اخبار داغ

خطری که ارز دیجیتال را تهدید می‌کند؛

هشدار برای پدیده نوظهور اقتصادی؛ رمزارزها؛ سکه‌هایی بر لبه پرتگاه

هشدار برای پدیده نوظهور اقتصادی؛ رمزارزها؛ سکه‌هایی بر لبه پرتگاه
عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این که ورود جریان سرمایه مردم به سمت دنیای رمزارزها بدون ایجاد زیرساخت‌ها، قوانین و نهادهای آن می‌تواند منجر به ضربه دیدن اقتصاد کشور شود، با بیان این که رمزارزهای موجود هیچ پشتوانه اقتصادی ندارند، این سؤال را مطرح کرد که در صورت معرفی رمزارزهایی از طرف شرکت‌های بزرگ فراملیتی مانند فیسبوک و اینستاگرام، چه بلایی بر سر رمزارزهای موجود و مردمی که در آنها سرمایه گذاری کرده‌اند خواهد آمد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ رمزارزها هم چون بیت کوئین، اتریوم، تتر، لایت کوین و غیره پدیده نوظهور اقتصادی هستند که به سرعت فراگیر شده و با وجود این که ورود به این حوزه مستلزم اطلاعات تخصصی است، توانستند در جامعه خود را گسترش دهند. اما از گوشه و کنار دنیا نسبت به گسترش و همه گیر شدن تجارت و خرید و فروش رمزارزها سر و صدا و هشدارهایی شنیده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

دکتر وحید شقاقی شهری، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، در مصاحبه با خبرنگار صاحب نیوز در این رابطه با بیان این که رمزارزها هم دارای نقاط قوتی هستند و هم خطرات و آسیب‌هایی را به همراه دارند، گفت: هنوز تصویر روشنی در خصوص رمزارزها در کشور وجود ندارد و این اولین چالشی است که در خصوص این پدیده اقتصادی حل شود.

,

وی افزود: ما  اول باید مشخص کنیم رمزارز دارایی محسوب می‌شود یا یک نوع ارز و واحدپولی؛ به عنوان مثال کشور کانادا رمزارزها را جزء دارایی قلمداد کرده است مانند یک کالا که به آن مالیات هم تعلق می‌گیرد و نه مانند یک ارز.

,

این استاد دانشگاه اظهار کرد: مهمترین نقاط قوت رمزارزها جهانی شدن آن است که به ویژه در دوران تحریم ما می‌توانیم بخشی از چالش‌های مبادلاتی خودمان را برطرف کنیم و با این مکانیزم با هر نقطه از جهان تبادل پولی داشته باشیم بدون این که کسی بتواند مانع ما شود.

,

, ,

*رمزارزها، سرمایه بدون پشتوانه و خطری که هر لحظه رمزارزهای موجود را تهدید می‌کند

, *رمزارزها، سرمایه بدون پشتوانه و خطری که هر لحظه رمزارزهای موجود را تهدید می‌کند,

شقاقی تصریح کرد: طلا به جهت کمیاب بودن یک کالای ارزشمند و خاص شده است چرا که کل موجودی طلای دنیا در یک ساختمانی به طول و عرض و ارتفاع 20 متر جمع می‌شود و استخراج آن هم سالانه 1.3 درصد است به همین خاطر با نقدینگی و رشد اقتصادی کشورها همگام شده است اما رمزارزها به غیر از اعتماد عمومی هیچ پشتوانه‌ای ندار.

,

این اقتصاددان گفت: این ابهام در مورد رمزارزها در کل دنیا وجود دارد که اگر فردا فیسبوک با چند میلیارد نفر کاربر، آمازون با چند میلیارد عضو و شرکت‌های بزرگ فراملیتی این چنینی رمزارزهای خود را معرفی کنند چه آینده‌ای برای رمزارزهای کنونی که پیش خواهد آمد که قطعاً دراین صورت رمزارزهایی مانند بیت کوئین که پشتوانه اقتصادی ندارند و اکنون جریان سرمایه مردم به سمت آن‌ها سرازیر شده است به شدت با افت ارزش و با نوسانات شدید روبرو خواهند شد.

,

وی تأکید کرد: یکی از مهمترین مشکلات و نقاط ضعف رمزارزهای موجود نداشتن پشتوانه اقتصادی است و شاهد این سخن هم اتفاقی است که برای بیت کوئین با یک توئیت مدیر عامل شرکت تسلا و تکذیب این توئیت افتاد.

,

ایلان ماسک با یک توئیت که خبر از ورود شرکتش به بازار رمزارزها و خرید بیت کوئین داده بود ارزش بیت کوئین را تا 58 هزار دلار بالا برد و مدتی بعد که در توئیت دیگری گفته بود ارزش بیت کوئین بیشتر از مقدار واقعی آن است یکباره سبب شد ارزش این رمزارز تا 46 هزار دلار پایین بیاید.

,

, ,

*عدم پذیرش رمزارزها در دنیا و مخالفین سرسخت رمزارزهای کنونی

, *عدم پذیرش رمزارزها در دنیا و مخالفین سرسخت رمزارزهای کنونی,

استادیار گروه آموزشی اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی با بیان این که هنوز تکلیف دنیا با رمزارزها مشخص نیست و مخالفین و موافقینی دارد و این مسأله مبتلا به کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نیز هست، عنوان کرد: بیل گیتس [مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت، سهام‌دار عمده این شرکت و سرمایه گذار نام آشنای بین المللی] نسبت به رمزارزهای موجود در دنیا نظر منفی ارائه داد و به مردم جهان نسبت به وجود ابهام در آن به دلیل نداشتن پشتوانه و هم مشکلات زیست محیطی آن به دلیل انرژی‌بر بودن آن هشدار داد.

,

شقاقی عنوان کرد: این که یک سرمایه مبتنی بر معادلات ریاضی و پاداش کار به وجود آید و تنها پشتوانه‌اش باور کردن مردم باشد به شدت آسیب پذیر خواهد بود و با این مکانیزم می‌توان تعداد زیادی رمزارز تولید کرد که وقتی این تعداد افزایش پیدا کند می‌تواند به کاهش شدید ارزش رمزارزهای موجود و نوسان غیرقابل انتظار قیمت آن منجر شود.

,

این اقتصاددان با اشاره به این که به آینده رمزارزهای موجود خوشبین نیست تأکید کرد: مهمترین سؤال در مورد رمزارزها این است که اگر تعداد بیشتری رمز ارز تشکیل بشود و اگر شرکت‌های معتبر رمزارزهای خود را ارائه و معرفی کنند چه بلایی بر سر بیت کوئین و خریداران آن خواهد آمد.

,

وی افزود: در حال حاضر رمزارزهایی که وجود دارند هر کدام هدف‌های خاصی را دنبال می‌کنند برای این که فعلاً با هم رقابت نکنند اما ریزش شدید این سرمایه‌ها در صورت افزایش تعداد آن‌ها متصور است.

,

 

,

, ,

*عقب ماندن دستکاه‌های متولی کشور از تحولات دنیای اقتصاد و رمزارزها

, *عقب ماندن دستکاه‌های متولی کشور از تحولات دنیای اقتصاد و رمزارزها,

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی افزود: ظهور رمزارزها جریان نقدینگی را در کشور تغییر داده است و موجی به سمت خرید رمزارزها ایجاد شده است، اما نهادهایی متولی ما از این امر عقب مانده و یک بلاتکلیفی در این موضوع دیده می‌شود.

,

شقاقی گفت: اکنون با هجوم سرمایه‌های مردم به سمت رمزارزهای مواجه هستیم و این تأخر زمانی دستگاه حاکمیتی در برابر گسترش این پدیده می‌تواند منجر به ضرر و زیان مردم و پیامدهای منفی بسیاری شود. این جریان سرمایه در حالی به سمت دنیای رمزارزها روانه شده است که هنوز نهادسازی در این رابطه صورت نگرفته و قوانین و مقررات و زیرساخت‌های لازم تدوین نشده است.

,

این اقتصاددان عنوان کرد: ما باید اول آن متوقف می‌کردیم، تکلیف خودمان را با ماهیت رمزارزها مشخص می‌کردیم، تبعاتش را می‌پذیرفتیم، قوانین و دستورالعمل‌های آن را مشخص می‌کردیم، نهادهای تنظیم‌گر آن را ایجاد می‌کردیم، ساختارهای خرید و فروش و صرافی‌های آن را راه‌اندازی می‌کردیم و بعد اجازه ورود مردم به این مقوله را می‌دادیم.

,

وی گفت: هم اکنون صرافی‌هایی برای مبادلات رمزارزها ایجاد شده‌اند که فاقد مجوزهای لازم و مطمئن هستند و هر آن امکان دارد سرمایه مردم را برداشته و کلاهبرداری کنند. نقدینگی به سمت دنیای رمزارزها روانه شده است که این امر منجر به خروج سرمایه از کشور چه با خرید دستگاه‌های ماینر و چه با خرید این رمزارزها می‌شود.

,

, ,

*تهدید اقتصاد کشور در خلأ قوانین و مقررات در مورد رمزارزها

, *تهدید اقتصاد کشور در خلأ قوانین و مقررات در مورد رمزارزها,

استادیار گروه آموزشی اقتصاد و بانکداری اسلامی دانشگاه خوارزمی تصریح کرد: در خلأ قوانین و مقررات با توجه به این که دارنده حساب رمزارزها با پروتکل‌های مطمئن احراز هویت نمی‌شود امکان کلاهبرداری و حتی پولشویی به وسیله این ابزار کاملاً وجود دارد.

,

شقاقی تأکید کرد: مردم رفتند به این سمت و گروهی هم سودهای کلان به دست آورده‌اند و سرمایه زیادی از کشور برای واردات ماینر خارج شده است که در شرایط اقتصادی کنونی می‌توانست برای واردات کالاهای ضروری به کار گرفته شود و علاوه بر آن ماینرهای وارد شده تا مدت زمانی که دستگاه‌های مربوطه به خود بیایند با برق مصرف شهری که مشمول یارانه حامل‌های انرژی است نسبت به تولید رمزارزها اقدام می‌کردند که خود این مسأله یعنی دزدی از جیب مردم و متأسفانه اکنون نیز به صورت غیرمجاز وجود دارد و هر روزه مواردی از آن کشف می‌شود.

,

این اقتصاددان عنوان کرد: با روند کنونی بسیاری از تولیدی‌ها تولید را متوقف خواهند کرد و سرمایه خود را به جای تولید کالا، در دنیای رمزارزها سرمایه گذاری خواهند کرد که این مسأله نیز تولید و اقتصاد کشور را در دنیای پیش رو تهدید خواهد کرد.

,

وی سخن بیل گیتس در مورد بیت کوئین و رمزارزهای موجود را یادآور شد که گفته بود «اگر دارایی شما بیشتر از مدیرعامل تسلا است که بتوانید با یک توئیت ارزش آن را بالا و پایین کنید، وارد این دنیا شوید اگر نه ورود نکنید» و تصریح کرد با ادامه موج هجوم سرمایه به سمت رمزارزها ممکن است در آینده شاهد فروش طلا، خانه، ماشین و غیره توسط مردم و سرمایه گذاری برای خرید رمزارزها باشیم که اگر تا رسیدن به این مرحله نتوانسته باشیم نهادهای لازم حکومتی را ایجاد کنیم، ممکن است با تضرر شدید مردم مواجه شویم.

,

این استاد دانشگاه با انتقاد نسبت به عدم پویایی دستگاه‌های متولی و عدم اقدام برای بروز کردن دستورالعمل‌ها متناسب با شرایط روز، خاطرنشان کرد: در بورس که سال‌ها از تأسیس آن گذشته و به نوعی جای افتاده و یک مقوله نوظهوری هم نیست زمانی که جریان سرمایه وارد آن شد و مردم به سمت سرمایه گذاری در بورس تمایل نشان دادند، دستگاه‌های متولی نتوانستند نهادهای قانونی را متناسب با جریان سرمایه تطبیق دهند که در نهایت ضرر و زیان هزاران نفر که در وارد بورس شده بودند را منجر شد.

,

شقاقی گفت: زمانی که این تأخّر زمانی را در رابطه با تحول در یک ساختار جاافتاده‌ای مانند بورس و بازار سرمایه شاهد هستیم، بیشتر نگران آینده پدیده نوظهور اقتصادی مانند رمزارزها می‌شویم که هم اکنون حتی ماهیت و هویت آن نیز برای ما مشخص و شفاف نشده است.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه