اخبار داغ

یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دانا:

مقاومت ایران بر سر مواضع باعث تسلیم شدن اروپایی‌ها شد/ توافق با ایران برای بایدن اولویت ندارد

مقاومت ایران بر سر مواضع باعث تسلیم شدن اروپایی‌ها شد/ توافق با ایران برای بایدن اولویت ندارد
حمیدرضا غلامزاده با بیان اینکه موضع ایران باعث شد که اروپایی‌ها تسلیم شوند اظهار کرد: کشورهای اروپایی تلاش داشتند به ایران فشار وارد کنند تا ایران به اجرای نظارت‌ها بازگردد اما ایران برای آن‌ها پیام فرستاد که اگر قطعنامه‌ای صادر شود، همان توافق موقت سه ماهه با آژانس نیز متوقف خواهد شد.
[

«حمیدرضا غلامزاده»کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره نقش کشورهای اروپایی در برجام و مذاکرات هسته‌ای گفت: مهم‌ترین عامل برای مذاکرات از دید اروپایی‌ها مهار و کنترل کردن برنامه هسته‌ای ایران بود تا به تعبیر خودشان مانع حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای شوند و همچنین از برنامه‌های هسته‌ای ایران اطلاع کامل داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی با بیان اینکه میان آمریکا و اروپا در مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران تفاوت وجود دارد اظهار کرد: اروپایی‌ها توان اجرایی بالایی ندارند، برای مثال از نظر توان نظامی ضعیف هستند توان حمله به ایران و مقابله نظامی با ایران را ندارد همچنین توان سیاسی و اقتصادی نیز ندارند که بخواهند با تحریم به ایران فشار وارد کنند.

,

غلامزاده ادامه داد: به همین دلیل اروپایی‌ها تلاش می‌کردند تا از طریق مذاکره و نظارت‌های فنی از نظر سیاسی بتوانند ایران را کنترل کنند، افزود: نظارت برای اروپا بسیار مهم است تا جایی که پای میز مذاکره آمدند و با ایران توافق کردند تا بتوانند بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت داشته باشند.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به قانون اقدام راهبردی مجلس گفت: طبق این قانون، ایران اعلام کرد که اجرای نظارت‌های فراپادمانی، پروتکل الحاقی و اقدامات داوطلبانه را متوقف خواهد کرد در نتیجه اروپا بخشی از نظارت خود را از دست داد و پذیرش این موضوع برایشان سخت بود.

,

وی ادامه داد: فراهم کردن مطالبه ایران به عنوان پیش‌شرط برداشتن یا برنداشتن این نظارت‌ها برداشته شدن تحریم‌ها بود که این موضوع از توان اروپایی‌ها نیز خارج بود و از طرف دیگر اروپایی‌ها ترجیح می‌دهند که به ایران فشار بیاورند تا اینکه آمریکا را وادار به برداشتن تحریم‌ها کنند.

,

غلامزاده با بیان اینکه ماجرا باید در بستر گذار از ترامپ به بایدن بررسی کرد افزود: اروپایی‌ها تصور می‌کردند که فشارهای ترامپ به ایران مؤثر بوده، ایران را خسته کرده و ایران به زودی تسلیم خواهد شد و با آمدن بایدن فضا متحول خواهد شد اما این پیش‌فرش‌ها کاملا اشتباه بود.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در در ماه‌های اخیر به آن‌ها اثبات شد که این تصورات صحت ندارد اظهار کرد: اروپایی‌ها دریافتند که علاوه بر این که ایران تسلیم نشده و همچنان بر روی حق خود مقاومت می‌کند، بایدن نیز تصمیمی برای اقدام در این زمینه نداشته و ایران برای وی اولویت ندارد زیرا آمریکا درگیر مشکلات داخلی و اقتصادی بسیار زیاد و همچنین رقابت با چین است.

,

وی با بیان اینکه پرداختن آمریکا به مسئله ایران صرفا برای همکاری با اروپاست ادامه داد: بایدن در تلاش است تا اعلام کند آمریکا مجددا به همکاری های بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی برگشته است بنابراین تلاش می‌کند با حداقل سرعت در مواجهه با ایران قدم بردارد و اروپا در این بین در وضعیتی گرفتار شده‌اند که مقابله با آن از عهده‌شان خارج است.

,

غلامزاده ادامه داد: درنتیجه کشورهای اروپایی تهدید کردند که اگر ایران اجرای پروتکل‌های الحاقی را متوقف کند، در نشست شورای حکام علیه ایران قطعنامه تصویب خواهند کرد به ویژه آنکه بر سر دو سایت هسته‌ای ما بهانه‌گیری و مسائلی را مربوط به چند دهه قبل مطرح کرده‌اند و تلاش داشتند به ایران فشار وارد کنند تا ایران به اجرای نظارت‌ها بازگردد اما ایران برای آن‌ها پیام فرستاد که اگر قطعنامه‌ای صادر شود، همان توافق موقت سه ماهه با آژانس نیز متوقف خواهد شد.

,

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه موضع ایران باعث شد که اروپایی‌ها تسلیم شوند افزود: حتی «امانوئل ماکرون» نیز در تماسی با آقای روحانی تلاش کرده بودند که وی را قانع کنند که ما قطعنامه ملایمی می‌دهیم و شما اجرای توافق را متوقف نکنید اما ایران مقاومت کرده و نپذیرفت بنابراین آن‌ها تسلیم شدند.

,

انتهای پیام/

,

گفت‌وگو از: فریده طهماسبی

, گفت‌وگو از: فریده طهماسبی]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه