های پذیرش این نقش گفت: بازی کردن یک شخصیت، واقعا کار سخت و دشواری است، بویژه شخصیتی که تقریبا کمتر کسی درباره زندگی او اطلاعات دارد و یا نمی داند که برای این مملکت چه ها کرده است. اما از آن طرف ما می‌دانیم که او یک قهرمان ملی است.

,

دو سه هفته ای برای این نقش بنایی کردم

, دو سه هفته ای برای این نقش بنایی کردم,

وی ادامه داد: به هر حال پذیرش این نقش تحقیقات و پژوهش خاص خود را داشته است و من به عنوان یک بازیگر برای خلق یک کاراکتر وظیفه دارم که با آن زیست داشته باشم و او را بهتر بشناسم.برای شهید برونسی نیز برای من همچین ماجرایی رقم خورد. تا آنجا که می‌توانستم درباره این شهید اطلاعات به دست آوردم، دو کتاب «خاک های نرم کوشک» و «چهار راه خندق» که مربوط به این شهید است را مطالعه کردم، زمان نوشتن نمایشنامه، مدام درباره ابعاد مختلف زندگی این شهید صحبت می کردیم، به سختی چندین ویدئو از ایشان پیدا کردم و آنها را بارها دیدم و حتی یک دوره‌ای 3-2 هفته‌ای سر ساختمان رفتم و بنایی کردم چون شهید به اوستا عبدالحسین معروف بودند و کارشان بنایی بوده است.

,

, ,

لحظه به لحظه شهید را روی صحنه می‌دیدم

, لحظه به لحظه شهید را روی صحنه می‌دیدم,

شامی خاتونی درباره دیدار با خانواده شهید برای باورپذیری بیشتر این نقش گفت: خانواده شهید چون در مشهد زندگی می‌کردند و دسترسی به آنها در این شرایط سخت بود، این دیدار برای من میسر نشد ولی خوشبختانه در یک شب به یاد ماندنی، پسر شهید، آقا مهدی کارگردان نمایش را از قبل پیدا کرده بودند و شب میلاد حضرت علی(ع) میهمان اجرای ما بودند که بسیار از اجرا خوش‌شان آمد و ما را تشویق کردند و بعد از نمایش گفتند من لحظه به لحظه شهید را روی صحنه می‌دیدم و همه این چهار برهه زنگی شهید را که روایت کردید، عین واقعیتی است که وجود داشته و همین تعریف ها باعث انرژی بیشتر من و کل گروه شد.

,

بازی در چنین نقش هایی بازی با لبه تیغ است

, بازی در چنین نقش هایی بازی با لبه تیغ است,

شامی‌خاتونی در ادامه توضیح داد: اصولا بازی در چنین نقش‌هایی چالش‌های خاص خود را دارد و اصطلاحا بازی لبه تیغ است؛ چون اگر شما از عهده نقش بخوبی برآیید، تحسین همگان را به همراه دارد و اسم‌تان بین منتقدان و تماشاگران می‌چرخد و اگر خدای نکرده بازی شما مصنوعی و به هر دلیلی بد شود، حساسیت‌ها و انتقاداتی از خانواده شهید گرفته تا سایرین نصیب شما خواهد شد. در واقع  با قبول این نقش یک مسؤولیت سنگینی بر دوش شما گذاشته می‌شود و شما را بسیار نگران می کند. چون شهید برونسی، چهره ای است که کمتر او را می شناسند و قرار است اولین بار او را با شما ببینند، به هر حال اتفاق سختی است و دشواری های خاص خودش را دارد.

,

, ,

با تمام وجود از خود شهید خواستم به من عنایت کند

, با تمام وجود از خود شهید خواستم به من عنایت کند,

بازیگر نقش شهید برونسی از مدد و درخواستی که از خود شهید خواسته بود برایمان گفت: مهم‌ترین ویژگی شهید سادگی و مردمی بودن‌شان بود و من با تمام وجود از خود شهید خواستم به من عنایت کند و نگاه ویژه‌ای داشته باشد. قبل تر به کارگردان گفته بودند که از بازیگر چهره برای این نقش استفاده کن و یا کسی که به لحاظ قیافه به شهید شبیه تر باشد؛ ولی ممنونم از مرتضی شاه کرم که برای ایفای این نقش به من اعتماد کرد و من هم از اوستا عبدالحسین خواستم به من کمک کند و این مدد و انرژی را خودش به من بدهد که روی صحنه بتوانم این اتفاق را بخوبی رقم بزنم تا اول شرمنده خود شهید نشوم و بعد مخاطب ببیند و از کار لذت ببرد

, ,

سادگی مهمترین ویژگی شهید برونسی است

, سادگی مهمترین ویژگی شهید برونسی است,

مسعود شامی خاتونی درباره ویژگی های بازی در این نقش گفت: در بازی نیز سراغ همین ماجرا رفتم و سعی نکردم خیلی از تکنیک استفاده کنم و کارهای عجیب و غریب انجام دهم. واقعا مهمترین ویژگی زندگی شهید سادگی ایشان بوده و من هم پیش خودم گفتم اگر سعی کنم تا این سادگی را روی صحنه زیست کنم و باورش کنم، مسلما تماشاگر نیز این نقش را از من قبول خواهد کرد و خدارا شاکرم از اجرای ما در جشنواره مقاومت تا اجراهای عمومی به گوشم می رسید که همه می گفتند که چقدر شهید برونسی خوب بوده و کسی نمی گفت مسعود خوب بازی می کرد و همین که همه خود شهید را روی صحنه می دیدند برای من افتخاری بزرگ بود و به شدت لذت می بردم و بعدتر که همین را از زبان پسر شهید شنیدم، از خود شهید تشکر کردم که به من کمک کرد شرمنده او نشوم. چون این بزرگ مردان، آدمهای درجه یکی بودند که دیگر مثل و مانند آن ها را نخواهیم داشت و همین کار را برای من دشوارتر می کرد.

,

, ,

به عنایت شهید هیچ کداممان کرونا نگرفتیم

, به عنایت شهید هیچ کداممان کرونا نگرفتیم,

در ادامه شامی خاتونی از خصوصیات بارز شهید برونسی بیشتر گفت:علاوه بر سادگی، ایمان و اعتقاد شدید قلبی، یکی از ویژگی های بارز شهید برونسی بوده است. اگر در جایی از نمایش زمین های دولتی را نمی گیرد، حتما یک اعتقاد و باوری پشت این تصمیم بوده که در ادامه تماشاگر به آن می رسد. شهید در طول زندگی به این آیه «... و ان وعد الله حق...» به شدت اعتقاد داشته است و به خاطر رضای خدا همه کارهایش را انجام می داده است.

,

این بازیگر تئاتر از ترس های گروه به خاطر شرایط کرونایی و تمرین تا اجرا و عنایت خاصه شهید برونسی در این باره گفت: به هر حال ترس از کرونا همیشه وجود داشته و دروغ است که بگویم ترسی نداشتیم. ما علاوه بر بازیگران نمایش، گروه موسیقی و عوامل تولید نزدیک به بیست نفری می شدیم که از همان روز اول تمرین به گفته مرتضی شاه کرم، کارگردان کار و به اعتقاد قلبی همه مان، می دانستیم که خود شهید هوای ما را دارد و حواسش به کل گروه هست و بغضم می گیرد که این حرف ها را می زنم ولی می دیدیم که خود شهید به ما عنایت و توجه دارد و در طول این تمیرین ها و کل اجراها تا به الان هیچ کس از بچه های گروه مریض نشدند و همه اینها علاوه بر رعایت های بهداشتی خودمان، قطعا نگاه و عنایت شهید همراه ما بوده است.

,

وی افزود: تمام سعی ما در طول اجرا این بوده که نمایشی در شان و منزلت شهید برونسی اجرا کنیم تا لااقل هر کس این اجرا را می بیند، نام شهید در ذهن او بماند تا بعد از اجرا در کمترین کار ممکن، مطالعه ای درخصوص زندگی این شهید داشته باشد و خدارو شکر این اتفاق برای ما افتاد و تماشاگر با وجود نصف بودن ظرفیت سالن، از کار استقبال کرده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه