اخبار داغ

از یکسان‌سازی تا رهاسازی مزار شهدا؛

یکسان‌سازی قبور شهدا و سه‌ضلعی بنیاد شهید، شهرداری و اوقاف در ستارخانِ تبریز

یکسان‌سازی قبور شهدا و سه‌ضلعی بنیاد شهید، شهرداری و اوقاف در ستارخانِ تبریز
آرامستان ستارخان در سال های اخیر به بهانه تبدیل شدن به پارک محله ای، همواره خبرساز بوده و هنوز تکلیف قبور شهدای مدفون در آن چندان مشخص نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تبریزبیدار، آرامستان ستارخان از جمله آرامستان های محله ای تبریز بوده که با تدفین ۱۵۶ شهید گلگون کفن در آن، بعد از گلزار شهدای وادی رحمت، بیشتر تعداد شاهدان روز محشر را در دل خود به ودیعه گذاشته است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تبریزبیدار,

مزارهای شهدای آرامستان ستارخان این روزها اصلا حال و روز خوشی ندارند و اگر بگوییم، رها شده اند، به گزاف حرف نرانده ایم.

,

این آرامستان در سال های اخیر به بهانه تبدیل شدن به پارک محله ای، همواره خبرساز بوده و هنوز تکلیف قبور شهدا در آن چندان مشخص نیست.

,

نهیب رهبر انقلاب بی پاسخ ماند

, نهیب رهبر انقلاب بی پاسخ ماند,

در روزگاری که مزار شهدا در گلزارهای شهدا از جمله وادی رحمت گرفتار یکسان سازی گردیده و خبری از پاسخ به نهیب دو سال قبل رهبر انقلاب نسبت به غلط بودن آن نبوده، این روزها مزار آلاله تبریز گرفتار رهاسازی شده است. 

,

تبریزبیدار طی دو سال اخیر بارها پیگیر وضعیت این آرامستان شده و هر بار وعده های جدیدی در مورد تعیین تکلیف مزار شهدا شنیده شده است.

,

ساماندهی هر قبر با ۱۵ میلیون تومان

, ساماندهی هر قبر با ۱۵ میلیون تومان,

عباس پورحسن مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی چندی قبل در خصوص وضعیت نابسامان قبور شهدای قبرستان ستارخان تبریز، گفت: این قبرستان تغییر کاربری داده شده و قرار است به پارک محلی تبدیل شود. قرار بر اینست بدون جابجایی در محل قبور شهدا، تعدادی درخت هم در این محل کاشته شد.

,

پورحسن با اشاره به ارائه طرح بنیاد شهید به شهرداری جهت ساماندهی مزار شهدا می افزاید: بنده شخصاً پنج شش بار بازدید میدانی از محل انجام داده ام. شهرداری مبلغ دو و نیم میلیارد تومان هزینه برآورد کرده که برای مزار هر شهید، ۱۵ میلیون تومان بودجه لازم است که بزودی تأمین اعتبار شده و کارهایش انجام می شود.

,

وی ادامه داد: آقای وظیفه شناس شهردار منطقه ۱۰  پیگیر این مسأله بوده و کارهای تأمین اعتبار این موضوع را نیز پیگیری می‌کند. حوزه معاونت تعاونی بنیاد شهید استان و کارشناسان گلزار شهدا نیز پیگیر هستند تا این پول را از کانال شهرداری تأمین کنند.

,

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان با اشاره به اقدامات انجام شده در این خصوص می گوید: کارهایی مانند تخریب قبور و تعویض برخی سنگ هایی که نیاز به تغییرات دارند، به شهرداری‌ اعلام شده و ما هم نظارت می‌کنیم تا سریعتر این کارها انجام شود. این روند مصادف با بارش برف و باران شده و مسکوت ماند اما از آقای وظیفه شناس و آقای شهین باهر شهردار تبریز واقعاً تشکر می‌کنیم که پیگیر این قضیه هستند و هم خواهش داریم که تأمین بودجه را تسریع بخشند تا نقشه ای که برای قبور این ۱۵۶ شهید داده ایم، عملیاتی شود. 

,

دست به نوشته های سنگ مزارها نمی زنیم

, دست به نوشته های سنگ مزارها نمی زنیم,

وی از ارائه طرح از سوی اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خبر داده و می افزاید: طرحی از سوی بنیاد شهید برای ساماندهی قبور شهدا ارائه گردیده و با شهردار منطقه در این مورد صحبت شده است.

,

پورحسن تاکید می کند: قرار بر اینست به سنگ های مزار شهدا به هیچ وجه دست نزنند مگر آنهایی که شکسته اند یا در تخریب حادثه ای برایشان رخ داده که آن سنگ برداشته شده و بجای آن سنگ دیگری گذاشته شده و عین همان کلمات روی سنگ ها نوشته شود. 

,

مدیرعامل سازمان آرامستان ها: به ما مربوط نیست

, مدیرعامل سازمان آرامستان ها: به ما مربوط نیست,

فرخ جلالی مدیرعامل سازمان آراسمتان های شهرداری که متولی گلزار شهدای وادی رحمت نیز بوده، در پاسخ به مشکلات مزار شهدای آرامستان ستارخان به تبریزبیدار می گوید: امورات مربوط به این ارامستان از صفر تا صد به بنیاد شهید و شهرداری منطقه ۱۰ مربوط است.

,

شهردار منطقه ۱۰ در خصوص طرح احداث پارک ملت در این محل می گوید: این پروژه سال قبل استارت زده شد و کف سازی قبور شهدا در این محل به اتمام رسیده و درختکاری آن نیز انجام شده و همچنین کار جدول گذاری در حال انجام است.

,

رسول وظیفه شناس ادامه می دهد: پروژه های بازآفرینی شهری در این محل شامل کتابخانه و زمین ورزشی و منبع آب ۵۰۰ متر مکعبی می باشد که پروژه‌ زمین ورزشی به پایان رسیده و فقط ۱۰ درصد آن باقی مانده است. اسکلت کتابخانه نیز به اتمام رسیده است. در خصوص منبع آب نیز در حال بتن ریزی هستیم.

,

وی ضمن اشاره به طرح بنیاد شهید برای ساماندهی مزار شهدای این آرامستان می گوید: بدلیل برودت هوا پروژه فعلا متوقف شده است. متاسفانه از آذرماه تا نوروز سال بعد نمی توان این موضوع را جلو برد؛ چون اینجا، محل کوچکی نیست که با نایلون کشیدن روی آن، مسأله را حل کرد. 

,

پول داریم اما کارها کند پیش می رود

, پول داریم اما کارها کند پیش می رود,

شهردار منطقه ۱۰ تبریز ادامه می دهد: برای جلوگیری از تخریب قبور شهدا نمی توان ماشین ها را به کار انداخت و به عملیات تسریع بخشید لذا کارها را کند جلو می‌بریم تا هم از قبور مواظبت کرده و هم کارها تمیز از آب در بیایند.

,

وی ادعا می کند: فاز اول تا پایان سالجاری آماده بهره برداری است و فاز دوم در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد و بودجه این پروژه را داریم؛ فقط کار ها را آرام آرام پیش می‌بریم.

,

در کنار تاکید بر حفظ قبور شهدا، اما موضوع تبدیل شدن محل آرامستان به پارک، این سوال را در اذهان ایجاد می کند که ضروریات شرعی مساله چه می شود که مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان به آن پاسخ می دهد.

,

رضایت به تغییر کاربری به شرط حفظ حرمت مزار شهدا و علما 

, رضایت به تغییر کاربری به شرط حفظ حرمت مزار شهدا و علما ,

حجت الاسلام سید شهاب حسینی گفت: کل این مسأله به شهرداری است و هنوز مشکلات خود را با ما حل نکرده اند. توافق های اولیه انجام گرفته و ما هم تأکید بر المان سازی شهدا کرده ایم. بنا بر اینست که مزار شهید و علمای مدفون در آنجا، حفظ حرمت شوند و شهردار منطقه قول بازسازی داده است.

,

وی می افزاید: نظارت بر مساله قبور شهدا و ساماندهی و المان سازی وظیفه بنیاد شهید است؛ حرمت شهید باید حفظ شود و این که ما راضی شده ایم آنجا تبدیل به پارک و باغ مزار شود با تاکید بر حفظ حرمت شهد و علما است

,

شهرداری حق تملک پرداخت نکرده

, شهرداری حق تملک پرداخت نکرده,

حجت الاسلام حسینی در ادامه می گوید: شهرداری فعلا هیچگونه حق و حقوقی نسبت به تملک قبرستان پرداخت نکرده است. 

,

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان ضمن قدردانی از شهردار منطقه ۱۰، اظهار داشت: این کار مستلزم میلیاردها هزینه است و ایشان دغدغه مند هستند؛  ولی در خصوص تفاهم با اوقاف و مسائل اوقافی هیچ کاری نکرده اند. 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه