اخبار داغ

وزیر جهاد کشاورزی:

سرانه هر ایرانی از جنگل ناچیز است/ اجرای ۳۵ هزار هکتار نهال‌کاری برای مبارزه با بیابان‌زدایی

سرانه هر ایرانی از جنگل ناچیز است/ اجرای ۳۵ هزار هکتار نهال‌کاری برای مبارزه با بیابان‌زدایی
خاوازی با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار هکتار نهال‌کاری برای مبارزه با بیابان‌زدایی در کشور انجام‌شده استف گفت: یکی از پروژه هایی که دولت تدبیر و امید شروع کرد و امروز به بلوغ خود رسیده و می‌تواند به نگهداری جنگل‌ها بسیار کمک کند، زراعت چوب است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیار آفتاب؛ کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی امروز در افتتاح اولین پارک آبخیزداری کشور در اراک گفت: تقارن هفته منابع طبیعی با هفته احسان و نیکوکاری نشان از اهمیت درختکاری و تقویت آبخیزداری به عنوان یک کار حسنه و اقدامی نیکو است که باید به آن توجه داشته باشیم و اینکار در آموزه های دینی هم بسیار تأکید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیار آفتاب,

خاوازی اظهار کرد: مسئله جنگل برای بشریت اهمیت بسیار زیادی دارد که ۴ میلیارد هکتار جنگل در سطح دنیا داریم که سهم ایران از جنگل ها بسیار کم است.

,

وی ادامه داد: جنگل های دنیا نقش بسیار زیادی در حفظ و بقای انسان و جامعه دارند و می توان گفت سالیانه حدود ۳۷ میلیارد تن دی اکسید کربن با استفاده از جنگل ها جذب می شود  و لذا اگر جنگل ها نبودند حیاتمان روی کره زمین با چالش رقم می خورد.

,

سرانه جنگل در ایران به کمتر از ۲ دهم در هکتار می رسد

, سرانه جنگل در ایران به کمتر از ۲ دهم در هکتار می رسد, سرانه جنگل در ایران به کمتر از ۲ دهم در هکتار می رسد,

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد از جنگل ها در اختیار ۵ کشور دنیا است و سرانه جنگل ما در ایران به کمتر از ۲ دهم هکتار می رسد.

,

خاوازی افزود: اینها همه اشاره می کند که خیلی باید به مسئله درختکاری اهمیت دهیم و قدر جنگل ها را بدانیم و اینجا یاد و خاطر همه شهدایی که در راه حفظ جنگل ها و منابع طبیعی جان خود را از دست دادند گرامی می داریم و امروز باید راه آنها را ادامه دهیم چراکه کار بزرگی برای کشور انجام دادند.

,

وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید و به ویژه در سال ۹۹ توجه ویژه ای به مباحث جنگل کاری شد به طوری که امسال ۴۷ هزار هکتار کار غنی سازی جنگل ها در رویش های اصلی را انجام دادیم.

,

انجام ۳۵ هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی

, انجام ۳۵ هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی, انجام ۳۵ هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی,

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: بیش از ۳۵ هزار هکتار نهال کاری برای مبارزه با بیابان زدایی انجام دادیم و یکی از پروژه هایی که دولت تدبیر و امید شروع کرد و امروز به بلوغ خود رسیده که می تواند به نگه داری جنگل ها بسیار کمک کند زراعت چوب است که امروز ما هدف‌گذاری ۳۰ هزار هکتاری را برای سال ۹۹ در نظر گرفتیم که بیش از ۲۰ هزار هکتار بهره برداری شد که این اتفاق بسیار بزرگی است.

,

خاوازی  اظهار کرد: امسال ۳۳۰ هزار هکتار درخت کاری انجام دادیم که این خیلی کم است که باید با حرکت های مردمی تلفیق شود و اگر این اتفاق رقم بخورد شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه جنگل و آبخیز داری خواهیم بود.

,

وی یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که در کشور با توجه به اینکه کشور ما یک کشور خشک و نیمه خشک است داریم و شاید کمتر از ۷ درصد از کشور ما جنگل وجود دارد حفظ خاک است.

,

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در کشوری همچون ایران شاید بیش از یک هزار سال برای تشکیل یک سانتیمتر خاک زمان می برد و خاک می تواند ضامن بقای نسل آینده ما باشد.

,

خاوازی افزود: یکی از پروژه های بسیار مهمی که مورد توجه دولت است بحث آبخیز داری است که امسال علیرغم اینکه حدود ۸۰۰ هزار هکتار در برنامه وزارت جهاد دیده شده بود تقریبا در ماه های آبان و آذر ماه مرز ۸۰۰ هزار هکتار را رد کردیم و به یاری خدا با کارنامه ۱.۲ دهم میلیون هکتاری دولت تدبیر و امید را اتمام خواهیم کرد .

,

وی بیان کرد: دولت تدبیر و امید با عدد ۶ و نیم میلیون هکتار آبخیز داری کارنامه خود را می بندد که اتفاق بسیار بزرگی است که علاوه بر اینکه روستاهای بسیار زیادی به دلیل نو شدن چشمه ها و قنات های آنها احیا شدند و هم اینکه به جلوگیری از فرسایش خاک کمک کرد و رسوباتی که ایجاد می کند که در کنار اینها مزایا و برکات زیادی خواهد داشت.

,

وزیر جهاد کشاورزی گفت: پروژه دره گردو اراک یکی از شاخه های پروژه های آبخیز داری است که بسیاری از شهرهایی که گرفتار سیلاب شدند را با اینکار می توانند از تهدیدات آینده مراقبت کند.

,

خاوازی  تصریح کرد: بسیاری از نقاطی که سازمان جنگل ها تشخیص داده بود با کمک استانداری ها و شهرداری ها به این شکل در دستور کار قرار گرفته که ۲۲ حوزه در ۱۱ شهر مورد حمایت قرار دادند و این مناطق را برای اولین و آخرین بار مسائل آبخیزداری شهری آن را دیدند که سازه ها ایجاد شدند و با این اقدامات دیگر سیلی نمی تواند وارد نقاط شهری شود و اتفاق ناگواری همچون دروازه قرآن رقم بخورد.

,

پروژه دره گردو یکی از پروژه‌های بزرگ پارک آبخیز است

, پروژه دره گردو یکی از پروژه‌های بزرگ پارک آبخیز است, پروژه دره گردو یکی از پروژه‌های بزرگ پارک آبخیز است,

وی ادامه داد: پروژه دره گردو یکی از پروژه های بزرگ پارک آبخیز است که واژه جدیدی است و نیاز است این واژه در جامعه جا بیفتد و اتفاق مبارکی امروز در سطح کشور در استان مرکزی رقم می خورد.

,

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: بسط پیدا کردن پارک آبخیزداری گردو در همه کلان شهرها یک ضرورت است و یکی از مهمترین کارهای این است که مردم در این کارها مشارکت داشته باشند.

,

خاوازی بیان کرد: با توجه به اینکه اینجا پارک آبخیز گردو نامگذاری شده باید جهاد کشاورزی مردم را با ژنتیک های گردو که در ایران داریم در طول مسیر کاشته شود و سازمان جنگل ها نیز باید دانه های گیاهی متنوعی در مسیر بیاورند تا اینجا به یک نمایشگاه بزرگ آبخیزداری و منابع طبیعی تبدیل شود.

,

وی افزود: نباید پروژه صرفا دولتی باشد و همه مردم باید درگیر این پروژه عظیم شوند چراکه نگه داری این پروژه در آینده برای دولت کاری سخت خواهد بود و همه باید کمک کنیم مردم برای نگه داری نقش آفرینی کنند و همه شهروندان باید فکر کنند در اینجا سهمی دارند.

,

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: نیازمند این هستیم کارهای مردمی در حوزه تقویت آبخیز داری رونق پیدا کند و همه باید این مسئله را در دستور کار خود بگذاریم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه