اخبار داغ

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

۸۰ درصد کودکان خیابانی غیرایرانی هستند/ در مسائل حقوق بشر، مراقب دام‌های از پیش تعیین شده باشید

۸۰ درصد کودکان خیابانی غیرایرانی هستند/ در مسائل حقوق بشر، مراقب دام‌های از پیش تعیین شده باشید
وحید قبادی دانا گفت: بیش از ۸۰ درصد کودکان خیابانی در کلان شهرهای کشور از اتباع غیر ایرانی و ۶۰ درصد آنها بدون مدرک شناسایی هستند که به اجبار و بخاطر فقر و بی پناهی از کشورهای همسایه تحت عناوین مختلف قانونی و غیرقانونی واردکشور می شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  عصراترک، وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور پیش از ظهر امروز با حضور مجازی، جلسه ویدیو کنفرانسی در بیست و هشتمین کنفرانس تخصصی حقوق کودک در خراسان شمالی اظهار داشت: واحد اجتماعی خانواده در جامعه اسلامی ایران اصالت دارد و مهمترین مدافع حقوق کودک در خانواده ها، والدین هستند.

وی ادامه داد: در فرهنگ غنی کشور ایران اسلامی بزرگترین مدافعان حقوق کودکان و بهترین مکان برای رشد حقوق کودکان خانواده است که باید سلامت، تحصیل و ایجاد شرایط مناسب روانی، اجتماعی، معنوی و جسمی کودک در خانواده تامین شود.

قبادی دانا با اشاره به اینکه تصویب قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان در اردیبهشت ماه سال جاری مطابق با اصل ۱۲۳ قانون اساسی یکی از راهکارهای مناسب برای تسریع در دریافت حقوق کودک خواهد بود، افزود: براساس این قانون رده های سنی کمتر از ۱۸ سال در گروه کودک و نوجوان قرار می گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: به موجب ماده سه قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان، شرایطی تحت عنوان وضعیت مخاطره آمیزبرای کودکان تشریح شده، که کودک را در معرض آسیب های جسمی، اجتماعی و روانی قرار می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در شرایط مخاطره آمیز، کودک نیاز به رسیدگی دارد، گفت: بیماری های روانی و رفتاری، اعتیاد، بیماری صعب العلاج، زندانی شدن و فعالیت های فساد و فحشا توسط والدین، دریافت نکردن شناسنامه کودک و ممانعت از تحصیل کودک بخشی از وضعیت های مخاطره آمیزی هستند که کودک درآن شرایط دچار خطر می شود.

وی ادامه داد: یکی از نکات قابل توجه که به عنوان نکات مخاطره آمیز در قانون قید شده، این است که خشونت بین والدین، سرپرستان و یا سایر اعضای خانواده نسبت به یکدیگر نوعی خطر برای سلامت روحی و روانی کودک محسوب می شود، علاوه براینکه خشونت نسبت به کودک مبحث کاملا جداگانه ای است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ درصد کودکان خیابانی در کلان شهرهای کشور از اتباع غیر ایرانی و ۶۰ درصد آنها بدون مدرک شناسایی هستند، گفت: کودکان براساس اجبار و فقر، بی پناهی از کشورهای همسایه تحت عناوین مختلف قانونی و غیرقانونی واردکشور می شوند و اکثر آنها مدارک مهاجرت ندارند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: همه موارد بیان شده در فوق، وضعیت مخاطره آمیزی بودند که باید سازمان بهزیستی نسبت به آن ورود پیدا کند و شناسایی خانواده ها و حمایت از آنها را داشته باشد و در صورت نیاز کودک را پذیرش و در راستای توانمند سازی آن اقدام کند.

وی از فعالیت ۳۰۷ مرکز اورژانس اجتماعی، ۲۵۶ پایگاه سیار و ۳۶ خط تلفن در راستای کمک به حقوق کودک و آسیب های اجتماعی در کشور خبر داد و گفت: براساس ماده ۶ قانون حمایت از حقوق کودک و نوجوان تمامی دستگاه ها، سازمان ها، نیروی انتظامی، زندان، وزارت تعاون، آموزش و پرورش، صداوسیما وظایفی برعهده دارند که نسبت به اجرایی شدن آن مکلف هستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: همچنین در ماده ۳۲ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بر فعالیت مددکاران اجتماعی تاکید شده است که بعد از مطلع شدن از مخاطره آمیز بودن یک محل برای کودک، در وهله اول با خانواده کودک ارتباط برقرار کرده و در صورتی که خطری کودک را تهدید کند باید در قید فوریت کودک را از محل خارج کنند.

قبادی دانا بیان داشت: براساس قانون و تاکید به نقش اساسی خانواده تصویب شده است که در تمامی تدابیر اولویت با اقداماتی است که باعث خروج طفل یا نوجوان از محیط خانواده و قطع ارتباط با آنها نشود.

وی افزود: بنابراین در موضوع حقوق کودک تاکید بر خانواده محوری و آموزش و همکاری بین بخشی و دستگاه ها و همکاری با مراکز غیر دولتی مدافع حقوق کودک در عرصه اجتماعی فعال هستند باید صورت گیرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در مسائل حقوق بشر باید مراقب باشیم که در دام های از پیش تعیین شده برخی با اهداف خاص و سیاسی که به دنبال فشار بر کشورهای اسلامی هستند، گرفتار نشویم و از ایجاد بهانه برای این مجموعه ها پرهیز کرده و با هوشیاری کامل شرایط را محیا کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  , عصراترک,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه