اخبار داغ

کارشناس اداره مرتع خراسان شمالی خبر داد؛

پیش‌بینی کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه مرتعی در سال آینده

پیش‌بینی کاهش ۴۰ درصدی تولید علوفه مرتعی در سال آینده
محمد نوری با اشاره به کاهش بارندگی ها در پاییز و زمستان امسال در بیشتر نقاط استان، گفت: پیش بینی می شود که در سال آینده با ۴۰ درصد کاهش تولید علوفه مرتعی مواجه شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد نوری، کارشناس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک اظهار کرد: سطح مراتع ممیزی شده خراسان شمالی به منظور چرای دام، یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار است که ۴۸۵ هزار و ۱۵۰ هکتار آن، مراتع جنگلی و بیابانی هستند.

نوری در ادامه با بیان اینکه طی دو سال گذشته در استان، میزان علوفه مرتعی قابل بهره برداری برای چرای دام های دارای پروانه چرا ۱۲۰ هزار تن بوده است، عنوان کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها در پاییز و زمستان امسال در بیشتر نقاط استان، پیش بینی می شود که در سال آینده با ۴۰ درصد کاهش تولید علوفه مرتعی مواجه شویم که البته شاید بیش از این نیز باشد.

وی تصریح کرد: درصورتیکه در فصل بهار ۱۴۰۰، میزان بارندگی ها در استان بیشتر شود نیز تنها گونه های گیاهی یک ساله رشد خواهند کرد و گونه های گیاهی چند ساله موجود در مرتع به علت نباریدن برف زمستان رشد مطلوبی نخواهند داشت تا مورد بهره برداری قرار گیرند.

وی درباره وضعیت تعلیف دام های استان از مراتع ممیزی شده در سال آینده نیز بیان کرد: کارشناسان منابع طبیعی استان بر اساس شیوه نامه فنی و اجرایی استفاده از مراتع، هر ساله میزان علوفه روییده شده در مراتع را ارزیابی و متناسب با علوفه موجود، تعداد دام هایی که امکان تعلیف از مراتع را دارند، مشخص می کنند.

نوری در ادامه با اشاره به این مطلب که در سال های گذشته برای یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار از مراتع ممیزی شده استان، پروانه های چرای دام برای تعلیف حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد دامی صادر شده بودند، گفت: امیدوار هستیم در سال آینده نیز همین تعداد واحد دامی بتوانند از این مراتع ممیزی شده، بهره برداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: در عین حال، متاثر از کاهش بارندگی ها همچنین وضعیت خشکسالی، بیشتر دامداران، تعداد دام خود را تنظیم و دام های ضعیف و سن بالای را از چرخه تولید حذف می کنند.

کارشناس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: با این وجود، تعدادی از دامداران نیز به علت حفظ معیشت زندگی خود، دام های خود را حفظ و از وضعیت موجود در مراتع استفاده می کنند.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه