اخبار داغ

کارشناس اقتصادی مطرح کرد؛

کسب و کارهای خانگی؛ شروعی مناسب برای اشتغال جوانان

کسب و کارهای خانگی؛ شروعی مناسب برای اشتغال جوانان
علی محبی گفت: در کسب و کارهای کوچک، کارفرما که در موارد بسیاری کارآفرین است در محیط زندگی خود با استفاده از امکانات در دسترس اقدام به راه اندازی کسب و کار کرده و برای خود و گاهی دیگران اشتغال ایجاد می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه استان البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: یکی از مهمترین مسائل کشورها در دنیای امروز و به خصوص کشورهای در حال توسعه با جمعیت نسبتاً جوان که نظام های سیاسی این جوامع را با چالش جدی روبرو کرده است، مسأله افزایش نرخ بیکاری است. طبق تحقیقات انجام شده، یکی از راهکارهای حل این مشکل، راه اندازی کسب و کارهای کوچک است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
"علی محبی" ادامه داد: کسب و کارهای کوچک بخش جدایی ناپذیر فرآیند تحول و دگرگونی در بازار رو به گسترش دنیای امروز هستند. این کسب و کارها در ابداع شیوه های جدید که منجر به تغییرات فناوری و افزایش توانایی تولید خواهد شد، نقش مهمی ایفا می کنند. می توان گفت چنین واحدهایی در جست و جوی تغییر و تحول و رقابت هستند، چون در حال دگرگون کردن ساختار کلی بازار هستند.
,
 
,
وی افزود: بنگاه های کوچک با هزینه های عمومی کم و ظرفیت محدود ماشین آلات، انعطاف پذیری بیشتری دارند.
,
 
,
این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در کسب و کارهای کوچک، کارفرما که در موارد بسیاری کارآفرین است در محیط زندگی خود با استفاده از امکانات در دسترس اقدام به راه اندازی کسب و کار کرده و برای خود و گاهی دیگران اشتغال ایجاد می کند.
,
 
,
محبی گفت: در حال حاضر، اقتصاد برخی از کشورها همچون ترکیه تا حد قابل توجهی وابسته به کسب و کار خانگی است.
,
 
,
وی ادامه داد: کسب و کار خانگی موجب کاهش نشت اقتصادی محلی به مناطق دیگر می شود و افراد محلی خودشان در منطقه خودشان کار می کنند و از نظر استخدامی خودکفایی به وجود آمده و رشدِ اقتصادیِ محلیِ پایدار، تسهیل می شود.
,
 
,
این کارشناس افزود: کسب و کارهای خانگی نقطه شروع مناسبی برای جوانان است، زیرا راه اندازی آن در مقایسه با دیگر انواع کسب و کارها ساده و آسان است.
,
 
,
محبی گفت: این نوع کسب و کارها برای افرادی که در مکان های دور افتاده ساکن هستند و زنانی که مسئولیت خانوادگی دارند نیز بسیار مفید است، به ویژه صنایع نو ظهوری مانند فناوری اطلاعات (IT) که در آن جنسیت نیز مطرح نیست، می تواند برای هر دو جنس اشتغال ایجاد کند.
,
 
,
وی ادامه داد: از طرفی هم بسیاری از افرادی که کسب و کار خانگی راه می اندازند تمایل به ایجاد توازن میان کار و زندگی خانوادگی دارند. در این نوع کسب و کار افراد به دلیل ذی نفع بودن، انگیزه بیشتری دارند، همین امر سبب می شود عملکرد بهتری داشته باشند و در نتیجه بهره وری افزایش یابد.
,
 
,
این کارشناس تاکید کرد: کسب و کارهای خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمات، موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد هر کشور می شوند. این نوع کسب و کارها می تواند به عنوان یکی از راهکارهای توسعه اقتصادی عمل کند و زمینه مناسبی برای کسب درآمد است.
,
 
,
محبی افزود: با توجه به این که شرایط کرونایی باعث شده تا برخی کسب و کارها تعطیل شود و از طرفی فشار اقتصادی کمر خانواده ها را خم کرده است، کسب و کارهای خانگی می تواند ضمن اینکه در خانه راه اندازی می شود، این افراد را از این برهه زمان عبور داده و برای آن ها کسب و کار ایجاد کند.
,
 
,
وی گفت: در مقاطع کاردانی و کارشناسی درسی به عنوان "کارآفرینی" تدریس می شود که اساتید این حوزه باید سعی کنند در این درس فوت و فن راه اندازی کسب و کارها را به دانشجویان آموزش دهند. اگر هر فردی کارآفرین شود و با راه اندازی بنگاه های کوچک درآمدزایی کند تا حدود بسیاری نرخ بیکاری کاهش می یابد.
,
 
,
این استاد دانشگاه تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط کرونا بود و اکثر دروس آنلاین برگزار می شد من به عنوان پروژه درس کارآموزی به دانشجویانم، خواستم که یک کسب و کار کوچک راه اندازی و درآمدزایی کنند. در ابتدا ایده ها محدود بود، بعد که دانشجویان خودشان را به کسب و کار زدند به قدری ایده های خلاقانه کشف و ایجاد شد که برخی از آنها الان که این درس را پاس کرده اند درصدد ادامه کسب و کار و توسعه آن هستند. لذا اراه اندازی این نوع کسب و کار نیز به تجهیزات بسیار زیاد نیاز ندارد و با اندکی اراده و پشتکار ایجاد می شود.
,
 
,
محبی در خاتمه خاطرنشان کرد: برای مثال ترشی های خانگی، درست کردن شیره، صنایع دستی، کیف و کفش چرم، گل سازی، و... در ابتدا نیازمند هزینه های انبوه نیست و علاقمندان می توانند با تولیدات محدود و سود کم شروع کنند و کارشان را توسعه دهند.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه