اخبار داغ

پایان کشمکش درباره اثر کشف‌شده در مقبره‌الشعرای تبریز؛

اثر نمایان‌شده مربوط به یک خانه قاجاری است/ نمایش عمومی ‌پس از خاکبرداری

اثر نمایان‌شده مربوط به یک خانه قاجاری است/ نمایش عمومی ‌پس از خاکبرداری
مدیر پژوهشی اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی اثر نمایان‌شده در مقبره‌الشعرا را مربوط به طاق یک خانه قاجاری دانست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، کشف یک اثر در حین عملیات عمرانی در مقبره الشعرای تبریز در روزهای گذشته حواشی به دنبال داشته و برخی معتقد بودند که این اثر یکی از تونل‌های تاریخی تبریز است که در صده‌های گذشته با وقوع زمین لرزه‌های مهیب زیر خاک مدفون شده است. با این حال پس از گذشت چند روز میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد که این اثر مربوط به طاق یک خانه قاجاری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

احمد حمزه‌زاده، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص این اثر کشف شده در مقبره‌الشعرا اظهار داشت: تیم بررسی و کارشناسی این محل را بررسی کرده و خلاصه نظرشان این بود که این اثر تونل نیست و مربوط به طاق زیرزمینی یک خانه در دوره قاجار است.

,

وی با بیان اینکه اکثر خانه‌های قاجاری زیرزمینی اتاق مانند داشتند، گفت: این طاق مربوط به همان قسمت است و اعلام کرده‌ام که بعد از خالی کردن سنگ و خاک این قسمت که به دلیل فروریختن سقف پرشده است، این طاق را به دید عموم بگذارند تا مردم هم آن را ببینند.

,

همچنین حسین اسماعیلی عتیق، مدیر پژوهشی اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی در این خصوص عنوان کرد: توجه به قدمت محوطه مقبره الشعرا وجود آثار و بقایایی از ادوار مختلف در این منطقه محتمل است، لذا به دنبال عملیات عمرانی انجام گرفته در محوطه مقبره‌الشعرا توسط شهرداری تبریز طی چند سال گذشته بقایای مختلفی در محوطه این مجموعه نمایان شده است.

,

وی در خصوص طاق نمایان شده در این مجموعه و پیرامون محوطه موزه استاد احد حسینی، ابراز داشت: این اثر، یک چشمه طاق زیرزمینی متعلق به خانه‌ای از دوران قاجار است که طی عملیات عمرانی نمایان شده بود و دیوارسازی محوطه موزه در ضلع واقع شده این اثر در راستای مطالعه و بررسی بیشتر که هم‌اکنون در حال اجرا است، متوقف شده است.

,

مدیر پژوهشی اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی اظهار داشت: معماری قسمت‌های زیرین این طاق از نوع تفلیسی (تلفیق آجر و سنگ) و قسمت‌های فوقانی آن از نوع آجر پخته با ملات گچ است که یکی از مشخصه‌های معماری دوران قاجار محسوب می‌شود، بنابراین اظهارات منتشر شده در برخی از رسانه‌ها مبنی بر تعلق این بقایا به تونل‌های تاریخی تبریز صحت نداشته و هیچگونه مستنداتی مبنی بر وجود آثارهای تونل زیرزمینی وجود ندارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه