اخبار داغ

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل؛

کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی است/ شناسایی ۵ میلیون کم شنوای نیازمند رسیدگی در کشور

کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی است/ شناسایی ۵ میلیون کم شنوای نیازمند رسیدگی در کشور
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ دکتر بابک نخستین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در گفتگو با سبلان ما، به روز جهانی شنوایی اشاره کرد و  گفت: همه مردم باید شنوایی خود را به طور دوره ای بررسی کنند و این موضوع به خصوص در کسانی که در معرض خطر بالاتری از کم شنوایی قرار دارند ضروری است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سبلان ما, سبلان ما,

وی به شعار سال سازمان جهانی بهداشت در این زمینه اشاره کرد و گفت: مراقبت شنوایی برای همه  شعار سازمان بهداشت جهانی است و در آن از همه کشورها خواسته شده تا با  غربالگری، توانبخشی، ارتباط موثر با همه مردم به ویژه بیماران  در حفظ شنوایی مردم تلاش کنند.

,

نخستین با بیان اینکه  اکثر مردم با درجاتی از کم شنوایی های شناسایی نشده زندگی می کنند و اغلب آنها نیز متوجه نیستند که برخی از اصوات و کلمات خاص را نمی شنوند و یا درک نمی کنند، گفت: بررسی شنوایی اولین گام برای حل مسئله است. همه مردم باید شنوایی خود را به طور دوره ای بررسی کنند و این موضوع به خصوص در کسانی که در معرض خطر بالاتری از کم شنوایی قرار دارند ضروری است.

,

وی در ادامه سخنان خود به افرادی که با صدای  زیاد به موسیقی گوش می کنند و یا در محیط های پر سر و صدا کار می کنند اشاره کرد و گفت: این افراد در کنار بزرگسالان بالای ۵۰  سال سن مستعد برای کم شنوایی هستند،بنابراین باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشند.

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه باید کلیه خدمات برای شناسایی و مداخله زود هنگام از طریق نظام سلامت و بهداشتی کشور در دسترس باشند، گفت: کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است.

,

وی افزود: بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت،تا سال ۲۰۵۰   نزدیک ۹۰۰  میلیون نفر در سراسر جهان  از کم شنوایی ناتوان‌کننده رنج خواهند برد و قریب به ۴۶۶  میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند شد که ۳۴  میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل خواهند داد.

,

نخستین در ادامه سخنان خود به امار مبتلایان به عارضه کم شنوایی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۵/۵  درصد مردم سراسر جهان با کم شنوایی ناتوان کننده زندگی می کنند که از این تعداد ۵  میلیون نفر کم شنوای محتاج رسیدگی در ایران  هستند.

,

وی به آمار ناشنوایان و کم شنوایان استان اردبیل اشاره کرد و گفت: طبق آمار منتشر شده در سال ۹۶ ، بیش از ۱۴  هزار و ۵۰۰  نفر در استان اردبیل با افت و نقص شنوایی روبرو هستند که از این تعداد به ۵  هزار ناشنوای مطلق خدمات خدمت رسانی می شود.

,

وی تصریح کرد: خوشبختانه بیش از ۵۰  درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و ۶۰  درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند.

,

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در پایان سخنان خود  خواستار ایمن‌سازی کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان بموقع کم شنوایی شد و گفت: درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی برای کاهش خطر آسفیکسی و عفونت نوزادان همراه با کاهش شنوایی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر مصنوعی و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می‌شوند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه