اخبار داغ

پاسخی به چرایی‌ها درخصوص وضعیت قیمت گوشت؛

قیمت رویایی گوشت کجا؛خرید شتاب‌زده مردم کجا!/ رجعت تلخ مصرف گوشت به دهه۷۰!

قیمت رویایی گوشت کجا؛خرید شتاب‌زده مردم کجا!/ رجعت تلخ مصرف گوشت به دهه۷۰!
همیشه گوشت علیرغم نقش مهمی که در سبد غذایی ایفا می کند به‌عنوان پرهزینه‌ترین اقلام سبد غذایی کشور شناخته می‌شود اما با کاهش توان اقتصادی اولین گزینه ای است که از سفره مردم حذف می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، امروزه تمامی افراد در جهان حال حاضر بر اهمیت وجود گوشت به‌عنوان یک کالای اساسی در سبد غذایی خانوار واقف هستند و در بسیاری از پژوهش‌های بین‌المللی ثابت شده است که این کالای اساسی علاوه‌بر دارا بودن ارزش غذایی فراوان، تولید و فرآوری آن می‌تواند از لحاظ اقتصادی، زمینه‌های اشتغال و درآمدزایی در بخش‌های تجاری و غیرتجاری را فراهم آورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

میزان مصرف گوشت نیز به سبک زندگی در جوامع و نوع غذاهای بومی هر منطقه بستگی دارد که در ایران با توجه به فرهنگ اصالت غذاها، گوشت و مواد پروتئینی پایه اصلی غذاهای ایرانی به حساب می آیند.

,

اما متاسفانه همیشه گوشت علیرغم نقش مهمی که در سبد غذایی ما ایفا می کند به‌عنوان پرهزینه‌ترین اقلام سبد غذایی کشور ما شناخته می‌شود و میزان مصرف آن با کاهش توان اقتصادی و معیشتی مردم به عنوان اولین گزینه از سفره مردم حذف می شود.

,

میزان مصرف گوشت ماهانه یک خانواده سه نفره

, میزان مصرف گوشت ماهانه یک خانواده سه نفره, میزان مصرف گوشت ماهانه یک خانواده سه نفره,

میزان مصرف گوشت قرمز طبق نظر کارشناس تغذیه برای هر فرد ایرانی که سالم باشد باید روزانه معادل ۴۵ گرم باشد و این مقدار ذکر شده برای سالمندان و کودکان و بزرگسالان فرق دارد. برای سالمندان یک سهم، برای کودکان سه سهم و برای بزرگسالان برابر با دو سهم توصیه می‌شود. هر یک سهم؛ شامل ۳۰ تا ۳۵ گرم گوشت قرمز پخته یا  ۴۵ گرم گوشت خام است.

,

به عبارتی ساده تر هر فرد باید در طول ماه به طور میانگین ۱کیلو و ۳۵۰ گرم گوشت مصرف کند که با احتساب تنها گوشت قرمز با نرخ کیلویی ۱۳۵هزار تومان، قریب ۱۷۰ هزار تومان هزینه گوشت هر نفر در یک ماه می شود و بی عبارتی صریح تر یک خانواده سه نفره ماهانه باید ۵۱۰ هزار تومان برای خرید گوشت هزینه کند که مطمئنا این مبلغ در شرایط اقتصادی امروز قابل تصور که هیچ ناممکن هم هست.

,

, ,

بازگشت مقدار مصرف گوشت به آمار دهه ۷۰!

, بازگشت مقدار مصرف گوشت به آمار دهه ۷۰!, بازگشت مقدار مصرف گوشت به آمار دهه ۷۰!,

بررسی روندهای مصرف گوشت در ایران نشان می‌دهد این ماده غذایی باوجود اینکه نقش مهمی در سبد خانوار دارد با این حال، نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار کمتر مصرف می‌شود. همزمان با افزایش قیمت کالاهای اساسی در چند سال گذشته، آمار مصرف گوشت نیز در ایران پایین آمده و کمتر از ۱۲ کیلوگرم در سال رسیده است. این درحالی است که طبق اطلاعات منتشر شده در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در جهان ۴۱ کیلوگرم است و ایرانیان از لحاظ مصرف گوشت در رتبه ۹۸ در بین ۱۹۶ کشور جهان قرار دارند.

,

در سال ۸۴ قیمت هر کیلو گوشت ۴۵۸۰ تومان بود؛ که با یک رشد بیش از ۲۰۰۰ درصدی در سال ۹۹ به ۱۳۵ هزار تومان رسیده است.

,

مقدار تقاضای گوشت قرمز و گوشت مرغ از سال ۹۰ تا سال ۹۸ نشان می‌دهد که بیشترین مقدار تقاضای گوشت قرمز تولیدی داخل کشور در سال ۹۴ به میزان ۴۷۶ هزار تن و برای گوشت مرغ نیز در سال ۹۸ به میزان ۲۴۲۰ هزار تن بوده است.

,

میزان تقاضای گوشت قرمز داخلی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۸ در حدود ۳۰۰ تا ۴۸۰ هزار تن در نوسان بوده و میزان تقاضای ۳۲۲هزار تنی سال ۱۳۹۸ کمترین مقدار تقاضای گوشت قرمز داخلی از سال ۱۳۷۴ به بعد است!

,

, ,

در ابتدای سال ۱۳۹۰ مصرف سرانه گوشت دام در ایران ۱۳ کیلو گرم بوده که در سال‌های بعد به طور متوسط یک کیلوگرم کاهش پیدا کرد.در نهایت در سال ۱۳۹۸ این رقم به ۸ کیلو گرم رسیده و ۳۸.۵ درصد کاهش پیدا کرد. روند ارقام در این مدت نشان می دهد که این متغیر به طور متوسط سالی یک کیلوگرم از سفره هر نفر کم شده‌است.

,

پیش بینی ها از سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که این روند بازهم نزولی بوده و حد مصرفی تا ۶ کیلوگرم برای هر نفر در سال ۱۴۰۰ پایین خواهد آمد.

,

یک ادعای عجیب در خصوص افزایش قیمت گوشت!

, یک ادعای عجیب در خصوص افزایش قیمت گوشت!, یک ادعای عجیب در خصوص افزایش قیمت گوشت!,

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران هفته گذشته در سخنانی مدعی شد: مردم به علت دریافت عیدی های خود، اقدام به خرید پرشتاب گوشت قرمز و گوشت مرغ کرده اند که همین موضوع باعث گرانی این اقلام در سطح بازار شده است.

, رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران هفته گذشته در سخنانی مدعی شد: مردم به علت دریافت عیدی های خود، اقدام به خرید پرشتاب گوشت قرمز و گوشت مرغ کرده اند که همین موضوع باعث گرانی این اقلام در سطح بازار شده است.,

این گفته به قدری مضحک به نظر می آید که هرکسی با هر بهره هوشی در میابد که با بی تدبیری های اخیر دولت آنقدر توان مردم برای خرید گوشت سست شده که حتی تصور خزید آن را هم نمی کنند چه برسد به خرید شتاب زده!

,

اما اگر فرض را بر صحت و درستی سخنان رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران هم قرار دهیم، سوالی که مطرح می شود این است که چرا مردم چنین رفتار هیجان زده ای دارند؟! پاسخ مشخص است سیاست و عملکرد بد دولت!

,

, ,

حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و طی تذکر شفاهی در جریان بررسی لایحه بودجه، گفت: نماینده دولت در جریان بررسی بودجه مباحثی را مطرح می کند که کاملاً خارج از بحث است و مدام می گویند که ما موافق گرانی ها نیستیم و می خواهیم قیمت ها ثابت بماند.

, حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و طی تذکر شفاهی در جریان بررسی لایحه بودجه، گفت: نماینده دولت در جریان بررسی بودجه مباحثی را مطرح می کند که کاملاً خارج از بحث است و مدام می گویند که ما موافق گرانی ها نیستیم و می خواهیم قیمت ها ثابت بماند.,

وی بیان کرد: در این جا این سوال مطرح می شود که اگر دولت موافق گرانی نیست، پس چه کسی باعث دلار ۲۶ هزار تومانی، سکه ۱۲ میلیونی، گوشت ۱۵۰ هزار تومانی، افزایش قیمت ۸۰ درصدی مسکن و تورم ۶۲ درصدی شد؟!

, وی بیان کرد: در این جا این سوال مطرح می شود که اگر دولت موافق گرانی نیست، پس چه کسی باعث دلار ۲۶ هزار تومانی، سکه ۱۲ میلیونی، گوشت ۱۵۰ هزار تومانی، افزایش قیمت ۸۰ درصدی مسکن و تورم ۶۲ درصدی شد؟!,

گرانی از نگاه صنف قصابان

, گرانی از نگاه صنف قصابان, گرانی از نگاه صنف قصابان,

حسین حاجی‌زینلی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با اشاره به قیمت اخیر مصوب گوشت در یزد گفت: قیمت هر کیلو گرم گوشت گوسفند برای مصرف کننده در یزد از ۱۲ اسفندماه  تا اطلاع ثانوی تعیین شد که بر این اساس گوشت مخلوط گرم گوسفند بره، نربز و کره بدون دنبه هر کیلو گرم ۱۳۵ هزار تومان است.

,

وی بابیان اینکه قیمت مصوب قبلی گوشت در یزد ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تومان تعیین شده بود، ادامه داد: براساس قیمت جدید مصوب، گوشت مخلوط گرم گوسفند بره، نربز و کره نیز با حداکثر ۲۵۰ گرم دنبه هرکیلوگرم  ۱۱۶هزار تومان تعیین شده است.

,

, ,

نائب رئیس اتحادیه صنف قصابان استان یزد افزایش قیمت گوشت را نتیجه افزایش قیمت نهاده‌های دامی دانست و گفت: با افزایش قیمت نهاده‌های دامی و آذوقه از جمله جو، علف و کاه، افزایش قیمت داروهای مورد استفاده برای دام و همچنین افزایش هزینه‌هایی از جمله حمل و نقل و کرایه، قیمت گوشت نیز با افزایش مواجه بوده است.

,

حاجی زینلی با اشاره به کاهش مصرف گوشت نسبت به گذشته در نتیجه افزایش قیمت گفت: افزایش قیمت گوشت در استان موجب شده که مصرف گوشت تقریبا ۲۵ درصد در بین یزدی‌ها کاهش یافته است.

,

وی قاچاق دام را در افزایش قیمت گوشت تاثیرگذار خواند و افزود: خوشبختانه هم اکنون به صورت جدی و قاطعانه با قاچاق دام از استان جلوگیری می‌شود اما خروج دام از استان در ماه‌های گذشته، در افزایش قیمت گوشت و کمبود دام فعلی بی تاثیر نبوده و خود را نشان داده است.

,

, ,

قاچاق مسئله اصلی گرانی و کمبود گوشت

, قاچاق مسئله اصلی گرانی و کمبود گوشت, قاچاق مسئله اصلی گرانی و کمبود گوشت,

افزاش قیمت دلار اکثر تولیدکنندگان را به طمع سود بیشتر به این سمت سوق داده است که به جای عرضه دام زنده خود به قیمت ۵۴تا۵۸هزارتومان در داخل کشور به قیمت های چند برابر به خارج کشور صادر و سود چند برابری کسب کنند.

,

یکی از مسئولین مرتبط با موضوع دام در استان یزد که نخواست نامش افشا شود در گفتگو با یزدرسا، قاچاق دام را اصلی ترین علت گرانی دام ذکر و ابراز داشت: گزارشات متعددی وجود دارد که نشان از قاچاق دام زنده به صورت عمده به کشورهای همسایه دارد اما مسئولین نظارتی انگونه که باید به این موضوع ورود پیدا نکرده و مبادی ورودی وخروجی را مورد کنترل قرار نمی دهند.

,

این مقام مسئول ادامه داد: دامداری که از نهاده دولتی استفاده کرده است به هیچ عنوان حق ندارد دام خود را صادر کند و همین موضوع قاچاق دام ،باعث کمبود دام در سطح کشور شده که به دنبال آن شاهد افزایش قیمت هستیم.

,

هر آنچه در این گزارش مشخص، مبرهن و قطعی است اینکه قیمت گرانی گوشت قطعا تقصیر مردم نیست و دولت با وادادگی اقتصادی، بازار کالاهای اساسی مردم را به رهاشدگی بی حد و مرزی رسانده که در یک کالای مهمی چون گوشت صدها روزنه برای افزایش قیمت وجود داشته باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه