اخبار داغ

بررسی وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی؛

از عدم‌تحقق تسهیلات احداث استخرهای ذخیره آب تا وعده‌هایی که در مرحله مکاتبه و صدور مجوز قرار دارد

از عدم‌تحقق تسهیلات احداث استخرهای ذخیره آب تا وعده‌هایی که در مرحله مکاتبه و صدور مجوز قرار دارد
با گذشت بیش از پنج ماه از سفر وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی، برخی وعده‌ها محقق و بیشتر وعده‌ها نیز در مرحله مکاتبه و صدور مجوز مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، سیزدهم و چهاردهم مهرماه سال جاری بود که وزیر جهاد کشاورزی به خراسان جنوبی سفر کرد. خاوازی هدف اصلی‌اش از سفر به خراسان جنوبی را کمک به توسعه پروژه‌های عمرانی بخش کشاورزی استان عنوان کرد و در این خصوص قول‌های متعددی داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان,

اکنون که حدود 5 ماه از سفر خاوازی می‌گذرد، طی این گزارش به میزان تحقق مصوبات این سفر می‌پردازیم.

,

غلامرضا قوسی مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با بیان این‌که یکی از وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی؛ این بود که با توجه به بحث کمبود منابع آب استان، برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری محدویتی وجود نداشته باشد و اعتبارات بدون محدودیت برای هر تعداد متقاضی در نظر گرفته شود تا سطح سیستم‌های نوین آبیاری در استان توسعه یابد، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون سامانه‌های نوین آبیاری در سطح سه هزار و 310 هکتار اجرا شده و در سطح هشت هزار و 650 هکتار دیگر نیز در حال اجرا است. در این خصوص هیچ محدودیتی در حوزه اعتبارات سال 1399 وجود ندارد.

,

وی در خصوص تاکید وزیر جهاد کشاورزی بر استفاده بهینه از منابع آب و خاک استانی با توسعه روش‌های نوین آبیاری، احیا و مرمت قنوات، انتقال آب با لوله و سایر زیرساخت‌های بخش آب و خاک استان نیز گفت: اعتبارات مصوب طرح‌های آب و خاک از محل منابع استانی 225 میلیارد ریال است که تاکنون 118 میلیون ریال از این میزان تخصیص پیدا کرده است. همچنین برای تأمین اعتبار قنوات استان در سال 1400، وزیر جهاد کشاورزی با پیشنهاد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، نامه‌ای را به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده که این موضوع در دست پیگیری است.

,

تسهیلات احداث استخرهای ذخیره آب محقق نشد

, تسهیلات احداث استخرهای ذخیره آب محقق نشد, تسهیلات احداث استخرهای ذخیره آب محقق نشد,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در سفر وزیر به استان مقرر شد تا وزارت جهاد کشاورزی و استانداری، در خصوص احداث استخرهای ذخیره آب و تامین برق سیستم‌های نوین آبیاری، منابع اعتباری تسهیلات کم‌بهره و بلندمدتی را پیگیری و مساعدت کنند، اما تاکنون تخصیص منابع اعتباری تسهیلات با نرخ سود 14 درصد، برای پروژه‌های آب و خاک محقق نشده است.

,

مذاکرات مقدماتی برای ایجاد باغ مادری عناب و زرشک

, مذاکرات مقدماتی برای ایجاد باغ مادری عناب و زرشک, مذاکرات مقدماتی برای ایجاد باغ مادری عناب و زرشک,

قوسی در خصوص ایجاد باغ مادری عناب و زرشک خراسان جنوبی اظهار کرد: تاکنون مذاکرات مقدماتی با موسسه تحقیقات علوم باغبانی برای الگوگیری از باغات مادری موفق استان همدان صورت گرفته و مقرر شده است تا نمایندگان بخش خصوصی، مدیریت باغبانی استان و نماینده باغبانی مرکز تحقیقات از مجموعه‌های موفق باغ‌های الگویی استان همدان بازدید کنند.

,

وی با بیان این‌که در سفر وزیر مقرر شد تا مرکز تحقیقات و آموزش خراسان جنوبی سهمیه جذب اعضای هیات علمی را افزایش دهد، عنوان کرد: در این خصوص سهمیه جذب 9 نفر کارشناس عضو غیر هیأت علمی برای این مرکز و ایستگاه‌های تابعه در نظر گرفته شده و برای جذب نیز قول مساعد داده شده است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به وعده احداث ایستگاه تحقیقات ملی زرشک در اسلام‌آباد قاین، اظهار کرد: در این زمینه پیگیری‌هایی از سوی موسسه تحقیقات علوم باغبانی صورت گرفته که بر اساس درخواست این موسسه، اطلاعات ایستگاه پردیس آموزش قاینات (به عنوان مکان در نظر گرفته شده برای ایستگاه تحقیقات ملی زرشک) شامل اطلاعات مکانی، اقلیمی و...، طی نامه‌ای؛ به این موسسه ارسال شده و آقای عزیزی‌زهان نیز به عنوان مسئول پیگیری معرفی شده است.

,

قوسی در خصوص تأکید وزیر جهاد کشاورزی بر انجام تحقیقات و توسعه گیاهان کم‌آب‌بر شامل ترتیکاله، جو، سورگم و ارزن، گفت: جهت‌گیری‌های تحقیقاتی قبلی مرکز تحقیقات در زمینه این محصولات کم‌آب‌بر در کنار محصولات باغی استراتژیک است و این موارد در برنامه آینده تحقیقاتی این مرکز نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

,

درخواست مساعدت برای راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت

, درخواست مساعدت برای راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت, درخواست مساعدت برای راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت,

وی بیان کرد: در این سفر مقرر شد تا آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات استان با همکاری سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شود که در این خصوص از معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، برای راه‌اندازی و تجهیز آزمایشگاه بافت گیاهی درخواست مساعدت شده است.

,

رایزنی برای تبادل ژرم پلاسم عناب استان

, رایزنی برای تبادل ژرم پلاسم عناب استان, رایزنی برای تبادل ژرم پلاسم عناب استان,

قوسی با اشاره به تأکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر تکمیل ژرم پلاسم‌ عناب استان از طریق تبادل ژرم پلاسم عناب استان با ژرم پلاسم‌های بخش خصوصی، گفت: پژوهشکده میوه‌های معتدله و سردسیری طی دو نامه در دی‌ماه امسال، این موضوع را از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، درخواست کرده که اکنون موضوع در حال پیگیری و رایزنی‌ها با شرکت خصوصی برای تبادل ژرم پلاسم در حال انجام است.

,

وی با اشاره به حفظ ذخایر ژنتیکی مزیت‌دار استان افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی استان مسئولیت حفظ ذخایر ژنتیکی را بر عهده دارد که مقرر شده در این خصوص به روش‌های علمی و اجرایی بروزرسانی شده، اقدام کند.

,

تعطیلی هنرستان‌های کشاورزی

, تعطیلی هنرستان‌های کشاورزی, تعطیلی هنرستان‌های کشاورزی,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص راه‌اندازی هنرستان‌های شبانه‌روزی کشاورزی در بیرجند و اسلام‌آباد قاین، اظهار کرد: در این خصوص هنرستان کشاورزی اسلام‌آباد قاین راه‌اندازی شد، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام شده به حد نصاب نرسید. برای راه‌اندازی هنرستان بیرجند نیز با توجه به تعطیلی متمادی آن، اکنون چهار هزار میلیارد ریال برای تعمیر و راه‌اندازی خوابگاه و کلاس‌های درسی، نیاز است.

,

قوسی با اشاره به تأکید وزیر جهادکشاورزی در خصوص پیگیری خرید توافقی زرشک توسط تشکل‌های مجموعه تعاون روستایی با تخصیص تسهیلات با کارمزد مناسب تا زمان ایجاد تعادل در بازار زرشک، گفت: هم‌اکنون خرید توافقی زرشک با اختصاص منابع اعتباری به صورت تسهیلات بانکی، از طریق سازمان مرکزی تعاون روستایی در حال انجام است و بازار نیز در حال تعادل است.

,

وی در خصوص اختصاص ۶ هزار هکتار از اراضی برای کشت گیاهان دارویی از سهمیه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز گفت: در این خصوص در شهرستان‌های طبس، بشرویه، فردوس، قاین و نهبندان، 6 هزار هکتار اجرا شده است.

,

وعده‌های حوزه منابع طبیعی در حال اجرا است

, وعده‌های حوزه منابع طبیعی در حال اجرا است, وعده‌های حوزه منابع طبیعی در حال اجرا است,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به غنی‌سازی پوشش گیاهی با استفاده از گونه‌های مقاوم با نیاز آبی پایین، گفت: در سال 1399 میزان 509 هکتار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و 115 هکتار از محل اعتبارات طرح صیانت زاگرس، برای اجرای پروژه نهال‌کاری پیش‌بینی شده که در حال اجرا است.

,

قوسی با بیان این‌که از جمله مصوبات سفر وزیر جهاد کشاورزی در حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری، تأمین سهم دولت در صندوق حمایت از منابع ملی، اختصاص یک دستگاه خودرو، دو دستگاه موتورسیکلت، اهدای بی‌سیم و ... بوده است، بیان کرد: در این زمینه یک دستگاه خودروی سمند تحویل شده و پیگیری‌ها برای تحویل دو دستگاه موتورسیکلت و بی‌سیم در حال انجام است.

,

وی همچنین با اشاره به برنامه‌های مقابله با بیابان‌زایی در بشرویه، افزود: در خصوص مقابله با بیابان‌زایی در سال‌های 1398 و 1399، از محل منابع مختلف اعتبارات ملی، مبلغ بیش از 123 هزار میلیون ریال، در راستای مقابله با بیابان‌زایی و کنترل گرد و غبار در شهرستان بشرویه پیش‌بینی شده که از محل این اعتبارات چهار هزار و 820 هکتار پروژه اجرا شده است.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص وعده وزیر برای رفع مشکل اراضی باقی‌مانده منطقه باغستان شهر اسلامیه فردوس با مشارکت راه و شهرسازی، افزود: در این خصوص نیز طی نامه‌ای در دی‌ماه امسال با مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان، اجرای مقررات مواد 39-13 پلاک یک اصلی بلده، صورت گرفت.

,

ایجاد سردخانه‌ها در مرحله صدور مجوز

, ایجاد سردخانه‌ها در مرحله صدور مجوز, ایجاد سردخانه‌ها در مرحله صدور مجوز,

قوسی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات ملی آبخیزداری اداره کل در صورت تأمین یک میلیارد تومان از طریق استانداری برای ایجاد صندوق توسعه منابع طبیعی، اظهار کرد: در این خصوص تاکنون از محل اعتبارات استانی، بیش از 41 هزار میلیون ریال مصوب و بیش از 10 هزار میلیون ریال نیز تامین شده است. بر اساس موافقت انجام شده، موضوع اعتبار یک میلیارد تومانی (مازاد بر اعتبارات مصوب شده) از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حال پیگیری است که پس از تحقق آن، برای افزایش 15 درصدی اعتبارات ملی سال 1399 پیگیری خواهد شد.

,

وی در خصوص پرداخت تسهیلات بدون محدودیت در حوزه توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان با اولویت احداث بارگاه زرشک، عناب، سردخانه‌ها و سایر صنایع مرتبط، گفت: در این زمینه صدور مجوز احداث سردخانه 10 هزار تنی در شهرستان بیرجند و دو هزار تنی در شهرستان بیرجند و همچنین سردخانه سیار 200 تنی، در حال انجام است.

,

مکاتبه برای توسعه پرورش آبزیان

, مکاتبه برای توسعه پرورش آبزیان, مکاتبه برای توسعه پرورش آبزیان,

یکی دیگر از وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی نیز توسعه پرورش ماهی آرتمیا و تیلاپیا و انعقاد تفاهم‌نامه‌ بین موسسه علوم شیلاتی و استان خراسان جنوبی بود که قوسی در این خصوص گفت: در این زمینه مکاتبه‌ای با معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در مهرماه و همچنین مکاتبه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی در آبان‌ماه برای مساعدت در خصوص اجرای مصوبات استانی، انجام شده است. همچنین طی فراخوانی عمومی، از متقاضیان سرمایه‌گذاری در مجتمع‌ها، شهرک‌های کشاورزی (گلخانه‌ای، دامپروری و شیلاتی)، سد سیاهو، دعوت به عمل آمده است.

,

وی افزود: بر این اساس با اجرای برنامه‌های حمایتی تا پایان سال 1400، قرار است تولید آبزیان استان به سه هزار و 200 تن برسد که از این میزان یک هزار تن آن گونه تیلاپیلا و دو هزار و 200 تن دیگر سایر آبزیان سردابی و گرمابی خواهد بود.

,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به قول وزیر جهاد کشاورزی در خصوص پرداخت 450 میلیارد تومان تسهیلات کم‌بهره به متقاضیان سرمایه‌گذاری تا پایان عمر دولت دوازدهم، اظهار کرد: از این میزان اعتبارات، 200 میلیارد تومان در حوزه طرح‌های گلخانه‌ای بوده است که در این زمینه تاکنون 497 پرونده به مبلغ هفت هزار و 649 میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی و 137 فقره به مبلغ یک هزار و 726 میلیارد ریال نیز انعقاد قرارداد شده است. 100 میلیارد تومان از این اعتبارات نیز در حوزه طرح‌های صنایع تبدیلی بوده است که تاکنون 133 پرونده به مبلغ یک هزار و 810 میلیارد ریال به بانک معرفی شده و 57 فقره به مبلغ بیش از 703 میلیارد ریال انعقاد قرارداد شده است.

,

قوسی ادامه داد: 100 میلیارد تومان دیگر نیز در بخش طرح‌های دام، طیور و شیلات بوده که تاکنون دو هزار و 273 پرونده به مبلغ سه هزار و 601 میلیارد ریال به بانک معرفی شده و 695 فقره به مبلغ یک هزار و 98 میلیارد ریال نیز انعقاد قرارداد شده است. در حوزه گیاهان دارویی نیز 50 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که تاکنون 789 پرونده به مبلغ 547 میلیارد ریال به بانک معرفی و 335 فقره به مبلغ دو هزار و 329 میلیارد ریال انعقاد قرارداد شده است.

,

سهم 200 میلیارد تومانی استان برای خرید تضمینی زعفران

, سهم 200 میلیارد تومانی استان برای خرید تضمینی زعفران, سهم 200 میلیارد تومانی استان برای خرید تضمینی زعفران,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص پیگیری بحث تخصیص تسهیلات برای خرید تضمینی محصول زعفران نیز اظهار کرد: در این خصوص تخصیص یک هزار میلیارد تومان تسهیلات 15 درصد برای خرید تضمینی محصول زعفران برای پرداخت به متقاضیان خرید گل به مبلغ 150 هزار تومان پیگیری شده و یک هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سه استان در نظر گرفته شده است. در این خصوص سهم خراسان جنوبی 200 میلیون تومان است که این منابع تأمین و ابلاغ شده است.

,

قوسی با اشاره به موضوع پیگیری خرید توافقی محصولات کشاورزی در حاشیه بازار برای تحریک افزایش تقاضا و توسعه مبادله کالا بین شبکه‌های تعاونی تا زمان ایجاد تعادل در بازار نیز گفت: این موضوع در دستور کار سازمان تعاون روستایی قرار دارد و خرید حمایتی محصول زعفران نیز در حال انجام است که تاکنون حدود 360 کیلوگرم زعفران خریداری شده است.

,

طرح نهضت گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجرا است

, طرح نهضت گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجرا است, طرح نهضت گلخانه‌ای در حال پیگیری و اجرا است,

وی در خصوص ادامه پیگیری‌های نهضت گلخانه‌ای در استان شامل 700 هکتار گلخانه و 150 هکتار بارگاه زرشک نیز گفت: در این خصوص مکاتباتی با مجری طرح توسعه گلخانه‌های کشور انجام شده و دو کارگاه آموزشی ملی نیز به صورت وبینار در این خصوص برگزار شده است.

,

قوسی افزود: ادامه اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای از طریق ایجاد زیرساخت‌ها در قالب تفاهم‌نامه هزار هکتاری با شرکت شهرک‌های کشاورزی در حال انجام و اجرا است.

,

توسعه گیاهان دارویی با محوریت آنغوزه

, توسعه گیاهان دارویی با محوریت آنغوزه, توسعه گیاهان دارویی با محوریت آنغوزه,

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: در خصوص پیگیری طرح توسعه کاشت گیاهان دارویی در اراضی شیب‌دار و همچنین غنی‌سازی پوشش گیاهی در استان با استفاده از گونه‌های مقاوم با نیاز آبی پایین نیز مکاتبات و جلسات متعددی برگزار شده و برش پیشنهادی شهرستان‌ها در خصوص توسعه گیاهان دارویی، دریافت و برنامه‌ریزی‌های اجرایی انجام شده است. در این خصوص مرحله اول اعتبارات ملی در غالب اسناد خزانه به مبلغ سه هزار میلیون ریال اختصاص پیدا کرده و مقرر شده است تا توسعه گیاهان دارویی با محوریت گیاه آنغوزه در اراضی ملی و مستثنیات شهرستان‌ها، کشت شود. همچنین در خصوص توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نیز انعقاد قرارداد شده است.

,

تصویربرداری از محصولات استراتژیک برای تبلیغ

, تصویربرداری از محصولات استراتژیک برای تبلیغ, تصویربرداری از محصولات استراتژیک برای تبلیغ,

قوسی با اشاره به قول وزیر جهادکشاورزی در خصوص تبلیغات محصولات استراتژیک استان در شبکه‌های تلویزیونی بدون سقف اعتباری اظهار کرد: با مکاتبه و پیگیری از طریق مدیرکل دفتر شبکه دانش و رسانه‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی، گروه تصویربرداری موسسه آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی در آبان‌ماه سال‌جاری در استان حضور پیدا کرده و با حضور نمایندگان بخش‌های تخصصی در زمینه‌های ترویج، باغبانی و صنایع، در محورهای مختلف از سه محصول استراتژیک استان شامل زرشک، زعفران و عناب تصویربرداری شد. همچنین یکی از کشاورزان نمونه استان در حوزه تولید زرشک در برنامه رویش شبکه آموزش حضور پیدا کرد و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خراسان جنوبی در تولید این محصول را بیان کرده است.

,

بنابراین گزارش و طبق گفته‌های مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، بیشتر وعده‌های وزیر جهاد کشاورزی در حد مکاتبه و مراحل مقدماتی مانده است و در خصوص مصوبات اصلی از جمله ایجاد باغ مادری عناب و زرشک، احداث آزمایشگاه کشت بافت مرکز تحقیقات کشاورزی استان، پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح‌های کشاورزی، تکمیل ژرم پلاسم عناب استان و ... هنوز اقدام خاصی نشده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه